Venäjän merivoimat-yleisketju

Oliko niistä Kalibreista eri versiot meritorjuntaan ja pitkän kantaman risteilyohjuskäyttöön?

Siitä on 5 eri versiota. Eli yhdellä versiolla voi tehdä vain yhtä asiaa.

https://en.wikipedia.org/wiki/3M-54_Klub

The missile is a modular system with five versions: two anti-shipping types, one for land attack and two anti-submarine types. The missile is designed to share common parts between the surface and submarine-launched variants but each missile consists of different components, for example, the booster.

Ihan naurattaa, kun Suomessa on hillitön meteli parista hassusta korvetista jotka hädintuskin pystyvät puolustamaan itseään ja voivat laukaista risteilyohjuksia.

Medialle kehoittaisin laittamaan jäitä hattuun ja alkamaan ihmettelemään siinä vaiheessa, kun esim. Kirov-luokan risteilijä Pjotr Velikiy ilmaantuu Kaliningradiin. Ei tod.näk. kyllä tapahdu. Iskanderien siirto oli kyllä huomionarvoinen seikka, mutta itse asiassa ne siirrettiin kauemmas Suomesta...
 
Siitä on 5 eri versiota. Eli yhdellä versiolla voi tehdä vain yhtä asiaa.

https://en.wikipedia.org/wiki/3M-54_Klub

The missile is a modular system with five versions: two anti-shipping types, one for land attack and two anti-submarine types. The missile is designed to share common parts between the surface and submarine-launched variants but each missile consists of different components, for example, the booster.

Ihan naurattaa, kun Suomessa on hillitön meteli parista hassusta korvetista jotka hädintuskin pystyvät puolustamaan itseään ja voivat laukaista risteilyohjuksia.

Medialle kehoittaisin laittamaan jäitä hattuun ja alkamaan ihmettelemään siinä vaiheessa, kun esim. Kirov-luokan risteilijä Pjotr Velikiy ilmaantuu Kaliningradiin. Ei tod.näk. kyllä tapahdu. Iskanderien siirto oli kyllä huomionarvoinen seikka, mutta itse asiassa ne siirrettiin kauemmas Suomesta...

Ihmeaseet ovat mediaseksikkäitä. Mitään erityistä uutta kykyä Venäjä ei Itämerelle tai yleensä Suomen lähialueille näiden kahden ison ohjusveneen myötä saanut. Tuloillaan oleva Islannin ydinpommituskin hoitunee notkeammin muilta laveteilta.
 
Tämä kannattaa lukea enenkuin alkaa panikoimaan Venäjän "kasvavasta laivastomahdista". Analyysi Venäjän laivaston modernisointiprojektista:

https://csis-prod.s3.amazonaws.com/...ation/160310_Schwartz_AdmiralGorshkov_Web.pdf

Ei mennyt ihan kuin Strömsössä...
No eipä tosiaan :). Haluaisin nähdä tästä Iltapulu-otsikon: Totuus Venäjän supererikoisfregatista.

Huvittaa myös tämä.
Low productivity of Russian workers in the shipbuilding industry is also a critical problem. One report stated that as recently as 2011 average productivity of industry workers had fallen to just 20 percent of that for comparable foreign workers.
Ei ihan iskurityöäläisiä... :D
 
No eipä tosiaan :). Haluaisin nähdä tästä Iltapulu-otsikon: Totuus Venäjän supererikoisfregatista.

Huvittaa myös tämä.
Low productivity of Russian workers in the shipbuilding industry is also a critical problem. One report stated that as recently as 2011 average productivity of industry workers had fallen to just 20 percent of that for comparable foreign workers.
Ei ihan iskurityöäläisiä... :D
Vanha Venäläinen sanontahan kuuluu "pullo päivässä pitää miehen tiellä";). Eikä tämä tarkoita olutta.
 
Hienosti oli lainattu pätkiä NSM-ohjuksen ja Brahmoksen testeistä...vaikka aluksen METO on KH-35 :).
Joo samaa katsoin mutta toisaalta samalla tavalla ne mto:t pitkälti toimii kun osuma tulee. :D
 
Vanha Venäläinen sanontahan kuuluu "pullo päivässä pitää miehen tiellä";). Eikä tämä tarkoita olutta.

Ei ole montaa vuotta siitä, kun olut ja viini luokiteltiin Venäjällä virvoitusjuomiksi, ei alkoholijuomiksi... Tämä muuttui jokunen vuosi sitten, kun Venäjän valtio halusi lisää verotuloja.
 
Tuosta @Sardaukar in linkistä aloin lukea tarkemmin Admiral Gorshkovista ja etenkin niistä alusluokista, jotka noiden uusimpien pitäisi korvata.
Eli näistä kyse:
Project 956 Sovremenny class destroyers and Project 1135 Burevestnik class frigates

Aika kiire tulee veli venäläiselle, jos parikymmentäkin pitäisi polkaista tilalle. Uusien saamien riviin takkuaa pahasti, ja noista korvattavista jo suurin osa on jouduttu romuttamaan ja osa pistämään reserviin.
Minun silmiini iäkästä ja vanhentunutta, mutta osaako joku antaa tarkemman analyysin Venäjän merivoimien kalustosta näissä fregatti-luokissa?

Tässä siis A G:
https://en.wikipedia.org/wiki/Admiral_Gorshkov-class_frigate
 
Tuosta @Sardaukar in linkistä aloin lukea tarkemmin Admiral Gorshkovista ja etenkin niistä alusluokista, jotka noiden uusimpien pitäisi korvata.
Eli näistä kyse:
Project 956 Sovremenny class destroyers and Project 1135 Burevestnik class frigates

Aika kiire tulee veli venäläiselle, jos parikymmentäkin pitäisi polkaista tilalle. Uusien saamien riviin takkuaa pahasti, ja noista korvattavista jo suurin osa on jouduttu romuttamaan ja osa pistämään reserviin.
Minun silmiini iäkästä ja vanhentunutta, mutta osaako joku antaa tarkemman analyysin Venäjän merivoimien kalustosta näissä fregatti-luokissa?

Tässä siis A G:
https://en.wikipedia.org/wiki/Admiral_Gorshkov-class_frigate

Hiljaista pitää telakoilla. Tästä kohtalaisen hyvästä sivustosta voi tarkistaa kaikkien aktiivipalveluksessa olevien Venäjän laivaston alusten käyttöönottovuoden tms.

http://russianships.info/eng/today/
 
Viimeksi muokattu:
Hiljaista pitää telakoilla. Tästä kohtalaisen hyvästä sivustosta voi tarkistaa kaikkien aktiivipalveluksessa olevien Venäjän livaston alusten käyttöönottovuoden tms.

http://russianships.info/eng/today/
Ok!
Asettaa aivojani uuteen asentoon. Eli Baltian laivaston kohdalla isojen pinta-alusten lukumäärät eivät päätä huimaa, eikä kaikkien kohdalle kohdalle voi tosiaankaan liittää tätä nykyisin niin suosittua super-etuliitettä :).
Sitten tulee mieleen, että jos oikeasti me hankimme neljä korvettia, niin nehän ovat iso voimatekijä näissä mitoissa.
Lisäksi, ei ihme, että Venäjä täydentää polttopisteen laivastoa muista laivastoista. Tuskin jää edes näihin kahteen.
 
Ok!
Asettaa aivojani uuteen asentoon. Eli Baltian laivaston kohdalla isojen pinta-alusten lukumäärät eivät päätä huimaa, eikä kaikkien kohdalle kohdalle voi tosiaankaan liittää tätä nykyisin niin suosittua super-etuliitettä :).
Sitten tulee mieleen, että jos oikeasti me hankimme neljä korvettia, niin nehän ovat iso voimatekijä näissä mitoissa.
Lisäksi, ei ihme, että Venäjä täydentää polttopisteen laivastoa muista laivastoista. Tuskin jää edes näihin kahteen.

Katsoppas muuten Baltic Fleetin eli Itämeren laivaston maihinnousualusten koko ja lukumäärä...ja katastrofitunnelmat massiivisesta yllätysmaihinnoususta Affenanmaan sipsitehtaille saattavat joutua myös hieman uuteen valoon.

Tuolla kalustolla tekee maksimissaan yhden merijalkaväkiprikaatin maihinnousun tai muutamia pataljoonatason maihinnousuja. Ja ne pitäisi jotenkin suojatakin merimaaliohjuksia vastaan.

Oikeasti voisi huolestua jos Venäjällä olisi Itämerellä enemmän kuin nuo 2 ilmatyynyalusta (jotka vetävät noin vajaan komppanian kumpikin). Niillä porukka liikahtaa aika nopeasti.
 
Katsoppas muuten Baltic Fleetin eli Itämeren laivaston maihinnousualusten koko ja lukumäärä...ja katastrofitunnelmat massiivisesta yllätysmaihinnoususta Affenanmaan sipsitehtaille saattavat joutua myös hieman uuteen valoon.

Kyllä tuo operaatio väistämättä muistuttaisi enemmän Röytän kuin Normandian maihinnousua...
 
Katsoppas muuten Baltic Fleetin eli Itämeren laivaston maihinnousualusten koko ja lukumäärä...ja katastrofitunnelmat massiivisesta yllätysmaihinnoususta Affenanmaan sipsitehtaille saattavat joutua myös hieman uuteen valoon.

Tuolla kalustolla tekee maksimissaan yhden merijalkaväkiprikaatin maihinnousun tai muutamia pataljoonatason maihinnousuja. Ja ne pitäisi jotenkin suojatakin merimaaliohjuksia vastaan.

Oikeasti voisi huolestua jos Venäjällä olisi Itämerellä enemmän kuin nuo 2 ilmatyynyalusta (jotka vetävät noin vajaan komppanian kumpikin). Niillä porukka liikahtaa aika nopeasti.

Eipä sovi unohtaa sitä, että niitä joukkoja ja kalustoa voi tuoda myös muilla kuin maihinnousualuksilla suoraan satamaan. Tosin se ei onnistu sodan aikana, mutta ennen sodan alkamista voi onnistuakin.
 
Tietenkin Venäjä voi tositilanteessa ottaa käyttöönsä myös siviilialuksia, mutta ei niitä ole maihinnousukäyttöön tarkoitettu. Ja jos tankkeja ja it-ohjusjärjestelmiä aletaan kuormata ro-ro-aluksiin Pietarissa tai Kaliningradissa...niin kyllä silloin alkaa hälyytyskellot soida aika monessa maassa.
 
Eipä sovi unohtaa sitä, että niitä joukkoja ja kalustoa voi tuoda myös muilla kuin maihinnousualuksilla suoraan satamaan. Tosin se ei onnistu sodan aikana, mutta ennen sodan alkamista voi onnistuakin.

Tahtovat miltei kaikki rannikkovaltiot suhtautua nihkeästi matkasuunnitelmiaan muuttaviin aluksiin ja "vihamielisistä" maista saapuviin aluksiin etenkin jos tilanne alueella on kiristynyt. Aika Clancymäistä ajatella, että Suomi ei ottaisi huomioon esim. Kaliningradista lähtenyttä ro-ro-alusta joka olisi tulossa vaikkapa Eckeröön "perunoita hakemaan". :D Suomihan on osapuolena Itämeren alueen meritilannekuvaa luovassa järjestelmässä (jossa ovat mukana myös Ruotsi ja Itämeren NATO-maat) ja saa taatusti tiedon kaikesta Itämeren laivaliikenteestä (ilmeisesti myös reaaliaikaisena).

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Selonteko/Documents/vns_6+2009.pdf

Suomessa merialueiden valvonta perustuu kattavaan valvontajärjestelmään, joka tuottaa valtakunnallisen meritilannekuvan. Valtakunnallisessa tilannekuvassa yhdistyvät kansallisten toimijoiden lisäksi naapurimaiden toimivaltaisten viranomaisten tuottama tieto merialueilta. Suomen ja Ruotsin välillä on ollut keväästä 2006 alkaen käynnissä merivoimien välinen meritilannekuvan vaihto (SUCFIS). Hanke on tällä hetkellä laajentumassa monikansalliseksi Itämeren meritilannekuvan vaihtoyhteistyöksi (SUCBAS) ja yhteistyöhön ovat tällä hetkellä osallistumassa Suomen, Ruotsin, Tanskan, Saksan, Viron ja Liettuan viranomaiset. Suomi tukee meritilannekuvan vaihtoa koskevan yhteistyön laajentamista kattamaan kaikki Itämeren maat.


http://sucbas.org/

Realising that the Baltic nations have similar obligations and challenges often are of a border crossing nature, the SUCBAS cooperation secure that the scarce resources available are utilised in the most efficient manner.

The SUCBAS cooperation comprises Finland, Sweden, Denmark, Germany, Estonia, Latvia, Lithuania, Poland and
United-Kingdom.png
United Kingdom, and the initiative is lead by the navies of these countries.


In recognition of the fact that responsibility for of maritime surveillance, maritime safety, maritime security, the maritime environment and maritime law enforcement are implemented differently in each country, SUCBAS information can be shared among national governmental institutions with a maritime responsibility regardless if these are civil or military at the discretion .


Joten moisen onnistumisen todennäköisyys on aika pieni. Vähintäänkin alustarkastusosasto tulee katsomaan aluevesirajalla tod.näk. ohjusveneen/-veneiden tukemana. Voi maihinnousualus löytyä meren pohjasta pahimmillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joten edellämainituista seikoista johtuen pidän kaikenlaisia "viitta ja tikari-tyylisiä" Clancymäisiä ro-ro-seikkailuita aika epätodennäköisinä. Suomen merivoimilla on taatusti tieto jokaisesta aluksesta, joka Suomen alueelle seilaa ja mistä se on tulossa.
 
Katsoppas muuten Baltic Fleetin eli Itämeren laivaston maihinnousualusten koko ja lukumäärä...ja katastrofitunnelmat massiivisesta yllätysmaihinnoususta Affenanmaan sipsitehtaille saattavat joutua myös hieman uuteen valoon.

Tuolla kalustolla tekee maksimissaan yhden merijalkaväkiprikaatin maihinnousun tai muutamia pataljoonatason maihinnousuja. Ja ne pitäisi jotenkin suojatakin merimaaliohjuksia vastaan.

Oikeasti voisi huolestua jos Venäjällä olisi Itämerellä enemmän kuin nuo 2 ilmatyynyalusta (jotka vetävät noin vajaan komppanian kumpikin). Niillä porukka liikahtaa aika nopeasti.
Hyvä huomio.
Lisäksi toteaisin, että kun varmasti tappioita tulee maihinnousukalustolle, niin tuokin mainitsemasi mittakaava operointikyvyssä on kertakäyttöinen. Meidän puolelta ei tarvitse kovinkaan monen ohjuksen/miinan/torpedon/tai vaikka taisteludelfiinin, osua, niin ollaan jo kovasti tasoitettu voimasuhteet.
 
Ihmiset saa paniikkikohtauksia Venäjän Itämerenlaivaston liikehdinnästä. Kannattaa muistaa, että Venäjällä on vastassaan täällä Ruotsin ultramodernit Visbyt sekä sukellusveneet. Samaten löytyy vielä muitakin moderneita sotalaivoja. Myös Gripenit tervehtivät ryssää ilmasta käsin. Suomi poika tervehtii Haminoilla ja pian uusilla korveteilla. Saksalla hienot sukellusveneet ja pinta-aluksia. Puolalla vanhempaa kalustoa mutta tulivoimaa löytyy tästä huolimatta muunmuuassa moderneimmat RBS-15 MTO:t. Ja kirsikkana kakunpäällä US Navy varmasti tukee liittolaisiaan myös.
 
Yhtenä erikoisuutena pitäisin sitä, että Iso-Britannia on niin voimakkaasti läsnä Itämerellä ja Baltiassa. Sillä on nyt joukkoja Virossa, Typhoonitkin pyörivät siellä säännöllisesti, laivastoharjoituksissa/maihinnousuharjoituksissa Itämerellä vähän väliä ja kuuluu tuohon SUCBAS-juttuun vaikka ei ole edes Itämeren valtio. Voi olla jokin NATO:n sovittu juttu, sama kuin Kanadalaisten ilmaantuminen Baltiaan.
 
Tahtovat miltei kaikki rannikkovaltiot suhtautua nihkeästi matkasuunnitelmiaan muuttaviin aluksiin ja "vihamielisistä" maista saapuviin aluksiin etenkin jos tilanne alueella on kiristynyt. Aika Clancymäistä ajatella, että Suomi ei ottaisi huomioon esim. Kaliningradista lähtenyttä ro-ro-alusta joka olisi tulossa vaikkapa Eckeröön "perunoita hakemaan". :D Suomihan on osapuolena Itämeren alueen meritilannekuvaa luovassa järjestelmässä (jossa ovat mukana myös Ruotsi ja Itämeren NATO-maat) ja saa taatusti tiedon kaikesta Itämeren laivaliikenteestä (ilmeisesti myös reaaliaikaisena).

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Selonteko/Documents/vns_6+2009.pdf

Suomessa merialueiden valvonta perustuu kattavaan valvontajärjestelmään, joka tuottaa valtakunnallisen meritilannekuvan. Valtakunnallisessa tilannekuvassa yhdistyvät kansallisten toimijoiden lisäksi naapurimaiden toimivaltaisten viranomaisten tuottama tieto merialueilta. Suomen ja Ruotsin välillä on ollut keväästä 2006 alkaen käynnissä merivoimien välinen meritilannekuvan vaihto (SUCFIS). Hanke on tällä hetkellä laajentumassa monikansalliseksi Itämeren meritilannekuvan vaihtoyhteistyöksi (SUCBAS) ja yhteistyöhön ovat tällä hetkellä osallistumassa Suomen, Ruotsin, Tanskan, Saksan, Viron ja Liettuan viranomaiset. Suomi tukee meritilannekuvan vaihtoa koskevan yhteistyön laajentamista kattamaan kaikki Itämeren maat.


http://sucbas.org/

Realising that the Baltic nations have similar obligations and challenges often are of a border crossing nature, the SUCBAS cooperation secure that the scarce resources available are utilised in the most efficient manner.

The SUCBAS cooperation comprises Finland, Sweden, Denmark, Germany, Estonia, Latvia, Lithuania, Poland and
United-Kingdom.png
United Kingdom, and the initiative is lead by the navies of these countries.


In recognition of the fact that responsibility for of maritime surveillance, maritime safety, maritime security, the maritime environment and maritime law enforcement are implemented differently in each country, SUCBAS information can be shared among national governmental institutions with a maritime responsibility regardless if these are civil or military at the discretion .


Joten moisen onnistumisen todennäköisyys on aika pieni. Vähintäänkin alustarkastusosasto tulee katsomaan aluevesirajalla tod.näk. ohjusveneen/-veneiden tukemana. Voi maihinnousualus löytyä meren pohjasta pahimmillaan.

Joo, toki tarkastus tehdään, mikäli tilanne on kiristynyt. Meriliikenteestä saa jatkuvaa on-line tietoa ihan aluskohtaisestikin. Eli alusten liikkeet on kyllä tiedossa. Mutta sen kauppalaivan lippu siellä ahterissa voi käytännössä olla melkein mikä tahansa, jopa EU maan lippu ( Kypros), vaikka alus loppupeleissä olisikin venäläisessä omistuksessa. Tietysti, kun tarpeeksi kaivaa, niin yleensä se lopullinen omistaja sieltä hoitovarustamon ja bulvaanivarustamon ja sen pitkän omistajaketjun takaa voi löytyäkin... Eli tehdäänkö sitten tarkastus kaikille vaan vain tiedossa oleville venäläisille ja heille myötämielisten valtioiden aluksille.
Toki Clancymainen ajatushan tämä on, mutta mielestäni kaikki pitää käydä läpi... Braistormingissa tulee niitä hullujakin ajatuksia mieleen...
 
Back
Top