Tuo Kuznetsovin paljon kohkattu savutus johtunee yksinkertaisesti siitä että ovat halunneet kiihdyttää Doverin ohitse. Höyryturbiinit savuttavat kun kierroslukua lisätään. Tähän viittaa myös kuvat Petr Velikij:n samanlaisesta savuttamisesta, normaalistihan se ajaa pelkästään reaktorilla joka ei tietenkään savuta, ja vain jos halutaan nopeutta nostaa niin käynnistetään öljyturbiinikin.
Dieselmoottori puskee ulos mustaa savua, jos polttoaineen ja ilman (hapen) suhde on väärä, eikä happea riitä täydelliseen palamiseen. Hetkellisesti näin voi käydä, kun moottorin kuormaa lisätään äkillisesti, mutta jatkuva savutus kielii esimerkiksi viallisesta turboahtimesta tai muunlaisesta tukkoisuudesta. Öljykattiloissa palaminen on jatkuvaa, mutta mustan savutuksen syyt lienevät jokseenkin samat - kattilaan ei tule riittävästi happea, jotta kaikki öljy palaisi. Liekö vika huonosti suunnitellussa kattilajärjestelmässä vai ovatko yksittäiset komponentit (öljypolttimet, paloilmaa sisään imevät tuulettimet jne.) viallisia?
Jos turbiini itsessään savuttaa, vika lienee voiteluöljyjärjestelmässä ja syntyvä savu on "toimintasavua", jonka pysyminen turbiinin sisällä on edellytys tehtävän jatkamiselle...
Onko Kirov-luokassa erilliset höyryturbiinit atomi- ja öljyhöyrylle, vai käyttävätkö öljykattiloita vain höyryn edelleenlämmittämiseksi?