Joo, toki tarkastus tehdään, mikäli tilanne on kiristynyt. Meriliikenteestä saa jatkuvaa on-line tietoa ihan aluskohtaisestikin. Eli alusten liikkeet on kyllä tiedossa. Mutta sen kauppalaivan lippu siellä ahterissa voi käytännössä olla melkein mikä tahansa, jopa EU maan lippu ( Kypros), vaikka alus loppupeleissä olisikin venäläisessä omistuksessa. Tietysti, kun tarpeeksi kaivaa, niin yleensä se lopullinen omistaja sieltä hoitovarustamon ja bulvaanivarustamon ja sen pitkän omistajaketjun takaa voi löytyäkin... Eli tehdäänkö sitten tarkastus kaikille vaan vain tiedossa oleville venäläisille ja heille myötämielisten valtioiden aluksille.
Toki Clancymainen ajatushan tämä on, mutta mielestäni kaikki pitää käydä läpi... Braistormingissa tulee niitä hullujakin ajatuksia mieleen...
Sillähän ei ole merkitystä minkä maan lippu aluksessa on, vaan mistä se on tulossa. Tuskin Venäjäkään rupeaa merijalkaväkeä laivaamaan Tyyneltämereltä tai Mustaltamereltä asti jolla lähtösatamaa voisi hämätä. Mustameri olisi ehkä mahdollinen, mutta tod.näk. asiaan kiinnitettäisiin huomiota Tanskan salmissa. Joten jos alus on tulossa Kaliningradista, Pietarista (nämä tiedettäisiin varmuudella SUCBASin avulla) tai Murmanskista (tämäkin todnäk. tiedettäisiin NATO:n kautta), niin ei Suomessakaan niin hölmöjä olla, etteikö alusta pysäytettäisi ja tarkistettaisi merellä, jos se pyrkii Ahvenanmaalle.
Todennäköisesti tilanteen kiristyttyä jokainen ei-rutiinialus alueella tarkastettaisiin. Ja kriisit eivät koskaan synny ykskaks, vaan todennäköisesti ainakin seurantaa, valvontaa ja tiedustelua olisi voimistettu Suomenkin toimesta. Sitähän on jo tehty tälläkin hetkellä verrattuna vaikka 10v. takaiseen tilanteeseen (vrt. ilmatilan loukkaukset).