Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Tänään Vartiuksen raja-asemalle on saapunut ainakin somalialaisia ja yksi intialainen.

360_F_353231915_fzwcFrvMRYE2UO3hGTL5bbZAOrRJXoz2.jpg
Maailma_kylassa_vaaka.jpg
 
Oikeuskanslerihan tulkitsee olemassa olevaa lakia ja asetuksiä sekä kv velvoitteita. Ei sinänsä ole oikeuskanslerin vika, jos eduskunta ei osaa säätää lakeja tai jos suomi katsoo kv sopimuksia tiukalla kammalla. Samat sopimukset on venäjä allekirjoittanut, baltianmaat, puola ja kreikka. Suomen pitäisi osata olla itsekäs ja viitata kintaalla tietyille laille mikäli ne ovat ristiriidassa kansallisen turvallisuuden kanssa. Niin ne muutkin tekee tarpeen vaatiessa. Hyökkääminen on kielletty ja Venäjä istuu jumalauta yk:n turvallisuusneuvostossa. Siellä istuu myös USA joka ajaa omaa etuaan kun paikka tulee. Kiinakin istuu siellä ja ihmisoikeustilanne on jäätävät. Sopimukset on sopimuksia laki on sitten lakia.
 
Eli tilanne on tällä hetkellä se, että itärajaa ei oikeuskanslerin määräyksellä saa sulkea? Tämä siitä huolimatta, että rajalaki uudistettiin niin, että se sallii turvapaikanhaun keskittämisen Helsingin lentokentälle? Vai onko tämä nyt vain luulo, että laki sallisi tämän keskittämisen? Onko kellään linkata tarkkaa lainkohtaa, jonka perusteella itärajan sulkemista nyt hallitus yrittää?

Jos rajan sulkemisen kieltämisen perusteena on se, että itärajalta on pakko pystyä jostain päin hakemaan turvapaikkaa, niin silloinhan itärajaa ei voi koskaan sulkea. Mitä mahdollisuuksia jää?

Yksi vaihtoehto voisi olla, että jätetään vain yksi rajanylityspiste auki esim. Rajajooseppi. Se voisi olla auki vaikkapa kaksi tuntia päivässä. Samalla pienen aseman kapasiteetti on sellainen, että se joudutaan ruuhkautuessaan aina tilapäisesti sulkemaan. Tällä tavalla rajapiste on auki, mutta käytännössä siitä pääsee vain muutama ihminen läpi päivässä. Voisiko toimia?
 
Jos ei rajaa voi sulkea niin palvelut pois ylityksen jälkeen. Voi ruveta potuttamaan kun reserviläinen Fortis kuntoharjoittelee 50 km jalkamarssia tulijoiden kanssa pakkasenkirpeässä yössä.
 
Oikeuskanslerihan tulkitsee olemassa olevaa lakia ja asetuksiä sekä kv velvoitteita. Ei sinänsä ole oikeuskanslerin vika, jos eduskunta ei osaa säätää lakeja tai jos suomi katsoo kv sopimuksia tiukalla kammalla. Samat sopimukset on venäjä allekirjoittanut, baltianmaat, puola ja kreikka. Suomen pitäisi osata olla itsekäs ja viitata kintaalla tietyille laille mikäli ne ovat ristiriidassa kansallisen turvallisuuden kanssa. Niin ne muutkin tekee tarpeen vaatiessa. Hyökkääminen on kielletty ja Venäjä istuu jumalauta yk:n turvallisuusneuvostossa. Siellä istuu myös USA joka ajaa omaa etuaan kun paikka tulee. Kiinakin istuu siellä ja ihmisoikeustilanne on jäätävät. Sopimukset on sopimuksia laki on sitten lakia.
Tämä on totta. Ongelma on, että jonkun pitäisi uskaltaa tehdä se päätös. Kuka se voisi olla? Selvästikään Petteri Orpo ei uskalla. Hän yritti hakea lupaa oikeuskanslerilta, vaikka hänen olisi pitänyt vain tehdä johtajan päätös ja todeta, että laillisuudet tutkitaan sitten joskus, kun tilanne ei enää ole päällä.

Onko pakko kohta turvautua puolustustilalakiin? Vai onko siinäkin sellainen valuvika, että sekään ei saa mennä kansainvälisten sopimusten edelle ja myös sotatilassa Suomen pitää taata mahdollisuus turvapaikan hakuun?
 
Nyt nähty tilanne toimii perusteena jatkotoimille ja tuottaakin sitä pääomaa. Yritimme hyvällä, sitten pienellä pahalla, sitten vähän isommalla. Yleisönä tässä on Venäjän johto, kansainvälinen yleisö ja oma kansa. EUlta saatiinkin jo oikeastaan kai carte blanche ja demaritkin peesaavat.
Ja sitten homma kaatuu johonkin vitun apulaisoikeuskansleriin.

Aivan sama mitä tällä foorumilla olette mieltä nallesta, mutta siinä hän on oikeassa, että Suomen uusi perustuslaki ja hallinta muoto on aivan perseellään kun kellään, ei kellään ole oikein valtaa tehdä oikein mitään.
Jospa tähän nyt herätään koronan, ukrainan ja nyt tämän myötä ja aletaan töihin.

Björn Wahlroosin mielestä perustuslakiuudistus on johtanut tilanteeseen, jossa Suomea ei johda kukaan

Pitkälle viety parlamentarismi loi toimeenpanovaltavajeen
 
Oikeuskanslerihan tulkitsee olemassa olevaa lakia ja asetuksiä sekä kv velvoitteita. Ei sinänsä ole oikeuskanslerin vika, jos eduskunta ei osaa säätää lakeja tai jos suomi katsoo kv sopimuksia tiukalla kammalla. Samat sopimukset on venäjä allekirjoittanut, baltianmaat, puola ja kreikka. Suomen pitäisi osata olla itsekäs ja viitata kintaalla tietyille laille mikäli ne ovat ristiriidassa kansallisen turvallisuuden kanssa. Niin ne muutkin tekee tarpeen vaatiessa. Hyökkääminen on kielletty ja Venäjä istuu jumalauta yk:n turvallisuusneuvostossa. Siellä istuu myös USA joka ajaa omaa etuaan kun paikka tulee. Kiinakin istuu siellä ja ihmisoikeustilanne on jäätävät. Sopimukset on sopimuksia laki on sitten lakia.
Mutta onko PM:llä, sisäministerillä tai edes presidentillä laillista oikeutta toimia ennen kuin konsultoi että toimiihan hän lakien ja sopimusten mukaan?
Eli onko kellään Suomessa toimeenpanovaltaa "toimia väärin".
 
Kertokaas paremmin tietävät, millä perusteilla eri ministeriöiden virkakuntaan rekrytään näitä kaiken maailman lainsäädäntöneuvoksia ? Eikö näiden tyyppien hommana ole keksiä ja laatia ne vedenpitävät perusteet, joilla toimeenpanovalta (hallitus) sitten lakiin vedoten päätökset tekee ? Onko sisäministeriön lakipykälänikkarit sitten vaan rekrytoitu jostain apukoulusta jos ei ammattiosaaminen riitä kovan paikan tullen ?
En tunne ministeriöväkeä, mutta yleisesti ottaen kyllähän ne kaikenlaista kirjoittelevat, kun vaan siihen ensin annetaan määräys. Joku siellä ministeriössä ensimmäisenkin päätösluonnoksen teki. Nyt pitäisi sitten tehdä uudenlainen ja oikeuskansleriturvallinen versio.
 
Kuka yllättyi? Minä en. Kuten kirjoitin niin Suomi on reaktiivinen maa ja tilanne saa mennä helvetisti huonompaan suuntaan ennen kuin jotain alkaa tapahtumaan. Valmiuslain kautta homma voisi lähteä liikkeelle. Kuten sanottu Suomessa viranhaltijat käyttävät hyvin suurta valtaa.

Suomessa pitäisi päästä siihen pisteeseen mitä monessa maassa että tietyt asiat kuten kansallinen turvallisuus joka viimekädessä koskettaa kansalaisia ajaa pykälien ohitse jos ne ovat ristiriidassa edellämainitun kanssa.
Juujuu, mutta koskenniemi oli sitä mieltä ettei saa jättää hankeen paleltumaan ketään raja alueelle, se menee kuulemma kaikkien sopimuksien edelle, vittu joo
 
Valitse sitten sellainen jossa maahanmuuttajat ovat tervetulleita.

Kanada on esmes hyvä jos vaan pisteet riittää.
Kyllä niitä sopivia maita löytyy Euroopankin puolelta. Tietenkään mihinkään ei voi mennä loisimaan ja raiskaamaan paikallisia. Mutta uskoisin että omillaan toimeentuleva on ihan tervetullut useisiin maihin.
 
Vaikka on paska tilanne päällä, niin pitää nostaa kaksi positiivista asiaa esille:
- Eiköhän suurin osa tästä jatka matkaa Suomen läpi. Kokemus marraskuisesta itärajasta varmaan helpottaa päätöstä.
- Suomen kansalta läytyy tiukan paikan tullen jälleen kerran selkeä yksimielisyys asioiden todellisesta tilanteesta ja "rajat pitää olla auki" porukan huutelut ovat jääneet aika vähäiseksi.

Mutta pitää heitää vielä pari lisäteoriaa, mitä venäjä tällä hakee.
- Jos venäjä haluaisi pistää Suomessa yhteiskunnan kunnolla sekaisin, niin se Halla-ahon esittämä skenaario voisi olla mahdollinen. Näiden tulijoiden tekemä isku olisi aikamoinen pakan sekoittaja ja jälleen kerran venäjä voisi pistää syyn muiden niskaan.
- Tai voiko kyseesä olla myös sellainen operaatio, jossa venäjä tarkoituksella houkuttelee paljon 20-40 vuotiaita miehiä sopiviin paikkoihin. Ja kun lössiä on saatu tarpeeksi, niin sitten kerätään tulijat kasaan ja lähetetään Ukrainan rintamalle. Jos selviätte hengissä, niin venäjän kansalaisuus odottaa.
Mitähän se tekee ulkosuhteille, kun tuo sakki pyrkii meiltä Viroon? Sitäpaitsi eivät ne sinne edes pääse, vaan laittavat nämä paluupostissa takaisin. Noista ei pääse ikinä eroon!
 
Tässä voidaan jatkaa tätä leikkiä vaikka muutama vuosi. Ehkä saadaan se 100 000 tulijaa vuositasolle tai jos hyvä mäihä käy niin se miljoona. Jos joku ajattelee, että EU pelastaa niin turha luulo. Se on niin eripurainen joukko, että jossain saksassa tai ranskassa ei vittujakaan kiinnosta jos tänne tulee 1 000 000 tp hakijaa ja kansakunta lakkaa olemasta. Suomi on niin pieni pelaaja vaikka itselleen muuta uskotteleekin, että vaikka suomi häviäisi kartalla ei jonkun saksan talous sanoisi siitä yhtään mitään.

Täällä kipuillaan mitä muut meistä ajattelevat ja ollaan vuosikaudet arvosteltu monia maita (paitsi kiinaa) oikeusvaltio periaatteista. Nyt kun ollaan itse tosiasioiden edessä tutistaan kuset ja paskat housuissa. Kyllä Orpokin ja muu hallitus sekä iso osa oppositiota sen tajuaa mitä se tarkoittaa kansakunnalle kun 100 000 ihmistä lampsii ehkä jopa hyvässä skenaariossa rajan yli. Ei ne tyhmiä ole vaikka siltä näyttää. Siinä menee demareiden eläkeläisäänestäjätkin kun rahat loppuu. Luottoluokittajatkin katsovat monia muitakin mittareita kuin pelkkää BKT:tä. Maa riski kun nousee tarpeeksi suureksi niin ensin tiputaan A luokkaan ja siittä sitten B luokkaan. Siellä sitä onkin mukava olla muiden banaani valtioiden kanssa mutta oltiinpahan hyviä ihmisiä: Toivottavasti joku sitten auttaa meitä :D

Tästä on varoiteltu vuodesta 2015! itse ainakin olen sekä kirjoittanut, että puhunut. Tuo laki joka saatiin aikaiseksi niin johan sen näki naapurikylän lehmätkin, että susi se on syntyessään. Se oli kompromissi kun muuhun ei löytynyt kykyä. Tuo oikeuskanslerin kannanotto oli odotettu, se ei ollut yllätys. Perussuomalaiset ovat kuorossa huutaneet vuodesta 2015 rajat kiinni ja nyt on itseasiassa ollut aika hiljaista. Ilmeisesti huomattiin, että ei sitä niin helpolla kiinni laitetakaan. Tai kyllä sen kiinni saisi mutta se vaatii jotain jota Suomelta ei ole jokuseen kymmeneen vuoteen löytynyt. Välillä sitä on pohtinut, että vaikka toisessa isossa itsenäisyys säilyi niin meniköhän siinä kuitenkin munat? Välillä tuntuu, että uhoa riittää ja kun urheilussa joku joukkue pärjää hyvin niin ollaan niin maan perusteellisen parhaita. Harmi kun kyse on vain pelistä. Ei auta että pärjää pelissä, pitää perkele pärjätä myös elämässä. Ja siinä suomalaiset pärjää huonosti. Anteeksi mutta alkaa pikkuhiljaa vituttamaan tämä munattomuus tässä maassa. Ollaan kovia kun häkkinen tai suomen maajoukkue hakee kultaa. Ihan kuin se olisi sen sohvalla kaljapullo kourassa röhnöttävän ylipainoisen kansalaisen ansiota. Ei ole. Metriäkään ei ole kiekkoa sieltä sohvalta käsin liikuteltu.

Sama tämän talvitsota asioiden kanssa kun sinne raatteen tielle tapettiin divisioonan verran ryssiä. Juu tapettiin mutta ne oli eri miehiä ne.
 
Mutta onko PM:llä, sisäministerillä tai edes presidentillä laillista oikeutta toimia ennen kuin konsultoi että toimiihan hän lakien ja sopimusten mukaan?
Eli onko kellään Suomessa toimeenpanovaltaa "toimia väärin".
Kuka tahansa osaa seurata ennalta annettuja ohjeita, se ei ole johtamista. Johtaminen on sitä että otetaan vastuu ja toimitaan missä tahansa tilanteessa parhaalla mahdollisella tavalla, olemassaolevan tiedon perusteella. Ne muut on niitä ketkä kysyy toimintaohjeita ja lupaa, ne on johdettavia. Johtajan on toimittava, toki neuvoa ja mielipiteitä kannattaa kysyä mutta päätöksen tekee johtaja ja jos hänellä on luottamus, muut panee päätökset toimeen. Muuten ollaan juuri tällaisessa tilanteessa missä kaikki pakoilee vastuuta ja ongelmat vaan pahenee kun mitään ei tehdä. Täytyy myös muistaa, että täydellinen on hyvän vihollinen.
 
Kiitos. Tiivistän oleelliset kohdat tähän:
  • Valtioneuvosto voi päättää kansainvälisen suojelun hakemisen keskittämisestä yhteen rajanylityspaikkaan, jos se on välttämätöntä vakavan kansalliselle turvallisuudelle aiheutuvan uhan torjumiseksi, jos kyse on perustellusta epäilystä, että maahantulo on vieraan valtion vaikutuksesta tapahtuvaa.
  • Kansainvälistä suojelua voi hakea valtakunnanrajalla vain sellaisessa rajanylityspaikassa, johon kansainvälisen suojelun hakeminen on keskitetty.
  • Näillä toimenpiteillä ei saa loukata kenenkään oikeutta kansainvälisen suojelun saamiseen.
Tästä nähdään, että laki on huonosti valmisteltu. Tuo kolmas bullet point olisi pitänyt muotoilla esim: "Näillä toimenpiteillä saa loukata oikeutta kansainvälisen suojelun saamiseen vain silloin, kun se on välttämätöntä vakavan kansalliselle turvallisuudelle aiheutuvan uhan torjumiseksi." Nyt se on kirjoitettu niin, että se vesittää koko lain.

Ei tuota oikein voi mitenkään lukea niin, että olisi OK sulkea koko itäraja ja sanoa polkupyörillä liikkuvilla siirtolaisille, että menkää Helsingin lentokentälle hakemaan turvapaikkaa.

Miten kaikki lait voidaan aina tehdä näin paskasti Suomessa? Tuokin varmaan jonkun punikkidemlalaisen vaikutuksella vesitetty. Varmasti ensin oli kunnollinen esitys lausuntokierroksella ja sitten joku paskaperustuslakivaliokunta tehnyt siihen tuon muutoksen, joka oikeudellisesti vesittää kaiken muun, jota laissa sanotaan. Vittu.
 
Back
Top