Venäjä satsaa tosiaan kovasti jäänmurtajakaluston uusimiseen, lippulaivoina tulevat toimimaan ydinkäyttöiset projekti 22220 Arktika-luokan jäänmurtajat. Johtoaluksen
vesillelasku oli vähän aikaa sitten. Onhan tuo nyt kuin keisarillinen tähtihävittäjä...
Tässä artikkeli jossa kerrotaan vähän näistä uusista murtajista.
Mitäs muuta uutta sitä olisi. No ainakin Admiral Grigorovits on otettu käyttöön ja on seilannut Mustalle merelle, luokkansa ensimmäisenä aluksena.
Tässä kuvassa Mustanmeren laivaston uusinta ja vanhinta kalustoa, oikealta alkaen: Grigorovits, joku Krivak-luokan fregatti, Kashin-luokan hävittäjä Smetlivij ja suuri sutoalus Kertsh. Viimeksimainittu näyttää ulospäin hyvältä mutta konehuone paloi toissavuonna ja tiettävästi alus on päätymässä museolaivaksi. Myös kakkosalus Jessen on hyväksytty laivastoon. Luokan viimeiset 3 alusta sen sijaan seisovat turbiinien puutteen vuoksi. Niitä kaupattiin Intialle mutta intialaiset pitivät niitä turhan kalliina. Korvaavia venäläisiä turbiineja olisi saatavilla vasta 2018.
-Ja niinhän siinä kävi että Grigorovitsh ehti palvelukseen ennen Gorshkovia, huolimatta viimeksimainitun 4.5 vuoden etumatkasta. Gorshkov on vielä koeajoissa, kakkosalus Kasatonov on
melkein valmis. Sen jälkeen turbiinipuute vissiin iskee tähänkin luokkaan.
-projekti 20385 korvettien saksalaisten dieselien jäätyä pakotteiden hampaisiin,
tässä asennetaan korvaavia venäläisiä dieseleitä joten tämä pitkään hallin hämärässä ollut alusluokka vissiin viimein etenee.
-vähemmän seksikkäitä mutta tärkeitä aluksia: projekti 12700 miinanraivaajan
lasikuiturunko ja uusi laivaston tankkialus
Akademik Pashin.
-monikaan ei varmaan ylläty uutisesta että Nahimovin remontti viivästyy ja palvelukseen päässee uudelleen vasta 2020. Tietämättä veikkaan että ongelmat ovat samanlaisia kuin Vikramadityan kanssa, eli rapistuneet ja vanhanaikaiset johdotukset ja eristeet.
-Kolpino, viimeinen kuudesta Kilo-luokan veneestä on laskettu vesille. Tämä on harvinainen laivaston rakennusprojekti joka on oikeasti edennyt nopeasti. Mahdollisesti Tyynenmeren laivastolle rakennetaan toinen kuuden veneen sarja.
-maihinnousualusuutisia: Ivan Gren on jotakuinkin valmis (vain 12 vuoden rakentamisen jälkeen) ja sisaralus Petr Morgunov edistyy
hyvää vauhtia. Näiden jälkeen olisi tarkoitus ruveta rakentamaan Mistralia korvaavaa isoa maihinnousualusta. Meidän kannaltamme kiintoisaa voi olla uutinen mahdollisesta
uusien ilmatyynyalusten tilaamisesta ensi vuonna.
-neljännen projekti 22160 vartiolaivan, Sergei Kotovin, rakennus laitettiin viime kuussa alulle Zelenodolskissa Volgan rannalla:
Johtoalus Vasili Bykov pitäisi olla ensi vuonna valmis. En oikein ymmärrä mihin Venäjä tarvitsee taas yhtä kevyttä fregatti/korvetti-luokan alustyyppiä samantapaisella aseistuksella vaikka tämä näyttääkin modernimmalta kuin vaikka 2038:t. Tämä on Severnaja-toimiston suunnittelema alus, siinä missä 2038:t ovat Almaz-toimiston projekti ja 21631 on Zelenodolskin omaa suunnittelua, joten ehkä näitä rinnakkaisia projekteja valmistetaan poliittisista syistä että kaikki ovat tyytyväisiä. Niin on ennenkin käynyt.