Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Eikös se olisi Venäjä joka muurin maksaisi mikäli Trumpin mallilla edetään?
No juuh, mutta pakko oli sitä modata, kun 1. rysyiltä mitään saada (kuten Meksikoltakaan) 2. EU:n asia tämä isossa kuvassa on
Ameriikassakin Trumppi taisi sotavaltion rahoja siihen projektiin käyttää?
 
Hämmästyttävän heikkotasoista on journalismi paljolti ollut. Sen esiintuomiseksi, kuinka massiivisesta ongelmasta on väestönsiirtymissä (tai mitä termiä tästä halutaankin käyttää) kyse. Jo ennen Venäjän ei niin yllättävää toimintaa. Saati nyt.

Jonkinlaisen mittakaavan saattaminen kansalaisten tietoisuuteen, olisi mielestäni suorastaan velvollisuus tiedonvälityksessä. Oleellisten seikkojen esiintuomiseksi erilaisten skenaarioiden arvioimiseksi vrt. ei-mihinkään perustuvat toive-unelmat siitä, että tämä "jotenkin säällisesti ratkaisunsa saa"-henkisyys (juu, kärjistys). Kuka tuollaiselle pohjalle taloaan rakentaisi?

Viholliskuvan selkiytyessä, yhtenäisyytemme lisääntyy. Näin uskon olevan. Uskon myös maailmanhalaajien ainakin osin ja hetkellisesti, siirtyvän tänne reaalimaailman puolelle. Uhan ollessa riittävän konkreettinen.

Pelkästään ns. sisäisten pakolaisten (erona viralliseen pakolaisasemaan, valtiorajojen sisäisesti siirtymään pakotettu asema) määrä on n. 60 miljoonaa

Ja tämä on vain jäävuoren huippu siitä massasta, joka näkee tulevaisuutensa olevan Lännessä.

Miten ylläoleva liittyy Venäjän pyrkimyksiin horjuttaa valtiomme suvereniteettia? Liittyy oleellisesti tähän. Se potentiaalinen massa, josta Venäjä tahtotilansa ollessa riittävä ja omamme horjuva hyvinkin mahdollisesti kykenisi ainakin osittaista koheesiorikkoa maallemme aiheuttamaan. On mielestäni niin suuresti nollasta eroava, että täydellä vakavuudella tähän täytyy suhtautua.

Ahistaako? Yöunet laadultaan heikentyneet? Pelkoa sielussa? Tatti ei enää toimi? Ei laisinkaan näin. Rauhallisena, joskin vahvasti vittuuntuneena. Tätäkin Russki Mir-tarinan kehitystä seurailen.

Ja kuten aina... Alas ryssävalta, vaikka hautaan saakka.
 
Kun ei tämä meidän oikeistokaan mitään varsinaisen oikeistolaista politiikkaa ole harjoittanut. Näin on sitten mm. saatu sosiaaliturva perustuslakiin saakka jolloin leikkaus on perustuslain vastaista, mutta lisäys saadaan aina toteutettua yksinkertaisella enemmistöllä.

Kyllä tämä on kansan syytä aina lopulta. Mentiin sen mukaan, mikä hetkessä tuntui hyvältä, eikä mietitty mahdollisia negatiivisia seurauksia.
Miksi isänmaan turvallisuus nähdään oikeistolaisena tai vasemmistolaisena politiikkana, en ymmärrä🙄
Ymmärrän mistä tämä kumpuaa, mutta aivan turhaa vastakkainasettelua, koska kyseessä on isänmaan turvallisuus. Laki pitää saada muutettu isänmaan turvallisuuden näkökulmasta toimivaksi ja riittävän vahvaksi. Nyt saattaisi olla SE momentum hyvin lähellä, toivottavasti ei mene politikoinniksi. Uskoa on onnistumiseen, kun Nato jäsenyyskin jo onnistui
 
Kun ei tämä meidän oikeistokaan mitään varsinaisen oikeistolaista politiikkaa ole harjoittanut. Näin on sitten mm. saatu sosiaaliturva perustuslakiin saakka jolloin leikkaus on perustuslain vastaista, mutta lisäys saadaan aina toteutettua yksinkertaisella enemmistöllä.

Kyllä tämä on kansan syytä aina lopulta. Mentiin sen mukaan, mikä hetkessä tuntui hyvältä, eikä mietitty mahdollisia negatiivisia seurauksia.
Jos kaikki haluavat vasemmistolaista politiikkaa niin sitten se tosiaan on vasemmistolaista. Olennaistahan on että enemmistön tahto toteutuu.
 
Miksi isänmaan turvallisuus nähdään oikeistolaisena tai vasemmistolaisena politiikkana, en ymmärrä🙄
Ymmärrän mistä tämä kumpuaa, mutta aivan turhaa vastakkainasettelua, koska kyseessä on isänmaan turvallisuus. Laki pitää saada muutettu isänmaan turvallisuuden näkökulmasta toimivaksi ja riittävän vahvaksi. Nyt saattaisi olla SE momentum hyvin lähellä, toivottavasti ei mene politikoinniksi. Uskoa on onnistumiseen, kun Nato jäsenyyskin jo onnistui
Kyllähän sinne pitää tietyt joustot erikoistilanteiden varalta saada. Muuten laki menettää oikeutuksensa eikä sitä pitkään noudateta. Nyt eivät toteudu oikeus ja kohtuus.
 
Suomeen pyrkiville tuli kiire – näin someryhmissä kaupitellaan viisumeita Venäjälle
IS kävi läpi Facebookin keskusteluryhmiä, joissa kaupitellaan viisumeita Venäjälle Lähi-idän maista ja matkoja Suomen rajalle.

 
Tai miksi oikeisto ei ole hoitanut hommiaan ja laittanut lainsäädäntöä kuntoon? On älyvapaa ajatus että kaikki olisi niiden syytä jotka ovat olleet lähes koko itsenäisyytemme ajan vähemmistönä.

Eikö tämä rajalakikin tarvinnut 5/6 enemmistön eduskunnassa ? Miten oikeisto yksinään voisi nuo laittaa kuntoon ?
Tämä nyt tapetilla oleva rajalaki tehtiin vasemmistohallituksen aikana. Siihen haluttiin niitä muutoksia, jotka olisi tehneet siitä järkevämmän ja tällainen tilanne olisi voitu välttää. Niitä muutoksia ajoi Persut, KOK ja KD. Siitä on kyllä olemassa ihan dokumentoitua tietoa vaikka kuinka paljon kesältä 2022. On ihan turhaa yrittää heittää tätä ongelmaa nykyisen hallituksen niskaan. On myös ihan turha yrittää selittää, että sinne olisi ollut helppo laittaa "isänmaan etu" tyylisiä varaumia opposition toimesta. Ei ollut. Niitä vastusti Vihreät,Vasemmistoliitto ja RKP niin raivokkaasti. Jos lain alunperin kirjoittaa vasemmistolainen henkilö. Sen säädäntä tehdään vasemmistolaisen hallituksen aikana. Sen hyväksymiseen tarvitaan 5/6 enemmistö. Sen lain hyväksymisessä on kiire , kesä 2022 ei oltu edes Natossa vielä. Tulee sutta ja sekundaa, tarkoituksellisesti.

Tosin JOS tämä olisi Marinin vetämä hallitus, niin toi oikeuskanslerin lausunto ei olisi edes ollut tuollainen ja vaikka olisi ollutkin, Marin olisi tehnyt silti päätöksen rajan sulkemisesta. Vasemmistohallituksella on aina paljon enemmän tilaa toimia. Sen toimintaa ei arvostele media niin helposti, eikä yliopiston dosentit tai professorit. Koska yleensä edustavat samaa poliittista vasemmistoa.
 
Viimeksi muokattu:

IS:n tiedot: Koko itärajan sulkeminen ei ole nyt mahdollista – tämä on hallituksen seuraava ratkaisu​

Uusi esitys itärajan tilanteen ratkaisuksi haluttaisiin saada oikeuskanslerin tarkistettavaksi jo tänään, jotta valtioneuvosto voisi kokoontua pian.

IS:N TIETOJEN mukaan hallitus ei voi vallitsevassa tilanteessa ainakaan vielä sulkea koko itärajaa. Sisäministeriö on valmistellut seuraavaksi vaihtoehdoksi sitä, että yksi raja-asema jätettäisiin auki.

Hallituksella on tahtotila sulkea koko itäraja, mutta oikeudelliset seikat ovat osoittautuneet asiassa hankaliksi kansainvälisen suojelun keskittämisen turvaamisen vuoksi.

– Itärajan sulkemista ei nyt tässä tilanteessa tarkastella, kun on nyt selvää, että niin ei voida tässä tilanteessa toimia. Tilanteen täytyy kehittyä, jos siihen mahdollisesti palataan, IS:lle kerrotaan.

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen pysäytti tiistaina itärajan rajoitustoimia kiristäneen hallituksen esityksen, koska siinä ei olisi riittävästi turvattu mahdollisuutta hakea turvapaikkaa. Esityksessä haluttiin sulkea koko itäraja. Tuolloin turvapaikan hakeminen olisi voitu keskittää esimerkiksi Helsinki-Vantaalle tai satama-alueelle.

– Seuraava askel olisi sitten vain yhden raja-aseman auki jättäminen, IS:lle kerrotaan.

IS:n tietojen mukaan oikeuskansleri voisi tarkastella sisäministeriön uutta esitystä tänään. Koska itärajalla tehtiin jo viime viikolla yksi päätös ja vaihtoehtoja on pohdittu, on uuden ehdotuksen tuottaminen prosessina nopea.

Oikeuskanslerin näkemys on asiassa keskeinen. Oikeuskanslerin on siis otettava kantaa myös nykyiseen ehdotukseen.

VIELÄ ei ole varmuutta siitä, mikä voisi olla se raja-asema, joka jätetään auki.

IS:lle arvioidaan, että kyseeseen voisi tulla kaikkein pohjoisimman raja-aseman, eli Raja-Joosepin raja-aseman auki jättäminen.

Raja-Joosepin raja-asema on tällä hetkellä auki joka päivä kello 10–14.

– Sehän ei ole koko päivää auki. Sekin osaltaan varmaan tarjoaisi mahdollisuuden sellaiseen rajoitettuun ja hallittuun vastaanottoon tässä tilanteessa, IS:lle sanotaan.

Hallitus voi periaatteessa jättää useammankin raja-aseman ja sulkea osan, mutta IS:n tietojen mukaan tämä vaihtoehto ei olisi kovin kestävä. Myös Sallan Kelloselän raja-asema on auki joka päivä kello 10–14, mutta tällekin raja-asemalle on jo kohdistunut painetta.

Laissa ei myöskään ole säädetty sitä, miten raja-asemia tulee pitää auki
. Käytännössä Suomen rajavaltuutetut sopivat aukioloajoista Venäjän kollegoidensa kanssa. Esimerkkinä on siis käytännössä niin, että rajavaltuutetut voisivat sopia raja-aseman aukioloajaksi vain muutaman tunnin, mutta asiasta täytyy sopia.

Sosiaalisessa mediassa on myös keskusteltu siitä vaihtoehdosta, että yksi raja-asema olisi auki tunnin ja seuraava raja-asema tunnin. IS:n tietojen mukaan tällainen vaihtoehto ei ole edes tarkastelussa.

– Ei ole reaalimaailmaa sellainen. Tarvitaan joko aito ja tosiasiallinen väylä, tai sitten ei ollenkaan. Ja nyt kun se ei ollenkaan ei käy, niin sitten se on yksi tosiasiallinen väylä minimissään. Mutta sitä ajatusta ei tietysti vielä ole koeteltu.

KOKO ITÄRAJAN sulkeminen ei kuitenkaan ole täysin pois keinovalikoimasta.

Mikäli hallitus kuitenkin haluaa tehdä päätöksen asiassa pian, ei itärajan sulkeminen tule vielä tässä tilanteessa kyseeseen. Asiassa vaikuttaa oikeuskanslerin tulkinta.

Eräs lähteistä sanoi IS:lle jo eilen, että kaiken ytimessä on se, että Suomi haluaa noudattaa lakia. Tämän rinnalla hallitus haluaa myös tehokkaasti torjua, estää ja lopettaa kaikenlaisen hybridivaikuttamisen.

Rajavartiolain 16 § mukaan valtioneuvosto voi päättää rajanylityspaikan sulkemisesta tai rajanylitysliikenteen rajoittamisesta määräajaksi tai toistaiseksi, jos sulkeminen tai rajoittaminen on välttämätöntä vakavan yleiselle järjestykselle, kansalliselle turvallisuudelle tai kansanterveydelle aiheutuvan uhan torjumiseksi.

Rajavartiolain perusteissa on yleiseen järjestykseen ja kansalliseen turvallisuuteen kohdistuva uhka riittää. Sen arviointi nousee koko ajan keskiöön, että milloin voidaan palata itärajan sulkemiseen. Ilmeisesti nyt siihen ei ollut riittävää perustelua, IS:lle sanotaan.

IS:n tietojen mukaan kunkin päätöksen jälkeen on syytä jonkun aikaa arvioida päätöksen vaikutuksia. Mahdollinen seuraava päätös voidaan toimeenpanna ja katsoa, millaisia vaikutuksia sillä on ja muuttuuko tilanne oleellisesti.

IS:lle kerrotaan, että uhkien osalta on olemassa vielä kaikenlaisia mahdollisuuksia.

–  Tietenkin esimerkiksi mediavaikuttaminen ja vielä raaemmin ihmisten hyväksikäyttö ovat esimerkkejä niistä keinoista, joita Venäjän osalta ei ole vielä nähty.

 
Eikö tämä rajalakikin tarvinnut 5/6 enemmistön eduskunnassa ? Miten oikeisto yksinään voisi nuo laittaa kuntoon ?
Tämä nyt tapetilla oleva rajalaki tehtiin vasemmistohallituksen aikana. Siihen haluttiin niitä muutoksia, jotka olisi tehneet siitä järkevämmän ja tällainen tilanne olisi voitu välttää. Niitä muutoksia ajoi Persut, KOK ja KD. Siitä on kyllä olemassa ihan dokumentoitua tietoa vaikka kuinka paljon kesältä 2022. On ihan turhaa yrittää heittää tätä ongelmaa nykyisen hallituksen niskaan.

Tosin JOS tämä olisi Marinin vetämä hallitus, niin toi oikeuskanslerin lausunto ei olisi edes ollut tuollainen ja vaikka olisi ollutkin, Marin olisi tehnyt silti päätöksen rajan sulkemisesta. Vasemmistohallituksella on aina paljon enemmän tilaa toimia. Sen toimintaa ei arvostele media niin helposti, eikä yliopiston dosentit tai professorit. Koska yleensä edustavat samaa poliittista vasemmistoa.
Ei. Yksinkertainen enemmistö riittää. Niin se riittäisi rajalain muuttamiseenkin, mutta sitten pitäisi tehdä kaikki pohjatyöt, kuulemiset valiokunnissa jne.

Ed. Tässä tilanteessa nopeimmin valmistuisi ehkä raja menettelyä koskeva laki, joka on jo valmistelussa, mutta aikaisintaan ensi vuonna? Raja menettely: Rajalla jo nopealla menettelyllä voisi käsitellä ja ilmiselvät hylätä. Edelleen jäisivät varmaan kuitenkin odottamaan palauttamista, mikä ei onnistu.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kaikki haluavat vasemmistolaista politiikkaa niin sitten se tosiaan on vasemmistolaista. Olennaistahan on että enemmistön tahto toteutuu.

Jeps, sitten on turha myöskään valittaa seurauksista.

Onneksi olen itse ollut oppositiossa verrattuna tämän maan yleisiin linjoihin, niin voin sitten valittaa.
 
Onneksi olen itse ollut oppositiossa verrattuna tämän maan yleisiin linjoihin, niin voin sitten valittaa.

Kauanko jaksaa vain valittaa?
Minkä kynnyksen ylittäminen tarvitaan jotta lähdetään liikkeelle ja barrikadeille ?
Jos enemmistön tahto ei demokratiassa toteudu, niin olishan se aika kummallista demokratiaa.

.
 
IS / Ulla Appelsinilta erittäin osuva palaute oikeusmies Puumalaiselle. Harmi vaan kun IS sivu ei mulla avaudu ollenkaan, niin ei voi nyt jakaa tekstiä.
Siinähän mietit Puumalainen mikä on sun isänmaa.

.

Juu on hyvä kirjoitus. Josta yksi lainaus johon on lisäksi helppo vastata. EI

"Kansanedustaja ja puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra tiivisti maanantain A-studiossa hyvin, että poliitikkojen ykköstehtävä on Suomen ja suomalaisten turvallisuuden varmistaminen. Voinee perustellusti kysyä, jakaako apulaisoikeuskansleri saman tilannekuvan."


 

IS:n tiedot: Koko itärajan sulkeminen ei ole nyt mahdollista – tämä on hallituksen seuraava ratkaisu​

Uusi esitys itärajan tilanteen ratkaisuksi haluttaisiin saada oikeuskanslerin tarkistettavaksi jo tänään, jotta valtioneuvosto voisi kokoontua pian.

IS:N TIETOJEN mukaan hallitus ei voi vallitsevassa tilanteessa ainakaan vielä sulkea koko itärajaa. Sisäministeriö on valmistellut seuraavaksi vaihtoehdoksi sitä, että yksi raja-asema jätettäisiin auki.

Hallituksella on tahtotila sulkea koko itäraja, mutta oikeudelliset seikat ovat osoittautuneet asiassa hankaliksi kansainvälisen suojelun keskittämisen turvaamisen vuoksi.

– Itärajan sulkemista ei nyt tässä tilanteessa tarkastella, kun on nyt selvää, että niin ei voida tässä tilanteessa toimia. Tilanteen täytyy kehittyä, jos siihen mahdollisesti palataan, IS:lle kerrotaan.

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen pysäytti tiistaina itärajan rajoitustoimia kiristäneen hallituksen esityksen, koska siinä ei olisi riittävästi turvattu mahdollisuutta hakea turvapaikkaa. Esityksessä haluttiin sulkea koko itäraja. Tuolloin turvapaikan hakeminen olisi voitu keskittää esimerkiksi Helsinki-Vantaalle tai satama-alueelle.

– Seuraava askel olisi sitten vain yhden raja-aseman auki jättäminen, IS:lle kerrotaan.

IS:n tietojen mukaan oikeuskansleri voisi tarkastella sisäministeriön uutta esitystä tänään. Koska itärajalla tehtiin jo viime viikolla yksi päätös ja vaihtoehtoja on pohdittu, on uuden ehdotuksen tuottaminen prosessina nopea.

Oikeuskanslerin näkemys on asiassa keskeinen. Oikeuskanslerin on siis otettava kantaa myös nykyiseen ehdotukseen.

VIELÄ ei ole varmuutta siitä, mikä voisi olla se raja-asema, joka jätetään auki.

IS:lle arvioidaan, että kyseeseen voisi tulla kaikkein pohjoisimman raja-aseman, eli Raja-Joosepin raja-aseman auki jättäminen.

Raja-Joosepin raja-asema on tällä hetkellä auki joka päivä kello 10–14.

– Sehän ei ole koko päivää auki. Sekin osaltaan varmaan tarjoaisi mahdollisuuden sellaiseen rajoitettuun ja hallittuun vastaanottoon tässä tilanteessa, IS:lle sanotaan.

Hallitus voi periaatteessa jättää useammankin raja-aseman ja sulkea osan, mutta IS:n tietojen mukaan tämä vaihtoehto ei olisi kovin kestävä. Myös Sallan Kelloselän raja-asema on auki joka päivä kello 10–14, mutta tällekin raja-asemalle on jo kohdistunut painetta.

Laissa ei myöskään ole säädetty sitä, miten raja-asemia tulee pitää auki
. Käytännössä Suomen rajavaltuutetut sopivat aukioloajoista Venäjän kollegoidensa kanssa. Esimerkkinä on siis käytännössä niin, että rajavaltuutetut voisivat sopia raja-aseman aukioloajaksi vain muutaman tunnin, mutta asiasta täytyy sopia.

Sosiaalisessa mediassa on myös keskusteltu siitä vaihtoehdosta, että yksi raja-asema olisi auki tunnin ja seuraava raja-asema tunnin. IS:n tietojen mukaan tällainen vaihtoehto ei ole edes tarkastelussa.

– Ei ole reaalimaailmaa sellainen. Tarvitaan joko aito ja tosiasiallinen väylä, tai sitten ei ollenkaan. Ja nyt kun se ei ollenkaan ei käy, niin sitten se on yksi tosiasiallinen väylä minimissään. Mutta sitä ajatusta ei tietysti vielä ole koeteltu.

KOKO ITÄRAJAN sulkeminen ei kuitenkaan ole täysin pois keinovalikoimasta.

Mikäli hallitus kuitenkin haluaa tehdä päätöksen asiassa pian, ei itärajan sulkeminen tule vielä tässä tilanteessa kyseeseen. Asiassa vaikuttaa oikeuskanslerin tulkinta.

Eräs lähteistä sanoi IS:lle jo eilen, että kaiken ytimessä on se, että Suomi haluaa noudattaa lakia. Tämän rinnalla hallitus haluaa myös tehokkaasti torjua, estää ja lopettaa kaikenlaisen hybridivaikuttamisen.

Rajavartiolain 16 § mukaan valtioneuvosto voi päättää rajanylityspaikan sulkemisesta tai rajanylitysliikenteen rajoittamisesta määräajaksi tai toistaiseksi, jos sulkeminen tai rajoittaminen on välttämätöntä vakavan yleiselle järjestykselle, kansalliselle turvallisuudelle tai kansanterveydelle aiheutuvan uhan torjumiseksi.

Rajavartiolain perusteissa on yleiseen järjestykseen ja kansalliseen turvallisuuteen kohdistuva uhka riittää. Sen arviointi nousee koko ajan keskiöön, että milloin voidaan palata itärajan sulkemiseen. Ilmeisesti nyt siihen ei ollut riittävää perustelua, IS:lle sanotaan.

IS:n tietojen mukaan kunkin päätöksen jälkeen on syytä jonkun aikaa arvioida päätöksen vaikutuksia. Mahdollinen seuraava päätös voidaan toimeenpanna ja katsoa, millaisia vaikutuksia sillä on ja muuttuuko tilanne oleellisesti.

IS:lle kerrotaan, että uhkien osalta on olemassa vielä kaikenlaisia mahdollisuuksia.

–  Tietenkin esimerkiksi mediavaikuttaminen ja vielä raaemmin ihmisten hyväksikäyttö ovat esimerkkejä niistä keinoista, joita Venäjän osalta ei ole vielä nähty.



Onko nyt selkeää edes se, että pitääkö vai ei tuon oikeuskanslerin näkemystä edes seurata ? Vai onko kysymys vaan PM:n "munattomuudesta" ?

Jokatapauksessa, menee aika mahdottomaksi tämä Suomen touhu. Onko tämä loppujen lopuksi sisäpolitiikkaa ? Halutaanko hallituksen epäonnistuvan tässä työssä ihan vain sisäpolitiikan takia.
 
Viimeksi muokattu:
https://yle.fi/a/74-20061451

Hybridiasiantuntijalta rajua kritiikkiä rajatoimien kiristyksen torppaamiselle: ”Minä vähän pelkäsin, että tässä käy näin”​

Apulaisoikeuskansleri pysäytti tänään tiistaina itärajan rajoitustoimia kiristävän hallituksen esityksen, koska siinä ei olisi riittävästi turvattu mahdollisuutta hakea turvapaikkaa.


Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskuksen verkostojohtaja Jukka Savolainen kritisoi apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalaisen päätöstä torpata hallituksen esitys itärajan rajoitustoimien kiristämisestä.

– Minä vähän pelkäsin, että tässä käy näin, Savolainen totesi tiistain A-studiossa.

Hän muistutti, että rajavartiolain muutos hyväksyttiin kesällä 2022 juuri ennen juhannusta ja kesälomia. Hänen mielestään monelta jäi huomaamatta, mitä tapahtui.

– Siinä säädettiin sellainen laki, että kansallisen hätätilan perusteella Suomen hallitus voi päättää, että tilapäisesti emme noudata kaikkia kansainvälisiä sopimuksia niinkuin normaalipäivänä, Savolainen selitti.

– Ihmettelen, onko tämä voinut jäädä apulaisoikeusasiamieheltäkin ymmärtämättä, hän jatkoi.


Savolaiselta kysyttiin, pitäisikö hänen mielestään siis viitata kintaalla kansainvälisille sopimuksille ja pistää raja kiinni.

– Ei missään nimessä viitata kintaalla, vaan nyt tehdään kansallisen hätätilan potentiaalisesti katastrofaalisen skenaarion takia varauma siihen, että emme noudata kaikilta osin niitä kansainvälisia sopimuksia, joihin olemme sitoutuneet.

Tämä on Savolaisen mielestä kansainvälisen oikeuden mukaista, koska kansainväliset sopimukset eivät voi olla valtioille ”itsemurhasopimuksia”.

Katso koko tiistain A-studio täältä.
 
https://yle.fi/a/74-20061451

Hybridiasiantuntijalta rajua kritiikkiä rajatoimien kiristyksen torppaamiselle: ”Minä vähän pelkäsin, että tässä käy näin”​

Apulaisoikeuskansleri pysäytti tänään tiistaina itärajan rajoitustoimia kiristävän hallituksen esityksen, koska siinä ei olisi riittävästi turvattu mahdollisuutta hakea turvapaikkaa.


Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskuksen verkostojohtaja Jukka Savolainen kritisoi apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalaisen päätöstä torpata hallituksen esitys itärajan rajoitustoimien kiristämisestä.

– Minä vähän pelkäsin, että tässä käy näin, Savolainen totesi tiistain A-studiossa.

Hän muistutti, että rajavartiolain muutos hyväksyttiin kesällä 2022 juuri ennen juhannusta ja kesälomia. Hänen mielestään monelta jäi huomaamatta, mitä tapahtui.

– Siinä säädettiin sellainen laki, että kansallisen hätätilan perusteella Suomen hallitus voi päättää, että tilapäisesti emme noudata kaikkia kansainvälisiä sopimuksia niinkuin normaalipäivänä, Savolainen selitti.

– Ihmettelen, onko tämä voinut jäädä apulaisoikeusasiamieheltäkin ymmärtämättä, hän jatkoi.


Savolaiselta kysyttiin, pitäisikö hänen mielestään siis viitata kintaalla kansainvälisille sopimuksille ja pistää raja kiinni.

– Ei missään nimessä viitata kintaalla, vaan nyt tehdään kansallisen hätätilan potentiaalisesti katastrofaalisen skenaarion takia varauma siihen, että emme noudata kaikilta osin niitä kansainvälisia sopimuksia, joihin olemme sitoutuneet.

Tämä on Savolaisen mielestä kansainvälisen oikeuden mukaista, koska kansainväliset sopimukset eivät voi olla valtioille ”itsemurhasopimuksia”.

Katso koko tiistain A-studio täältä.
Harvinaisen selkeä sanainen kannanotto. Mikään sopimus ei voi velvoittaa tekemään itsemurhaa.
 
Kyllä tässä nyt on menty kanslerin selän taakse piiloon. Syystä tai toisesta.

Valtioneuvoston ja tasavallan presidentin valvonta

Tarvittaessa oikeuskansleri huomauttaa päätöksenteon lainvastaisuudesta. Oikeuskanslerilla ei kuitenkaan ole oikeutta estää päätöksentekoa.

Jos huomautus jätetään huomioimatta, oikeuskanslerin tulee merkityttää kannanottonsa valtioneuvoston pöytäkirjaan ja tarvittaessa ryhtyä muihin toimenpiteisiin.

 
Back
Top