Venäjän merivoimat-yleisketju

Laitetaan vaikka tänne paremman aiheen puuttuessa.

http://tass.ru/en/defense/820890

Northern Fleet ships to land marines in Arctic islands drills
Military & Defense
September 14, 13:48 UTC+3
During the exercise, Arctic brigade marine units supported by the group’s warships and aircraft will land from large amphibious ships Georgy Pobedonosets and Kondopoga on Kotelny Island
1106869.jpg

© Lev Fedoseyev/TASS

MOSCOW, September 14. /TASS/. A group of Northern Fleet warships has reached Russia’s New Siberian archipelago to practice an amphibious Arctic landing exercise with the support of aircraft, Fleet spokesman Vadim Serga said on Monday.

"At present, the ships of the group are completing preparations for the exercise dubbed "Amphibious assault landing onto rough terrain," the spokesman said.

During the exercise, Arctic brigade marine units supported by the group’s warships and aircraft will land from large amphibious ships Georgy Pobedonosets and Kondopoga on Kotelny Island, secure a position on the shore and conduct a march towards the field camp," he said.

The warships and vessels anchored off Kotelny Island in Stakhanovtsy Arctic Bay, he said.

The servicemen from the Arctic brigade will take part in the amphibious operation on this island for the first time, Serga added.
 
Watch: Heavy weather tugboat effort to take a Russian aircraft carrier under tow.

Video footage has emerged of the incredible effort required by the Russian tugboat Nikolay Chiker in 2012 to rescue the aircraft carrier Admiral Kuznetsov when its trouble-prone engines broke down during heavy weather in the Bay of Biscay, off the coast of Spain and France.

https://www.vesselfinder.com/news/4...-to-take-a-Russian-aircraft-carrier-under-tow

Venäjän tosiaan kannattaa aina pitää osastoissaan mukanaan hinaaja.
 
Even with Russia’s recent efforts to modernize its naval capabilities, it will take many decades to replace the aging hardware they operate today, yet alone expand the size of their force in a significant manner. And although some concepts like the menacing-looking Lidar class super-destroyer, which has only been seen in model form and is still supposedly almost half a decade from starting construction, look impressive, they remain just that—concepts. Yet even though not a piece of steel has been laid, some in the defense media are treating these “paper combatants” as if they were sailing today.

Even Russia’s far less ambitious Admiral Gorshkov class frigate has been slow to arrive in Russian flotillas. In fact, just one of the type is in service today.
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/this-telling-graphic-compares-russias-navy-at-the-end-o-1748886710
 
11 vuotta rakenteilla ollut maihinnousualus Ivan Gren magnetismin poistossa, koeajot alkanevat kohta:

17-4110989-img-6245.jpg


Luokan kakkosalus Petr Morgunov aloitettiin viime kesänä, siitä en ole vielä kuvia nähnyt. Enempää aluksia ei olekaan näillä näkymin tarkoitus rakentaa, on selvää että nämä ovat vain hätäohjelma paikkaamaan pikaisesti Mistral-kauppojen peruuntumista. Tämän vuoden aikana pitäisi alkaa ison Mistralin korvaavan maihinnousualuksen rakentaminen mutta vähän epäilen ettei vielä tämän vuoden aikana päästä levyjä niittaamaan.

En olisi yllättynyt jos ensi kesänä tuo nähtäisiin Syyrian keikkoja tekemässä. Aluksessa on helikopterikansi ja hangaari, mitä ei aikaisemmissa maihinnousualuksilla ole. Ja muutenkin kopterikapasiteetin puute on ongelmana neuvostoajan aluksissa, Syyrian edustalla toimivassa voimakkaassa laivueessa on vain yksi kopteri (risteilijä Moskvassa). Venäjä on muutenkin innokkaasti lähettänyt alueelle uusinta kalustoaan, esimerkiksi joulukuussa käyttöön otettu Bujan-luokan korvetti Zeleni Dol on matkannut sinne, epäilemättä ohjuslastissa.
 
11 vuotta rakenteilla ollut maihinnousualus Ivan Gren magnetismin poistossa, koeajot alkanevat kohta:

17-4110989-img-6245.jpg


Luokan kakkosalus Petr Morgunov aloitettiin viime kesänä, siitä en ole vielä kuvia nähnyt. Enempää aluksia ei olekaan näillä näkymin tarkoitus rakentaa, on selvää että nämä ovat vain hätäohjelma paikkaamaan pikaisesti Mistral-kauppojen peruuntumista. Tämän vuoden aikana pitäisi alkaa ison Mistralin korvaavan maihinnousualuksen rakentaminen mutta vähän epäilen ettei vielä tämän vuoden aikana päästä levyjä niittaamaan.

En olisi yllättynyt jos ensi kesänä tuo nähtäisiin Syyrian keikkoja tekemässä. Aluksessa on helikopterikansi ja hangaari, mitä ei aikaisemmissa maihinnousualuksilla ole. Ja muutenkin kopterikapasiteetin puute on ongelmana neuvostoajan aluksissa, Syyrian edustalla toimivassa voimakkaassa laivueessa on vain yksi kopteri (risteilijä Moskvassa). Venäjä on muutenkin innokkaasti lähettänyt alueelle uusinta kalustoaan, esimerkiksi joulukuussa käyttöön otettu Bujan-luokan korvetti Zeleni Dol on matkannut sinne, epäilemättä ohjuslastissa.
Täällä vielä video:
"The Project 11711 Ivan Gren large landing ship is designed for landing Marines on enemy-held beachheads and carrying combat and other hardware. In peacetime, it is designed for humanitarian relief operations. The ro-ro ship provides unimpeded stern-to-bow passage of armored and wheeled vehicles on the tank deck. The Ivan Gren has a twin-island superstructure, with the stern island housing a hangar designed for a helicopter. Owing to a sliding device, the hangar’s length can be increased to accommodate two helicopters, if need be. The hull and superstructure are made of steel. The ship is designed to carry 13 tanks or 36 armored personnel vehicles and 300-380 Marines as well. It can haul 1,500 tons of cargo instead of Marines. The Ivan Gren can carry one or two Kamov Ka-29 (Helix) assault transport helicopters. A Ka-52K (Hokum-B) carrierborne helicopter can be accommodated too. The ship has two 122-mm A-215 rocket launchers, two 100-mm A-190 guns and two 30-mm AK-630M antiaircraft guns and displaces a total of 5,000 tons. Its length is 120 m and beam 16.5 m. The Ivan Gren has a speed of 18 knots, an endurance of 30 days and a crew of 100."
http://www.navyrecognition.com/inde...ect-11711-to-start-sea-trials-next-month.html
 
The ship has two 122-mm A-215 rocket launchers, two 100-mm A-190 guns and two 30-mm AK-630M antiaircraft guns and displaces a total of 5,000 tons. Its length is 120 m and beam 16.5 m. The Ivan Gren has a speed of 18 knots, an endurance of 30 days and a crew of 100."

Toimittaja ei ole ollut ihan kärryillä projektista, raskas tykistöaseistus jätettiin pois eikä siinä ole muuta kuin 30mm tykit omasuojaa varten.
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Jos oletetaan sellainen Suomi vs Venäjä mittelö, niin mitä arvelette että miten Venäjä käyttäisi merivoimiaan Suomen läheisyydessä?
 
Jos oletetaan sellainen Suomi vs Venäjä mittelö, niin mitä arvelette että miten Venäjä käyttäisi merivoimiaan Suomen läheisyydessä?

Jos ihan Suomi vs. Venäjä niin Venäjän merivoimat voisivat tehdä seuraavia juttuja:

Pohjoinen laivasto:
-Risteilyohjusiskut koko Suomen valtakunnan alueelle

Itämeren laivasto:
-Risteilyohjusiskut koko Suomen valtakunnan alueelle
-Alueilmatorjuntaohjuskykyisen alusosaston toiminta Pohjois-Itämerellä tai jopa Suomenlahdella, tarkoituksena Suomen merivoimien toiminnan sitominen, Suomi-Ruotsi meriliikenteen haittaaminen ja Suomen ilmatoiminnan häiritseminen.
-Sukellusveneitä Selkämerelle mahdollisuuksien mukaan. Uhka olemassa nykyään myös talvella.
-Länsirannikon väylien miinoittaminen mahdollisuuksien mukaan, varmaan ensisijaisesti sukellusveneistä tehtävien miinoitteiden avulla, mahdollisesti myös lentomiinoituksina. Suve-miinat
joko torpedoputkista laskettavia tai torpedomiinoja. Uhka olemassa myös talvella. Suomella ei julkitiedon mukaan ole jäissä kunnolla kulkevaa raivauskalustoa, uskon ja toivon Katanpää-luokan suhteen olevan peliliikkeitä raivausrobottikaluston käytön suhteen.
-Merelliset erikoisoperaatiot Suomenlahden rannikolla
-Voimien sitominen maihinnousun uhalla Suomenlahdella

Villinä korttina voisi olla Ahvenanmaan valtaaminen yllätyshyökkäyksellä välittömästi konfliktin alettua, toki se vaatisi tappionsietokykyä. Käytännössä Venäjän pitäisi operoida erittäin vahvaa alueito-kykyistä pintataisteluosastoa Pohjois-Itämerellä joka suojaisi omalta osaltaan isoa ilmakuljetusoperaatiota Ahvenanmaalle. Heti perään sitten merikuljetusoperaatio raskaamman kaluston tuomiseksi. Operaatioon valmistautumista voisi Suomi seurata jo oman ELINT/SIGINT:n kautta joten se ei olisi yllätys, ainoa yllätys olisi tarkka ajankohta.

Villinä korttina myös siviilikaluston käyttäminen miinoitukseen ennen operaation alkua.
 
@StmSvejk Kummalle jäät aiheuttaa suurempaa haittaa? Olisiko mahdollista että rannikolla huviveneilemässä oleva purjehtija törmää minisukellusveneestä nouseviin spesiaalinatseihin (jotka paikallinen hirvikiväärimilitia eliminoi)?
 
@StmSvejk Kummalle jäät aiheuttaa suurempaa haittaa?

Maihinnousun torjuntaa jäät helpottavat, meriliikenteen suojaamista jäät vaikeuttavat kun liike hidastuu, saattajien operointi vaikeutuu ja suto sekä miinantorjunta muuttuvat vaikeammaksi. Lisäksi jäät lähtevät Itämereltä nopeammin, jos sinne asti jäätä edes tulee, kuin Suomen rannikolta eli avomerellä voi operoida vaikkapa Kaliningradiin tukeutuva osasto samalla kun omien laivastovoimiemme liikettä rajoittavat jäät.

Olisiko mahdollista että rannikolla huviveneilemässä oleva purjehtija törmää minisukellusveneestä nouseviin spesiaalinatseihin (jotka paikallinen hirvikiväärimilitia eliminoi)?

Valitettavasti tämä jännityskirja on jo kirjoitettu, jo 1903: :D

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Riddle_of_the_Sands

"Carruthers finally puts the riddle together. The Germans are linking the canals and the railways, dredging passages through the shifting sands and hiding a fleet of tugs and barges. The only explanation is that they are going to secretly transport a powerful German army across the North Sea to invade Britain’s east coast. He escapes after grounding the tugboat and rushes back to Davies. He finds him and explains how they must flee before the Germans come after them. They convince Dollmann and Clara to come with them to avoid Dollmann's being arrested by the Germans, who will think he has changed sides again. As they sail across the North Sea, Dollmann commits suicide by jumping overboard, presumably to avoid disgrace and probable arrest for treason."
 
@StmSvejk juu, en tosin lue fiktiota niin ei ole minulle tuttu tuo, mutta siis onhan näitä oikeita minisukellusveneitä Venäjällä käytössä. Eikö juuri sellaista epäilty kun etsittiin Ruotsin aluevesiltä sukellusvenettä joku aika sitten?
 
@StmSvejk juu, en tosin lue fiktiota niin ei ole minulle tuttu tuo, mutta siis onhan näitä oikeita minisukellusveneitä Venäjällä käytössä. Eikö juuri sellaista epäilty kun etsittiin Ruotsin aluevesiltä sukellusvenettä joku aika sitten?

Vähän vaikea on uskoa että moisiin törmäisi ennen kuin tilanne olisi todella päällä. Vieraiden erikoisjoukkojen kiinni jääminen rauhan oloissa olisi niin valtava PR-tappio että on hiukan hankala kuvitella edes Venäjän ottavan moista riskiä. Varsinkin kun Suomen tapauksessa vaikkapa joidenkin mittauslaitteiden sijoittelu onnistuu rauhan aikana vaikkapa ostamalla Merivoimien vanhaa kalustoa ja sijoittelemalla sitä kaikesssa rauhassa aurinkoa ottaen ja kaljaa kitaten.
 
Vähän vaikea on uskoa että moisiin törmäisi ennen kuin tilanne olisi todella päällä. Vieraiden erikoisjoukkojen kiinni jääminen rauhan oloissa olisi niin valtava PR-tappio että on hiukan hankala kuvitella edes Venäjän ottavan moista riskiä. Varsinkin kun Suomen tapauksessa vaikkapa joidenkin mittauslaitteiden sijoittelu onnistuu rauhan aikana vaikkapa ostamalla Merivoimien vanhaa kalustoa ja sijoittelemalla sitä kaikesssa rauhassa aurinkoa ottaen ja kaljaa kitaten.

Niin, ja muutenkin mitä järkeä niitä mittalaitteita on asentaa erikoisjoukkojen toimesta, kun sen voi tehdä täysin kulutustavaraa olevien paikallisten kätyrien toimesta. Ei olisi mitään tarvetta neuvotella vankien vaihdosta, vaan nuo on täysin uhrattavissa olevia, "ei meillä ole mitään tietoa noista, ei ole todisteita!"
 
Tarkoitin siis sotatilannetta alunperin, vaikka jälkimmäisessä viestissäni viittasinkin rauhan ajan tilanteeseen (Ruotsin case).
 
Foorumin tietäjiltä kysyisin, että mikä on tilanne Kirov-luokan risteilijöiden tämän hetkisestä tilasta. Meinaan niitä joiden on suunniteltu palaavan käyttöön. Wiki kertoo yhden valmistuvan 2012 mutta siitä on jo neljä vuotta eikä näytä olevan käytössä.
 
Nahimov on telakalla modernisoitavana ja työ on hyvässä vauhdissa, valmista pitäisi tulla parin vuoden sisään, mutta nämä voi tietysti aina venähtää:

154282_900.jpg


Noista muista tulee ristiriitaisia tietoja, laivastoväki on pitkään lobannut Kirovin modernisoinnin puolesta koska aluksella katsottiin olevan suuri neuvostoajan symboliarvo, mutta uskon että alus päätyy romuksi ja viimeisin 'virallinen' tieto on juuri tämä. Lazarevin runko maalattiin telakalla viime vuonna mutta huhujen mukaan se olisi noista juuri huonoimmassa kunnossa ja päätynee naulatehtaalle. Petr Velikij on tarkoitus modernisoida kun Nahimov on valmis, mutta Kuznetsovkin pitää modernisoida ja voi olla ettei laivastolla ole varaa kuin yhteen isoon modernisointiin kerrallaan.
 
Luultavasti, oletan että Velikij pysyy Pohjoisessa laivastossa ja muihin laivastoihin ei tämän kokoluokan aluksia kannata sijoittaa.
 
Back
Top