Venäjän Ilmavoimien hävittäjäkaluston todellinen kunto, lennettävä määrä, tulevaisuuden koko, yms...

Vanha uutinen mutta ei ollu osunut itsellä ennemmin silmään.
Elikkä yksi Suomen läheinen tukikohta on saanut uusinta venäläistä kalustoa.

New fighter jets set course for Karelia
A fleet of new Su-35S is on its way from the factory in Russia’s Far East to the air base of Besovets, few kilometers from the border to Finland
.

" the modernization of the regiment is completed in 2017, the fleet will include squadrons of both Su-27SM and Su-35S, as well as Su-30M2 and Su-30SM, bmpd.livejournal reports."

https://thebarentsobserver.com/en/security/2016/11/newnew-fighter-jets-set-course-karelia

Minkä kokoinen on venäläinen "squadrons"

Jos tulkitsee koneesta kertovia englannin- ja venäjänkielisiä Wikipedia-artikkeleja, niin määräksi tulisi 30 konetta ko. tukikohdassa. En tosin kääntänyt G. Translatella.

159th Fighter Aviation Regiment – Besovets air base, Petrozavodsk[171]

(Бесовец), 159 Гв. ИАП — 30 единиц по состоянию на декабрь 2018 года.[36]
https://ru.wikipedia.org/wiki/Су-35#cite_note-36

https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-35#Operators
https://ru.wikipedia.org/wiki/Су-35#На_вооружении
 
Lentokoneteollisuus on toimittanut hävittäjiä Venäjän ilmavoimille alla olevan sivuston mukaan seuraavasti:
https://defence-blog.com/news/russian-air-force-got-50-new-combat-aircraft-in-2018.html
Taulukosta näkee että trendi on laskeva ja viimevuonna valmistui enää 36 hävittäjää kun Yak-130:t otetaan pois luvusta.
Jos tuotanto jää tuolle tasolle niin sillä ei voi ylläpitää yli 1000 koneen ilmavoimia pitkällä aikavälillä. Vahvuus saattaa tippua jonnekin 500 tuntumaan?

edit: siis jos sivuston tiedot pitää paikkansa.
 
Jos tuotanto jää tuolle tasolle niin sillä ei voi ylläpitää yli 1000 koneen ilmavoimia pitkällä aikavälillä. Vahvuus saattaa tippua jonnekin 500 tuntumaan?

edit: siis jos sivuston tiedot pitää paikkansa.

No jos 36 olisi tasaasen tappava vauhti vuodesta toiseen niin eikös sillä päästäisi sinne +700 konetta jos olettaisi koneen pysyvän 20v käytössä. 30vuoden käyttöiällä ollaan jo siellä tuhannessa.

Tietysti tällä hetkellä koneita varmaan poistuukin paljon nopeampaa kuin uusia tulee tilalle kun suurin osa koneista on sitä vanhempaa sorttia.

Joo ei näitä tietysti ihan näin voi laskea mutta 36 konetta joka vuosi, niin kyllä sillä korkeisiin lukuihin päästään.
 
Jos tulkitsee koneesta kertovia englannin- ja venäjänkielisiä Wikipedia-artikkeleja, niin määräksi tulisi 30 konetta ko. tukikohdassa. En tosin kääntänyt G. Translatella.



https://ru.wikipedia.org/wiki/Республика_Карелияhttps://ru.wikipedia.org/wiki/Су-35#cite_note-36

https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-35#Operators
https://ru.wikipedia.org/wiki/Су-35#На_вооружении
30 kymmentä su35 se näyttäisi olevan (joskus)tuon saman lähteen mukaan mitä tuo Barents observe oli käyttänyt.
Toki hieman ristiriidassa siihen edelliseen uutiseen.

https://bmpd.livejournal.com/3452097.html

Muutama käännös

"According to the United Aircraft Building Corporation (KLA), on December 11, 2018 at the Komsomolsk-on-Amur branch of KnAAZ them. Yu.A. Gagarin ”PJSC“ Company “Sukhoi” (included in PJSC “UAC”) held a ceremonial transfer into operation of the final party of the Su-35S aircraft in 2018 for the Ministry of Defense of the Russian Federation, including the 100th aircraft of this type."

"These airborne numbers lead us to conclude that these four fighters, like the previous Su-35S vehicles built by KnAAZ for 2017 and 2018 programs, entered the 159th Guards Fighter Regiment of the 105th mixed aviation division of the 6th Leningrad Red Banner Army The Air Force and Air Defense of the Western Military District, stationed at the Besovets airfield in Karelia."


"The 159th Guards Fighter Aviation Regiment began receiving Su-35S fighters in December 2016, when it included the first six fighters of this type of new built KnAAZ with red side numbers from "54" to "59". During 2017 the regiment received another ten Su-35S fighters built by KnAAZ according to the program of 2017 - six at the end of October (aircraft with red numbers "61", "62", "63", "64", "67" and "68"), and four at the end of November 2017 (aircraft with red side numbers "21", "22", "23" and "24")."

"On July 13, 2018 another five Su-35S fighters arrived in the 159th regiment, three of which (the red side numbers "70", "71" and "72") were the first three Su-35S vehicles built by KnAAZ under the state defense order program The year 2018, and the other two were fighters with red side numbers "07" and "10" and the dark color of the KnAAZ building of 2014 and were previously part of the 23rd Fighter Aviation Regiment in Dzemgi."


Three more Su-35S fighters, the new KNAAZ, were received, and they had a new series of tail numbers - one of the cars had the tail number 11 red. The four Su-35S transmitted to the VKS on 11 December continue the series of these board numbers.

Thus, with the expected entry into Besovets of the last four Su-35S fighters of the state defense order in 2018, the composition of the 159th Guards Fighter Aviation Regiment will be increased to 30 airplanes of this type th regiment).
 
Viimeksi muokattu:
No jos 36 olisi tasaasen tappava vauhti vuodesta toiseen niin eikös sillä päästäisi sinne +700 konetta jos olettaisi koneen pysyvän 20v käytössä. 30vuoden käyttöiällä ollaan jo siellä tuhannessa.

Tietysti tällä hetkellä koneita varmaan poistuukin paljon nopeampaa kuin uusia tulee tilalle kun suurin osa koneista on sitä vanhempaa sorttia.

Joo ei näitä tietysti ihan näin voi laskea mutta 36 konetta joka vuosi, niin kyllä sillä korkeisiin lukuihin päästään.

Kysymys on juuri, "milloin"? Nyt koneita poistuu virallisesti ja epävirallisesti (käytännössä lentokyvyttömiksi muuttuneet)
Enemmän, kuin valmistuu. Ja esim. Malesiasta ja Intiasta tulevissa uutisissa, venäläiskoneiden käyttöikä on läntisiä lyhyempi, ja ne (moottorit?) tarvitsevat (ainakin vanha sukupolvi) puolessa välissä elinkaarta laajan ja kalliin huollon, käytännössä lähes uudelleenrakentamisen.
Paljonko tulevaisuudessakaan on oikeasti lento- ja taistelukelpoisia koneita rivissä?
Venäjä on iso maa ja tuhat konetta huljahtaa alueille tuosta vaan..
 
Kysymys on juuri, "milloin"? Nyt koneita poistuu virallisesti ja epävirallisesti (käytännössä lentokyvyttömiksi muuttuneet)
Enemmän, kuin valmistuu. Ja esim. Malesiasta ja Intiasta tulevissa uutisissa, venäläiskoneiden käyttöikä on läntisiä lyhyempi, ja ne (moottorit?) tarvitsevat (ainakin vanha sukupolvi) puolessa välissä elinkaarta laajan ja kalliin huollon, käytännössä lähes uudelleenrakentamisen.
Paljonko tulevaisuudessakaan on oikeasti lento- ja taistelukelpoisia koneita rivissä?
Venäjä on iso maa ja tuhat konetta huljahtaa alueille tuosta vaan..

Tarkkoja lukuja tuskin tiedämme, mutta silti lienee niin, että jos meillä määrät pysyvät uusien koneiden osalta siellä 60 paremmalla puolella niin ainakin määrän suhteen olemme paremmassa asemassa kuin koskaan itsenäisyyden aikana:).
 
Kysymys on juuri, "milloin"? Nyt koneita poistuu virallisesti ja epävirallisesti (käytännössä lentokyvyttömiksi muuttuneet)
Enemmän, kuin valmistuu. Ja esim. Malesiasta ja Intiasta tulevissa uutisissa, venäläiskoneiden käyttöikä on läntisiä lyhyempi, ja ne (moottorit?) tarvitsevat (ainakin vanha sukupolvi) puolessa välissä elinkaarta laajan ja kalliin huollon, käytännössä lähes uudelleenrakentamisen.
Paljonko tulevaisuudessakaan on oikeasti lento- ja taistelukelpoisia koneita rivissä?
Venäjä on iso maa ja tuhat konetta huljahtaa alueille tuosta vaan..

2008-2018 tuon @HotShot linkkaaman taulukon mukaan valmistunut n520 konetta ja sitä pois YAKit niin n400 konetta valmistunut kymmenessä vuodessa ja ainakin mig31:tä on ihan viime vuosina modernisoitu (Tähän mennessä Wikin mukaan 113kpl BM/BSM ja 10kpl K ) joita meinataan vissiin pitää pitkään palveluksessa.

Jos tahti pysyy samana niin kyllä se kymmenen vuoden päästä on lähempänä 1000konetta on kuin sitä 500 konetta,vaikka mikään muu vanha kone ei lentäisi enää. Valmiudesta nyt ei tietysti voi sanoa mitää.
 
Tarkkoja lukuja tuskin tiedämme, mutta silti lienee niin, että jos meillä määrät pysyvät uusien koneiden osalta siellä 60 paremmalla puolella niin ainakin määrän suhteen olemme paremmassa asemassa kuin koskaan itsenäisyyden aikana:).

Laatu (kalusto, osaaminen, moraali jne.) on äärettömän paljon tärkeämpää kuin määrä. Vinkki: ilmasodankäynti Georgiassa 2008.
 
Kysymys on juuri, "milloin"? Nyt koneita poistuu virallisesti ja epävirallisesti (käytännössä lentokyvyttömiksi muuttuneet)
Enemmän, kuin valmistuu. Ja esim. Malesiasta ja Intiasta tulevissa uutisissa, venäläiskoneiden käyttöikä on läntisiä lyhyempi, ja ne (moottorit?) tarvitsevat (ainakin vanha sukupolvi) puolessa välissä elinkaarta laajan ja kalliin huollon, käytännössä lähes uudelleenrakentamisen.
Paljonko tulevaisuudessakaan on oikeasti lento- ja taistelukelpoisia koneita rivissä?
Venäjä on iso maa ja tuhat konetta huljahtaa alueille tuosta vaan..

Tämä venäläiskoneiden käyttöikä on mielenkiintoinen kysymys. DX-hankkeen aikana se arvioitiin 15 vuoteen, mutta toisaalta Puola lentää edelleen 1988-90 valmistuneita DDR:n MiG-29 -koneita, joten jotenkin niiden elinkaarta pystyy kuitenkin jatkamaan ja onhan Venäjälläkin paljon 1980-luvun koneita edelleen rivissä modernisoituna esim. Su-24M
 
Laatu (kalusto, osaaminen, moraali jne.) on äärettömän paljon tärkeämpää kuin määrä. Vinkki: ilmasodankäynti Georgiassa 2008.

Toki näin. Kunhan nyt määriä kommentoin:).

@ajs178 en oikein usko niiden koneiden sen heikompaan kuntoon samasta syystä. Kyllä siellä ilmassa on ihan vanhempaakin tavaraa. Luulen että tuota mainetta on tullut toisaalta aikanaan moottorien kestosta koska heillä oli koko moottoriajattelu erilainen. Ja toisaalta noita koneita on monissa jallajallamaissa eikä niiden kestävyys ole ollut hyvä johtuen ainakin osittain heikosta huollosta.

Tiedä sitten näistä.
 
Tämä venäläiskoneiden käyttöikä on mielenkiintoinen kysymys. DX-hankkeen aikana se arvioitiin 15 vuoteen, mutta toisaalta Puola lentää edelleen 1988-90 valmistuneita DDR:n MiG-29 -koneita, joten jotenkin niiden elinkaarta pystyy kuitenkin jatkamaan ja onhan Venäjälläkin paljon 1980-luvun koneita edelleen rivissä modernisoituna esim. Su-24M

Eiköhän käytetty laskukaava ole koneen maksimilentotunnit jaettuna ilmavoimien arvioimilla vuosittaisilla lentotunneilla = monta vuotta konetta voi käyttää. Eli kyllähän vanhoissa koneissa on tiimaa jäljellä jossei niillä ole lennetty paljoa.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän käytetty laskukaava ole koneen maksimilentotunnit jaettuna ilmavoimien arvioimilla vuosittaisilla lentotunneilla = monta vuotta konetta voi käyttää. Eli kyllähän vanhoissa koneissa on tiimaa jäljellä jossei niillä ole lennetty paljoa.

Tuo on hyvä havainto. Lentotunnit ovat olleet vähissä välillä Venäjällä ja Puolassakin.
Luultavasti Malesia ja Intia ovat käyttäneet koneitaan ihan eri tahtiin?
 
Mitä aliarvioimiseen tulee niin kyllä Venäjä on aina uhka Suomelle oli se sitten heikko taikka vahva. Kuitenkin mitä heikompi se on sitä parempi meille.
Luin aikanani tälläisen kirjan:
Yksi asia mikä siellä erityisesti jäi mieleen oli ajatus siitä, että mitä heikompi Venäjä (varsinkin sen itämeren laivasto) on, sen suurempi on suomeen kohdistuva uhka. Oli vielä ihan hyvin perusteltukin. Suosittelen lukemaan, vaikkakin vaara on että yöunet menee - joko lukiessa tai sitten pelätessä lukemisen jälkeen :)
 
Tähän voisi tuoda taas tuoreimmat numerot. Flightglobal julkaisi jokavuotisen World Air Forces 2020 -lehdykän.


Snips:

russia 1.jpg
russia 2.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Pikaisena analyysinä täytyy huomauttaa, että tämä taitaa olla taas niitä tilattuja tutkimuksia. @fulcrum muistaakseni kertoili johonkin lehtijuttuun viitaten jo aikoja sitten, että Su-24:n määrä olisi 100+ luokassa ja että MiG-29:stä ei olisi enää käytössä kuin uustuotantomallit (SMT tms.).
 
Tähän voisi tuoda taas tuoreimmat numerot. Flightglobal julkaisi jokavuotisen World Air Forces 2020 -lehdykän.


Snips:

Katso liite: 36010
Katso liite: 36011
Itteä pistää silmään tuo iso taistelukopterien määrä. Auttaa ymmärtämään miksi sitä lähi-ilmatorjuntaa halutaan. Kettumainem lautta, jos parhaimmat suunnataan valikoituihin iskuihin rajan tuntumassa. Siinä ei paljoa valmiusjoukot ehdi vaikuttaa.
 
Eiköhän käytetty laskukaava ole koneen maksimilentotunnit jaettuna ilmavoimien arvioimilla vuosittaisilla lentotunneilla = monta vuotta konetta voi käyttää. Eli kyllähän vanhoissa koneissa on tiimaa jäljellä jossei niillä ole lennetty paljoa.

Ja 90-luvulla lentotunteja oli vähän
 
Ei varsinaisesti. Huippunopeuteen pääseminen lyhensi moottorin elinikää mutta ottaen huomioon tehtävän, se katsottiin hyväksyttäväksi (pommittajan kohtaaminen risteilyohjuksen kantaman ulkopuolella). Rauhan aikana oli rajoitettu nopeuteen mach 2,83. (mig 31 ja 25) taistelukuormalla. Huippunopeus oli Mach 3,2 (mig-25) Mig-31 huippunopeus ei ole tiedossa. Nuo koneet ovat tehneet lukuisia ennätyksiä aikanaan nopeudessa ja nousunopeudessa joista osa on edelleen voimassa.

Pointti on siis se, että kyllä idän ihmekin jotain osaa suunnitella. Ei kannata kuvitella että ne kaikki ovat täysiä idiootteja.

 
Perinteisesti yksimoottorinen on aerodymaamisesti parempi kuin kaksimoottorinen. Tästä hyvä esimerkki on supersuosittu F-16 hävittäjä, jota on tuotettu yli 4500 kpl ja vieläkin sitä myydään. En ole kuitenkaan varma sisäisesten asemakasiinien vaikutuksesta yksi ja kaksi moottoristen koneiden aerodynamiikan eroihin.

Kaksimoottorisia F-4 Phantomeita rakennettiin enemmän kuin mitään muuta läntistä suihkuhävittäjää, 5195 konetta.

Yksimoottorisista hävittäjistä lähes kaikki ovat olleet lyhyen kantaman torjuntahävittäjiä, joiden on tarkoituskin olla keveitä ja suht edullisia. Ne eivät erityisesti hyödy raskaasta polttoaine- tai asekuormasta tai mutkikkaasta asejärjestelmästä. Ilmaherruus-ja hyökkäyshävittäjän rooli on vallan toinen, ja ne ovat aika järjestään kaksimoottorisia. Moottorien lukumäärän sanelee enemmän käyttötarkoitus kuin mikään muu.

Poikkeuksia toki on: F-100 ja F-105 ovat raskaita yksimoottorisia hävittäjäpommittajia, F-5 taas kevyt kaksimoottorinen torjuntahävittäjä. F-101 on torjuntahävittäjä, mutta sen rooli NORADissa saneli polttoainekuorman, asejärjestelmän ja siksi kaksimoottorisuuden. Mirage 2000D/N on vähän eräänlainen jatkokehitelmä Mirage III:n rynnäkköversio Mirage 5:stä. Yksimoottorisia taktisia rynnäkkökoneita on toki muitakin ( MiG-23BN/MiG-27, A-4). MiG-29 taas sijoittuu jonnekin F-16:n ja F-18:n tienoolle, se vain päätettiin toteuttaa kaksimoottorisena kuten YF-17 Cobrakin. Rooli ei sitä olisi välttämättä vaatinut, mutta siitä oli suunnitteluhetkellä tarjolla etua: YF-17 eteni laivastolle F-18:ksi, koska laivastokäytössä redundanssi oli merkittävä etu, MiG-29 taas perustuu samoihin hydrodynaamisen instituutti TsAGI:n tutkimuksiin kuin Su-27.




 
Back
Top