Siirtolaisia Suomeen 2015 salakuljettanut murmanskilainen mies harmittelee, että nyt bisnekseen ei pääse mukaan
Murmanskilainen taksikuski kuljetti kahdeksan vuotta sitten siirtolaisia Suomen rajalle ja kertoo saaneensa syytteet laittoman maahantulon järjestämisestä Suomeen. Hän kertoi HS:lle, miten bisnes toimii tänä vuonna.
Tilaajille
Suomeen yrittäneet miehet testasivat polkupyörää Venäjän rajaviranomaisten tarkastuspisteen parkkipaikalla Murmanskin alueella noin sadan kilometrin päässä Lotan raja-asemasta sunnuntaina. KUVA: HS
Jenni Jeskanen HS
28.11. 17:12
Murmansk
MURMANSKIN alueella on jälleen ihmissalakuljettajille töitä, mutta murmanskilainen taksikuski on tällä kertaa bisneksestä ulkona.
Kahdeksan vuotta sitten vuosien 2015 ja 2016 taitteessa mies teki siirtolaisilla tiliä, kun hän toi rajan yli Suomeen ainakin 200 ihmistä.
”Takuuvarmasti pari sataa ihmistä. En laskenut, mutta sen yhdentoista kuukauden aikana ehkä jopa enemmän. Minulla on omallatunnollani 200–250 ihmistä. Autoin heitä. Lähetin heidät Eurooppaan.”
Tuon talven 2015–2016 aikana Venäjältä Sallaan ja Raja-Jooseppiin saapui yhteensä 1 700 turvapaikanhakijaa.
Murmanskin alueesta tuli jälleen marraskuun lopussa Suomeen pyrkivien siirtolaisten solmukohta, kun Suomi sulki viikon aikana nopeasti lähes koko itärajansa. Avoinna on enää kaikkein pohjoisin rajanylityspaikka: Raja-Jooseppi Inarissa Lapissa, jonka vastinpari Venäjän puolella on Lotta Murmanskin alueella.
Tiistaina
Suomen hallitus tosin ilmoitti, että Raja-Jooseppikin menee kiinni. Raja-Joosepin rajanylityspaikka suljetaan kuun vaihteessa.
TAKSIKUSKI päivystää Murmanskin rautatieasemalla, kuten kahdeksan vuotta sitten, mutta tällä kertaa hän ei kuljeta siirtolaisia rajalle, eikä hanki heille polkupyöriä, etsi majoitusta tai mitään muutakaan.
HS:n toimittaja ja kuvaaja ajoivat miehen kyydissä Murmanskista kohti Lotan raja-asemaa sunnuntaina ja takaisin. Noin kuuden tunnin ajomatkan aikana hän kertoi nimettömänä haastattelussa kahdeksan vuoden takaisesta toiminnastaan salakuljettajana.
Miehen mukaan yksi syy siihen, ettei hän nyt ole mukana, on se, että toiminta on alkanut Pietarista ja on sen vuoksi pietarilaisten hallussa.
”En päätynyt mukaan, koska tämä ei ole meidän murmanskilainen juttumme. He eivät tulleet Murmanskin kautta. Nyt tulevat, mutta täällä kaikki on alkanut jo hallinnon tasolta. Eikä siihen noin vain pääse mukaan, koska FSB:n työntekijät eivät päästä. He eivät anna käydä vuoropuhelua tai poimia heitä [siirtolaisia] kyytiin.”
Näkymä Muurmanskin keskustassa kulkevalle Prospekt Leninalle. KUVA: HS
Liikennettä Murmanskin keskustassa. KUVA: HS
TÄNÄ vuonna itärajan yli Suomeen on tullut elokuun jälkeen noin 900 turvapaikanhakijaa, jotka ovat suurimmaksi osaksi lähtöisin Syyriasta, Somaliasta, Jemenistä ja Irakista.
Taksikuskista tuli kahdeksan vuotta sitten ihmissalakuljettaja, kun hän ryhtyi aluksi kuljettamaan Murmanskin rautatieasemalle saapuneita ulkomaalaisia Nikkeliin, lähemmäs Suomen rajaa.
”He tulivat luokseni, että Nikkeliin, haluamme Nikkeliin. Ilmoitin hinnan, joka ei tietenkään ollut sama kuin venäläisille.”
Nikkeli on pieni asuintaajama noin 120 kilometrin päässä Murmanskista matkalla Suomen rajalle. Taksikuski vei siirtolaiset Murmanskista Nikkeliin noin 100–120 dollarilla. Nikkelissä hän kertoo ”myyneensä” heidät eteenpäin toisille kuljettajille, jotka veivät heidät rajalle.
Siirtolaisia myös majoitettiin Nikkeliin siksi aikaa, kun he odottivat kuljetusta rajan yli.
”Saatoin tuoda viisi ihmistä, jotka myin 2 000–3 000 ruplalla per pää henkilölle, joka vei heidät rajalle. Hän puolestaan otti jokaisesta vähintään tuhat dollaria. Siihen summaan sisältyi jo polkupyörä, ruoka, majoitus.”
Lotan raja-asemalle johtavalta tieltä voi kääntyä Nikkeliin ja Kirkkoniemeen Norjaan vievälle tielle. KUVA: HS
PIAN taksikuskille tuli mieleen, että miksi ei toimittaisi itse koko pakettia. Hän ryhtyi kuljettamaan ihmisiä rajalle Lottaan ja Sallaan asti, vuokrasi asuntoja siirtolaisten majoittamiseksi, teki paperitöitä sekä osti siirtolaisille autoja ja polkupyöriä rajan ylitykseen.
Vuokra-asuntojen hinnat Murmanskissa nousivat, joten mies kertoo vuokranneensa majoitustiloiksi jopa saunoja.
”Joka päivä tai ainakin joka kuukausi oli jotain hankaluutta. Talvella suomalaiset keksivät kieltää polkupyörät. Oli uudenvuodenaatto, ihmiset istuvat asunnoissaan, heitä piti ruokkia joka päivä. Tuot, viet, annat juotavaa”, mies kuvailee.
Talvella 2015–2016 Suomen viranomaiset kielsivät rajan ylittämisen polkupyörillä. Viranomaiset vetosivat ihmisten turvallisuuteen talvipakkasilla. Kiellon jälkeen Suomeen saapui Venäjältä turvapaikanhakijoita huonokuntoisilla autoilla, jotka he hylkäsivät rajanylityksen jälkeen.
Venäjän rajaviranomaisilla on tarkastuspiste noin sadan kilometrin päässä Lotan raja-asemasta. KUVA: HS
VÄLILLÄ salakuljettajalla paloi pinna.
”Joskus jopa potku sinne tänne. En peittele tätä. Hakkasimme myös, näytimme paikan. Mutta siitä huolimatta kuljetimme ihmiset. He eivät aina ymmärtäneet. Villieläimiä. Todella villejä ihmisiä.”
Mies sanoo pitäneensä aina sanansa ja kuljettaneensa siirtolaiset rajalle, eikä hylänneensä heitä esimerkiksi metsään, kuten jotkut toiset salakuljettajat kuulemma saattoivat tehdä.
Hän kertoo veloittaneensa palveluksistaan aluksi 800–900 dollaria, mutta vähitellen hinta nousi 1 700 dollariin. Miehen mukaan hänelle jäi kulujen ja erilaisten sakkomaksujen jälkeen käteen noin 800 dollaria yhdestä salakuljetettavasta.
Sen jälkeen summa oli jaettava puoliksi vielä paikallisten rikollisten kanssa.
”Minä sain 400 dollaria ja bandiitit 400 dollaria. Tuolloin minulle riitti, että sain kymmenen ihmisen kuljetuksesta neljä tuhatta dollaria. Olin tyytyväinen.”
Murmanskia koristellaan vuodenvaihteen juhlia varten. KUVA: HS
TAKSIKUSKI sanoo, että Suomeen hänellä ei ole enää asiaa. Hän kertoo saaneensa suomenkielisen kirjeen, jossa häntä syytetään laittomasta ajoneuvojen tuonnista sekä laittoman maahantulon järjestämisestä Suomeen. Ystävä on tulkannut kirjeen hänelle.
”Vein sinne hyvin paljon autoja. Ostin Murmanskista, lastasin arabeilla, toin rajalle ja he ajoivat eteenpäin näillä autoilla. Osan autoista olin ostanut itselleni, joten tietokannoissa luki, että ne ovat virallisesti minun.”
Tänä vuonna mies on seurannut siirtolaisten salakuljetusta vierestä. Murmanskista on rajalle Lottaan matkaa noin 230 kilometriä. Lumista tietä reunustaa molemmin puolin tiheä metsä.
Murmanskiin on perustettu ylimääräisiä tarkastuspisteitä, joista yksi oli rajalle johtavalla tiellä vajaan tunnin ajomatkan päässä Murmanskista. Poliisit pysäyttivät auton ja katsoivat ikkunasta sisälle, mutta eivät tarkastaneet matkustajien papereita.
Auto pääsi jatkamaan matkaa, koska matkustajat eivät näyttäneet ”ulkomaalaisilta”.
”Jos kyydissä olisi ollut arabeja, emme olisi päässeet eteenpäin”, mies sanoo.
Tietä Murmanskista Lotan raja-asemalle reunustaa metsä. KUVA: HS
ENSIMMÄINEN pysyvä tarkastuspiste on noin sadan kilometrin päässä rajasta. Vihreisiin maastoasuihin pukeutuneet nuoret rajavartijat partioivat aseet olalla.
Sunnuntaina parkkipaikalle oli pysäköity kolme autoa, jotka vaikuttivat odottavan Suomen raja-aseman Raja-Joosepin avautumista kello 10. Kuljettajat olivat venäläisiä, matkustajat ulkomaalaisia.
Kello oli noin 10.15 Suomen aikaa, kun autoista nostettiin pihalle muutamia aikuisten ja lasten polkupyöriä. Siirtolaiset ja polkupyörät koottiin minibussiin, jonka kuljettaja ajoi heidät tarkastuspisteelle noin puolen kilometrin päähän rajasta. Siitä eteenpäin matka taittui polkupyörillä.
”Näilläkin ihmisillä on oma hintansa rajalle viemiseen. He veloittavat jokaiselta esimerkiksi 100–200 dollaria. Eivätkä pakolaiset voi mitään, he ovat pulassa. He antavat kaikkensa päästäkseen rajalle”, mies sanoo.
ONKO toiminta nyt samanlaista kuin vuonna 2015?
”Mahdollisesti. Mahdollisesti se on korkeammalla tasolla. Ehkä
Vladimir Putin päätti tällä tavalla rangaista Suomea. Täytetään se pakolaisilla, koska suomalaiset liittyivät Natoon. Hyvin tehty.”
”Volodja mietti, että tässä teille vielä yksi ongelma. Koettakaa kestää. Ettei tule tylsää”, taksikuski sanailee.
”No, tämä on vain minun sanahelinääni.”