Venäjän merivoimat-yleisketju

Niin, näyttää siltä kuin veneen perän takana oleva vesialue olisi sulanut ja tulipalo on joko laiturin päässä aivan veneen vieressä tai veneen ahterissa. Mutta veneen peräosasta nousee valkoisia savu/höyry patsaita, varsin korkealle, joka viittaa siihen että sisällä on melko kova paine. Tietenkin ne voi olla osa harjoitusta .. joka näkyy olevan laituripalo.
Jos se on harjoitus, paikkavalinta on kyllä mallia 'Chernobyl'(eli .. onnistuu kyllä tuolta jengiltä); keskellä satamaa ja kalliit sukellusveneet samassa kaijassa, aivan yhden veneen välittömässä läheisyydessä. Taitaa siellä oikeasti kuitenkin olla vene ongelmissa.
 
– Itse pidän passiiviseen strategiseen elektroniseen tiedusteluun tarkoitettua alusta ja aktiiviseen häirintään tarkoitettuja lähettimiä kuitenkin hieman outona yhdistelmänä – ensimmäisessä kun koetetaan olla hiljaa ja toisessa pidetään kovaa elektronista meteliä, hän vertaa.

Jos ei ole koskaan käynyt aktiivista cybersotaa toista vastaan niin varmaan ihmeellistä se on. Hunajapurkeilla on paha taistella jos kukaan ei niihin lankea.
 
Russian Project 22350 Frigate 'Admiral Gorshkov' Suffers Engine Break Down

The main propulsion diesel engine of the Admiral Gorshkov guided missile lead frigate of project 22350 broke down during acceptance trials, a Navy source told FlotProm online publication. The warship returned to Severnaya verf shipyard with one operational engine after the breakdown on December 23, 2017. The source did not provide any details.

The faulty 10D49 engine produced by Kolomna enterprise is the main unit of one of the two diesel gas turbines M55R. A source in the defense industry said the second boost gas-turbine engine with a Ukrainian-made reducer is operating properly. Kolomna specialists are repairing the faulty engine in the engine room of the warship, a source in Transmashholding told FlotProm. Kolomna enterprise is a part of the holding. He said the hull of the Admiral Gorshkov will not be cut to extract the engine.

Some units of the engine will be extracted and shipped to Kolomna for inspection and repairs or replacement. Crankshaft units will also be sent to the enterprise.

"A taskforce has already compiled a draft act about the reasons of the breakdown. It is too early to disclose them. The information will be available in mid-February," the source said.

Adviser to the CEO of Zvezda diesel engine maker Yevgeny Lerman told FlotProm the breakdown could have been caused either by production defects or an operational mistake. Zvezda-made reducers will be installed on the next frigates together with gas-turbine engines of Saturn enterprise, he said.

httpss://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2018/february-2018-navy-naval-defense-news/5953-russian-project-22350-frigate-admiral-gorshkov-suffers-engine-break-down.html
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tässä on yksi Venäjän akilleen kantapää niin laivastossa kuin ilmavoimissa. Moottorit ja voimansiirto.

Ei riitä tietotaito laadukkaaseen valmistukseen. Kun molemmissa suuri osa tuotannosta taisi tulla Ukrainasta.
 
Tässä on yksi Venäjän akilleen kantapää niin laivastossa kuin ilmavoimissa. Moottorit ja voimansiirto.

Ei riitä tietotaito laadukkaaseen valmistukseen. Kun molemmissa suuri osa tuotannosta taisi tulla Ukrainasta.

Tst-koneiden moottorituotanto taisi olla pääasiassa Venäjällä, mutta Ukrainassa oli/on merkittävä kuljetuskoneiden ja kopterien moottorintuottaja.
Laivojen kaasuturbiinit tosiaan tulivat aiemmin lähinnä Ukrainasta, nyttemmin Saturn on kriisiohjelmalla polkaissut käyntiin korvaavien laivaturbiinien tuotannon. Epäilyttää vaan onko pikatuotteiden laatu riittävä.
Venäläishävittäjien moottoritoimitusongelmien taustalla ei ole muuta kuin että kehitys oli liki pysähdyksissä 10-15 vuotta varojen puutteessa. Luotettavan ja kestävän moottorin suunnittelussa ei ole oikotietä vaan niitä pitää testata ja tuunata ja testata ja siinä palaa aikaa ja mahorkkaa.
 
Bal systeemin toimintaa Zapad 2017 harjoituksessa.

Kahdeksan ohjusta yhdellä laukaisulavetilla? Huhhuh! Melkoinen ero länsimaisiin järjestelmiin, Suomen RBS-15:t, Tanskan Harpoonit ja Puolan NSM:t maalla ottavat käsittääkseni neljä ohjusta per laukaisulavetti. No, Japanin Type 88:ssa on kuusi ohjusta, mutta sen kutsuminen länsimaiseksi... ;)
 
Bal systeemin toimintaa Zapad 2017 harjoituksessa.
Jännä koreografia tuolla kuskilla; piti käydä asettelemassa tikkaat toiselle jannulle, joka sitten saattoi hölkätä auton editse ja elegantisti nousta sinne koppiinsa valmiiksi laitettuja tikkaita pitkin. Jotain tämä veikkonen varmaan puuhasi siellä kopissa, kuskin hääräillessä auton takana.
Mikäs se oli tuo keppi/tanko joka kuski otti auton perästä ja takoi turpeeseen?
 
Jännä koreografia tuolla kuskilla; piti käydä asettelemassa tikkaat toiselle jannulle, joka sitten saattoi hölkätä auton editse ja elegantisti nousta sinne koppiinsa valmiiksi laitettuja tikkaita pitkin. Jotain tämä veikkonen varmaan puuhasi siellä kopissa, kuskin hääräillessä auton takana.
Mikäs se oli tuo keppi/tanko joka kuski otti auton perästä ja takoi turpeeseen?

Pitikö tuo laite maadoittaa tms. vai mikä se keppi, joka hakattiin maahan ennen ampumista?
 
Pitikö tuo laite maadoittaa tms. vai mikä se keppi, joka hakattiin maahan ennen ampumista?

Eiköhän se antennia varten ole. Maatasoantenni varmaan tutka-asemaan yhteydenpitoa varten.
 
Russian Project 22350 Frigate 'Admiral Gorshkov' Suffers Engine Break Down

The main propulsion diesel engine of the Admiral Gorshkov guided missile lead frigate of project 22350 broke down during acceptance trials, a Navy source told FlotProm online publication. The warship returned to Severnaya verf shipyard with one operational engine after the breakdown on December 23, 2017. The source did not provide any details.

The faulty 10D49 engine produced by Kolomna enterprise is the main unit of one of the two diesel gas turbines M55R. A source in the defense industry said the second boost gas-turbine engine with a Ukrainian-made reducer is operating properly. Kolomna specialists are repairing the faulty engine in the engine room of the warship, a source in Transmashholding told FlotProm. Kolomna enterprise is a part of the holding. He said the hull of the Admiral Gorshkov will not be cut to extract the engine.

Some units of the engine will be extracted and shipped to Kolomna for inspection and repairs or replacement. Crankshaft units will also be sent to the enterprise.

"A taskforce has already compiled a draft act about the reasons of the breakdown. It is too early to disclose them. The information will be available in mid-February," the source said.

Adviser to the CEO of Zvezda diesel engine maker Yevgeny Lerman told FlotProm the breakdown could have been caused either by production defects or an operational mistake. Zvezda-made reducers will be installed on the next frigates together with gas-turbine engines of Saturn enterprise, he said.

httpss://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2018/february-2018-navy-naval-defense-news/5953-russian-project-22350-frigate-admiral-gorshkov-suffers-engine-break-down.html
Tuossa on hiukan epäselvästi ilmaistu, että mikä meni rikki (ellei tiedä, että mikä on Kolomna 10D49). Googlettamalla selvisi, että kyseessä on yhdistetty diesel mäntämoottori ja kaasuturbiini jotka pyörittävät yhteistä potkuria.
https://thaimilitaryandasianregion.blogspot.fi/2017/06/saturn-enterprise-gas-turbine-engines.html
Tällä kertaa tuo mäntämoottori oli hajonnut ensimmäisessä ajossa. Länsimaissa on tapana ajaa tuon kokoisia moottoreita jo tehtaalla (factory acceptance test). Hajonneen moottorin valmistajan sivu (venäjäksi):
http://www.kolomnadiesel.com/catalog/diesels/section_detail.php?SECTION_ID=16
 
Tällainen on Venäjän uusi ”tuomiopäivän torpedo”

Pelottava kaikkien torpedojen äiti tunnetaan Pentagonissa nimellä Kanyon ja Venäjällä nimellä ”valtamerten monikäyttöjärjestelmä Status-6”. Pentagon luokittelee sen AUV:ksi eli autonomiseksi vedenalaiseksi alukseksi.

Epävirallisten tietojen mukaan hirviömäinen torpedo on peräti 24 metriä pitkä, ja sen kärkeen voidaan asentaa peräti 100 megatonnin lämpöydin- eli vetypommi. Näin se olisi voimakkain kylmän sodan jälkeen kehitetty ydinase, teholtaan tuplasti voimakkaampi kuin Neuvostoliiton vuonna 1961 räjäyttämä 50-megatonninen ”tsaaripommi”.

Lyhyen kantaman ydintorpedoja kehitettiin jo 1950-luvulla ja voimakkaita vetypommeja on ollut suurvaltojen arsenaalissa vuosikymmeniä, niissä ei sinänsä ole mitään uutta. Uuden megatorpedon idea on kuitenkin siinä, että vedenalaisena laitteena se voi välttää ballististen ohjusten torjuntaa varten kehitetyt puolustusjärjestelmät.

Kanyonin kerrotaan olevan täysin autonominen, sitä ohjaa tekoäly. Jos Venäjän väläyttämät tekniset tiedot ovat totta, sen kantomatka on tuhansia merimaileja. Se kulkee jopa 100 solmun nopeudella ja kilometrin syvyydessä. Vaikka vedenalainen valvontaverkko sen löytäisi, olisi aluksen torjuminen hyvin hankalaa. Räjähtäessään matalissa vesissä aiheuttaisi Kanyonin ydinlataus radioaktiivisen tsunamin, joka tekisi laajan rannikkoalueen asuinkelvottomaksi sukupolvien ajaksi.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005586860.html
 
^Ideahan ei ole tosiaan uusi, jo vanha 627-luokka (November) tarkoitettiin alkujaan ampumaan 1500mm megatorpedoja vihollissatamiin, kunnes ohjusten kehitys teki tästä roolista tarpeettoman ja tyyppi muutettiin hyökkäyssukellusveneeksi.

Pari muuta pikku-uutista:
-maihinnousualus Ivan Grenin sisaralus Morgunov tehdään valmiiksi, mutta muita sarjatuotantoaluksia ei tehdä vaan luokka jää kahteen alukseen. Ivan Grenin koeajoissa on paljastunut paljon ongelmia joita on jouduttu korjailemaan, viimeisin raportoitu on huono tai toimimaton peruutusvaihde (!). Lisäksi alustyyppi on muutenkin vanhahtava ja nämä kaksi alusta tehtiin kai lähinnä siksi että saadaan edes jotain amfibioaluksia kun Mistral-kauppa peruuntui.

gren.JPG


-Gorshkovin luovutus viivästyy sekin jälleen, koeajoja on tuherreltu jo kolmatta vuotta.

-Intia tilaa 2+2 11356-tyypin (Krivak III) fregattia. Kaksi näistä on Ukrainan sodan vuoksi viivästynyttä Mustanmeren laivastolle tarkoitettua alusta (Istomin ja Kornilov). Kaksi valmistettaisiin Intiassa lisenssillä. Tätäkin kauppaa on hierottu peri-intialaiseen tapaan hyvin pitkään.
 
Eipä ole kuulunut Mistral-luokan korvaavista Priboy tai Lavina aluksista vähään aikaan ...
 
Back
Top