Venäjän merivoimat-yleisketju

Epäilen silti että ranskalainenkin tukialus-osasto on valovuosia jäljessä yhdysvaltalaisesta tilannekuvaltaan, kyvyiltään ja päivittäisiltä toiminnoiltaan, jo pelkkä logistiikka on eri planeetalta.
Ja minä epäilen että Japani valmistaa uutta maailman suurinta lentotukialusta sammuneen tulivuoren sisään rakennetulla telakalla.:p
 
Käsittääkseni se tuore Japanin "helikopterien" tukialus olisi suhteellisen suuri pelkästään kopterin alustaksi. Liekö jotain muuta suunniteltu lisättäväksi, vai olisiko se pelkästään prototyyppi todelliselle lentotukialukselle?
 
Käsittääkseni se tuore Japanin "helikopterien" tukialus olisi suhteellisen suuri pelkästään kopterin alustaksi. Liekö jotain muuta suunniteltu lisättäväksi, vai olisiko se pelkästään prototyyppi todelliselle lentotukialukselle?

Kyllähän noihin Japanin DDH-aluksiin (helikopteri-hävittäjä) menee F-35B aivan täysin.
 
Käsittääkseni se tuore Japanin "helikopterien" tukialus olisi suhteellisen suuri pelkästään kopterin alustaksi. Liekö jotain muuta suunniteltu lisättäväksi, vai olisiko se pelkästään prototyyppi todelliselle lentotukialukselle?

Veikkaan että opettelevat edelleen uudestaan, myöhemmin varmaan kaavailtu kevyeksi tukialukseksi kun saadaan lait muutettua ja isot telakalle työn alle.
Heillä on tällaista pientä historiaa näissä mitä ilmoittavat aluksistaan.:rolleyes:

In the mid-1930s, the Imperial Japanese Navy decided to build a class of two submarine tenders which could be converted into light aircraft carriers or fleet oilers.

https://en.wikipedia.org/wiki/Zuihō-class_aircraft_carrier


The ships were ordered as the fast luxury passenger liners Izumo Maru and Kashiwara Maru by Nippon Yusen Kaisha (Japan Mail Steamship Company-NYK) in late 1938. In exchange for a 60% subsidy of their building costs by the Navy Ministry, they were designed to be converted to aircraft carriers.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hiyō-class_aircraft_carrier
 
Kiinalaisten tukialusta ei ole tarvinnut hinailla ja lentokoneetkin ovat pysyneet ilmassa.

Ne Kuznetsovin hinailut ovat ihan legendaa. Vuodelta 2012 on video Biskajanlahdelta jossa harjoitellaan mm. hinausproseduureja myrskyn aikana ja tätä on sitten kierrätetty netissä kuvauksella "näin Kuznetsov hinattiin kotisatamaan". Eiköhän sen olisi aika moni muukin hoksannut jos lentotukialus olisi hinattu tuhansia kilometrejä Ranskan edustalta Severomorskiin... :rolleyes:
Samanlainen legenda lähti liikkeelle Liaoningista, kun se palasi ensimmäiseltä koepurjehdukselta hinaajien saatossa ankkuripaikkaan (kuten normaalia isolle alukselle): kiinalaisten uusi tukialus hajosi heti ja piti hinata laituriin!
Mutta onhan Liaoning kyllä paljon edustavamman näköinen paatti, kun kaikki on uutta ja huoltokin voi olla paremmin rahoitettu kuin isosiskolla. Yleensäkin kiinalaisalukset nykyään ovat ulkoisesti siistejä ja hoidetun näköisiä. Vielä ysärinä saattoivat olla välistä pohjoiskorealaisen oloisia ruostepurkkeja.

Videolla näkyy julkisuudessa harvoin nähty tuplalähtö kahdelta etummaiselta 105 metrin lähtöpaikalta, samalla kun kolmas kone odottelee taempana. Intialaisten pienempi Vikramaditya ei tällaiseen lähtösekvenssiin pysty. Ainoa kauneusvirhe ovat kansanarmeijan merivoimien digikamot. Ne ovat rumempia kuin jangstelaisen pohjamonnin hanuri.

Olin muuten väärässä kun sanoin ettei J-15 pysty buddy-buddy-tankkaukseen, kyllä se pystyy. Mutta jos kone ei pysty kantamaan ulkoisia lisäsäiliöitä niin kyky lienee aika rajattu, ja ainakaan Su-33 ja normi Flankkeri eivät pysty enkä ole sellaisia J-15:ssä nähnyt.
 
Epäilen silti että ranskalainenkin tukialus-osasto on valovuosia jäljessä yhdysvaltalaisesta tilannekuvaltaan, kyvyiltään ja päivittäisiltä toiminnoiltaan, jo pelkkä logistiikka on eri planeetalta.

Ranskalaiset ovat ainoita jenkkien lisäksi joilla on tukialuksella oikea tutkakone, muilla on vain AEW-koptereita. Ranskisten operaatiot ovat hyvin hioutuneita ja heillä on paljon ohjaajavaihtoa amerikkalaisten kanssa. Eräs jenkkipilotti kertoi hämmästyneensä miten joustavia ranskalaisten tehtävänannot ovat: liki lennosta saatettiin tehtävä muuttaakin vaikka rynnäköinnistä ilmaherruuteen. Amerikkalaisten isommassa organisaatiossa tällaiset toimenpiteet ovat paljon byrokraattisempia.
Charles de Gaullen pieni koko asettaa tietysti rajoituksensa konemäärän suhteen, ja esimerkiksi varsinaisia häirintäkoneita heillä ei ole.
 
Ranskalaiset ovat ainoita jenkkien lisäksi joilla on tukialuksella oikea tutkakone, muilla on vain AEW-koptereita. Ranskisten operaatiot ovat hyvin hioutuneita ja heillä on paljon ohjaajavaihtoa amerikkalaisten kanssa. Eräs jenkkipilotti kertoi hämmästyneensä miten joustavia ranskalaisten tehtävänannot ovat: liki lennosta saatettiin tehtävä muuttaakin vaikka rynnäköinnistä ilmaherruuteen. Amerikkalaisten isommassa organisaatiossa tällaiset toimenpiteet ovat paljon byrokraattisempia.
Charles de Gaullen pieni koko asettaa tietysti rajoituksensa konemäärän suhteen, ja esimerkiksi varsinaisia häirintäkoneita heillä ei ole.

Jenkeillä on tosiaan ennemän erikoistumista laivueilla ja muilla koneilla, Ranska toimii fiksusti ja resurssiensa mukaisesti.
 

Ensimmäisessä linkissä on kuva nykyiseltä purjehdukselta Välimereltä jossa huoltoalus on kiinnittynyt Kuznetsoviin. Alukset ovat tätä varten pysähtyneet, minkä huomaa vanaveden puuttumisesta. Toisessa linkissä on aiemmin mainittu harjoitus. Kolmannessa ei ollut muuten vaan mitään järkeä.
 
Ensimmäisessä linkissä on kuva nykyiseltä purjehdukselta Välimereltä jossa huoltoalus on kiinnittynyt Kuznetsoviin. Alukset ovat tätä varten pysähtyneet, minkä huomaa vanaveden puuttumisesta. Toisessa linkissä on aiemmin mainittu harjoitus. Kolmannessa ei ollut muuten vaan mitään järkeä.

Kyllä Kuznetzovin koneongelmat ja hinaukset ovat olleet julkisuudessa paljonkin vuosien varrella. Mutta fanita kun niin haluat.
 
Kyllä Kuznetzovin koneongelmat ja hinaukset ovat olleet julkisuudessa paljonkin vuosien varrella. Mutta fanita kun niin haluat.

Jaha, perussettiä taas kun joku lyö faktoja tiskiin...
Kuznetsovin koneisto-ongelmat on toki laajalti tunnettuja, samanlaisia ongelmia on ollut NL:n muilla tukialuksilla, ja enempi tai vähempi kaikilla höyryturbiineilla varustetuilla aluksilla. Isojen alusten koneistoviat eivät kuitenkaan yleensä tarkoita että alus ei enää pääse eteenpäin ollenkaan. Esimerkiksi Kuznetsovilla on 8 kattilaa ja 4 turbiinia, jotka pyörittävät neljää potkurinakselia. Laaja koneistorikko saattaisi pistää vaikka puolet kattiloista ja turbiineista pois pelistä, laivalle jäisi silti reippaasti toimivaa koneistoa jolla nilkuttaa kotisatamaan.

Viimeisimmän tiedon mukaan Kuznetsovin ryhmä lopettaisi operaationsa tammikuun aikana ja palaisi kotiin "osana tulitauosta johtuvaa voimien vähennystä Syyriassa". Julkisuudessa oli veikkailtu puolen vuoden keikkaa joten operaatio jäisi näin lyhyeksi. Kovin suurena sukseena laivan sotadebyyttiä ei voi pitää ja aika vähän venäläismedia on sitä hehkuttanut.
 
Jaha, perussettiä taas kun joku lyö faktoja tiskiin...
Kuznetsovin koneisto-ongelmat on toki laajalti tunnettuja, samanlaisia ongelmia on ollut NL:n muilla tukialuksilla, ja enempi tai vähempi kaikilla höyryturbiineilla varustetuilla aluksilla. Isojen alusten koneistoviat eivät kuitenkaan yleensä tarkoita että alus ei enää pääse eteenpäin ollenkaan. Esimerkiksi Kuznetsovilla on 8 kattilaa ja 4 turbiinia, jotka pyörittävät neljää potkurinakselia. Laaja koneistorikko saattaisi pistää vaikka puolet kattiloista ja turbiineista pois pelistä, laivalle jäisi silti reippaasti toimivaa koneistoa jolla nilkuttaa kotisatamaan.

Kuznetsovia on hinattu konevikojen vuoksi jo 3 kertaa. Mutta ole uskossasi vahva.

Onneksi savu toimii majakkana hinaajille.

https://warisboring.com/your-aircraft-carrier-is-a-piece-of-crap-f3f52d299588#.8jecv2kon

http://www.defenseindustrydaily.com/Upgrading-the-Admiral-Russias-Kuznetsov-06305/

"Replacement of the defective steam turbines and turbo-pressurized boilers."
 
Viimeksi muokattu:
Ok, laitapa sitten jotain todistetta kehiin tapauksista joissa näin on käynyt?

Johan tuossa näitä on ollut:

http://www.popularmechanics.com/military/navy-ships/a18141/towing-admiral-kuznetsov-video-tugboat/

In February 2012, Russia's only aircraft carrier, the Admiral Kuznetsov, returned from a brief visit to Syria where it had showed the Russian flag in support of the Syrian regime. The three-month voyage was par for the course for the Russian carrier, but then things went awry: Kuznetsov lost propulsion on the way home and began drifting in the Bay of Biscay off the coast of France and Spain.


Kannattaisi lukea nuo linkit.

Mutta jos asia todella kiinnostaisi, niin googleta itte.
 
Kiinalaiset ovat ilmeisesti tulevaisuudessa tekemässä CATOBAR-tukialuksia:

p1685960.jpg
 
Anteeksi offtopikki.

Käsittääkseni se tuore Japanin "helikopterien" tukialus olisi suhteellisen suuri pelkästään kopterin alustaksi. Liekö jotain muuta suunniteltu lisättäväksi, vai olisiko se pelkästään prototyyppi todelliselle lentotukialukselle?
"Ei meillä mitään lentotukialuksia ole..Hävittäjähän tämä on, ehkä pari vispilää mahtuu kannelle jos oikein yritetään.."
maxresdefault.jpg
izumo_3247194b.jpg
photo09.jpg

Tässä vehkeessä on kyllä enemmän lentotukialusta kuin monen muun maan "virallisissa" lentotukialuksissa :rolleyes: Ryssä on ryssä vaikka voissa paistais, ja sama pätee lentotukialukseen :D
 
Back
Top