Venäjän merivoimat-yleisketju

kiintealapaisella rusetilla ei kulmia kaannella. joskus on kaannetty paakoneen kayntisuuntaa...
Ainakin höyrykoneillä toimittiin noin, mutta miten nyt?
Periaatteessa höyryturbiinia voisi ajaa väärinpäin, tehoa ei ehkä olisi yhtä hyvä, mutta hetkellisesti tuski haittaisi. Vai voisiko?
 
Ainakin höyrykoneillä toimittiin noin, mutta miten nyt?
Periaatteessa höyryturbiinia voisi ajaa väärinpäin, tehoa ei ehkä olisi yhtä hyvä, mutta hetkellisesti tuski haittaisi. Vai voisiko?
Ei varmaankaan kaanneta kayntisuuntia. Taitaa olla niin, etta suunnan vaihtoon on yksinkertainen laatikko valissa..
 
Turbiinia ei kyllä oikein voi ajaa "väärinpäin". Turbiinin siivet on asennettu akselille siten, että se pyörittää turbiinia vain yhteen suuntaan. Eli ne on asennettu sellaiseen kulmaan, jolla saadaan paras hyötysuhde. Toisaalta taas virtaussuunnan kääntäminen ei onnistu, koska tällöin pitäisi kanavistoja muuttaa. Kyllä siellä turbiinikoneiston ja potkuriaakselin välissä on joku boxi, jolla potkuriaakselin pyörintäsuunta vaihdetaan kiinteälapaisilla. Nykyisillä säätölapapotkureilla ei tuota ongelmaa ole, koska suunnanvaihto hoidetaan lapasäädöllä.
 
Hidaskäyntiset dieselmoottorit ovat suuntaavaihtavia, mutta keskinopeat ja nopeat pääsääntöisesti eivät. Suomessa 1980-luvulla rakennettuihin arktisiin rahtilaivoihin asennettiin sekä säätölapapotkurit että suuntaavaihtavat pääkoneet lapakulmien säätökoneiston vaurioitumisen varalta.
 
3r-14uksk-kh_725.jpg


Cruise missiles have become an important part of the armament of modern vessels. To support those weapons on existing or newly constructed ships the Ship General Purpose Firing System (SGPFS) was developed by the Russian Agat Concern. The system comprises a fire control system, universal vertical under-deck launchers and missile loading set. Each unit holds two separate, airtight magazines equipped with fire extinguishing ventilation and water drain systems that simplify the installation compared of previous VLS systems. Each magazine contains four or eight missiles, weighing 7500 or 15000 kg. Missile types supported are 3M-54T, 3M-54TE1, and Brahmos PJ-10 antiship missiles, 3M-14TE and Brahmos PJ-10 land attack cruise missiles and 91RTE2 torpedo missile for standoff anti-submarine engagement. The use of containerized systems eliminates the need to construct special magazines on board.
http://defense-update.com/20180413_defexpo-2018-photo-highlights-part-i.html
 
Kolmas Karakurt-luokan korvetti on saatu valmiiksi, ja on ensimmäinen alus jossa on uusi Pantsir-M CIWS.
Mikäli wiki pitää paikkansa, niin myös neljäs karakurt on rakenteilla Pietarin telakalla joten seki tulis todennäköisesti Itämerelle.

Loput rakennetaan mustanmeren, Kaspianmeren,Tyynenmeren telakoilla, niin varmaan jäävätkin sinne.
 
Kolme potkuriakselia? Hiukan epätavallista tuon kokoluokan aluksissa?
 

38 minuutin video Venäjän merivoimien uuden jäänmurtajan, Ilya Murometsin, jääkokeista. Lopussa on hieman klippiä ydinkäyttöisen sukellusveneen saattamisesta jäissä.

Ei mikään maata mullistava jäänmurtaja, mutta siinäkin on jonkin verran suomalaista osaamista kyydissä, mm. pääkoneet ja propulsiolaitteet.
 

38 minuutin video Venäjän merivoimien uuden jäänmurtajan, Ilya Murometsin, jääkokeista. Lopussa on hieman klippiä ydinkäyttöisen sukellusveneen saattamisesta jäissä.

Ei mikään maata mullistava jäänmurtaja, mutta siinäkin on jonkin verran suomalaista osaamista kyydissä, mm. pääkoneet ja propulsiolaitteet.
on siinä pohjan ja keulan hydrodynaaminen- ja murtomuotoilu suoraan vuosaaresta...
 

38 minuutin video Venäjän merivoimien uuden jäänmurtajan, Ilya Murometsin, jääkokeista. Lopussa on hieman klippiä ydinkäyttöisen sukellusveneen saattamisesta jäissä.

Ei mikään maata mullistava jäänmurtaja, mutta siinäkin on jonkin verran suomalaista osaamista kyydissä, mm. pääkoneet ja propulsiolaitteet.
Mitä, onko Venäjä mennyt ostamaan tuotteita Suomen teollisuudesta? Pthyi!!!
Me ei tarvita niiden ruplia täällä.
 
Back
Top