Venäjän merivoimat-yleisketju

Sikäli kuin tiedän, laivaston hinaajat on ihan vapaata riistaa, jos ne on sotalipun alla? Sen sijaan henkilöstöä pelastavia ei kai saisi tulittaa. En ole varma miten nämä säännöt menee. 2MS loppupuolella niiden noudattaminen jäi melko lailla kaikilta.
Jos upottaminen on se juttu niin genevan lain mukaan ne on laillisia kohteita, mutta jos ne ottaa kyytiin merihätään joutuneita niin ne on laittomia kohteita. Koko homma on suuri harmaa alue.
 
Viimeinen matka vahvistettu TASSin toimesta. Osuma makasiiniin tai ammuksiin, miehistö evakuoitu

MOSCOW, April 14. /TASS/. The cruiser "Moskva" of the Black Sea Fleet received serious damage as a result of the detonation of ammunition that occurred as a result of a fire, the crew was evacuated. This was reported in the Ministry of Defense of Russia. "As a result of the fire on the missile cruiser Moskva, ammunition detonated. The ship was badly damaged. The crew was completely evacuated," the military department said. The ministry said that the causes of the fire are being established. "Moskva" is the flagship of the Black Sea Fleet, the lead ship of project 1164 "Atlant". It was put into operation in 1983 under the name "Glory". In 1996, the cruiser received its current name. The main strike armament of the ship is 16 launchers of P-1000 Vulcan missiles.
 
Kun se sinne päästään joskus sukeltamaan niin tuo selviää. Jos osuma tuli ammus makasiiniin, niin en odota että koko miehistö pelastui.
Laiva oli ilmeisesti tulessa tuntikausia ennen kuin miehistö hylkäsi sen: jos alus sai osuman kuten ukrainalaiset väittivät, niin luultavasti osuma tuli johonkin muuhun osaan laivaa ja levisi siitä sitten. Pääaseen eli Vulkan-ohjuksen räjähdys tekisi laivasta selvää hyvin nopeasti.

Jos ukrainalaiset ampuivat alusta kohti ohjuksia niin niitä ammuttiin varmaan enemmän kuin kaksi: laukaisimessa on neljä putkea.
1649925743218.jpeg
Hämmästelen itse että laiva ilmeisesti operoi yksinään vihamielisillä vesillä, ilman saattajaa?? Slava-luokan omasuoja on melko vaatimaton tuon kokoiselle laivalle, tämä tiedostettiin jo kylmän sodan aikana. Vesillä sitä paitsi tiedettiin olevan sekä ankkuri- että ajomiinoja.

Moskvaa ei ole koskaan kunnolla modernisoitu. Pari vuotta sitten sille tehtiin peruskorjaus jossa mm. merimaaliohjukset vaihdettiin uudempiin, mutta rahaa ei ollut vaihtaa esimerkiksi tutkia vaan ne ovat edelleen ne 70-luvun Voshkod/Fregat-parivaljakko.
 
Meritorjuntaohjuksilla on yleensäkin ilmeisesti tarkoitus ja tapa sytyttää kohdealus tuleen. Exocetit tekivät näin Falklandilla järkeeän, ja mulle pienenä yllätyksenä, myös tyhmät rautapommit, joiden uskoisin olleen pääasiassa sirpalepommeja; Argentiina käytti ainakin amerikkalaista Mark 83-pommia, jonka r-ainelataus H6 sisältää 44 % heksogeeniä, 29,5 % TNT:tä, 21 % alumiinijauhetta, 0,5% kalsiumkloridia ja 5 % parafiinivahaa. Näistä lähinnä tuo alumiinijauhe aiheuttanee termiittireaktion, mutta kun sekin vaatii hapettunutta rautaa, niin olettaisin sen olevan pommissa voimistamassa painevaikutusta (eli leviämään kuumana jauheena hapettumaan ilman kanssa, vähän kuin aerosolipommissa) eikä niinkään sytytysmassana. Onko kyse yksinkertaisesti siitä, että nykyaikaisessa sotalaivassa on ohut panssari mutta paljon palokuormaa ja vieläpä levällään pitkin laivaa, kuten ohjus- ja ammusmakasiineja, helikopterikannen kerosiinisäiliöitä, syvyyspommikiskoja jne?
 
On, etenkin vanhemmissa laivoissa käytettiin valitettavan paljon kaapeloinnin eristeinä palonarkaa tavaraa. Tämä vaikutti mm. Sheffieldin menetykseen ja Belknapin paloon. Myös neukuilta paloi yksi Kashin-luokan hävittäjä 70-luvulla.
Joidenkin näkemysten mukaan ohjusten polttoaine on kohdealuksen kannalta pahempaa tavaraa kuin varsinainen taistelukärki.
 
Laiva oli ilmeisesti tulessa tuntikausia ennen kuin miehistö hylkäsi sen:
Tuolla oli että turkkilaiset pelastivat vedestä 50, ei 500. Kait siitä alueesta saadaan jossain vaiheessa ilmakuvaa, joten siellä pitäisi varmaan näkyä niitä pelastusveneitä, jos ne saatiin vesille. Raportointi on kuitenkin tyyliin että osuma tuli ammuksiin, ne syttyi, räjähti ja palo levisi pitkin laivaa. Loppu on spekulaatiota mille joudutaan odottamaan vahvistusta. Sukellusoperaatiotakin joudutaan venaamaan sodan loppuun saakka notta hommasta saadaan varmuutta.

Russian self-propelled guns write that Bayraktar damaged the radar of the Fort air defense system of the cruiser Moscow, after which the cruiser became virtually defenseless against Neptune-type anti-ship missiles. And received 2 Neptunes on the port side. At 1.05 14.04 the SOS signaled, at 2-05 lay down on the port side and sank. 50 sailors were rescued by the Turks.
en usko tuohon drone tarinaa, mutta muu voi olla hyvinkin totta
 
Viimeksi muokattu:
Friskin kuvakaappauksessa on mielenkiintoisia tietoja Slava-luokan varustelusta. Tosi puuttelliselta kuulostaa IT:n tulenohjauksen ja vaurionhallinnan osalta ja sitten upseerien asumusten osalta ökyltä.

Tuolla toisessa ketjussa jo kommentoinkin. Tuo alus käsittääkseni suunniteltiin lyhyeen maailmansotaan jossa sen tehtävä oli ampua ohjuksensa Yhdysvaltojen lentotukialusosastoja vastaan. Ei siinä paljon vaurioidenhallinta kiinnostanut. Mutta koska alus oli iso niin siitä tehtiin lippulaiva jonne saatiin ylemmille upseereille mukavat olot. Ilmatorjunnan modernisointiin rahat eivät sitten enää riittäneetkään.
 
Eiköhän tossa ole tapahtunut modernin laivaston perusmoka. Jotain näky tutkassa, mutta ei se ole vakavaa tai vaarallista. Yms. Tämä on tapahtunut jenkeille, briteille yms..

No näitäkin haukutaan vähän turhaan. Toista kuukautta olleet sotimassa ja onko venäjän historian aikana ikinä ammuttu laivaan ohjusta? Vähän hankala voi olla keskellä yötä asennoitua että just nyt tämä kerran 100v tapahtuma on tutkassa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Friskin kuvakaappauksessa on mielenkiintoisia tietoja Slava-luokan varustelusta. Tosi puuttelliselta kuulostaa IT:n tulenohjauksen ja vaurionhallinnan osalta ja sitten upseerien asumusten osalta ökyltä.
Jaa vesiputousefektillä varustettu uima-allas upseeriston saunaosastolla ja henkilökohtainen hissi (kuiluineen!) komentosillalle??? Venäläiset vielä syyttävät länttä rappiosta ja mukavuudenhalusta. Sitä kuilua pitkin etenee kivasti tuli ja paineaallot myös lepäävän upseeriston ja komentosillan välillä jos oikein arvaan toteutuksen ryssimisen.
 
Jaa vesiputousefektillä varustettu uima-allas upseeriston saunaosastolla ja henkilökohtainen hissi (kuiluineen!) komentosillalle??? Venäläiset vielä syyttävät länttä rappiosta ja mukavuudenhalusta. Sitä kuilua pitkin etenee kivasti tuli ja paineaallot myös lepäävän upseeriston ja komentosillan välillä jos oikein arvaan toteutuksen ryssimisen.
Jenkkien WW2 era taistelulaivoissa aputykkien hylsyt tyhjennettiin kapteenin hyttiin ja se piti tyhjentää, että kapteeni pääsi takasin hyttiinsä :D
 
Granger käy läpi Moskvan edellytyksiä torjua risteilyohjusta.

Granger ei taida olla ihan kartalla: Osa-järjestelmää on päivitetty vuosien varrella, Mussonin tapauksessa aluksessa oli alkuperäinen Osa-M jonka minimitorjuntakorkeus oli jotain 50 metriä. Myöhemmän Osa-MA2:n pitäisi pystyä torjumaan sea-skimmereitä. Mutta on totta ettei se ole mikään kovin moderni järjestelmä, tulinopeus on vaatimaton ja järjestelmät on Slavoissa perässä mikä jättää kuolleita kulmia. Keulan puolella lähitorjuntaan on kuusi 30mm Gatling-tykkiä (sukua aseille joita meilläkin oli Turva-luokassa, tosin 2-putkisina versioina). Niistä neljä voi ampua yhdelle sivulle, niitä ei kuitenkaan pidetä erikoisen tehokkaina aseina. Periaatteessa myös päätykillä voisi yrittää ampua ohjuksia.

Laivan raportoitu kallistuminen ei välttämättä johdu vuodosta, vaan todennäköisemmin sammutusvedestä joka kerääntyy laivan pilssiin. Tämä oli se mikä oli kaataa Starkin aikoinaan Persianlahdella. Mikäli vettä ei jossain välissä päästä pumppaamaan pois, edessä voi olla laivan kaatuminen, tällöin myös laivasta pelastuminen muuttuu jo aika epätodennäköiseksi.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top