Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Peruutusvaihde? Laivassa?!
Eikö oikea peruustusvaihde ole laivoissa historiallista teknologiaa?
Olen jotenkin elänyt sellaisessa uskossa, että jo kymmenia vuosia peruutus on hoidettu kääntämällä potkurin lapoja.

Onko nyt kysymyksessä käännös kukkanen, vai venäläisten yritys olla fiksu?
 
Tällainen on Venäjän uusi ”tuomiopäivän torpedo”





https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005586860.html

Ottamatta kantaa supertorpedoihin sen enempää, on hyvä huomioida, että merellä alivoimaisena ja historiallisesti innovaatiokykyisenä toimijana Venäjä panostanee ihan satavarmasti erilaisiin miehittämättömiin sukellusveneisiin tulevaisuudessa. Tämä tulee hankaloittamaan suto-toimintaa huomattavasti, sillä siinä missä esim. nykyään Pohjanlahdelle voi kulkea vain Märketin kapeikon kautta, voidaan tulevaisuudessa UUV ohjata kulkemaan kapeita saaristoväyliä pitkin - tai vaikka tiputtaa lentokoneesta - tai vaikkapa ennen kriisiä kauppalaivasta odottamaan aktivointia.
 
Selostusta Ivan Grenin propulsiosta: kiinteänousuiset potkurit (fixed-pitch). Oliko vielä sama 10D49 diesel, joka hajosi siinä fregatissa?

Kolomna Plant completed the testing of a new diesel unit for the amphibious assault ship
  • a9c630ff4e97bcb499894c30b53ebb2e.jpg
At the Kolomna plant (part of JSC "Transmashholding") has successfully completed testing of diesel interagency reverse gear unit DRRA3700, developed and manufactured by OAO "Baltic Shipyard" Yantar "for landing ship project 11711.
As the press service of the holding, the tests confirmed the compliance of the performance DRRA3700 requirements specification of the customer. The unit is recommended for serial production. Construction of the ship Project 11711 is of "Baltic Shipyard" Yantar ", the designer — JSC" Neva PKB. "Main propulsion ship Project 11711 consists of two units DRRA3700 working on fixed-pitch propellers. DRRA3700 The structure includes:
  • shestnadtsatitsilindrovy 10D49 diesel power 3700 kW;
  • reverse gear RRP6000 (produced by "Star");
  • electronic digital control system all setup "Purga-11" (manufactured by NPO "Aurora").
The unit also includes an interactive technical manual, which allows training and training of personnel for plant operation and diagnosis of the engine and gearbox. Currently, the first unit to be sent to the shipyard, the second will soon be sent to the acceptance test. Large amphibious ships project 11711 deadweight 5000 tons are for the landing, transportation of equipment and machinery. The lead ship of the series "Ivan Gren" is under construction and is preparing for another tab. It is planned to build six such ships for the Russian Navy.

http://survincity.com/2012/04/kolomna-plant-completed-the-testing-of-a-new/
 
Eipä ole kuulunut Mistral-luokan korvaavista Priboy tai Lavina aluksista vähään aikaan ...

Ne ovat suunnittelutoimiston omia suunnitelmia ja mahdollisesti ovat olleet vasta luonnosasteella. Vähän aikaa sitten uutisoitiin että "universaalin maihinnousualuksen" rakennus alkaisi Pietarissa 2020, eli suunnitteluprosessi on varmaan vielä vähän kesken, eikä ole varmaa onko tuleva maihinnousualus kumpikaan noista tyypeistä vai kenties Mistralin kopio.
 
  • reverse gear RRP6000 (produced by "Star");

Seison korjattuna. Voisiko syynä varsin erikoiseen ratkaisuun olla se, että kyseessä on maihinnousualus, jonka keula ajetaan rantahiekalle? Säätösiipipotkurilla (ainakaan venäläisellä) ei välttämättä saada riittävästi työntöä peruutuksessa laivan "irroittamiseksi" (varsinkin jos rantautuminen tapahtui ns. kiireellä ja meni vähän pitkäksi) ja nykyaikaiset keskinopeat dieselmoottorit eivät ole suuntaavaihtavia.

Aina täällä oppii uutta!
 
Normimeinikiä: mitään ei myönnetä, kaikki on hienosti. Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005595630.html
Julkaistu: 8.3. 9:19
"Venäjä tunnusti viimein karun totuuden Murmanskin ydinsukellusvenepalosta: ”He pelastivat meidät kaikki vakavilta seurauksilta”


Venäjän varapääministeri Dmitri Rogozin on myöntänyt ensi kertaa suoraan, että vuonna 2011 sattunut Jekaterinburg-ydinsukellusveneen tulipalo Murmanskin läheisellä telakalla olisi voinut johtaa ”vakaviin seurauksiin meille kaikille”.

Rogozinin mukaan sukellusveneen sisällä oli tulipalon aikana ballistisia ohjuksia ja torpedoita.

Kun tulipalo syttyi joulukuun 29. päivänä 2011 Rosljakovon telakalla, Venäjän viranomaiset vakuuttivat kuitenkin maailmalle, että mitään vaaraa ympäristölle ei ole. Kerrottiin, että sukellusveneen aseistus oli poistettu ennen sen vientiä telakalle remonttiin. Lisäksi korostettiin, että sukellusveneen omat ydinreaktorit oli sammutettu.

Tulipalo syttyi remontin aikana hitsaustöistä ja levisi sitten sukellusvenettä ympäröivään kumikerrokseen.

Rogozin teki tunnustuksensa Kommersant-lehden haastattelussa viime viikolla. Hän kuvailee, kuinka presidentti Vladimir Putin oli nimittänyt hänet puolustusteollisuudesta vastaavaksi varapääministeriksi vain vajaa viikko ennen palon syttymistä.

– En ollut ehtinyt kunnolla edes asettua kabinettiini. Sain kuulla tulipalosta yön uutisista. Menin heti töihin ja annoin ensimmäiset käskyt Valkoisesta talosta, Rogozin muistelee jutussa.

– Levitimme työpöydälleni K-84-sukellusveneen eri osastojen pohjapiirroksen. Arvioimme asiantuntijoiden kanssa tilanteen kehittymistä ja teimme päätöksiä.

Rogozin kuvailee koettelemusta ”taistelukasteekseen”.

– Sukellusveneestä ei ollut poistettu remontin ajaksi aseistusta. Siellä oli niin torpedoja kuin varustukseen kuuluvia ballistisia ohjuksiakin, hän sanoo lehdelle.

Rogozinin haastattelu on ensimmäinen, jossa Venäjä myöntää selkeäsanaisesti aluksella olleet ohjukset ja torpedot. Rogozin ei kuitenkaan tee selväksi, olivatko ohjukset varustettuina ydinkärjillä. Hän ei myöskään tarkenna, mitä hän tarkoittaa ”vakavilla seurauksilla”.

– Kävin telakalla kiittämässä henkilökuntaa, sillä he pelastivat sukellusveneen ja meidät kaikki vakavilta seurauksilta, Rogozin muotoilee.

Suomessa Rogozinin lausunnosta kertoi ensin Yle.

Tulipalon kerrottiin keskittyneen sukellusveneen keulaosaan. Kokonaan se saatiin sammumaan parin päivän kuluttua, kun alus pystyttiin upottamaan veteen. Sammutustöissä loukkaantui yhteensä 19 ihmistä. Ympäristöjärjestö Bellona kertoo, että he kääntyivät Venäjän Pohjoisen laivaston puoleen selventääkseen Rogozinin tuoretta lausuntoa.

– Pohjoinen laivasto vakuutti, että sukellusveneen ohjukset eivät olleet varustettuina ydinkärjillä tulipalon sattuessa, Charles Digges https://www.is.fi/haku/?query=charles+diggeskirjoittaa Bellonan nettisivuilla.

Diggesin mukaan kyseessä on käytännössä nyt ensimmäinen kerta, kun Pohjoinen laivasto kiistää selkein sanoin ydinkärkien mukanaolon. Vuosien aikana laivasto on antanut lukuisia lausuntoja, joista on ollut Diggesin mukaan mahdotonta päätellä selkeästi jopa sitä, mitä milloinkin kiistetään.

– Jos ne (ydinkärjet) eivät olleet mukana, Venäjän hallituksen lukuisat kiistämiset säteilyuhasta pitäisivät paikkaansa. Mutta jos ne olivat mukana, silloin (Rogozinin) tunnustus pitää sisällään suuren paljastuksen, joka ravistelee virallista valehtelupolitiikkaa ja tuo ilmi vakavat puutteet merivoimien ydinaseiden käsittelyssä sukellusveneiden korjaustöiden aikana. Miten asia on? Me emme vieläkään tiedä, Digges kirjoittaa."
 
Noita Klub-K -kontteja on piirretty milloin minkäkin laivan kannelle, mutta onko niitä koskaan nähty missään muualla kuin 3D-animaatioissa? Itse olen alkanut jo epäillä, ettei niitä toistaiseksi ole valmistettu yhtään.
 
Kohuharjoitus alkoi: Nämä ohjukset Venäjä toi Itämerelle

Kasperi Summanen | 04.04.2018 | 10:55- päivitetty 04.04.2018 | 12:45

Harjoituksessa voi olla kyse laivaston osaston simuloiman hyökkäyksen torjunnasta.

Venäjän asevoimien on määrä aloittaa tänään keskiviikkona harjoitukset Itämerellä. Harjoittelu on herättänyt kohua Venäjän ilmoittamien poikkeuksellisten harjoitusalueiden vuoksi. Lentoliikenteelle annettujen NOTAM-ilmoitusten perusteella Venäjä aikoo ampua ohjuksia Ruotsin, Puolan ja Latvian rannikkojen lähellä.
Harjoituksen tarkasta luonteesta ja esimerkiksi siitä, mitä ohjuksia harjoituksissa ammutaan, ei ole ollut tietoa.
Maanpuolustuskorkeakoulun sotilasprofessori Petteri Lalu pohtii harjoituksia twitterissä. Hänen mukaansa Kaliningradista lähtivät tiistaina merille korvetit Stereguštšii, Stoikii ja Soobrazitelnyi sekä vartioalus Jaroslav Murdryi.
– Em alusten järein ohjus on Uran-U-meritorjuntaohjus (H-35, kma 130 tai 300 km). It-aseistukseen kuuluu Kortik/Kashtan (kma 8 km), Lalu kirjoittaa.

Hän huomauttaa, että Venäjän asevoimat tiedotti tiistaina suorittaneensa Kaliningradin alueella ammuntoja Pantsir-S1-ilmatorjuntajärjestelmällä. Asevoimien mukaan harjoitusmaalit tuhottiin Pantsirin konetykeillä.
Petteri Lalun mukaan Venäjän tämän viikon harjoitus voisi mennä niin, että merelle nyt lähteneet alukset ovat maaliosasto, joka pitäisi sitten havaita yli horisontin ”auringonkukkasella”. Tällä hän viittaa venäläiseen Podsolnukh (suom. auringonkukka) -tutkajärjestelmään.
Tässä skenaariossa maaliosasto torjuttaisiin Kaliningradiin jääneellä kalustolla kuten Bujan-M-luokan korveteilla ja rannikkopuolustuksilla.
– Jos ”Auringonkukkanen” on ryhmitetty 2017, nyt mentäneen ilman ohjusammuntaa, Lalu arvioi.

Hän viittaa myös venäläisuutiseen, jonka mukaan Kaspianmerellä harjoiteltiin maanantaina saman tutkajärjestelmän havaitsemien maailen torjuntaa Kalibr-ohjuksella.
– Lehtitietojen mukaan järjestelmä olisi ryhmitetty 2017 Itämerelle, Pohjoiseen ja Mustallemerelle. Ryhmittäminen aloitettiin Kaspialta 2014.
Petteri Lalu toteaa tämän olevan vaihtoehtoteoria ballististen Iskander-ohjusten ammunnalle. Hänen mielestään Iskandereista puhuminen ja niiden kuvien liittäminen lausuntoihin ja uutisiin vahvistaa Venäjän toivomaa strategista kommunikaatiota.
NOTAM-ilmoitusten perusteella harjoitukset kestävät ainakin keskiviikkoaamusta kello kuuteen perjantaina illalla. Harjoituksia on arvosteltu etenkin Baltiassa. Sekä Viro että Latvia ovat arvostelleet Venäjää Itämeren liikenteeseen vaikuttamisesta.

https://www.verkkouutiset.fi/kohuharjoitus-alkoi-nama-ohjukset-venaja-toi-itamerelle/

LUE MYÖS:
Miksei Venäjä ammu ohjuksia omalla alueellaan? ”Tätä ei ole ennen nähty Itämerellä”
Em alusten järein ohjus on Uran-U-meritorjuntaohjus (H-35, kma 130 tai 300 km). It-aseistukseen kuuluu Kortik/Kashtan (kma 8 km)
— Petteri Lalu (@gtnhjc) April 4, 2018

Viikon kuvio voisi mennä niin, että merelle lähti maaliosasto, joka pitäisi havaita OTH "Auringonkukkasella" ja torjua KGradiin jääneellä kalustolla (Bujan-M + rannikkopuolustus). Jos "Auringonkukkanen" on ryhmitetty 2017, nyt mentäneen ilman ohjusammuntaa.
— Petteri Lalu (@gtnhjc) April 4, 2018

Tämä ihan vaan vaihtoehtoisena teoriana Iskanderille. IMHO: sen toistaminen ja kuvan liittäminen joka ikiseen lausuntoon ja uutiseen vahvistaa Venäjän toivomaa strategista kommunikaatiota…
— Petteri Lalu (@gtnhjc) April 4, 2018
 
Tämä olisi ehkä kuulunut tuonne Venäjän propaganda-ketjuunkin...
Kuka oikeasti uskoo, että 2020 alkaa rakentaminen ( tai koskaan nähdään valmista..)?

Russia’s Defense Ministry and the United Shipbuilding Corporation (USC) have come to an agreement that the Northern Shipyard in St. Petersburg in northwest Russia will start the construction of landing helicopter docks in 2020, a source in Russia’s defense industry told TASS.

The Priboy ship has a displacement of 23,000 tones, a length of 200 meters, a width of 34 meters, a designed draught of 7.5 meters, a full speed of 20 knots, a cruising speed of 14 knots, an endurance of 6,000 miles and a cruising capacity of 30 days.

http://www.navyrecognition.com/inde...est-russia-to-start-building-lhd-in-2020.html
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
^Epävirallinen tieto vielä, ja aluksen varsinainen suunnittelutyökin on vielä tuon mukaan kesken. Ei siis välttämättä usein mainittu 'Priboi'.
Tuontyyppisen aluksen rakentaminen sinänsä ei olisi Venäjälle temppu eikä mitään, johan he rakensivat Mistraleistakin puolet. Mutta jos puolustusvoimien rahoitus tökkii niin yleensä ensimmäisenä leikataan laivaston varusteluohjelmista.
Enempi skeptisyyttä herättää maininta Lider-luokan hävittäjistä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
^Epävirallinen tieto vielä, ja aluksen varsinainen suunnittelutyökin on vielä tuon mukaan kesken. Ei siis välttämättä usein mainittu 'Priboi'.
Tuontyyppisen aluksen rakentaminen sinänsä ei olisi Venäjälle temppu eikä mitään, johan he rakensivat Mistraleistakin puolet. Mutta jos puolustusvoimien rahoitus tökkii niin yleensä ensimmäisenä leikataan laivaston varusteluohjelmista.
Enempi skeptisyyttä herättää maininta Lider-luokan hävittäjistä.

The development of the helicopter carriers will begin in 2018

More:
http://tass.com/defense/948625
 
Eikö oikea peruustusvaihde ole laivoissa historiallista teknologiaa?
Olen jotenkin elänyt sellaisessa uskossa, että jo kymmenia vuosia peruutus on hoidettu kääntämällä potkurin lapoja.

Onko nyt kysymyksessä käännös kukkanen, vai venäläisten yritys olla fiksu?
kiintealapaisella rusetilla ei kulmia kaannella. joskus on kaannetty paakoneen kayntisuuntaa...
 
Back
Top