Venäjän merivoimat-yleisketju

No tuodaanpa seuraava Venäjän laivaston varustautumista koskeva asia esille tässä ketjussa (uutinen on jo vanhahko, mutta enpä huomannut aihetta käsiteltävän ketjussa) eli Ukrainan sodalla on mitä ilmeisimmin vaikutusta myös Venäjän laivaston käynnissä olevaan varusteluohjelmaan tai näin epäillään asian olevan:

"What’s interesting is that the Navy is slated to receive only one frigate, even though 12 are on order. This may be due to difficulty in replacing the gas turbines that were supposed to be produced in Nikolayev, Ukraine, with domestic ones." (http://fortruss.blogspot.ru/2015/03/3182015-normal-0-false-false-false-en.html)

Putin on jo aiemmin viime vuoden puolella vaatinut kotimaisuusasteen nostamista jotta kriisien/sotien seurauksena maan puolustusteollisuus ei vaarantuisi. Laivanrakennusteollisuuden ongelmiin on viitattu aiemmin, samoin sota Ukrainassa voi vaikuttaa helikoptereiden ja lentokoneiden moottoritoimitusten toteutumiseen Ukrainan suunnalta (Motor Sich - Мотор Січ) ja tiettyjen ohjusmallien ohjaisyksiköiden toimittamiseen.

Toisaalta kauppoja on edelleen myös tehty sodasta huolimatta, joten mitään lopullista varmuutta ei taida olla olemassa, olettaen allekirjoitetut kaupat tehdään mutta uusia ei välttämättä sovita.

vlad.
 
No tuodaanpa seuraava Venäjän laivaston varustautumista koskeva asia esille tässä ketjussa (uutinen on jo vanhahko, mutta enpä huomannut aihetta käsiteltävän ketjussa) eli Ukrainan sodalla on mitä ilmeisimmin vaikutusta myös Venäjän laivaston käynnissä olevaan varusteluohjelmaan tai näin epäillään asian olevan:

"What’s interesting is that the Navy is slated to receive only one frigate, even though 12 are on order. This may be due to difficulty in replacing the gas turbines that were supposed to be produced in Nikolayev, Ukraine, with domestic ones." (http://fortruss.blogspot.ru/2015/03/3182015-normal-0-false-false-false-en.html)

Putin on jo aiemmin viime vuoden puolella vaatinut kotimaisuusasteen nostamista jotta kriisien/sotien seurauksena maan puolustusteollisuus ei vaarantuisi. Laivanrakennusteollisuuden ongelmiin on viitattu aiemmin, samoin sota Ukrainassa voi vaikuttaa helikoptereiden ja lentokoneiden moottoritoimitusten toteutumiseen Ukrainan suunnalta (Motor Sich - Мотор Січ) ja tiettyjen ohjusmallien ohjaisyksiköiden toimittamiseen.

Toisaalta kauppoja on edelleen myös tehty sodasta huolimatta, joten mitään lopullista varmuutta ei taida olla olemassa, olettaen allekirjoitetut kaupat tehdään mutta uusia ei välttämättä sovita.

Muistaakseni Ljulka Saturn nakitettiin valmistamaan laivaturbiineja mutta saa nähdä millaista ja koska tulee valmista. Se hyppy ilmasta merelle ei kuitenkaan maailman helpoin sekään ole.

Kulkukoneisto pitää laivoihin asentaa suht varhaisessa vaiheessa. Koska esimerkiksi Grigorovits-luokan alukset 3, 4 ja 5 ovat jo aika pitkällä niin luulisin koneistojen olevan jo paikoillaan. Tietysti joitain komponentteja, ohjelmistoja jne voi edelleen puuttua ja sota voi estää näiden toimituksia.
Vain yhden fregatin toimitus kuulostaa hiukan pessimistiseltä mutta tässä voi olla taas kyse määrittelyistä, että mitä venäläiset tarkoittavat "toimituksilla". Gorshkov on kokeiltavana mutta ei varmaan ehdi vielä tämän vuoden puolella operatiiviseksi alukseksi. Grigorovits aloittanee koepurjehdukset piakkoin, mahdollisesti myös Essen ja Kasatonov mutta tuskin niitä tämän vuoden puolella keritään "liputtaa".

Ilmavoimien luvuista herättää huomiota väite yli 60 uudesta hävittäjäkoneesta. Tämä kuulostaa paljolta kun toisessa ketjussa mainittiin että Su-30 ja -35 -koneita toimitetaan vain 19. 30 Su-34:ää kuulostaa aika paljolta, Wikipedia tarjoaa 20 koneen toimituksia tälle vuodelle. Tässä on taas epäselvää että kuuluvatko modernisoidut Su-27SM ja MiG-29SMT-projektit näihin "toimituksiin". MiG-29K ei liene mukana ilmavoimien luvuissa.

edit. Ljulkaa ei tietenkään ole enää olemassa vaan firman nimi on Saturn. Venäläisen wikipedian mukaan 1135.6:n aluksiin 4, 5 ja 6 tulisi venäläiset moottorit.
 
Viimeksi muokattu:
Kulkukoneisto pitää laivoihin asentaa suht varhaisessa vaiheessa. Koska esimerkiksi Grigorovits-luokan alukset 3, 4 ja 5 ovat jo aika pitkällä niin luulisin koneistojen olevan jo paikoillaan. Tietysti joitain komponentteja, ohjelmistoja jne voi edelleen puuttua ja sota voi estää näiden toimituksia.
Vain yhden fregatin toimitus kuulostaa hiukan pessimistiseltä mutta tässä voi olla taas kyse määrittelyistä, että mitä venäläiset tarkoittavat "toimituksilla". Gorshkov on kokeiltavana mutta ei varmaan ehdi vielä tämän vuoden puolella operatiiviseksi alukseksi. Grigorovits aloittanee koepurjehdukset piakkoin, mahdollisesti myös Essen ja Kasatonov mutta tuskin niitä tämän vuoden puolella keritään "liputtaa".

Ilmavoimien luvuista herättää huomiota väite yli 60 uudesta hävittäjäkoneesta. Tämä kuulostaa paljolta kun toisessa ketjussa mainittiin että Su-30 ja -35 -koneita toimitetaan vain 19. 30 Su-34:ää kuulostaa aika paljolta, Wikipedia tarjoaa 20 koneen toimituksia tälle vuodelle. Tässä on taas epäselvää että kuuluvatko modernisoidut Su-27SM ja MiG-29SMT-projektit näihin "toimituksiin". MiG-29K ei liene mukana ilmavoimien luvuissa.

edit. Ljulkaa ei tietenkään ole enää olemassa vaan firman nimi on Saturn. Venäläisen wikipedian mukaan 1135.6:n aluksiin 4, 5 ja 6 tulisi venäläiset moottorit.

Pohdin itsekin tätä alusten moottori-teemaa ja minustakin kyseinen yhden fregatin toimitus tuntuu kokonaisuudessaan hiukan pessimistiseltä - Grigorovichin piti aloittaa koepurjehdukset maaliskuussa (tai jollei ole ehtinyt aloittaa niin pitäisi aloittaa piakkoin, kuten mainitsit). Essenillä ja Kasatonovilla tämän pitäisi olla edessä - liputus tämän vuoden puolella tuskin toteutuu.

Gorshkov-luokan (Project 22350) kohdalla löysin spekulaatioita joiden mukaan Ukrainan sota saattaisi vaikuttaa alusten toimitusaikatauluun (esim. rakenteilla oleva Admiral Golovko kärsisi tästä ongelmasta) mutta ei tämän pitäisi vaikuttaa niin paljon kokonaisuuteen, jollei sieltä uuvu sitten jotain tärkeitä komponentteja/ohjelmia, jotka lykkäävät alusten rakentamista valmiiksi. Venäläislähteiden mukaan Gorshkov luovutettaisi laivastolle syksyllä.

Ja tietty paljon riippuu siitä, että mitä "toimituksilla" tarkoitetaan, netissä kuitenkin liikkuu arveluita joiden mukaan Project 22350 valmistuisi 2 tämän vuoden aikana (liputetaanko niitä - tämä on eri asia) ja samoin Project 11356 (Grigorivichin alusluokka) valmistuisi kaksi - mikä tekisi lukemaksi neljä. Mutta kyse on tietty siitä, että toimitetaanko ne laivastolle tämän vuoden kuluessa. Kaikkia ei välttämättä toimiteta.

Toisaalta artikkelin kuvituskuvassa on pinta-aluksen kuva ja nro. 5 (kpl määrä?) - valitettavasti en onnistunut suurentamaan kuvaa niin paljon, että saisin tulkattua venäjän kielisen tekstin pinta-aluksen kohdalla. Antaako se mitään osviittaa siitä millaisia pinta-aluksia tarkoitetaan?

Lyhyelti ilmavoimien toimituksista:

Yritin löytää jotain konkreettisia lukemia todistamaan linkin uutisen toimitettavien hävittäjien määrästä oikeaksi.

The Diplomatin mukaan toimitettaisi seuraavia konetyyppejä: "The 2015 state defense order includes Sukhoi Su-34 bombers, multipurpose Su-30SM Su-35S fighter jets, Yakovlev Yak-130 advanced trainers/light fighters...".

Joskin tässäkin on ristiriitoja - fortruss.blogspot.ru:n mukaan toimitettavia koneita olisi 126 ja helikoptereita 88. Sen sijaan Sputnik tiedottaa ilmavoimille toimitettavan enemmän kuin 150 lentokonetta ja helikopteria. Sen sijaan laivastolle toimitettavista koneista Sputnik ei mainitse mitään.

Sen sijaan ibitimes.com uutisoi: "Under the framework of Defense Procurement and Acquisition program, the air force and naval aviation will receive 126 new military aircraft and 88 helicopters," said defense minister Sergei Shoigu during a conference call on Tuesday, as reported by Russian news site Sputnik." (linkki: http://www.ibtimes.com/russian-air-...-2015-more-most-world-air-forces-have-1805100).

Tämän perusteella ymmärtäisin, että 126 konetta ja 88 helikopteria on se lukumäärä, joka pitäisi toimittaa ilmavoimille sekä laivaston ilmavoimille tämän vuoden kuluessa ja näin ilmeisesti päästään ainakin lähelle sitä mikä tilausten mukainen toimitusmäärä tulisi olla tämän vuoden kuluessa - jos nyt oikein tulkitsin.

vlad.
 
Ja tietty paljon riippuu siitä, että mitä "toimituksilla" tarkoitetaan, netissä kuitenkin liikkuu arveluita joiden mukaan Project 22350 valmistuisi 2 tämän vuoden aikana (liputetaanko niitä - tämä on eri asia) ja samoin Project 11356 (Grigorivichin alusluokka) valmistuisi kaksi - mikä tekisi lukemaksi neljä. Mutta kyse on tietty siitä, että toimitetaanko ne laivastolle tämän vuoden kuluessa. Kaikkia ei välttämättä toimiteta.

Toisaalta artikkelin kuvituskuvassa on pinta-aluksen kuva ja nro. 5 (kpl määrä?) - valitettavasti en onnistunut suurentamaan kuvaa niin paljon, että saisin tulkattua venäjän kielisen tekstin pinta-aluksen kohdalla. Antaako se mitään osviittaa siitä millaisia pinta-aluksia tarkoitetaan?

Taitaa olla vain geneerinen siluetti, koska se näyttää Kirov-luokan siluetilta. Tämän tiedon mukaan Grigorovitsh liittyisi laivastoon elokuussa, mikä kuulostaa vähän kiireiseltä muttei täysin mahdottomalta. Aluksen aseistus ja sensorithan ovat pääosin jo tuttuja Intian Talwareista. Korvetteja olisi tulossa ainakin kaksi Bujan M-tyypin alusta, ja mahdollisesti kaksi Steregushiy- tai isomman Gremjashiy-luokan alusta. Sovershenny on ollut Amurissa jo 9 vuotta rakenteilla ja tänä vuonna muka pitäisi olla valmis, mutta saapa nähdä, niin surkean hidasta on Amurin telakan toiminta ollut.

Bujan M-luokan johtoalus Grad Svijazshk ampuu Kalibr-ohjuksen:
dFrOXgf.jpg


Vähän hassun näköistä kun aika pieni, alle 1000 tonnin alus ampuu ison risteilyohjuksen.
 
Taitaa olla vain geneerinen siluetti, koska se näyttää Kirov-luokan siluetilta. Tämän tiedon mukaan Grigorovitsh liittyisi laivastoon elokuussa, mikä kuulostaa vähän kiireiseltä muttei täysin mahdottomalta. Aluksen aseistus ja sensorithan ovat pääosin jo tuttuja Intian Talwareista. Korvetteja olisi tulossa ainakin kaksi Bujan M-tyypin alusta, ja mahdollisesti kaksi Steregushiy- tai isomman Gremjashiy-luokan alusta. Sovershenny on ollut Amurissa jo 9 vuotta rakenteilla ja tänä vuonna muka pitäisi olla valmis, mutta saapa nähdä, niin surkean hidasta on Amurin telakan toiminta ollut.

Havaintokuva on Kirovista, mutta mietin, että mitä se suttuinen teksti pitää sisällään - kuvataanko siinä jollain tapaa luovutettavia aluksia. Toisaalta jos/kun Venäjän merivoimille luovutettaisi mainitsemiasi aluksia:

2x Bujan M-luokan korvettia
2x Steregushyi- tai Gremjashiy-luokan korvettia
1x Grigorovitsh-luokan fregatti

näin saataisi alusmääräksi mainitut viisi, josta voisi päätellä, että teksti silhuettikuvan yhteydessä viittaisi taistelualuksiin.

Amurin telakan toiminta on todellakin hidasta. Mitä olen lukenut niin toimintaa hidastaa erityisesti korruptoituneisuus ja välistäveto, alusten toimitusajat venyvät (syystä tai toisesta) todella pitkiksi. Muistelen lukeneeni tässä kevättalvella sen suuntaista, että Amurin telakalla ryhdyttäisi uudelleen organisointiin tms. toimintaan - siirretäänkö korruptoitunutta johtoa pois ja uusia miehiä tilalle?

No toisaalta on sitä Kaliningradissakin eräiden alusten kohdalla rakentaminen vienyt aikaa ja tupakkaa - ja vodkaa - Ivan Gren on ollut telakalla jo ties kuinka kauan aikaa. No tässäkin tapauksessa taustalta löytyy selkeitä syitä rakennustyön hitaudelle - korruptio, rahoituksen viivästyminen etc. tapahtumat. Eräiden tietojen mukaan Ivan Gren luovutettaisi jo tämän vuoden puolella laivastolle mutta hiukan epäilen tätä, ja kyseisen alusluokan toisen aluksen rakentaminen alkaisi Kaliningradissa.

vlad.
 
Ivan Grenin kohdalla ilmeisesti vaan laivaston kiinnostus, ja sitä myötä rahoitus, on takkuillut. Varmaan on mietitty että tarvitaanko tuontyyppistä alusta ollenkaan, nuo isot 'autonomiset' LST:t ovat aika vanhahtava ratkaisu ja länsilaivastoista pääosin jo kadonneet. Nyt kun Mistralien toimitus onkin epävarma niin rahahanat ovat auenneet ja kakkosaluskin on laitettu vireille.
Kaliningradin Jantarin telakkahan on venäläisittäin jopa varsin tehokas. Pietarin Severnajalla sen sijaan on hommat tapahtuneet todella hitaasti, 2038:ien valmistumisaika on ollut yleensä sellaiset 8 vuotta...tietysti sielläkin voi rahoitus olla takana. Olen ymmärtänyt että Steregushiy-luokka on telakan "private venture" jota laivasto tilasi kun ei parempaakaan mistään keksinyt.
 
-Grigorovits, ensimmäinen projekti 11356-fregatti on aloittanut koepurjehdukset. Palveluskäyttöön pitäisi tulla jo elokuussa, mikä on aika kova aikataulu. Tuskin toteutuu. Aikoinaan veikkailin että mahtaisiko Grigorovits päästä palvelukseen ennen Gorshkovia huolimatta jälkimmäisen n. viiden vuoden 'etumatkasta' ja näin taitaa käydä.

-Fregatti Neustrashimy on peruskorjauksessa/modernisoinnissa, ensi vuonna valmis.

-Neljäs uusi Kilo-luokan vene, Krasnodar, laskettiin vesille. Molemmat Mustanmeren laivastolle suunnatut "hätäohjelmat" siis alkavat tuottaa tulosta. Saapa nähdä tehdäänkö Kiloja sitten vielä lisää kun tuo nykyinen kuuden sarja saadaan ensi vuonna valmiiksi.

-...vai keskitytäänkö Lada-luokan (677) veneisiin? Tässä kakkos- ja kolmosveneet telakalla. Niille pitäisi tulla uusi AIP.

-Tässä kuvassa sumun keskellä on nähtävissä Marshal Ustinov telakalla, ja risteilijän saamat uudet tutkat, Fregat ja Podberezovik eli Top Plate ja Flat Screen.

Muttei kaikki uutiset ole laivaston kannalta hyviä...

-Sierra-luokan veneiden peruskorjaus on keskeytetty korkeiden kustannusten vuoksi.

-suto-alus Kertš kärsi viime vuonna pahan tulipalon konehuoneessaan. Huhun mukaan palon syynä oli generaattorin päälle kuivumaan unohtunut vaate. 40 vuotta vanhan aluksen koneiston uusiminen ei kannata ja nyt mietitään mitä alukselle tehdään - vaihtoehtoina on romutus, museointi tai staattisena koululaivana toimiminen. Alus veti muutenkin aikalailla viimeisiään, mutta se ja Moskva ovat ainoat Mustanmeren laivaston alukset jotka on varustettu lippulaivoiksi, ja nyt kun Moskva menee remonttiin niin korvaavaa alusta ei ehkä olekaan.

Pari boonuskuvaa Mustanmeren laivastosta:

Mustanmeren laivaston vanhin alus, rannikkotankkeri Istra. Tämä veteraani laskettiin vesille 1942 Hampurissa ja on siis 2. maailmansodan sotasaalista.

Krivak-luokan fregatti Pytlivyi "haukottelee", esitellen SS-N-14 -ohjuspatteriaan. Fregatti on vasta saapunut peruskorjauksesta.
 
Miten tuota Krasnodarin potkuria noin esitellään? Eikö noiden pitänyt olla suurempiakin salaisuuksia?
 
Viimeaikoina muutkin on noita potkureita esitelleet. Ei taida nykyään enää olla niin salaisia, kun kaikilla sama perusrakenne niissä.
 
Taattua Suomen Sotilas-tasoa...tuo artikkeli on osakäännös englanninkielisestä artikkelista jonka senkään kirjoittaja ei ollut kovin hyvin perillä asioista.

Ainoa mikä pitää paikkansa on että moottoritoimituksien katkaiseminen Ukrainasta ja Saksasta on pahasti torpannut pinta-alusten tuotantoa joka oli vihdoinkin pääsemässä kohtuulliseen vauhtiin. Grigorovitsh-luokan fregateista vain kolme ensimmäistä ehti saada turbiinit, kaksi seuraavaa saa venäläiset turbiinit (jos ne saadaan toimimaan...) ja kuudennesta yksiköstä on huhuttu että se olisi kokonaan peruttu. Gorshkoveista vain kaksi ensimmästä on ehtinyt saada koneistot. Saturnin turbiinit eivät ole samankokoisia kuin ukrainalaiset joten alusten sisuskaluja joudutaan suunnittelemaan osittain uudestaan.

Kuznetsovista kun oli pihe niin se on käynyt läpi 3 kuukauden korjausjakson. Korjauksen aikana sähköjärjestelmiä ja kulkukoneistoa kunnostettiin ja runko putsattiin ja maalattiin. Huhuttua peruskorjausta ei ole toteutettu rahan/ajanpuutteen vuoksi, nyt ilmeisesti tehtiin pikainen kasvojenkohotus jotta alus pysyy taas muutaman vuoden toimintakykyisenä.
 
Tuossakin potkurissa taitaa olla osaltaan suomalaista osaamista takana?
Todennäköisesti on tehty kokonaan suomessa.

Voi olla, että sitä suomalaista osaamista on taustalla, mutta Venäjällä on kyllä potkuriosaamista tänä päivänä. Esimerkkinä vaikkapa JSC Shiprepair Center Svyozdockha. Heiltä tulee potkureita Suomeenkin.
 
Voi olla, että sitä suomalaista osaamista on taustalla, mutta Venäjällä on kyllä potkuriosaamista tänä päivänä. Esimerkkinä vaikkapa JSC Shiprepair Center Svyozdockha. Heiltä tulee potkureita Suomeenkin.

Aivan, Tähtitelakka!
Siellä on tosiaan kyllä osaamista.
Paljon parani kyllä tekeminen Turengissa, kun saivat ne Junkersin sulatusuunit sinne.
 
Suora suomennos white seasta

Kyllä, mutta jos käännöstyössä termejä, paikannimiä tms. kääntää miten sattuu tai suomentaa ne sanatarkasti sen sijaan, että käyttäisi oikeaa suomenkielistä termiä tai paikannimeä, kyllähän se hiukan laskee uskottavuutta ja tulee tunne, että koko homma on hoidettu vasemmalla kädellä. Ja edellinen huomio koskettaa tietty koko mediakenttää pelkän Suomen Sotilaan sijaan - tavattoman paljon näkee virheellisiä nimikkeitä, termejä, paikannimiä etc. Sanomalehtien tietämättömyyteen terminologiassa on jo kyllästynyt, enää ei jaksa muuta kuin kiristellä hampaitaan kun näkee kuvatekstissä sanan "panssarivaunu" ja kuvassa on sitten miehistönkuljetusajoneuvo tms.

vlad.
 
Kyllä, mutta jos käännöstyössä termejä, paikannimiä tms. kääntää miten sattuu tai suomentaa ne sanatarkasti sen sijaan, että käyttäisi oikeaa suomenkielistä termiä tai paikannimeä, kyllähän se hiukan laskee uskottavuutta ja tulee tunne, että koko homma on hoidettu vasemmalla kädellä. Ja edellinen huomio koskettaa tietty koko mediakenttää pelkän Suomen Sotilaan sijaan - tavattoman paljon näkee virheellisiä nimikkeitä, termejä, paikannimiä etc. Sanomalehtien tietämättömyyteen terminologiassa on jo kyllästynyt, enää ei jaksa muuta kuin kiristellä hampaitaan kun näkee kuvatekstissä sanan "panssarivaunu" ja kuvassa on sitten miehistönkuljetusajoneuvo tms.

vlad.
Lainaus koska totuus.

Täysin vastaavaa olisi vaikka puhua Evämaan presidentti Niinistöstä... Siinäkin on suora käännös englannista.
 
Back
Top