Hoplaa.
Krimin kriisi muutti aika huomattavasti Venäjän Mustanmeren laivaston strategista tilannetta. Mikäli Venäjä onnistuu pitämään Krimin itsellään, laivaston kannalta se on vallan erinomainen tilanne: enää ei tarvitse huolehtia siitä että tukikohdan vuokrasopimus loppuu ja laivasto joutuu siirtymään Novorossijskiin. Jälkimmäisen laajennustyöt aloitettiin jo vuosia sitten, mutta rahaa toki säästyy jos niitä ei tarvitse suorittaa loppuun asti.
Lisäksi Sevastopolissa on merkittäviä telakoita ja muuta laivojen korjausinfrastruktuuria. Edelleen Ukrainan laivaston henkilöstöä loikkasi Venäjän riveihin melko paljon. Ukrainalta jäi Sevastopoliin 70 sota-alusta. Ne on päätetty pääosin palauttaa Ukrainalle, näin on ainakin osaksi jo tehtykin. Joitain ukrainalaisia aluksia voi olla edelleen jumissa Donuzlavin lahdessa, venäläisten upotettua vanhoja aluksia blokkaamaan ukrainalaisten ulospääsy. Yksi näistä oli vanha Kara-luokan sutoalus
Ochakov.
Ukrainalaisten aluskanta on iäkästä ja tyypillisesti huonommassa kunnossa kuin venäläisten joten sen pitämisessä ei ole juuri mieltä. Ukrainalaisten suurin ja modernein alus, Krivak-luokan fregatti
Hetman Sahadatshij, ei ollut Krimillä kriisin alkaessa joten se vältti valtauksen. Keskeneräinen risteilijä
Ukraina ei myöskään ollut Sevastopolilla vaan Mykolajivilla. Sukellusvene Zaporizhian palautuksesta on ristiriitaista tietoa, Venäjä tuskin sillä kuitenkaan mitään tekee. Teknisen tarkastuksen mukaan kuulemma sonar, torpedoputket ja akut pitäisi kaikki korjata tai vaihtaa, kallis pieti museotason sukellusveneestä. Ehkä sen voisi myydä Taiwanille...
-Ranska ei aio perua Mistral-kauppaa vaan se etenee ainakin toistaiseksi aikataulussa. Ensimmäinen alus pitäisi toimittaa vuoden loppupuolella. Peruminen aiheuttaisi kovat sakot.
-ballistinen ohjusvene Juri Dolgoruki aloittanee ensimmäisen partiomatkansa tänä vuonna. Ensimmäinen sisaralus Aleksandr Nevski on koeajoissa ja kolmas vene Vladimir Monomah sekin jo laitetesteissä. Toisaalla, Sevmashin pääjohtaja kehuskeli että kahden seuraavan vuoden aikana aloitetaan 9 uuden ydinsukellusveneen rakentaminen, neljä ohjusvenettä, neljä hyökkäysvenettä ja yksi "erikoissukellusvene". Saas nährä.
-uusi konventionaalinen sukellusveneluokka, 'Kalina', on suunnitteilla. Ilmeisesti se perustuu Lada-tyyppiin.
-kaksi ensimmäistä Bujan M-luokan korvettia on koeajoissa ja liittynevät Kaspianmeren laivueeseen kesän aikana. Ainakin neljä tämän tyypin alusta on vielä rakenteilla, enemmänkin on kaavailtu. Kaspianmeren laivue on tämän jälkeen materiaalisesti suhteessa paremmassa kunnossa kuin mikään muu Venäjän laivastoista.
-Grigorovitsh, ensimmäinen projekti 1135.6 fregateista,
laskettiin vesille maaliskuussa. Projekti on ainakin vuoden myöhässä, mutta se on Venäjän mittapuulla vähän...
-risteilijä Admiral Nahimovin siirto kuivatelakalle peruskorjausta varten on pikkuhiljaa aloitettu.
-
pienoismalli joka ilmeisesti kuvaa jotain uutta hävittäjäprojektia tai konseptia.
-ensimmäinen
uusi laivaston tankkialus sitten Neuvostoliiton kaatumisen on rakenteilla.
-Kuznetsov, Petr Veliky ja joukko muita aluksia on palaamassa tukikohtaan pitkähköltä Välimeren operaatiolta. Englannin kanaalissa HMS Dragon tuli
saattamaan niitä. Saapa nähdä joko Kuznetsoville laitetaan MiG-29K-koneita, joiden toimitus merivoimille alkoi viime syksynä.