Venäjän merivoimat-yleisketju

Pietari Suuri oli vuonna 1996 käynyt Pietarissa. Ohjusvene Kotka oli käynyt tunnistamassa sen Hangon edustalla. Tutkia oli aktiivisesti käytetty.
Paljonko Helsinki-luokan ESM laitteilla kyettiin saamaan tutkista irti?
 
Pietari Suuri oli vuonna 1996 käynyt Pietarissa. Ohjusvene Kotka oli käynyt tunnistamassa sen Hangon edustalla. Tutkia oli aktiivisesti käytetty.
Paljonko Helsinki-luokan ESM laitteilla kyettiin saamaan tutkista irti?

Ei varmaan hirveästi, Suomella lienee parempiakin laitteita elektroniseen tiedusteluun kuin mitä ohjusveneissä. Sotilastutkat eivät muutenkaan käytä rauhanaikana kaikkia moodejaan.
Ruotsalainen tiedustelu-Viggen putosi tuon reissun aikana risteilijän lähellä. Jotkut väittivät kuulleensa konetykin papatusta...
Alus ja sen tutkat eivät kyllä edes tuolloin enää edustaneet tekniikan kuuminta kärkeä ja venäläiset itsekin myönsivät aluksen olevan jo valmiiksi vanhahtava. Olipahan nyt rakennettu valmiiksi kun ei parempaakaan keksitty.
 
Ei varmaan hirveästi, Suomella lienee parempiakin laitteita elektroniseen tiedusteluun kuin mitä ohjusveneissä. Sotilastutkat eivät muutenkaan käytä rauhanaikana kaikkia moodejaan.
Ruotsalainen tiedustelu-Viggen putosi tuon reissun aikana risteilijän lähellä. Jotkut väittivät kuulleensa konetykin papatusta...
Alus ja sen tutkat eivät kyllä edes tuolloin enää edustaneet tekniikan kuuminta kärkeä ja venäläiset itsekin myönsivät aluksen olevan jo valmiiksi vanhahtava. Olipahan nyt rakennettu valmiiksi kun ei parempaakaan keksitty.
Tuo Viggen kaputti on minulle täysin tuntematon tapahtuma. Täytty etsiä netistä siitä.
 
Nahimovista vielä sen verran että siihen on tilattu 10 UKSK-ohjussiiloyksikköä. Nämä on samoja mitä on uudemmissa fregateissa ja korveteissa, eli nykyisten P-700 -laukaisimien tilalle tullee 80 VLS-siiloa. Muusta aseistuksesta ei ole vielä minulla tietoa, tutkat menee varmasti kuitenkin kokonaan uusiksi.
 
Miksi Venäjä haluaa
Ylipäätään herättää henkiin noita vanhoja dinosauruksia? Eikö modernit fregatit ajaisi samoja asioita?
Toisekseen eikö tulisi myös halvemmaksi rakentaa kokonaan uusi alus kuin päivittää noita vanhoja raatoja?
Toki upeaa ja nostalgista nähdä noita merellä!
 
Miksi Venäjä haluaa
Ylipäätään herättää henkiin noita vanhoja dinosauruksia? Eikö modernit fregatit ajaisi samoja asioita?
Toisekseen eikö tulisi myös halvemmaksi rakentaa kokonaan uusi alus kuin päivittää noita vanhoja raatoja?
Toki upeaa ja nostalgista nähdä noita merellä!

Suurvallalla pitää olla suurvallan pelit ja vehkeet?
 
Hyvinkin mahdollinen teoria. Symboliarvoa pitää olla ja lippua pitää näyttää. Missähän kunnossa neukkujen ainut lentotukialus nykyään on?

25 vuotta varmaan jättää jälkensä vaikka paatti olisi kevyelläkin käytöllä joten lienee remontoitavien jonossa.
 
Miksi Venäjä haluaa
Ylipäätään herättää henkiin noita vanhoja dinosauruksia? Eikö modernit fregatit ajaisi samoja asioita?
Toisekseen eikö tulisi myös halvemmaksi rakentaa kokonaan uusi alus kuin päivittää noita vanhoja raatoja?
Toki upeaa ja nostalgista nähdä noita merellä!

Onhan se arvovaltakysymys, toisaalta tuon kokoluokan aluksilla on kuitenkin it-käytössä omat etunsa, niihin saa todella voimakkaan tutkan jonka antenni on korkealla ja stabiililla alustalla. Tietysti vaikka ihan puhtaana risteilyohjuslavettina moderni fregatti a'la Gorshkov olisi varmasti kustannustehokkaampi monin tavoin.

Uusi iso hävittäjämalli on suunnitteilla, eri asia sitten koska sitä aletaan rakentamaan, jos ollenkaan.

Hyvinkin mahdollinen teoria. Symboliarvoa pitää olla ja lippua pitää näyttää. Missähän kunnossa neukkujen ainut lentotukialus nykyään on?

Kuznetsov on käynyt viimeisen vuoden aikana läpi pari huoltoa ja on varmasti ihan kohtuullisessa kunnossa. Mutta varsinaista peruskorjausta ei ole tehty ja luultavasti tuon ikäluokan alus kaipaa sitä jo aika kovasti. Lisäksi varustus on monin tavoin vanhentunut, ilmavalvontatutka ei ole koskaan toiminut kunnolla (ei ole kaikkia komponentteja edes asennettu), jne. On arveltu että tänä kesänä se tulisi operoimaan Syyrian edustalla ja syksyllä peruskorjaukseen jossa vierähtää muutama vuosi. Risteilyohjusaseistus tiettävästi poistetaan ja tilalle tulee lisää tilaa lentokoneille.
 
Video Kuznetsovin merihädästä Biskajanlahdella 2015. Kuznetsov näyttää merenkäynnissä jäätävän rauhalliselta verrattuna hinaajaan, joka on 1989 Raumalla rakennettu Nikolay Chiker (98x19 metriä). VL Turva on 96x17,4 metriä, joten sukulaisuus voi olla aika läheinenkin.


Blogipostaus Nikolay Chikeristä. Kuvissa alus on erivärinen kuin videolla.

http://tugfaxblogspotcom.blogspot.fi/2012/11/russias-most-powerful.html

01103-08+Nikolay+Chiker.jpg


1024px-UVL_Turva.jpg


Nikolay Chiker hinasi tukialus Varyagin Mustaltamereltä Kiinaan. Ilmeisesti kuitenkin keula edellä, linkin kuvassa kai alitetaan Bosporin siltaa. Nikolay Chikerin koneteho lienee 24000 hp, ei linkissä mainittu 40000 hp.

http://www.tsavliris.com/news_details.php?record=4

VL Turva itsenäisyyspäivänä 2015:

 
Nyt oli sitä oikeaa kuvamateriaalia!! Suomen rajojen turvaamista kelissä kuin kelissä. Toki tuossa tilanteessa oli jostain muusta kyse varmaankin.

Tässä vielä kuvaa toisesta suunnasta eli VL Turvalta ja kohteena VL Merikarhu. Mielenkiintoisena yksityiskohtana tumma möykky komentosillan edessä, ei ole tuollaista ennen näkynyt. Ei tarvii enää huhujen varassa olla.

http://img.yle.fi/uutiset/kotimaa/article8376870.ece/ALTERNATES/w960/merikarhu
Tuossa vielä kuva
 
Venäjän laivasto puuhaa jotain jäävahvistettua laivaston huoltoalusta (Google-käännös):

For the Russian Navy will design a new ship of ice class supply

Moscow. June 10th. INTERFAX.RU -Designing new vessel supply ice class for the Russian Navy will begin in the near future, the head of technical management of the Russian Navy Igor Zvarych reporters on Friday in St. Petersburg.

Project number - 03183. Who is the designer and builder of ships, he did not specify the project.

According to Zvarych, court data will be designed to perform tasks in the Arctic zone.

Number of Project vessels to be built, as well as the approximate date of delivery of the first of them he did not name.

Earlier Friday, the director of the department to ensure the state defense order the Defense Ministry Andrei Vernigorda told reporters that the JSC "Admiralty Shipyards" is going to build for the Russian Navy two patrol ships of ice class 23550 project.

"We are taking into account the development of the Arctic in the same company to build a series of patrol ships icebreaker contract has been entered into the first ship will be delivered in 2018.." - He said.

The construction of these vessels is scheduled for 2016. Delivery vehicles planned for 2018 - 2019 years, respectively. Both ships will be built for the Northern Fleet. Displacement patrol ships of the project will be about 8.5 thousand. Tonnes

Rapakon takana päätetään ensin laivan nimi ja sen jälkeen aletaan miettiä, kuka sen rakentaisi ja millainen se voisi olla. Veli venäläisille taas nuo projektinumerot tuntuvat olevan kaikki kaikessa - esimerkiksi vinomurtaja Baltikaan viitataan toisinaan venäläisessä tekstissä projektinumerolla 70202, vaikka kyseessä on Helsingin telakan sisäinen projektinumero.

edit: Löytyihän siitä kuvakin:

project%2003183%20ldovogo%20klassa%20582.jpg


http://neftegaz.ru/news/view/149985...dov-ledovogo-klassa-proekta-03183-dlya-VMF-RF
 
Viimeksi muokattu:
Veli venäläisille taas nuo projektinumerot tuntuvat olevan kaikki kaikessa - esimerkiksi vinomurtaja Baltikaan viitataan toisinaan venäläisessä tekstissä projektinumerolla 70202, vaikka kyseessä on Helsingin telakan sisäinen projektinumero.

Noita projekteja on niin paljon ja niihin tulee variaatioita kehitystyön ja joskus kauankin jatkuvan valmistuksen aikana, että systeemi on ihan ymmärrettävä. Monet jäävät lisäksi toteutumatta tai johtavat johonkin toiseen.
 
Venäjä satsaa tosiaan kovasti jäänmurtajakaluston uusimiseen, lippulaivoina tulevat toimimaan ydinkäyttöiset projekti 22220 Arktika-luokan jäänmurtajat. Johtoaluksen vesillelasku oli vähän aikaa sitten. Onhan tuo nyt kuin keisarillinen tähtihävittäjä...

Tässä artikkeli jossa kerrotaan vähän näistä uusista murtajista.

Mitäs muuta uutta sitä olisi. No ainakin Admiral Grigorovits on otettu käyttöön ja on seilannut Mustalle merelle, luokkansa ensimmäisenä aluksena. Tässä kuvassa Mustanmeren laivaston uusinta ja vanhinta kalustoa, oikealta alkaen: Grigorovits, joku Krivak-luokan fregatti, Kashin-luokan hävittäjä Smetlivij ja suuri sutoalus Kertsh. Viimeksimainittu näyttää ulospäin hyvältä mutta konehuone paloi toissavuonna ja tiettävästi alus on päätymässä museolaivaksi. Myös kakkosalus Jessen on hyväksytty laivastoon. Luokan viimeiset 3 alusta sen sijaan seisovat turbiinien puutteen vuoksi. Niitä kaupattiin Intialle mutta intialaiset pitivät niitä turhan kalliina. Korvaavia venäläisiä turbiineja olisi saatavilla vasta 2018.

-Ja niinhän siinä kävi että Grigorovitsh ehti palvelukseen ennen Gorshkovia, huolimatta viimeksimainitun 4.5 vuoden etumatkasta. Gorshkov on vielä koeajoissa, kakkosalus Kasatonov on melkein valmis. Sen jälkeen turbiinipuute vissiin iskee tähänkin luokkaan.

-projekti 20385 korvettien saksalaisten dieselien jäätyä pakotteiden hampaisiin, tässä asennetaan korvaavia venäläisiä dieseleitä joten tämä pitkään hallin hämärässä ollut alusluokka vissiin viimein etenee.

-vähemmän seksikkäitä mutta tärkeitä aluksia: projekti 12700 miinanraivaajan lasikuiturunko ja uusi laivaston tankkialus Akademik Pashin.

-monikaan ei varmaan ylläty uutisesta että Nahimovin remontti viivästyy ja palvelukseen päässee uudelleen vasta 2020. Tietämättä veikkaan että ongelmat ovat samanlaisia kuin Vikramadityan kanssa, eli rapistuneet ja vanhanaikaiset johdotukset ja eristeet.

-Kolpino, viimeinen kuudesta Kilo-luokan veneestä on laskettu vesille. Tämä on harvinainen laivaston rakennusprojekti joka on oikeasti edennyt nopeasti. Mahdollisesti Tyynenmeren laivastolle rakennetaan toinen kuuden veneen sarja.

-maihinnousualusuutisia: Ivan Gren on jotakuinkin valmis (vain 12 vuoden rakentamisen jälkeen) ja sisaralus Petr Morgunov edistyy hyvää vauhtia. Näiden jälkeen olisi tarkoitus ruveta rakentamaan Mistralia korvaavaa isoa maihinnousualusta. Meidän kannaltamme kiintoisaa voi olla uutinen mahdollisesta uusien ilmatyynyalusten tilaamisesta ensi vuonna.

-neljännen projekti 22160 vartiolaivan, Sergei Kotovin, rakennus laitettiin viime kuussa alulle Zelenodolskissa Volgan rannalla:
3100202_original.jpg


Johtoalus Vasili Bykov pitäisi olla ensi vuonna valmis. En oikein ymmärrä mihin Venäjä tarvitsee taas yhtä kevyttä fregatti/korvetti-luokan alustyyppiä samantapaisella aseistuksella vaikka tämä näyttääkin modernimmalta kuin vaikka 2038:t. Tämä on Severnaja-toimiston suunnittelema alus, siinä missä 2038:t ovat Almaz-toimiston projekti ja 21631 on Zelenodolskin omaa suunnittelua, joten ehkä näitä rinnakkaisia projekteja valmistetaan poliittisista syistä että kaikki ovat tyytyväisiä. Niin on ennenkin käynyt.
 
Johtoalus Vasili Bykov pitäisi olla ensi vuonna valmis. En oikein ymmärrä mihin Venäjä tarvitsee taas yhtä kevyttä fregatti/korvetti-luokan alustyyppiä samantapaisella aseistuksella vaikka tämä näyttääkin modernimmalta kuin vaikka 2038:t. Tämä on Severnaja-toimiston suunnittelema alus, siinä missä 2038:t ovat Almaz-toimiston projekti ja 21631 on Zelenodolskin omaa suunnittelua, joten ehkä näitä rinnakkaisia projekteja valmistetaan poliittisista syistä että kaikki ovat tyytyväisiä. Niin on ennenkin käynyt.
Eiköhän tuo ole enemminkin oire siitä, ettei fregattiluokkaa isompien pinta-alusten rakentaminen enää oikein onnistu naapurissa.
 
Back
Top