-Kolpino, viimeinen Mustanmeren laivastolle rakennetuista kuudesta Kilo-luokan veneestä on saatu palvelusvalmiiksi. Tämä ohjelma on Venäjän merivoimien varustelussa harvinainen esimerkki siitä miten on kohtuullisesti pysytty aikataulussa. Näitä veneitä onkin tehty vientiin paljon NL:n romahtamisen jälkeenkin joten telakoiden tietotaitopohja ei sulanut huonompina vuosina. Tiettävästi tässä viimeisessä veneessä on kokonaan uusi sonar-kompleksi ja samanlainen tulee myös niihin kuuteen veneeseen jotka tehdään tämän jälkeen Tyynenmeren laivastolle. Mustanmeren laivastolle tämä hätäohjelma on ollut merkittävä parannus koska ennen sitä laivastolla oli vain yksi operatiivinen sukellusvene.
-Kuten aikaisemmin mainitsin, uusi fregatti Essen kolaroitiin saman tien, nettihuhun mukaan syypää on Ukrainan laivastosta 2014 loikannut upseeri. Mutta se voi tietysti olla vain tarina jolla löytyy sopiva syntipukki.
-Tyynenmeren laivastokin saa pitkästä aikaa uuden aluksen kun 2038-luokan korvetti Sovershennyi on yli 10 vuoden rakennusurakan jälkeen liki valmis. Kaukoidässä ei vissiin hommat paljon nappaa, tosin muissakin tämän luokan aluksissa on usein kestänyt kauan, niiden prioriteetti on kai alhainen. Itämerelle tehdään vielä kaksi tämän tyypin alusta, jotka ovat vielä
aika alkutekijöissään, ja Tyynenmeren laivastolle viisi. En oikein tiedä miksi tätä hiukan jo vanhahtavaa, lähinnä rannikkokäyttöön tarkoitettua korvettia tehdään Tyynenmeren laivastolle mutta kyseessä voi olla taas hätäohjelma jolla lisätään nopeasti laivaston aluslukua, muiden alueen valtioiden varusteluhan on ollut hyvin voimakasta.
-Välimerellä nähdään myös vanhempaa aluskalustoa, Kashin-luokan hävittäjä
Smetlivyi. Tämä on varsinainen Mustanmeren laivaston luottoalus, lähinnä koska paljon muita ei ole ollut saatavilla.
-Mitäs muuta vielä, no ainakin
uusi tiedustelualus Ivan Hurs valmistuu ensi vuonna.