Aloitetaan käyttämällä Wikipediaa lähteenä.
Eli kaiken kaikkiaan löytyy 1417 hävittäjää laskien mukaan maataisteluun enemmän suunnitellut mallit. Palveluksessa on 1061 konetta. Eli onko todennäköisesti tuo nelisen sataa konetta siinä kunnossa, että niillä ei voi lentää? Ja aika vanhaa kalustoa sieltä löytyy, kun katsoo tuota listaa. Su-24 ollut poissa tuotannosta jo 25 vuotta. Joten nuorimmat koneetkin ovat jo pian poistoiässä, ja Mig-31 on myös poistoiässä pian olemalla myös melkein yhtä vanha tuotannon loputtua 24 vuotta sitten ja täten myös pian poistoiässä. Tämä tarkoittaa jo 367 koneen poistumista käytöstä. Mig-29 on lähdössä jo korvataan Mig-35:llä, näin poistumassa olisi jopa 623 konetta. Ja sitten vielä toi Su-27 ei ole myöskään mikään nuorin konemalli, ja sekin tulee pian korvatuksi Su-35:llä todennäköisesti.
Venäjällä ei tietenkään ole taloustilanne sellainen, että tällaisia konemääriä sen olisi varaa korvata enää täysimääräisesti, joten Ilmavoimien koko siellä varmasti tulee supistumaan seuraavien vuosikymmenien aikana. Miten veikkaisitte, että se supistuu? Itse veikkaisin, että vuosisadan puolivälissä Venäjän hävittäjäkaluston määrä on puolisen tuhatta, jos olettaa, että Su-30, Su-34, Su-35 ja MiG-31 tuotantomääriltään tulee korvaamaan kolmasosan nykyisestä kalustosta, mikä olisi Venäjän nykyisellä ja vielä aika pitkän aikaa tulevalla taloustilanteella hyvä suoritus. HX-hanke 64 koneelle on laskettu 7-10 miljardin euron välille, niin Venäjä, jonka BKT on 1.578 biljoonaa dollaria, eli kuusi kertaa Suomen BKT, niin se on jo aika verottava suorite saada pidettyä heidän lentokaluston määrä puolessa. Ehkä maksimillaan pystyvät pitämään tuhannessa koneessa.
Lista Venäjän Ilmavoimien hävittäjäkalustosta (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_Russian_military_aircraft) kirjoitti:Sukhoi Su-24: 120 käytössä.
Sukhoi Su-25: 196 käytössä.
MiG-31: 135 käytössä, 247 kaiken kaikkiaan.
Sukhoi Su-27: 192 käytössä, 300 kaiken kaikkiaan.
MiG-29: 120 käytössä, 256 kaiken kaikkiaan.
Sukhoi Su-30: 110 käytössä, kaikki käytössä.
Sukhoi Su-34: 114 käytössä, kaikki käytössä.
Sukhoi Su-35: 74 käytössä, kaikki käytössä.
Eli kaiken kaikkiaan löytyy 1417 hävittäjää laskien mukaan maataisteluun enemmän suunnitellut mallit. Palveluksessa on 1061 konetta. Eli onko todennäköisesti tuo nelisen sataa konetta siinä kunnossa, että niillä ei voi lentää? Ja aika vanhaa kalustoa sieltä löytyy, kun katsoo tuota listaa. Su-24 ollut poissa tuotannosta jo 25 vuotta. Joten nuorimmat koneetkin ovat jo pian poistoiässä, ja Mig-31 on myös poistoiässä pian olemalla myös melkein yhtä vanha tuotannon loputtua 24 vuotta sitten ja täten myös pian poistoiässä. Tämä tarkoittaa jo 367 koneen poistumista käytöstä. Mig-29 on lähdössä jo korvataan Mig-35:llä, näin poistumassa olisi jopa 623 konetta. Ja sitten vielä toi Su-27 ei ole myöskään mikään nuorin konemalli, ja sekin tulee pian korvatuksi Su-35:llä todennäköisesti.
Venäjällä ei tietenkään ole taloustilanne sellainen, että tällaisia konemääriä sen olisi varaa korvata enää täysimääräisesti, joten Ilmavoimien koko siellä varmasti tulee supistumaan seuraavien vuosikymmenien aikana. Miten veikkaisitte, että se supistuu? Itse veikkaisin, että vuosisadan puolivälissä Venäjän hävittäjäkaluston määrä on puolisen tuhatta, jos olettaa, että Su-30, Su-34, Su-35 ja MiG-31 tuotantomääriltään tulee korvaamaan kolmasosan nykyisestä kalustosta, mikä olisi Venäjän nykyisellä ja vielä aika pitkän aikaa tulevalla taloustilanteella hyvä suoritus. HX-hanke 64 koneelle on laskettu 7-10 miljardin euron välille, niin Venäjä, jonka BKT on 1.578 biljoonaa dollaria, eli kuusi kertaa Suomen BKT, niin se on jo aika verottava suorite saada pidettyä heidän lentokaluston määrä puolessa. Ehkä maksimillaan pystyvät pitämään tuhannessa koneessa.