Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Mitä tämä väliintulo tarkoittaa, ja mihin Suomi pyrkii? Näissä kansainvälisten sopimusten sorkkimisessa on valitettavan huono kaiku, kun EU velvoittaa johonkin on hyvä levitellä räpylöitä että eihän me, muttakun EU.

Sitaatti jutusta, hevosen suusta itse asiassa:
”Olemme pyytäneet sivuväliintuloa siksi, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ei ole vielä käsitellyt kysymystä välineellistetystä maahantulosta hybridioperaation kontekstissa”, sanoo ulkoministeriön ihmisoikeustuomioistuin- ja -sopimusasioiden yksikön päällikkö Krista Oinonen.

Luen ja tulkitsen tuota niin että UM haluaa tuoda esiin sitä että hybridioperaationa toimiva välineellistetty maahanmuutto on hyväksyttävä syy push-back:lle.
Ministerinä on kuitenkin Elina Valtonen, joka yksiselitteisesti kannattaa esim. käännytyslakia. En oikein usko että virkakoneisto uskaltaisi tässä sooloilla vastoin ministerin tahtoa, siinähän voi päätyä eri tehtäviin tai ainakin edellisen ministerin aikana päätyi :cool:
 
Tämä on kaiken kaikkiaan taas ollut käsittämätön tapahtuma tämä lain säätäminen.

Noiden perustuslakivaliokuntaa konsultoivien henkilöiden käytös on ollut todella törkeää. Kaarlo Tuori ”avautuminen” HS:ssä missä syyttää perustulakialiokuntaa ”oikeusvaltion tuhoamisesta” ja Martin Scheinin maalitusyritys oikeuskansleria kohtaan on jotain, mitä ei uskoisi oikeusvaltiossa näkevän.

Tämä jupakka on taas yksi osoitus siitä kuinka Suomessa on valtaa kahmittu eduskunnalta erilaisten hämärien kytkösten ja henkilöiden käsiin. Nämä poliittisesti ohjautuvat Demlan keulakuvat on todellisuudessa olleet itse yksi suurimpia demokratian ja oikeusvaltion uhkia.

Kävi tässä jupakassa nyt mitä tahansa, niin pitää jo etukäteen esittää perustulakivaliokunnan puheenjohtaja Vestmanille suuri kiitos, että on puolustanut demokratiaa ja todellista oikeusvaltiota rohkeasti. Nämä HS:n avustuksella tehdyt maalitusyritykset todistavat, että hätä alkaa olemaan suuri, noilla demokratian ulkopuolisilla voimilla.
 
Tämä on kaiken kaikkiaan taas ollut käsittämätön tapahtuma tämä lain säätäminen.

Noiden perustuslakivaliokuntaa konsultoivien henkilöiden käytös on ollut todella törkeää. Kaarlo Tuori ”avautuminen” HS:ssä missä syyttää perustulakialiokuntaa ”oikeusvaltion tuhoamisesta” ja Martin Scheinin maalitusyritys oikeuskansleria kohtaan on jotain, mitä ei uskoisi oikeusvaltiossa näkevän.

Tämä jupakka on taas yksi osoitus siitä kuinka Suomessa on valtaa kahmittu eduskunnalta erilaisten hämärien kytkösten ja henkilöiden käsiin. Nämä poliittisesti ohjautuvat Demlan keulakuvat on todellisuudessa olleet itse yksi suurimpia demokratian ja oikeusvaltion uhkia.

Kävi tässä jupakassa nyt mitä tahansa, niin pitää jo etukäteen esittää perustulakivaliokunnan puheenjohtaja Vestmanille suuri kiitos, että on puolustanut demokratiaa ja todellista oikeusvaltiota rohkeasti. Nämä HS:n avustuksella tehdyt maalitusyritykset todistavat, että hätä alkaa olemaan suuri, noilla demokratian ulkopuolisilla voimilla.
Jo itärajan sulku sekoiluineen avasi kansalaiselle tätä erikoisen valtamekanismin verhoa. Nyt rajalain julkisen väännön, lobbauksen, mediaoperaatioiden ja politikoinnin myötä se on kutakuinkin kaikkien nähtävillä.

Työmäärä itse lain valmistelussa todennäköisesti kalpenee sen rinnalla mitä on tarvittu näitä tuulimyllyjä vastaan taistelemiseen.
 
Luen ja tulkitsen tuota niin että UM haluaa tuoda esiin sitä että hybridioperaationa toimiva välineellistetty maahanmuutto on hyväksyttävä syy push-back:lle.
Samaa toivon.

Mutta mikäli ministeriön virkamies on nimitetty ideologisin perustein, vii hän köyttää kaiken valtansa ministerin kannasta huolimatta.

Lainaus alkaa vähän kökösti:


ihmisoikeusjärjestelmään liittyen haastateltiin Ulkoasiainministeriön yksikön päällikköä Krista Oinosta.
Krista Oinonen kertoo haastattelussa esimerkiksi, että kansalaisyhteiskunnan rooli on tärkeä, jotta oikeat asiat nousevat raportoinnissa esiin. Ihmisoikeudet merkitsevät jatkuvaa työtä eli asioita täytyy pitää esillä. Toisinaan tämä merkitsee siitä muistuttamista, että meillä on jo olemassa jotain hyvin arvokasta, kuten sopimusvalvontamekanismi. Pitää myös vahtia, ettei sen perusteisiin kohdistu vääränlaisia hyökkäyksiä.

Oinonen kuvaa, että ihmisoikeudet merkitsevät avoimuutta: "Maailma muuttuu ja ihmisoikeustulkinta kehittyy sen mukana". Tulee siis uskaltaa ottaa vastaan haasteita ja kehittyä. Hän kertoo myös, että:

"Ihmisoikeudet merkitsevät minulle iloa, ylpeyttä – välillä myös huolta – vastuuta. Ne merkitsevät sitä, että koen itse olevani yhdenvertainen muiden kanssa. Minä olen yksilönä ja ihmisenä, tällaisenä, aivan yhtä arvokas ja tärkeä kuin sinä olet sellaisena."
 
Osa demarikansanedustajista (kuten tässä Timo Harakka) haluavat kaataa käännytyslain.



Ylen tavoittamat, käännytyslakiin kriittisesti suhtautuvat demarit arvioivat, että vastustajia voi olla riittävästi lain kaatamiseen.

Jos kaikki 199 kansanedustajaa ovat paikalla, kun käännytyslain säätämisestä kiireellisenä äänestetään, sen läpimenon estämiseen riittää 34 kansanedustajaa.

Vasemmistoliiton ja vihreiden tiedetään vastustavan esitystä. Puolueilla on yhteensä 24 kansanedustajaa. Jos heidän lisäkseen kymmenen muuta kansanedustajaa äänestää tyhjää tai lakia vastaan salin ollessa täynnä, käännytyslaki kaatuu.

SDP:n kansanedustaja Timo Harakka vastustaa käännytyslakia. Hän uskoo, että lain vastustajia löytyy yli yhden kuudesosan verran.

Hänen mukaansa SDP:n jäsenistöstä tulee kahdenlaista keskenään päinvastaista viestiä: osa kannattaa lakia, osa vastustaa.

– Itse olen lojaali esimerkiksi omaa puolueosastoani kohtaan, joka on tiukasti linjannut, että käännytyslaki pitää kumota. Itse asiassa aika moni SDP:n osasto ja järjestö ja jäsen on tätä mieltä, Harakka sanoo.

Harakan mukaan olennaista oli se, ettei lain ristiriitoja EU-oikeuden ja kansainvälisten sopimusten kanssa ole ratkottu eikä niitä tulla enää ratkomaankaan.

– Me emme voi irtisanoutua yksipuolisesti kansainvälisistä sopimuksista ja rikkoa oman tahtomme mukaan EU-sitoumuksia, Harakka sanoo.

– Tämä lakiesitys ei valitettavasti paranna turvallisuutta tavalla, joka estäisi terroristivaltio Venäjän hyökkäykset Suomeen tai edes hillitsisi niitä merkittävästi.
 
Tämä lakiesitys ei valitettavasti paranna turvallisuutta tavalla, joka estäisi terroristivaltio Venäjän hyökkäykset Suomeen tai edes hillitsisi niitä merkittävästi.

Aha, no mitä haittaa siitä on ? Miksi sitä pitää vastustaa ? Tuota ei edes oteta käyttöön, jos ei ole siihen aihetta.

Olisiko nyt kuitenkin niin, että se politisointi on tärkeintä ja pyrkimyksenä on ensisijaisesti vain estää hallituksen lakiesitys. Suomeksi sanottuna tehdä kiusaa ja patsastella.
 
Vielä tämäkin Scheininiä vastaan puhuva asia:

https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/f8c86e6e-9c00-4d2a-974a-f43965de2a41

"Suomessa esimerkiksi käy vaikkapa professori Martin Scheinin, joka on puolustanut perusoikeuksia piinkovasti rajalain tapauksessa. Koronaepidemian aikaan hän oli valmis heittämään yksinkertaisimmatkin perusoikeuden romukoppaan. Itse Italian Firenzessä silloin asunut professori vaati Suomeen ennennäkemättömän tiukkaa ulkonaliikkumiskieltoa ja syytti poliitikkoja siiitä, että nämä olivat päästäneet irti ”vastuuttoman vapauden huuman”."
 
Ei tehdä mitään. Kyllä EU meitä auttaa. Eikä nyt päällä ole Venäjän suunnalta mitään akuuttia turvallisuusuhkaa, sanovat kielteisellä kannalla olevat demarit.

Eu varmaan ottaa vastaan ne sadat tuhannet tulijat taakanjaon merkeissä :p :uzi:
 
Aha, no mitä haittaa siitä on ? Miksi sitä pitää vastustaa ? Tuota ei edes oteta käyttöön, jos ei ole siihen aihetta.

Olisiko nyt kuitenkin niin, että se politisointi on tärkeintä ja pyrkimyksenä on ensisijaisesti vain estää hallituksen lakiesitys. Suomeksi sanottuna tehdä kiusaa ja patsastella.
Mitähän vaatii eduskunnalta tuon lain käyttöön otto? riittääkö pelkkä hallituspuolueiden enemistö (=hallituksen päätös), vai pitääkö olla 2/3 enemistö.
 
Afganistanin kommunistisen puolueen edustaja kommentoi. Tästä saa käsityksen, että rajat vaan auki ja kaikki halukkaat sisään.



– Puhutaan erilaisista uhista ja niiden arvioista, määristä ja laadusta. Ja sitten toisaalta itse olisin toivonut, että tässä matkan varrella olisi ollut selkeämpi käsitys siitä, minkälainen kapasiteetti meidän viranomaisillamme on huolehtia esimerkiksi niistä määristä.

– Meillä on kokemusta siitä, että 30 000 turvapaikanhakijaa on pystytty erilaisten järjestelykeskusten ja vastaanottokeskusten kautta huolehtimaan. Näihin ei ole valitettavasti ole ollut riittävän selkeitä ja yksiselitteisiä vastauksia, Razmyar jatkaa.

Iltalehti kysyi Razmyarilta, että jos hän päätyy vastustamaan rajalakia, mikä voisi olla rajalaille vaihtoehto, jos Venäjä lähtee tuomaan turvapaikanhakijoita laajamittaisesti.

Razmyarin mukaan pitäisi ottaa käyttöön jo olemassa olevat työkalut.

– Esimerkiksi EU-komission ja -neuvoston kanssa, miten tällaisissa tilanteissa Suomi voi saada apua. Toisaalta mikä on meidän oma kapasiteettikykymme selviytyä tällaisista tilanteista.

– On totta, että asialle pitää tehdä jotain, mutta itse toivon, että tämänkaltaiset asiat olisivat ennen kaikkea EU:n laajuisia, koska Venäjänä hybridivaikuttaminen vaikuttaa moneen eurooppalaiseen maahan tällä hetkellä, ei vain Suomeen, Razmyar sanoo.
Eikös hanasaaressa ollut joku laitos mikä tuon määrän pystyy käsittelemään...
 
Tässä erään professorin ajatuksia. Blogissa vankkoja mielipiteitä lain hyväksymisen puolesta.



Ymmärrän, että useimmat akateemiset oikeustieteilijät vastustavat lakia, kun he tarkastelevat maailmaa pelkästään oikeustieteellisestä näkökulmasta. Heille sellaiset reaalimaailman kysymykset kuin Venäjän masinoima välineellistetty maahanmuutto ja sen merkitsemä uhka Suomen turvallisuudelle voivat olla vain sivuseikkoija, joihin voidaan suhtautua huolettomasti.
Suomeksi sanottuna, turvallisuuteemme liittyvissä asioissa ei ole varaa eikä syytä teoretisoida asioita liikaa käytännön kustannuksella. Kansan mielestä nyt on aika haistattaa Scheineilla ja muilla teoreettifilosofeilla pitkä paska.

Nämä Scheinit ja kumppanit ovat elämässään epäonnistuneita luusereita jotka haluavat maksimoida koko kansan kurjuuden.
 
Lieneekö lajissaan eka kerta ?



Puola on pyytänyt Suomelta apua sen Valko-Venäjän vastaisen rajan valvomiseen, kertoo uutistoimisto Reuters.

Puolalaisen viranomaisen tiistaina antaman lausunnon mukaan poliiseja ja rajavartioita hamutaan Suomen lisäksi myös Saksasta ja Kreikasta.
 
Lieneekö lajissaan eka kerta ?



Puola on pyytänyt Suomelta apua sen Valko-Venäjän vastaisen rajan valvomiseen, kertoo uutistoimisto Reuters.

Puolalaisen viranomaisen tiistaina antaman lausunnon mukaan poliiseja ja rajavartioita hamutaan Suomen lisäksi myös Saksasta ja Kreikasta.

Rajanreserviläisistä sopimuskomppania ja matkaan... vaikö? Eei täälä taideta uskaltaa..
 
Lieneekö lajissaan eka kerta ?




Puola on pyytänyt Suomelta apua sen Valko-Venäjän vastaisen rajan valvomiseen, kertoo uutistoimisto Reuters.

Puolalaisen viranomaisen tiistaina antaman lausunnon mukaan poliiseja ja rajavartioita hamutaan Suomen lisäksi myös Saksasta ja Kreikasta.

Erinomainen paikka kerätä ensikäden kokemusta ja näkemystä siitä mikä toimii ja mikä ei. Lisäksi erinomainen paikka rakentaa suhteita Puolan kanssa.

Rajanreserviläisistä sopimuskomppania ja matkaan... vaikö? Eei täälä taideta uskaltaa..

Ammattilaisia sinne tarvitaan ensivaiheessa hakemaan kokemusta ja tässä hetkessä sinne ei ole muuta edes nopeasti saatavilla.

Reserviläisistä voisi kai teoriassa jonkun kriha-tyyppisen joukon Rajan käyttöön rakentaa, mutta se joukko pitäisi ensin olla suunniteltu, rakennettu ja koulutettu. Vuosien homma lähteä tyhjästä sellaista tekemään. En tiedä onko Rajan osalta sellaiselle edes lainsäädäntöä olemassa.
 
Lieneekö lajissaan eka kerta ?



Puola on pyytänyt Suomelta apua sen Valko-Venäjän vastaisen rajan valvomiseen, kertoo uutistoimisto Reuters.

Puolalaisen viranomaisen tiistaina antaman lausunnon mukaan poliiseja ja rajavartioita hamutaan Suomen lisäksi myös Saksasta ja Kreikasta.

Taisipa olla uutisankka.



– Puolan viranomaiset eivät ole pyytäneet, eivätkä tietojemme mukaan suunnittele pyytävänsä apua [Euroopan raja- ja merivartiosto] Frontexilta tai yksittäisiltä jäsenmailta, Rajavartiolaitos tiedotti perjantaina.
 
Äänestyksessä demareilla ei tule olemaan ryhmäkuria.



SDP EI tule noudattamaan ensi viikon ”käännytyslakia” koskevissa äänestyksissä tiukkaa ryhmäkuria, kertoo puolueen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

TUPPURAINEN tunnustaa puolueessa olevan useita edustajia, jotka tulevat äänestämään poikkeuslakia vastaan.

Sdp:n sääntöjen mukaan kansanedustajien on mahdollista hakea lupaa esiintyä poikkeavasti suhteessa puolueen kantaan. Näitä lupia nyt tullaan myöntämään.

”Tarkoitus ei ole savustaa ketään tai pistää ketään selkä seinää vasten”, Tuppurainen sanoo.
 
Äänestyksessä demareilla ei tule olemaan ryhmäkuria.



SDP EI tule noudattamaan ensi viikon ”käännytyslakia” koskevissa äänestyksissä tiukkaa ryhmäkuria, kertoo puolueen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

TUPPURAINEN tunnustaa puolueessa olevan useita edustajia, jotka tulevat äänestämään poikkeuslakia vastaan.

Sdp:n sääntöjen mukaan kansanedustajien on mahdollista hakea lupaa esiintyä poikkeavasti suhteessa puolueen kantaan. Näitä lupia nyt tullaan myöntämään.

”Tarkoitus ei ole savustaa ketään tai pistää ketään selkä seinää vasten”, Tuppurainen sanoo.
Laskettu vissiin että riittävä määrä, jotta läpi menee… tai sitten ei ja koko demariteatteri on ollut sitä, että muka vähän ollaan puolueena puolella, mutta silti kaadetaan laki. Jos jälkimmäistä niin voehan *****.
 
Back
Top