Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
kimmo.j kirjoitti:
Mistä aluksen ympärillä olevat "lahjanarut" johtuvat?

Ajattelin ensin, että purkki pysyy kasassa pakettinarulla. Kyse lienee kuitenkin deperming-nimisestä pysyvän magneettisuuden vähentämisoperaatiosta (selostettu linkkisivun lopussa):

http://www.fas.org/man/dod-101/navy/docs/swos/eng/62B-303.html
 
juu, eli suomeksi, mulla on esim ruuvareita joilla olen ruuvaillut eri tietsikoita. ne on käteviä siitä, että jos ruuvi tippuu koneeseen, laittaa vaan ruuvarin syvälle ja kun se on saanut mageettiominaisuudet, ruuvit lentävät magneettisesti ruuvarin nokkaan. no jos en haluaisi että tuo ruuvari on magneettinen , se pitäisi demagnetisoida.

vanhoilla putkinäytöillä oli tuollainen toiminto, kun magneettisuus kasvoi, niin kuvan vääristyminen lisääntyi, ja siellä oli menussa toiminto degaussointi/magneettisuuden poisto.

eli kuvasa poistetaan aluksen magneettisuus ja tehdään siitä vähäksi aikaa kohtuullisen neutraali. sehän tietysti kestää vaan jonkin aikaa, koska laivan rauta-atomit suuntautuvat jossain ajassa maan mangneettikentän mukaisiksi.
 
Hande kirjoitti:
Joku sovellus Svetlyak-luokasta. Aika kevyt aseistus tosin, keulalla pitäisi käsittääkseni olla 76-millinen. Olisiko rajavartiovehkeitä?

Tongin vähän ja taitavat olla Vietnamille myytäviä paatteja: linkki

Tosin ainakin noissa veneissä näkyy keulassa 76-millinen. Slovenialle on myös toimitettu vähän muunneltua mallia.
 
fulcrum kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Joku sovellus Svetlyak-luokasta. Aika kevyt aseistus tosin, keulalla pitäisi käsittääkseni olla 76-millinen. Olisiko rajavartiovehkeitä?

Tongin vähän ja taitavat olla Vietnamille myytäviä paatteja: linkki

Tosin ainakin noissa veneissä näkyy keulassa 76-millinen. Slovenialle on myös toimitettu vähän muunneltua mallia.

Aseistus ei tosiaan täsmää vietnamilaisiin, eikä ulkomuoto muutoin slovenialaiseen. Aseistuksen puolesta tuo voisi olla se Slovenian paatti, mutta maston malli ei täsmää, eivätkä detaljit kyllä muutenkaan..

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Patrol_boat_Triglav_side.jpg

edit:

Tämän mukaan venäläisillä on käytössä puoli tusinaa Svetlyakia, joiden aseina on kaksi 30mm gatlingia.

http://russian-ships.info/eng/borderguard/project_10410.htm

"2x6 30 mm AK-306 – on PSKR-926-929, Krasnodarets, №808 (instead of AK-176M and AK-630М)"
 
Tosin voi olla että vietnamilaiset ovat tilanneet toisen parin eri aseistuksella? Tuossa artikkelissa mainittiin myös 76mm tykkien toimitusvaikeudet. Ehkä isompaa pyssyä ei vaan nyt ollut saatavilla järkevässä ajassa.

Sivumennen sanoen, vietnamilaiset ovat shoppailleet meripuolustukselle paljon kamaa viime aikoina. Venäjältä on tilattu laivoja, suklareita ja ohjuksia, Hollannistakin kai meinaavat tilata Sigma-luokan korvetteja.
 
fulcrum kirjoitti:
Tosin voi olla että vietnamilaiset ovat tilanneet toisen parin eri aseistuksella? Tuossa artikkelissa mainittiin myös 76mm tykkien toimitusvaikeudet. Ehkä isompaa pyssyä ei vaan nyt ollut saatavilla järkevässä ajassa.

Kaikki on toki mahdollista.Enpä kyllä ole tuollaista varianttia aiemmin itälaivastolla huomannutkaan. Yksi on nähtävästi jopa sijoitettu itämerelle.
 
fulcrum kirjoitti:
Tosin voi olla että vietnamilaiset ovat tilanneet toisen parin eri aseistuksella? Tuossa artikkelissa mainittiin myös 76mm tykkien toimitusvaikeudet. Ehkä isompaa pyssyä ei vaan nyt ollut saatavilla järkevässä ajassa.

Sivumennen sanoen, vietnamilaiset ovat shoppailleet meripuolustukselle paljon kamaa viime aikoina. Venäjältä on tilattu laivoja, suklareita ja ohjuksia, Hollannistakin kai meinaavat tilata Sigma-luokan korvetteja.

Kiina kiihottaa.
 
Laittelenpa vähän sisäkuvia. Tässä ensiksi Kuznetsovista näpsittyjä kuvia: linkki

Kuvateksteissä on joitain epätarkkuuksia: kuvat on ilmeisesti otettu kun alus tuotiin huoltoon v. 2009, siksi aluksella ei tietenkään ole lentokoneita. Edellisillä tukialuksilla oli paljon teknisiä ongelmia eikä niitä ole Kuznetsovilla näköjään saatu kaikkia ratkottua. Saapa nähdä miten intialaiset pärjäävät Vikramadityan kanssa. Huomatkaa yhdessä kuvassa tukialuksien vieressä lojuva sukellusveneen raato!

Tämä on saattanut jossain olla jo aikaisemmin mutta laitan silti: kuvia Oscar-luokan sukellusveneen sisältä: linkki2

Linkki on aika kuvaraskas mutta kannattaa tsekata, ei tartte askeesia harjoittaa atomiveneessä. Lisäksi kuvia ilmeisesti jostain kasarmi/koulutuskeskuksesta tms, nekin näyttävät aika siisteiltä.
 
jokiranta kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
Tosin voi olla että vietnamilaiset ovat tilanneet toisen parin eri aseistuksella? Tuossa artikkelissa mainittiin myös 76mm tykkien toimitusvaikeudet. Ehkä isompaa pyssyä ei vaan nyt ollut saatavilla järkevässä ajassa.

Sivumennen sanoen, vietnamilaiset ovat shoppailleet meripuolustukselle paljon kamaa viime aikoina. Venäjältä on tilattu laivoja, suklareita ja ohjuksia, Hollannistakin kai meinaavat tilata Sigma-luokan korvetteja.

Kiina kiihottaa.

Sepä se, Kiinahan on alkanu vaatimaan kansainvälistä merialuetta itselleen jo jonkin aikaa.
 
fulcrum kirjoitti:
Laittelenpa vähän sisäkuvia. Tässä ensiksi Kuznetsovista näpsittyjä kuvia: linkki

Kuvateksteissä on joitain epätarkkuuksia: kuvat on ilmeisesti otettu kun alus tuotiin huoltoon v. 2009, siksi aluksella ei tietenkään ole lentokoneita. Edellisillä tukialuksilla oli paljon teknisiä ongelmia eikä niitä ole Kuznetsovilla näköjään saatu kaikkia ratkottua. Saapa nähdä miten intialaiset pärjäävät Vikramadityan kanssa. Huomatkaa yhdessä kuvassa tukialuksien vieressä lojuva sukellusveneen raato!

Todella mukava palvella aluksella,jossa ei ole lämmitystä,ei kunnolla vesihuoltoa ja ei tarpeeksi vessoja käytössä :a-grin:
 
crane kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
Laittelenpa vähän sisäkuvia. Tässä ensiksi Kuznetsovista näpsittyjä kuvia: linkki

Kuvateksteissä on joitain epätarkkuuksia: kuvat on ilmeisesti otettu kun alus tuotiin huoltoon v. 2009, siksi aluksella ei tietenkään ole lentokoneita. Edellisillä tukialuksilla oli paljon teknisiä ongelmia eikä niitä ole Kuznetsovilla näköjään saatu kaikkia ratkottua. Saapa nähdä miten intialaiset pärjäävät Vikramadityan kanssa. Huomatkaa yhdessä kuvassa tukialuksien vieressä lojuva sukellusveneen raato!

Todella mukava palvella aluksella,jossa ei ole lämmitystä,ei kunnolla vesihuoltoa ja ei tarpeeksi vessoja käytössä :a-grin:
Eikä ilmanvaihtoa ja ruoka varastetaan ennen ruokailua. Osa palvelukavereista puhuu vielä eri kieltä ja kaikki opit kantapään kautta kun ei ole kokeneempia neuvomassa. Lienee hyvä ettei ryssillä ole varaa paljon tuolla ajella kun laiva olisi varmaan karilla ennenpitkää.

Komentosilta ja tutka-operaattorin työpiste näyttivät aika rupisilta.....toimiikohan laivan järjestelmistä puoletkaan?
 
Einomies1 kirjoitti:
Eikä ilmanvaihtoa ja ruoka varastetaan ennen ruokailua. Osa palvelukavereista puhuu vielä eri kieltä ja kaikki opit kantapään kautta kun ei ole kokeneempia neuvomassa. Lienee hyvä ettei ryssillä ole varaa paljon tuolla ajella kun laiva olisi varmaan karilla ennenpitkää.

Komentosilta ja tutka-operaattorin työpiste näyttivät aika rupisilta.....toimiikohan laivan järjestelmistä puoletkaan?

Ilmavalvontatutka Mars-Passat (Sky Watch) ei ole vissiin koskaan toiminut Kuznetsovissa kunnolla. On esitetty arveluja ettei kaikkia komponentteja edes asennettu.

Tässä on vertailun vuoksi kuvia vastaavan ikäpolven (80-luvun puoliväli) amerikkalaisaluksen, Perry-luokan fregatin sisäkuvia. Ei se tekniikka sen kummemmalta näytä, vähän siistimmin pidetty jenkkialus näyttää olevan.

Kuznetsov itse asiassa purjehtii ihan kohtuullisen paljon, sikäli kun kaikilta ongelmilta ja korjauksilta kerkiää. Isojen & näyttävien laivojen pitää edustaa maailmalla.
 
Neljäs Steregushchy-luokan korvetti(Stoiky) on laskettu vesille. Kaikki neljähän on tulossa Itämerelle ja samasta luokasta kaksi rakenteilla vielä Tyynenmeren laivastolle. Lukuunottamatta mahdollisesti Algerialle rakennettavia laivoja, näiden jälkeen voimavarat keskitetään kokonaan paranneltuun Gremyashchy-luokkaan, jonka ensimmäinen vene on jo rakennuksessa.
Stoiky:
0_6b004_3b8d3579_XXXL.jpg


Myös maihinnousualus Ivan Gren laskettiin vesille. Tämän luokan suhteen on liikkunut aika ristiriitaista tietoa. Alunperin tarkoituksena oli rakentaa useampi alus, myöhemmin luokka oltiin supistamassa yhteen veneeseen, mutta toukokuun lopulla sanottiin, että toinen vene rakennetaan ja sen jälkeen päätetään tilataanko enempää. En tosin yllättyisi, jos toista ei rakennetakaan.
attachment.php

attachment.php


Venäläisten Intialle modernisoima lentotukialus on päässyt merikokeisiin:
000y87kf
 
Privet! Pitkä aika edellisestä päivityksestä, Venäjän merivoimissa ei ole tapahtunut hirveän suuria mullistuksia eikä odotettuja uusia isoja aluksia ole vielä saatu käyttöön, mutta pientä edistymistä laajahkolla rintamalla kuitenkin.

-Toisen Mistral-luokan aluksen, Sevastopolin kölinlasku oli kesäkuussa. Ensimmäisen aluksen rakennus on edistynyt jo aika hyvin, Ranskassa tehtävä keulaosa on jo valmis ja tässä Baltiski-telakka laskee vesille Venäjällä tehdyn peräosan joka hinataan Ranskaan. Rakennus on edennyt aikataulussa mikä on suorastaan ennenkuulumatonta, mutta viivästys olisikin venäläisille noloa ja kallistakin, kun ranskalaisten aikataulu pitää. Sen sijaan kakkosalus Sevastopol tehdäänkin kokonaan Ranskassa, sillä Severnaja ei pysty rakentamaan peräosaa aikataulussa. Kaksi muuta alusta on viivästynyt, sillä ensimmäisiä halutaan kokeilla ensin: syyt ovat ilmeisesti poliittiset sillä projektia on kritisoitu Venäjällä runsaasti: viimeksi varapääministeri Rogozin haukkui alukset Venäjän erikoisolosuhteisiin sopimattomiksi.

-osaksi edellämainitun johdosta Putin on ilmaissut tyytymättömyytensä USC:n (United Shipbuilding Corporation) tehottomuuteen. Kieltämättä USC:n Severnajalla tuntuu aika pahasti hommat tökkivän välistä. Baltiski-telakka ja Kaliningradin Jantar tuntuvat nopeammilta.

-Gorshkov alkaa olla jo hyvällä rajaa. Koeajoihin päästäneen syksyllä? Tyyppi 1135.6 edistyy myös, kaksi ensimmäistä alusta jo kohtuullisen pitkällä ja neljännen (Admiral Butakov) rakennus on aloitettu, kölinlasku 12. päivä!

-viimeinen kolmesta pr. 21630 Bujan-tyypin korvetista/tykkiveneestä on valmistunut, tuotanto on siirtynyt isompaan (950 tonnia) 21631-tyyppiin, ensimmäisten alusten pitäisi päästä testiajoihin tänä vuonna.

-uusi strateginen ohjusvene Juri Dolgoruki on saatu palveluskäyttöön. Kaksi muuta Borei (955) tyypin venettä on melko pitkällä, ja kahden muun rakennus aloitettu. Sen sijaan kaksi Typhoon-luokan venettä aiotaan romuttaa 2018 mennessä. Kolmannen kohtalosta minulla ei ole tietoa.

-kaksi pr 945 (Sierra I-luokka) sukellusvenettä modernisoidaan ja peruskorjataan.

-myös Udaloy-luokan kokonaisvaltaista modernisointia kaavaillaan. Se olisi iso projekti sillä Udaloyt ovat pintalaivaston merkittävin luokka.

-ensimmäinen Kilo-luokan uustuotannon veneistä. Vesillelasku myöhemmin tänä vuonna, neljännen veneen rakennus aloitettu.

-vanha klassikko, merivalvontakone Il-38 modernisoidaan. #toisaalla kerrottiin että uutisessa mainittu "suuri määrä" olisi niin monta kuin viisi modernisoitua konetta.

Sitten raporttia "ikuisuusprojekteista" joista aina vähän väliä uutisoidaan ja sitten ne unohtuvat...mutta jospa viimein...?

-taisteluristeilijä Admiral Nahimovin modernisoinnista on viimein allekirjoitettu sopimus. Työt alkaisivat ensi vuonna ja kestävät vuoteen 2018. Työtä kuvattiin verrattavissa tukialus Vikramadityan modernisointiin.

-Slava-luokalle on ilmeisesti kaavailtu myös modernisointia, tosin vähän kevyempää. Ustinov on mennyt telakalle perushuoltoon ja on siellä ilmeisesti parisen vuotta ja muut saanevat saman käsittelyn aikanaan.

-viimeinen Neustrashimy-luokan fregatti Tuman ehkä rakennetaan sittenkin suto-alukseksi.

-Novik-tyypin fregatti Borodinon rakentaminen valmiiksi on myös ollut taas esillä. Aluksesta tehtäisiin koululaiva, työ alkaisi ensi vuonna.

-sen sijaan Kuznetsovin odotettu modernisointityö ei ole alkanut eikä siitä ole ollut mitään puhetta. Voi olla että kv. tilanne ei salli ainoan tukialuksen modernisointia vähään aikaan. Suurvaltojen laivastot eivät voi laittaa tärkeimpiä aluksiaan kaikkia telakalle samaan aikaan vaikka rahaa ja tahtoa oliskin, niitä voidaan tarvita.

Boonuskuvia:

Uuden tukialuskonseptin pienoismalli. Tuo vähän mieleen CVF:n, huomatkaa PAK-FAt kannella! Ilmeisesti konsepti tehty vain harjoituksen vuoksi.

En edes tiedä mikä tämä on, jonkunlainen testikonsepti uudesta hävittäjästä tai risteilijästä. Tätä on esitelty Putinille mutta ei tietoa ollaanko tämän kanssa tosissaan. Layout tuo mieleen vanhat Moskvat.
attachment.php
 

Kiitokset Fulcrumille taas mainiosta päivityksestä.

Muutama lisäys:

Jasen-luokan kolmannen aluksen Novosibirskin kölinlasku on tapahtumassa tämän kuun 26. päivä. Luokan ensimmäistä sukellusvenettä, Severodvinskiä, on testattu ankarasti jo 3 vuotta, mikä on tietysti odotettuakin, kun on uudesta teknologiasta kyse. Viimein tämän vuoden lopulla aluksen on ilmoitettu liittyvän merivoimien palvelukseen Pohjoiseen laivastoon.

Laivaston edustajan mukaan Kirov-luokan Admiraali Nahimov saa raskaassa modernisaatiossaan kokonaan uudet ohjusjärjestelmät, niin offensiiviset kuin defensiivisetkin. Vanhat massiiviset P-700 Granit meritorjuntaohjukset korvataan UKSK vertikaalisella laukaisujärjestelmällä, joka kykenee laukaisemaan useita erilaisia ohjuksia mm. maa- ja merimaaleja sekä sukellusveneitä vastaan. Eli aluksesta tulee huomattavasti monipuolisempi, Kalibr-ohjuksilla voi esimerkiksi ampua maamaaleja yli 2000km etäisyydelle. UKSK ja uudet ohjukset ovat niin paljon pienempiä kuin vanhat Granitit, että niitä mahtuu entisen 20 sijaan ainakin kolminkertainen määrä, todennäköisesti enemmänkin. Ilmatorjunnassa taas vanhat S-300F, Osa- ja Tor-järjestelmät korvataan Poliment-Redutilla, joka on upouusi Vityaziin ja S-400-järjestelmän ohjuksiin perustuva systeemi. Poliment-Redut nähdään ensimmäisen kerran Gorshkov-luokan fregateissa, joista ensimmäinen on tosiaan aivan loppusuoralla valmistumassa. Tosin myös projekti 20380/5-luokan korvetit käyttävät osaa kyseisestä järjestelmästä.

Uusin kuva Admiraali Gorshkovista:
attachment.php

Toinen kuva lentotukialusmallista:
IMG_9701.JPG

Ensimmäinen Bujan-M/Projekti 21631 korvetti siirrettävänä Kaspianmerelle:
ae5mqw.jpg

Gorshkov-luokan toinen alus(Admiraali Kasatonov) viime vuoden lopulla:
s1uhjd.jpg
 
List of current ships of the Russian Navy 2013

http://russian-ships.info/eng/today/
 
Bellum kirjoitti:
Gorshkov-luokan toinen alus(Admiraali Kasatonov) viime vuoden lopulla:
<snip>

Kas vain, mietinkin kuinka pitkälle Kasatonovin rakennus on edistynyt. Ihan kohtuu pitkälle jo, kovin valmiiksi ei kannatekaan rakentaa ennenkuin luokan johtoalusta on testattu. #toisaalla vilahti muuten tieto että 1135.6:tta tehtäisiinkin yhteensä yhdeksän kappaletta. Tosin ehkä kyseessä on väärinkäsitys ja kyseessä olisivat Intian mahdollisesti tilaama 3. satsi Talwareita? Intia tarvitsee lisää fregatteja sillä nykyinen rakennustahti riittää juuri ja juuri poistuvien korvaamiseen ja laajentuakin pitäisi.

Viime viikolla Venäjän Tyynenmeren laivasto ja Kiina pitivät sotaharjoituksen johon osallistui aika edustava liuta aluksia: Venäjältä Varyag, kaksi Udaloyta, yksi Sovremenny, muutama Grisha, Tarantul ja Kilo. Kiinalta taas neljä hävittäjää, kaksi fregattia ja huoltoalus. Harvoin näkee kummaltakaan laivastolta noin paljon rautaa merellä yhdellä kertaa. lisää kuveja ja vielä lisää.
 
024bea0be09f.jpg


http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?99988-Russian-Photos-(updated-on-regular-basis)&p=6805152&viewfull=1#post6805152
 
Mikä rumilus tämä oikein on? Voin vain kuvitella, kun Visby korvetin päällikkö valkaistuine hampaineen ja muotoiltuine partoineen kiikaroi tuota komentosillalta ja toteaa. Härre gyd, merenkulku-upseeri eteen täydet ja suuntana Karlskrona kotisatama.
 
Back
Top