Venäjän merivoimat-yleisketju

Tuo Kuznetsovin paljon kohkattu savutus johtunee yksinkertaisesti siitä että ovat halunneet kiihdyttää Doverin ohitse. Höyryturbiinit savuttavat kun kierroslukua lisätään. Tähän viittaa myös kuvat Petr Velikij:n samanlaisesta savuttamisesta, normaalistihan se ajaa pelkästään reaktorilla joka ei tietenkään savuta, ja vain jos halutaan nopeutta nostaa niin käynnistetään öljyturbiinikin.

Dieselmoottori puskee ulos mustaa savua, jos polttoaineen ja ilman (hapen) suhde on väärä, eikä happea riitä täydelliseen palamiseen. Hetkellisesti näin voi käydä, kun moottorin kuormaa lisätään äkillisesti, mutta jatkuva savutus kielii esimerkiksi viallisesta turboahtimesta tai muunlaisesta tukkoisuudesta. Öljykattiloissa palaminen on jatkuvaa, mutta mustan savutuksen syyt lienevät jokseenkin samat - kattilaan ei tule riittävästi happea, jotta kaikki öljy palaisi. Liekö vika huonosti suunnitellussa kattilajärjestelmässä vai ovatko yksittäiset komponentit (öljypolttimet, paloilmaa sisään imevät tuulettimet jne.) viallisia?

Jos turbiini itsessään savuttaa, vika lienee voiteluöljyjärjestelmässä ja syntyvä savu on "toimintasavua", jonka pysyminen turbiinin sisällä on edellytys tehtävän jatkamiselle...

Onko Kirov-luokassa erilliset höyryturbiinit atomi- ja öljyhöyrylle, vai käyttävätkö öljykattiloita vain höyryn edelleenlämmittämiseksi?
 
Mikä on tuon uppotukin maksiminopeus??
Venäläiset turbiinit ovat kaikki senverran "horoja" valmistuksen tekniikasta johtuen, että puskevat savua kaikki. Kaasuturbiinin valmistustolerointi on tiukkaa ja jos tutkitaan vaikka P&W turbiineja ilmailupuolella, niin he tekevät kolmen eri tolerointialueen osia joista sitten kootaan eri turbiinit osien tolerointialueen mukaan...
 
Venäläisten sota-alusten höyrykattila, mallimerkintä KVG-3 (КВГ-3) tai KVG3-GM. Speksitaulukon mukaan polttoaineen (öljy) kulutus maksimiteholla 6500kg/h, noin pyöreästi, 2kg/s, josta tulee polttoainetehoksi noin 2*40MJ = 80MW.

0_10efe0_16e795a1_orig


High-pressure water tube steam boiler WGS-3: a general view and a circuit diagram (fig from the official website of ICBC - Special Boiler Design Bureau.). Notations: 1 - diplegs, 2 - fire box, 3 - turbonadduvochny unit 4 - gas treatment device, 5 - economizer 6 - superheater 7 - paroobrazuschie pipe

http://navy-korabel.livejournal.com/95871.html

attachment.php


http://forum.keypublishing.com/showthread.php?36792-INS-Vikramaditya-(ex-Gorshkov)/page4

Russian Ships - sota-alusten teknisiä tietoja:
http://russianships.info/eng/warships/project_11435.htm
 
Mä en ymmärrä sitä ivaa ja pilkkaa mitä tuon paatin matka on tuonut. Itse olen lähinnä ylpeä heidän puolestaan. Vanha rouva jaksaa painaa. Kiitokset varmaan kuuluu vanhan liiton konemestareille ketkä siellä montussa tekevät pitkää ja helvetin hikistä päivää.
Jaa. Itse pidän lähinnä säälittävänä kikkelinmittauskilpailuna tätä Kremlin pikkumiehen lipunliehutusprojektia. Ollaan niin helvetin suurvaltaa että pitää tuoda savuava hylky jostain tuhansien mailien takaa näytille. Mutku kerta muillakin on.

Keskittyisi parantamaan kansalaistensa elintasoa eikä pommittamaan sisällissodan läpikotaisin raiskaamaa valtiota yhä syvemmälle kivikauteen.
 
Venäjän lentotukialus Admiral Kuznetsov keräsi nauruja ja nettihuumoria
"Hinaaja kertoo siitä, ettei edes laivaston johto luota aluksesi merikelpoisuuteen."
1543974.jpg

Norjan ilmavoimat kuvasivat Admiral Kuznetsovin kansainvälisillä vesillä. Kuva: Forsvaret
Venäjän laivaston ylpeys, lentotukialus Admiral Kuznetsov, seilasi perjantaina mustassa savupilvessä läpi Englannin kanaalin. 55 000 tonnin vetoinen lentotukialus on matkalla Välimerelle, missä se tulee toimimaan yhtenä Syyriaan suunnattujen ilmaiskujen lähtöalustana.

Venäjän laivaston ylpeydeksi kuvattu Admiral Kuznetsov oli osa kahdeksan sotalaivan saattuetta, ja erityisesti lentotukialus herätti brittimediassa hilpeyttä. Hinaaja seuraa teknisistä ongelmista kärsivää Admiral Kuznetsov kaikkialle.

- Mikään ei ole laivan kapteenille niin rasittavaa henkisesti kuin olla hinaajan seurassa merellä: edes laivaston johto ei luota aluksesi merikelpoisuuteen, entinen Royal Navyn upseeri Peter Roberts kommentoi The Telegraphille.

- Kansanperinteessä puhutaan epäonnen laivoista, ja Admiral Kuznetsov on epäilemättä yksi niistä, Roberts sanoi.

Lentotukialusta alettiin rakentaa Neuvostoliitossa vuonna 1982. Se valmistui vasta 1990. Epäonnen alukseksi kutsuttu lentotukialus on asiantuntijoiden mukaan kehnosti suunniteltu. Putkirikkojen estämiseksi on suurin osa hyteistä ilman juoksevaa vettä ja käymälöistä vain noin puolet on käytössä. Vuoden 2009 Turkin laivastovierailulla yksi Admiral Kuznetsovin merimies kuoli tulipalossa. Saman vuonna tonneittain öljyä pääsi mereen, kun lentotukialusta tankattiin Irlannin merellä.

Brittiasiantuntijat tosin viittaavat myös oman laivastonsa teknisiin ongelmiin. Aiemmin tänä vuonna ilmoitettiin, että kaikki kuusi uunituoretta kuninkaallisen laivaston Type 45 -hävittäjää joutuu telakalle pikaiseen moottoriremonttiin.

- Admiral Kuznetsovilla on ikävä historia, se ei toimi luotettavasti ja se on vanha. Mutta toisaalta sillä on paljon sotilaallista voimaa. Amerikkalaisiin lentotukialuksiin verrattuna sillä on rajoituksensa, mutta sitä ei pidä aliarvioida. Se tulee toimimaan Syyrian ilmaiskujen lähtöalustana itäisellä Välimerellä, IISS:n (International Institute for Strategic Studies) merisodankäynnin asiantuntija Nick Childs suhteuttaa.

Lähde: Jyllands-Posten, The Telegraph
 
Eikös tuota saattuetta seuraa mannereuroopan aluksia lainkaan esim Ranskasta. Ja toisaalta miksi sitä pitäisi seurata merialuksilla kun lentokonein niin seuranta kuin torjuntakin olisi tehokkaampaa. Ja mitäs tapahtuu pinnan alla - onko siellä vanhaa neuvostovoimaa tai Usan/Naton veneitä.
 
Sanottakoon, että kyllä noista paateista Suomelle vastusta olisi aivan riittävästi notta en nyt kamalasti naureskelisi. Täällä montakertaa ynnälläillään budjetteja niin onhan ne nyt eri maailmasta mitä NATO:n tai USAn. USA juuri laittoi 4mrd dollaria yhteen paattiin jonka epäillään olevan yksi historian kalleimmista ja epäonnistuneimmista laivaston projekteista. Itse nauran enemmän tuollaiselle rahan käytölle. Toki jenkeillä on millä mällätä. Nyt tuo samanlainen rahan käyttö on rantautunut Suomeen hieman pienemmässä mittakaavassa mutta kuitenkin ;)
No eipä nuo paatit ole Suomea kohti seilaamassakaan, joten enpä minä sen puolesta alkaisi kauhusta tärisemään, eikä minua pelkät savupilvet ja hinaajat muutenkaan saa ihan kippurassa nauramaan. Ja mitä noihin jenkkien sotilasprojektien miljardeihin tulee, niin osataan sitä venäjälläkin.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/v...-haukkaa-jo-40-prosenttia-budjetista/V3R9wDVr
Venäläisasiantuntijoidenkin mukaan maan sotateollinen sektori on erittäin korruptoitunut, ja ei-julkisten budjettimäärärahojen jatkuva lisääntyminen tekee tilintarkastuksesta tai parlamentaarisesta kontrollista vaikeaa tai täysin mahdotonta.

Maan pääsotilassyyttäjä Sergei Fridinski on todennut, että kahden viime vuoden aikana sotilassektorin korruptioon on uponnut varoja 14,5 miljardin euron arvosta. Kyseinenkin luku voi olla liian optimistinen.
 
Eikös tuota saattuetta seuraa mannereuroopan aluksia lainkaan esim Ranskasta. Ja toisaalta miksi sitä pitäisi seurata merialuksilla kun lentokonein niin seuranta kuin torjuntakin olisi tehokkaampaa. Ja mitäs tapahtuu pinnan alla - onko siellä vanhaa neuvostovoimaa tai Usan/Naton veneitä.
On ollut puhetta, että Atlantilla sukellusveneitä saattaa liittyä osastoon. Mutta eihän noista ketään tiedä mitään. Mutta se on varmaa, että missä neukkuveneitä niin perässä myös jenkkejä. Toivottavasti varautuvat "hulluun Iivanaan".
 
Kun paatti on hinkannut Syyrian edustalle, siellä on kuitenkin parisataa ohjusta ja tusina hävittäjiä sekä pari tusinaa hekoa. Suv-torjuntaan sillä on 60 ASW:ta. Onhan siinä jotain. Tarkoitus on shown lisäksi (show tästä on tosiaan tullutkin) kurmoottaa Syyrian aseellista oppositiota.
 
Juu, tuosta oli naurua jo netissä.

Taitaa olla 2 jenkkien CVN-tukialusta, brittien Invincible-luokan vehje ja ranskalaisten Charles de Gaulle. :D
 
Juu, tuosta oli naurua jo netissä.

Taitaa olla 2 jenkkien CVN-tukialusta, brittien Invincible-luokan vehje ja ranskalaisten Charles de Gaulle. :D

Olisko briteiltä kuitenkin HMS Ocean?

Ilmeisen toimivaa kusetusta kuitenkin. Ja kansa hurraa...
 
Back
Top