Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kun tuo Kusnezov nyt Shoigun mukaan on täyttänyt tavoitteet ja lähtee kotimatkalle, voidaan kerrata mitä se sai aikaan:

1) Aikaansai meemejä savuverhoa laskevasta menneen maailman aluksesta
2) Onnistui menettämään 2 hävittäjää paskan varustuksen johdosta, joista toisen olisi voinut pelastaa jos tukialusoperaatiot olisivat hallinnassa ja buddy tanking olisi käytössä
3) Onnistui osoittamaan, että Kusnezov ei kelpaa maaoperaatioiden hoitamiseen, jollei ole näitä varten lentokenttää maissa. Sieltä ne koneet operoivat nimittäin.

Joo eihän tuo kovin suurelta sukseelta vaikuttanut. Koneiden menetykset olivat ihmeellisiä mikäli netissä liikkuneet tiedot pitivät paikkansa, olisi pitänyt olla helppoa lähettää MiG maatukikohtaan jos pysäytyslaitteistossa oli jotain vikaa? Ranskalaisilla ja jenkeillä on yleensä aina tankkauskone ilmassa juuri tällaisia tilanteita varten, venäläisillä asiaan vaikutti varmaan MiGien pieni määrä. Niitä oli vain 4-5, ja Su-33 ei buddy-buddyyn pysty. Kaikesta päätellen operaatioon lähdettiin kiireellä, tukialuslentue oli selkeästi alimittainen, ilmeisesti lentäjiä ei vaan ollut saatavilla enempää. Arvelin ja arvelen vieläkin taustalla olleen laivaston halun päästä operaatioon mukaan myös tukialuksella vielä kun ehti.

Suoritetuista operaatioista tuli vähän tietoa. Ainakin välissä tosiaan lennettiin maatukikohdasta. Pari päivää sitten puolustusministeriö laittoi youtubeen Kuznetsov-propagandafilmin (Syyria-ketjussa nähtävillä) mutta siinä oli vain kierrätetty vanhempaa kuvamatskua kampanjan valmisteluvaiheesta. Pommitusoperaatioiden tuloksia välistä kehuttiin kovasti (mm. Kuznetsovin koneiden väitetään eliminoineen kasan militanttien pääjehuja) mutta video- tai kuvamateriaalia julkaistiin hyvin niukasti. Tosin sotapropagandaruuvia on selkeästi viime kuukausina muutenkin väännetty pienemmälle eikä pommituskuvilla ole paljoa mässäilty, ehkä Aleppon operaation aiheuttaman kohun vuoksi.

re: Kuznetsov vs Nimitz, viimeksimainittu kävi läpi modernisaation vuosituhannen vaihteessa. Sitä ennen konsolit olleet varmaan samanlaisia kuin Kitty Hawkissa:
aircraft-carrier-27.jpg
 
Venäläisillä on käytössä myös halpa tukialusharjoituskone Su-25UTG.

Enpäs muuten hoksannut että kiinalaisillakin on sentään tukialusharjoituskone, JL-9G. Tosin kertaakaan en ole sitä Liaoningilla nähnyt.

%252C+JL-9JJ-9FTC-2000+%2528Fighter+Trainer+China-2000%2529+JL-9G+Plateau+Eagle+Guizhou+JL-9%252C++EXPORT+lift++Mountain+Eagle++fighter+trainer+Guizhou+Aircraft+Industry+People%2527s+Liberation+Army+Air+Force+%2528PLAAF%2529+NAVY++%25281%2529.jpg


Aikaisempaan JL-9 -versioon verrattuna siipeä, ilmanottoja ja sivuvakaajaa on muokattu ja vatsaevät poistettu. Siksi vaaditaan tarkkaa silmää havaitsemaan että kyseessä on itse asiassa vanhan JJ-7 -koneen pitkälle muokattu versio - eli "tukialuskäyttöön modifioitu kaksipaikkainen MiG-21"! Kyllä Artem Mikojanilla olisi leuka loksahtanut. Sitä en hiffaa miksi on lähdetty tekemään tukialuskonetta tästä vanhasta räyskästä, eikä modernimmasta JL-8:sta.
 
Enpäs muuten hoksannut että kiinalaisillakin on sentään tukialusharjoituskone, JL-9G. Tosin kertaakaan en ole sitä Liaoningilla nähnyt.

%252C+JL-9JJ-9FTC-2000+%2528Fighter+Trainer+China-2000%2529+JL-9G+Plateau+Eagle+Guizhou+JL-9%252C++EXPORT+lift++Mountain+Eagle++fighter+trainer+Guizhou+Aircraft+Industry+People%2527s+Liberation+Army+Air+Force+%2528PLAAF%2529+NAVY++%25281%2529.jpg


Aikaisempaan JL-9 -versioon verrattuna siipeä, ilmanottoja ja sivuvakaajaa on muokattu ja vatsaevät poistettu. Siksi vaaditaan tarkkaa silmää havaitsemaan että kyseessä on itse asiassa vanhan JJ-7 -koneen pitkälle muokattu versio - eli "tukialuskäyttöön modifioitu kaksipaikkainen MiG-21"! Kyllä Artem Mikojanilla olisi leuka loksahtanut. Sitä en hiffaa miksi on lähdetty tekemään tukialuskonetta tästä vanhasta räyskästä, eikä modernimmasta JL-8:sta.
Halpa hinta, jos keskusteluun on uskominen: "The FTC-2000, as the JL-9, competed with the Hongdu JL-10 to meet the advanced trainer requirements of the PLAAF and PLANAF. The JL-10 is more technologically advanced, but also more expensive, than the JL-9. In 2013, both had entered production."
http://warships1discussionboards.yu...ghter-on-trials-in-China?page=-1#.WHCIglOLSpo
Voihan takana kyllä olla ihan perinteistä kiinalaista puoluepolitiikkaakin.

Itse vitjasta. Tukialuksen lipunnäyttö jäi kyllä osin savun suojiin ja nämä konetappiot veivät osaltaan sen tehoja. Kokonaisuudesta. Nyt jos Syyrian suunnalla otetaan iisimmin niin missä seuraava painepesäke on? Eräitä viitteitä on esitetty Ukraina-vitjan suunnalla, että ehkä taas siellä, aikatauluakin jo tähän kuun loppuun. Siellä tällä poistuvalla osastolla ei kyllä paljon tee, onko siis jossain kerrottu mihin se seuraavaksi menee savuttamaan?
 
Halpa hinta, jos keskusteluun on uskominen: "The FTC-2000, as the JL-9, competed with the Hongdu JL-10 to meet the advanced trainer requirements of the PLAAF and PLANAF. The JL-10 is more technologically advanced, but also more expensive, than the JL-9. In 2013, both had entered production."
http://warships1discussionboards.yu...ghter-on-trials-in-China?page=-1#.WHCIglOLSpo
Voihan takana kyllä olla ihan perinteistä kiinalaista puoluepolitiikkaakin.

Itse vitjasta. Tukialuksen lipunnäyttö jäi kyllä osin savun suojiin ja nämä konetappiot veivät osaltaan sen tehoja. Kokonaisuudesta. Nyt jos Syyrian suunnalla otetaan iisimmin niin missä seuraava painepesäke on? Eräitä viitteitä on esitetty Ukraina-vitjan suunnalla, että ehkä taas siellä, aikatauluakin jo tähän kuun loppuun. Siellä tällä poistuvalla osastolla ei kyllä paljon tee, onko siis jossain kerrottu mihin se seuraavaksi menee savuttamaan?

Vesti.ru kertoo, että menisi takaisin Severomorskiin.
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Halpa hinta, jos keskusteluun on uskominen: "The FTC-2000, as the JL-9, competed with the Hongdu JL-10 to meet the advanced trainer requirements of the PLAAF and PLANAF. The JL-10 is more technologically advanced, but also more expensive, than the JL-9. In 2013, both had entered production."
http://warships1discussionboards.yu...ghter-on-trials-in-China?page=-1#.WHCIglOLSpo
Voihan takana kyllä olla ihan perinteistä kiinalaista puoluepolitiikkaakin.

Niin se on mahdollista, Kiinassakin on monta sotilaskonevalmistajaa, pikaisella tsekkauksella "nopeita suihkareita" tekevät ainakin Shenyang, Chengdu, Guizhou, Xian ja Hongdu. Tilauksia pitää jakaa ympäriinsä että kaikki pysyvät iloisina, samaa on nähty parissa muussakin isossa maassa.

Itse vitjasta. Tukialuksen lipunnäyttö jäi kyllä osin savun suojiin ja nämä konetappiot veivät osaltaan sen tehoja. Kokonaisuudesta. Nyt jos Syyrian suunnalla otetaan iisimmin niin missä seuraava painepesäke on? Eräitä viitteitä on esitetty Ukraina-vitjan suunnalla, että ehkä taas siellä, aikatauluakin jo tähän kuun loppuun. Siellä tällä poistuvalla osastolla ei kyllä paljon tee, onko siis jossain kerrottu mihin se seuraavaksi menee savuttamaan?

Kotiin nukkumaan. Eli siis remonttiin. Kuznetsovhan on aluksena kylmän sodan reliikki ihan konseptitasolla, sillä sehän oli puhtaasti defensiivinen asealusta jonka tarkoitus oli suojata pintalaivastoa US Navyn ilma-aseen hyökkäyksiltä. Su-33 ja Su-25UTG ovat tukialuspommareina aika avuttomia. Edellinen on liki puhdas ilmaherruushävittäjä ja jälkimmäisen kuormankantokyky tukialukselta ei voi olla kummoinen. Alus ei ole toiminut Syyriassa tai muissakaan kriisipesäkkeissä aktiivisesti ennen tätä siitä yksinkertaisesta syystä ettei se ole voinut, sillä että käy muutaman rautapommin epätarkasti pudottamassa ei ole juuri mitään arvoa. Nyt kun MiG-29K tuli kuvioihin ja joitakin Su-33:ia saatiin modernisoitua SVP-pommitusjärjestelmällä (sama mitä modernisoiduissa Su-24:ssä) niin ensimmäistä kertaa pystyttiin mielekkäästi jotain pommittamaankin. Tosin sekin taisi jäädä tällä reissulla enempi symboliseksi, onnettomuuksien ja pienen konemäärän vuoksi.

Seuraavaksi ohjelmassa modernisointi josta tulee aika laaja, varmaan kaikki elektroniikka ja tutkat menee uusiksi, hangaaria laajennetaan, Granit-ohjukset poistetaan ja täydellinen koneremppa. Jos suunnitelmat ovat valmiina ja rahoitus kunnossa niin tässä menisi ehkä 4 vuotta, mutta yleensä Venäjän laivaston rahoitus on tuppaillut katkeilemaan. Epäilen että sen jälkeen kun Kuznetsov saapuu satamaan, seuraavan kerran näemme sen merellä vasta joskus 2022-23.
 
Ja Pohjanmaahan pärjäsi Intian valtamerellä ihan mallikkaasti, ei teknisiä ongelmia (ainakaan suurempia).
 
Mitäs tekemistä tällä on venäläisten teknisten ongelmien kanssa?
Ei mitään. Ärsyttää vain moinen ivailu paattia kohtaan. Paljon se kuitenkin keräsi tarkkailijoita eri maista aina Norjan rannikolta Välimerelle. Savuako pelkästään ihastelemassa?
 
Eihän se savu-paatti yksin ollut. Ehkä joku muu paatti siinä "armaadassa " herätti suurempaa kunnioitusta?
 
Ei mitään. Ärsyttää vain moinen ivailu paattia kohtaan. Paljon se kuitenkin keräsi tarkkailijoita eri maista aina Norjan rannikolta Välimerelle. Savuako pelkästään ihastelemassa?
Eihän se paatin vika ole, käyttäjien enemmänkin. Foorumin antaman täydentävän kuvan ansiosta pystyy parantamaan omaa, muuten niin vähäistä kokonaiskuvaa naapurin kyvyistä, aiheen parissa kun ei tule päivätöitä tehtyä. Tämän paatin kokonaissuoritus ei onneksi ollut mikään järkyttävän kunnioitusta herättävä, toivon kokonaistilan olevan samankaltainen. Siksi sille oli ainakin allekirjoittaneen mukava irvailla. Hyvä että tarkkailijoita riitti. Muuten tämäkin kuva olisi jäänyt saamatta.
 
Back
Top