Venäjän merivoimat-yleisketju

ctg

Ylipäällikkö
On April 29, Dmitry Glazov, the deputy head of the Beluga program at the AN Severtsov Institute of the Russian Academy of Sciences, confirmed to Interfax News Service that the Russian military has been working with beluga whales, but he said that it was not known whether the whales could be used for reconnaissance or intelligence operations. The whales were used for security work during the Sochi Olympics, he noted.

"There is an institute in St. Petersburg that cooperates with the military in studying animals for applied purposes, and it works in the Cossack Bay on the Black Sea and in Murmansk,” Glazov told Interfax.

Smart, social, and highly trainable marine mammals have long been used for a wide variety of research, and the militaries of the world have explored ways of leveraging those characteristics for wartime use at least as far back as the 1960s. A Soviet research program into the use of sea mammals officially ended in 1990, but it apparently lived on long after that. In 2000, the BBC reported that dolphins that had been trained to kill enemy swimmers and attach limpet mines to enemy ships by the Soviet navy had been sold to Iran, along with sea lions, walruses, sea lions, seals, and a beluga whale. Boris Zhurid, a former Soviet submariner who became a dolphin trainer, told the news outlet that four dolphins and the beluga were originally trained by him to attack divers using harpoons mounted on their backs with a harness, or to grab them with their mouths to drag them to the surface for capture. They were also trained as living torpedoes, taught to deliver mines that would explode upon contact with a ship's hull. The training originally took place at a naval base near Vladivostok, but it moved to Crimea in 1991.

At some point, Russia resumed where the Soviet Union had left off. The program went public in 2017 when the Russian Defense Ministry's Zvezda television network reported that the Russian Navy was working with a private research institute to train belugas and other marine mammals. According to the Zvezda report, the institute was working to see if whales, seals, and dolphins could be used to "guard entrances to naval bases" and "assist deepwater divers and if necessary kill any strangers who enter their territory."

Russia is not alone in working to militarize marine mammals. The US Navy's Marine Mammal Program uses trained bottlenose dolphins and sea lions for a variety of search and recovery missions. Dolphins have been trained to search for and mark submerged mines, and sea lions are used to connect lines to retrieve sunken equipment in places where it's infeasible to use a human diver. And according to a backgrounder on the program posted by the Naval Information Warfare Center Pacific, which oversees the program, "Both dolphins and sea lions also assist security personnel in detecting and apprehending unauthorized swimmers and divers that might attempt to harm the Navy’s people, vessels, or harbor facilities."

The Navy insists that unlike in the 1973 movie Day of the Dolphin, marine mammals have never been weaponized.
https://arstechnica.com/tech-policy/2019/04/beluga-black-ops-norwegians-discover-russian-spy-whale/
 

Juna112Porojetsiin

Eversti
Lahjoittaja
En löytänyt oheisesta uutisesta mainintoja mistään ketjusta josta keksin etsiä. Laitan nyt varmuuden vuoksi tähän:
Venäjän modernien sukellusveneiden puolustusjärjestelmistä on paljastunut yllättävän laajoja puutteita.
Sotilasasiantuntija Maxim Klimov toteaa topwar.ru-sivuston haastattelussa, ettei Paket-E/NK-torjuntajärjestelmää ole saatu vielä laivaston käyttöön.
Tehokkaat passiivisuojaukset puuttuvat esimerkiksi Yasen-luokan K-560 Severodvinsk -sukellusveneestä, joka on toiminut jo vuosia osana pohjoista laivastoa.
– Yasen- ja Borei -luokan ydinsukellusveneistä puuttuu perussuojaukset torpedoja vastaan. Asevoimamme ja valmistajat ovat tästä hyvin tietoisia, Klimov sanoo.
Hänen arvionsa mukaan puutteiden korjaaminen voisi viedä jopa vuosia, vaikka hankkeelle ohjattaisiin tarvittava rahoitus.

..
 

Passi

Kenraali
En löytänyt oheisesta uutisesta mainintoja mistään ketjusta josta keksin etsiä. Laitan nyt varmuuden vuoksi tähän:
Venäjän modernien sukellusveneiden puolustusjärjestelmistä on paljastunut yllättävän laajoja puutteita.
Sotilasasiantuntija Maxim Klimov toteaa topwar.ru-sivuston haastattelussa, ettei Paket-E/NK-torjuntajärjestelmää ole saatu vielä laivaston käyttöön.
Tehokkaat passiivisuojaukset puuttuvat esimerkiksi Yasen-luokan K-560 Severodvinsk -sukellusveneestä, joka on toiminut jo vuosia osana pohjoista laivastoa.
– Yasen- ja Borei -luokan ydinsukellusveneistä puuttuu perussuojaukset torpedoja vastaan. Asevoimamme ja valmistajat ovat tästä hyvin tietoisia, Klimov sanoo.
Hänen arvionsa mukaan puutteiden korjaaminen voisi viedä jopa vuosia, vaikka hankkeelle ohjattaisiin tarvittava rahoitus.

..
Paket-E/NK.
Näyttäisi siltä että ei saa venäläisetkään näitä anti-torbedo torbedoja käyttöön/toimimaan.

Täällähän oli jo jossain mainittu USAn vastaavista jotka poistetaan.

The Navy Is Ripping Out Underperforming Anti-Torpedo Torpedoes From Its Supercarriers

e U.S. Navy halted development of an anti-torpedo defense system for its ships last year due to poor performance, including unreliable sensors and interceptor torpedoes, and will remove the prototype systems from five carriers over the next four years

https://www.thedrive.com/the-war-zone/26347/the-navy-is-ripping-out-underperforming-anti-torpedo-torpedoes-from-its-supercarriers


Sakemannit on tehnyt vastaavilla hiljan testejä itämerellä, saa nähdä onnistuuko siellä.

German Bundeswehr Technical Center for ships and naval weapons, maritime technology and research (WTD 71) recently completed sea trials of the SeaSpider anti-torpedo torpedo in the Baltic Sea.


German Bundeswehr Technical Center for ships and naval weapons, maritime technology and research (WTD 71) recently completed sea trials of the SeaSpider anti-torpedo torpedo in the Baltic Sea.

The trials were carried out sometime in 2018 from a WTD 71 multipurpose vessel in cooperation with defense contractor Atlas Elektronik. The results and photos have now been approved for release following an evaluation of the trials.

The tests saw the full “sensor to shooter” functional chain of a hardkill surface ship torpedo defense system being tested. These comprised the full functional chain with torpedo detection, classification and localisation (TDCL) sonar and the third generation SeaSpider prototype with its above water launcher.

At the WTD 71 test range, both an Mk37 torpedo derived AUV and torpedoes of the DM2A3 type served as the threats which were detected and localized with passive and active TDCL before the SeaSpider launch.

SeaSpider acquired the threats and homed in into closest point of approach (CPA). According to Atlas Elektronik, acoustic and optical means verified a successful intercept

29944
https://mobile.navaltoday.com/2019/04/05/germanys-seaspider-anti-torpedo-torpedo-passes-first-sea-trials/



Tässä näistä lisää.


Navies, companies push for torpedo-killing
torpedoes

Naval forces worldwide are pushing the idea of anti-torpedo torpedoes, with varying success, aiming to translate the promises of missile defense technology into undersea warfare.
https://www.defensenews.com/global/europe/2019/04/16/navies-companies-push-for-torpedo-killing-torpedoes/
 

fulcrum

Ylipäällikkö
^Tuossa viitataan passiiviseen järjestelmään, eli onko kyseessä enemmänkin jonkunmoinen Nixien tapainen valemaali kuin joku hard-kill -tsydeemi?
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
^Tuossa viitataan passiiviseen järjestelmään, eli onko kyseessä enemmänkin jonkunmoinen Nixien tapainen valemaali kuin joku hard-kill -tsydeemi?
Olisihan se ihan fiksu veto lisätä hinattavaan valemaaliin taistelukärki, niin varmistetaan että se torpeedo ei aiheuta vaaraa jos menee ohi siitä valemaalista.
 

inscout

Majuri
Yhdessä vanhemmassa laivastojen aseita käsittelevässä teoksessa luki että Venäläisten RBU-heittimen toinen käyttötarkoitus oli toimia torpedoja vastaan. Näköjään wikikin tuon on huomioinut.

Mitenköhän toimiva tuo on käytännössä? Periaate on ok. Mutta olisi hauska tietää onko suuntaus manuaalisesti vai sonarin avulla vai miten?
 

Raakku

Kersantti
Kaipa se on Venäjälle jonkinlainen häpeä pilkku jollei heillä olisi yhtään lentotukialusta. Suurvalta kun on ainakin pinta-alansa puolesta. Vaikka sen esiintyminen ei sinänsä kovin valovoimaista ollutkaan. Ja vielä vähemmän kun telakka upposi alta ja hyvä ettei vielä aluskin. ☺Täysin uutta eivät varmaan saisi tehtyä pitkään aikaan vaikka projekti olisi aloitettukkin jo. Ja rahoituksen puutteessa näyttää suunta olevan pienempiin aluksiin noin yleisesti ja vanhoja aluksiakaan ei voi loputtomiin tekohengittää. Sopeutumaa on siis tulossa paljonkin heidän laivastolleen.
 

Passi

Kenraali
^Tuossa viitataan passiiviseen järjestelmään, eli onko kyseessä enemmänkin jonkunmoinen Nixien tapainen valemaali kuin joku hard-kill -tsydeemi?
Ainut joka mainitaan tuossa suomalaisessa jutussa on tuo Paket-E/NK
Alkuperäisessä artikkelissa mainitaan passiiviset järjestelmät yhden kerran, muu juttu käsittelee tuota "active anti-torpedo protection"

Sotilasasiantuntija Maxim Klimov toteaa topwar.ru-sivuston haastattelussa, ettei Paket-E/NK-torjuntajärjestelmää ole saatu vielä laivaston käyttöön.
Tehokkaat passiivisuojaukset puuttuvat esimerkiksi Yasen-luokan K-560 Severodvinsk -sukellusveneestä, joka on toiminut jo vuosia osana pohjoista laivastoa.


Alkuperäisestä jutusta alku. Tuossa tuo passiivinen mainitaan kerran. Kääntäjällä käännetty.


The name of the topic "Lasta", to create active anti-torpedo protection (PTZ), has been known since the 90s. from the books of the admiral of the Captain's fleet.

The conclusion from the materials of the arbitration case: the project 885 should have been in the anti-torpedo ammunition . Technically, at the time of 2013-2011. it was absolutely real.

Acceptance act of the AICR “Severodvinsk” was signed on December 30, 2013 with the complicity of the then commander-in-chief of the Navy Chirkova V.V.
Considering the frankly scandalous circumstances of its signing and the “situation” on the 160th order, the rise of the naval flag to the APCRR “Severodvinsk” was delayed, but nevertheless took place on June 17, 2014.

APCRR “Severodvinsk” as part of the Navy has been for five years, however , as follows from the interview of Mr. Drobot to Izvestia, the situation with anti-torpedoes looks like “the task can only be solved” (despite the fact that it was solved in the late 1980s, and the first successful mockups of prototypes of the anti-torpedo took place in 1998).

This is confirmed by the latest materials of arbitration courts:
The decision of November 20, 2017 on the case number A40-161729 / 2017.
The Ministry of Defense and JSC GNPP Region signed a state contract No. H / 1/6/0577/1 K-13-DGOZ dated November 1, 2013 for the development of Lasta.
... the work on stage No. 6 of the ROC was not completed and the Customer was not handed over; the delay is 655 days.
All this means that the 1993 state contract for Laste was disrupted, and the government contract with SNNP Region (the General Director Krylov I.V.) was also broken and renegotiated at the end of 2013
There is no active anti-torpedo protection (anti-torpedo) provided for in the Severodvinsk project.

In this case, our submarines actually have no effective passive anti-torpedo protection (means of hydroacoustic counteraction, SGPD), in the sense of effective, against modern torpedoes, SGPD.



Onko tuo "Lasta" sama kuin Paket-E/NK ?
 
Viimeksi muokattu:

StmSvejk

Kenraali
Venäjä taitaa sittenkin korjata lentotukialuksensa:oops:
Jes! Rahaa menee kankkulan kaivoon, tämä on hyvä uutinen! Venäjä onkin bkt:ltaan pienin valtio jolla on oma lentotukialus. (Espanjan bkt on aavistuksen verran pienempi, mutta sillä ei olekaan varsinaista lentotukialusta vaan maihinnousualus jolla on lentokansi.)
 

magitsu

Ylipäällikkö
Prestiisi humalluttaa valtiot. Vanjalla menossa typerryttämisvaihe.

Olihan se arvattavissa osin senkin takia, että laivaston ilmailu olisi pitänyt romuttaa samalla.
 

StepanRudanskij

Kenraali
Lahjoittaja
Jes! Rahaa menee kankkulan kaivoon, tämä on hyvä uutinen! Venäjä onkin bkt:ltaan pienin valtio jolla on oma lentotukialus. (Espanjan bkt on aavistuksen verran pienempi, mutta sillä ei olekaan varsinaista lentotukialusta vaan maihinnousualus jolla on lentokansi.)
Remontin aikana syttyy ainakin kerran tuleen, normaalisti Venäjällä. Telakalta ulos kymmenen vuoden kuluttua. Minkähän nimisen valtion merivoimiin se silloin liputetaan?
 

Juna112Porojetsiin

Eversti
Lahjoittaja
"geriatric aircraft carrier" :D:D:D

Pientä epävarmuutta ilmassa kuitenkin "The phase of repairs in a dry dock will begin in 2020, provided the facilities required are in place and the dock’s capacity is increased."
Mikäli oikeasti kyseessä on telakan korjaaminen, eikä uuden rakentaminen, kyseessä lienee telakka jolla on jo potilas. Ja tämä pitäisi saada ulso vuonna 2020. Noinkohan potilas on hengissä tuolloin, pari sisarta on romuttamossa ja yksi tarttis saada huoltoon. Aika nollasummapeliksi menee.

Näissä venäläisissä suunnitelmissa tuntuu ainakin aikajänne olevan lähinnä fantasian tasolla: jossain vaiheessa uskoivat nostavansa PD-50:n vuonon pohjasta ja korjaavansa sen puolessa vuodessa, nyt huolimatta pienistä takaiskuista, pitävät kiinni että Kuznetsov tulee valmiiksi joka tapauksessa 2021. "... the eventual deadline for completing the repairs and upgrade - 2021 - will remain unchanged"
 

kimmo.j

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
"geriatric aircraft carrier" :D:D:D

Pientä epävarmuutta ilmassa kuitenkin "The phase of repairs in a dry dock will begin in 2020, provided the facilities required are in place and the dock’s capacity is increased."
Mikäli oikeasti kyseessä on telakan korjaaminen, eikä uuden rakentaminen, kyseessä lienee telakka jolla on jo potilas. Ja tämä pitäisi saada ulso vuonna 2020. Noinkohan potilas on hengissä tuolloin, pari sisarta on romuttamossa ja yksi tarttis saada huoltoon. Aika nollasummapeliksi menee.

Näissä venäläisissä suunnitelmissa tuntuu ainakin aikajänne olevan lähinnä fantasian tasolla: jossain vaiheessa uskoivat nostavansa PD-50:n vuonon pohjasta ja korjaavansa sen puolessa vuodessa, nyt huolimatta pienistä takaiskuista, pitävät kiinni että Kuznetsov tulee valmiiksi joka tapauksessa 2021. "... the eventual deadline for completing the repairs and upgrade - 2021 - will remain unchanged"
Venäjällä aikatauluja tehdään taas sosialismin hengessä. Realismille ei ole sijaa, vaan asiasta mitään ymmärttämättömät ihmiset asettavat aikataulun, koska puolueohjelma, tai vastaava sitä vaatii.
 
Top