Venäjän merivoimat-yleisketju

Oikeassa olet, aika vaan oli syyskuussa 1971. Lähes 25 v sitten romutetulla aluksella on omat kotisivut, josta asia selvisi. De Zeven Provincien pääsi läpi Kustaanmiekan salmen, jota tosin oli levennetty Finjetiä varten ja sijoittautui Katajanokalle.



Näin olisi jopa voinut käydä...
Nimittäin Hannu Rautkallio pääsi 90 -luvulla tutkimaan Nliiton Politbyroon pöytäkirjoja. Niissä oli keskusteltu pitäisikö romutettava "tykkialus" Vyborg, siis ex-Väinämöinen, lahjoittaa takaisin Suomelle. Asia oli sitten silloin 1960 -luvulla kuitenkin jäänyt.
Kävin samana kesänä toisellakin merivoimahenkisellä vierailulla; Turunmaalla. Se puolestaan oli kiinni Lyypekin-laiturissa ja pääsin kyytiin matkalle Öbikseen, jonkinmoinen synttäriajelu ... aika hieno - täytyy sanoa. Olin vaan niin pieni, etten oikein nähnyt komentosillan reunan yli, ja mulla piti olla jonkinmoinen teline alla. Alukset olivat varsin uusia ja täynnä kelpo tekniikkaa. Ulkona kohtasimme neukku-aluksen ja siitä on jäänyt mieleen kun herrat sillalla kävivät tunnistuskeskustelun siitä, onko sumussa näkyvä hahmo Väinämöinen. Mutta ei se sitten ollut, vaan jokin Suto-alus, nopea tosin, vaikka jäihän sen Turunmaalle.
 
1*UkqQ_kw5zDb82Zi1AcrPMg.jpeg

Ulyanovsk. 4 reaktoria. 44 konetta. 3400 ukkoa ja plus vertikaalikennot.

1*6ekYkrquokuvKuJJn8bHuA.jpeg


Had she ever sailed, the Soviet supercarrier Ulyanovsk would have been a naval behemoth more than 1,000 feet long, with an 85,000-ton displacement and enough storage to carry an air group of up to 70 fixed and rotary wing aircraft.

With a nuclear-powered engine — and working in conjunction with other Soviet surface warfare vessels and submarines — the supercarrier would have steamed through the oceans with a purpose.

Namely, to keep the U.S. Navy away from the Motherland’s shores.

But the Ulyanovsk is a tantalizing “almost” of history. Moscow never finished the project, because it ran out of money. As the Cold War ended, Russia plunged into years of economic hardship that made building new ships impossible.

The Ulyanovsk died in the scrap yards in 1992. But now the Kremlin is spending billions of rubles modernizing its military — and wants a new supercarrier to rival the United States.
https://warisboring.com/ulyanovsk-would-have-been-the-soviets-supercarrier-f4bee789e5af#.umbqf8lhq

“Bottom line, if you can’t afford to keep the existing fleet at sea, where are you going to get the money to complete your first nuclear-powered supercarrier, a vessel that will demand even more manpower that you can’t afford?”

But Russia now seems willing to revive its supercarrier dream. “The navy will have an aircraft carrier,” Russian navy chief Adm. Viktor Chirkov recently said. “The research companies are working on it.

Other Russian media reports indicate that designers are in the early phases of planning a new carrier class that would be slightly larger than the Nimitz class — and capable of holding an air wing of 100 planes.

Jos naapuri aikoo uuden kantoaluksen tuottaa, niin heidän on pakko valtiona edistää laatu standardia ja viime vuoden operaatio viittaa enemmän siihen, että he aikovat oppia kokemastaan aivan erinlailla kuin ennen.
 
Viimeksi muokattu:
Ja paskasti suunniteltu. 2 katapulttia (jenkeillä 4), ei vinossa olevaa laskeutumisaluetta, jolloin koneita ei voi laukaista ilmaan kun toiset ovat laskeutumassa jne.
 
Ja paskasti suunniteltu. 2 katapulttia (jenkeillä 4), ei vinossa olevaa laskeutumisaluetta, jolloin koneita ei voi laukaista ilmaan kun toiset ovat laskeutumassa jne.

Kyllä siinä oli (kuten HotShotin kuvassa näkyy) mutta STOBAR-tukialuksissa samanaikaiset nousut ja laskut onnistuvat vain jos käytetään etummaisia lähtöpaikkoja, joista voi nousta vain kevyellä kuormalla. Käytännössä jenkkitukialuksillakin vain harvoin koneita nousee ilmaan ja laskeutuu yhtä aikaa mutta antaahan se marginaalia ja joustavoittaa lennoston käyttöä.
Ulyanovskissa olisi katapultilla nousseet varmaan vain Jak-44 -tutkakoneet. MiGit ja Suhoit olisivat nousseet hyppyristä, kuten Kuznetsovillakin.
 
http://www.foxnews.com/world/2017/0...-presence-in-syria-despite-putin-promise.html

In all, Russian aircraft made just 154 flights off the Kuznetsov in two months, a figure that U.S. officials believe speaks to the limited capability of the Russian forces.

“We do that in a few days [from our aircraft carriers],” the official told Fox News.

Normi-operaatiotahti jenkkien tukialuksella on 140 lentoa päivässä...
 
http://www.foxnews.com/world/2017/0...-presence-in-syria-despite-putin-promise.html

In all, Russian aircraft made just 154 flights off the Kuznetsov in two months, a figure that U.S. officials believe speaks to the limited capability of the Russian forces.

“We do that in a few days [from our aircraft carriers],” the official told Fox News.

Normi-operaatiotahti jenkkien tukialuksella on 140 lentoa päivässä...
Tästä nopeasti laskien noita venäläisiä aluksia tarvitaan siis kuutisenkymmentä yhtä jenkkitukialusta kohden. Ihanaa kuinka rahaa palaa, ensin rakennusvaiheessa ja sitten kun nillä vielä lähdetään savuttamaan merille. ;)
Lisäplussana vielä se pari lentävää konetta kuukaudessa mereen / alus, niin saa siinä tuotantoa viritellä.
 
Venäjällä on tukialuksella käyttöä vain Atlantin ja Tyynenmeren strategisten sukellusveneiden laukaisuun käyttämien alueiden suojelussa joten eivät montaa tarvinne.
Laukaisuun käytetyt alueet ovat pääasiassa Barentsin- ja Karanmeri lännessä sekä Okhotskinmeri idässä.
Nämä alueet ovat monilta osin maalta toimivien laivaston ilmavoimien sekä meritorjuntaohjusten kantaman sisällä.
 
http://www.foxnews.com/world/2017/0...-presence-in-syria-despite-putin-promise.html

In all, Russian aircraft made just 154 flights off the Kuznetsov in two months, a figure that U.S. officials believe speaks to the limited capability of the Russian forces.

“We do that in a few days [from our aircraft carriers],” the official told Fox News.

Normi-operaatiotahti jenkkien tukialuksella on 140 lentoa päivässä...

Kyllä! Tosi kuppaista on touhu tuolla savuavalla romuläjällä.

Uusi Gerald Ford lupailee vieläkin kovempaa tahtia:

http://navalaviationnews.navylive.dodlive.mil/2015/12/22/head-of-the-class/
"Combined with flight deck reconfigurations designed to hasten flight operations, EMALS boasts a projected ability to sustain a launch rate of more than 160 sorties per day, a 33 percent increase when compared to Nimitz-class carriers. That figure spikes to 270 sorties per day during intensive operations."
 
Kyllä! Tosi kuppaista on touhu tuolla savuavalla romuläjällä.

Uusi Gerald Ford lupailee vieläkin kovempaa tahtia:

http://navalaviationnews.navylive.dodlive.mil/2015/12/22/head-of-the-class/
"Combined with flight deck reconfigurations designed to hasten flight operations, EMALS boasts a projected ability to sustain a launch rate of more than 160 sorties per day, a 33 percent increase when compared to Nimitz-class carriers. That figure spikes to 270 sorties per day during intensive operations."

Juu...tuo 140 on siis normaalia rauhanajan lentelyä.
 
Juu...tuo 140 on siis normaalia rauhanajan lentelyä.

Ei nyssentäs. Yhdysvaltain tukialuksille "rauhan aika" on tietenkin jotain aika suhteellista. Jos otetaan esimerkiksi Kosovon sota, niin siellä USS Theodore Roosevelt suoritti 4270 lentoa kolmen kuukauden aikana, näistä vähän yli 3000 oli varsinaisia taistelulentoja. Tämä tekee noin 45 lentoa päivässä. Harry S. Truman lensi OIF:n aikana 29 päivässä noin 2000 lentoa, vajaa 70 lentoa päivässä. Veikkaan tämän olevan aika lailla maksimi mitä vähänkään pitemmässä operaatiossa pystytään - hetkellisesti joku 200 lentoa päivässä kyllä varmaan onnistuu.
Jos otetaan pienempi tukialus, Charles de Gaulle suoritti joulukuussa 2001 Afganistaniin 12 päivän aikana 140 lentoa, tusinan lentoa päivässä. Toissakeväänä ISISin vastaisissa pommituksissa sen sanotaan suorittaneen keskimäärin 10-15 lentosuoritusta päivässä. Lennostossa oli 12 Rafalea ja 9 Super Etendardia eli vajaa puolet siitä mitä amerikkalaisella tukialuksella. Näiden lukujen valossa jenkit lentävät suhteessa paljon enemmän, tosin otos ei ole kovin kattava. Ranskiksilla on hyvin tiiviit yhteydet jenkkeihin ja usein CdG purjehtii osana amerikkalaista tukialusryhmää - kerran ranskalainen amiraali oli jopa yhteisosaston komentaja.
Venäläisten väitteiden mukaan Kuznetsov olisi suorittanut 420 taistelulentoa 58 päivän aikana. Tämä tekee vain 7 lentoa päivässä mikä ei ole kovin vaikuttava keskiarvo vaikka huono sää onkin voinut asiaan vaikuttaa. Väitteissä ei ikävä kyllä spesifioitu että lennot olisivat olleet juuri Kuznetsovilta...vrt. amerikkalaisten väittämä huomattavasti erilainen lukema. Ero voi selittyä esim sillä etteivät amerikkalaiset ole laskeneet mukaan kopterien lentoja.
 
Voi kauheeta. Nyt ne kehittelee uutta SUPERtorpedoa, joita varmaan sijoitetaan Suomen lähialueille. [/sarkasmi]
Super korvetteja jotka sylkevät supertorpedoja. Taivaalla super rynnäkköhävittäjiä sekä superkommandoja luodoilla. Alkaa Itämeri olemaan pelottava paikka. Hauetkin uivat pian Aurajokea yläjuoksuun turvaan.
 
Voi kauheeta. Nyt ne kehittelee uutta SUPERtorpedoa, joita varmaan sijoitetaan Suomen lähialueille. [/sarkasmi]


Ei huolta. Tuo VA-111 Shkval tuli palvelukäyttöön jo 40 vuotta sitten.

Superkavitaatiokuplassa rakettimoottorin voimalla 370 km/h etenevä torpedo on toki edelleen edistyksellinen ja kiinnostava tekninen ratkaisu. https://en.wikipedia.org/wiki/VA-111_Shkval

Onneksi Suomikin on päättänyt päivittää viime vuosisadalla vanhentuneet torpedonsa uusiin.
 
Uutta Fizik-torpedoa lastataan Kilo-luokan veneeseen Mustallamerellä:
22-4526945-18.01.17.jpg


Uudet Kilot pystyvät ampumaan Kalibr-ohjuksia. Uudessa Jasen (885)-luokan hyökkyssukellusveneessä on 24-40 siiloa näille ohjuksille, ja Oscar-luokan veneisiin aiotaan laittaa kolme Kalibria jokaiseen vanhaan Granit-siiloon, eli 72 ohjusta per vene. Tulevaisuudessa sukellusveneillä pystyttänee tekemään jo isojakin ohjushyökkäyksiä "shock & awe" tyyliin.

Kuznetsovin ryhmä ohittanut paluumatkallaan Gibraltarin:
27559_original.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Onko Venäjällä oikeasti annettu 8 vuotta frigatin rakentamiseen? Neljän vuoden myöhästyminen vielä siihen. Tuolla tahdilla meillä ei ole mitään hätää..

Russia's first Pacific-built 20380 frigate sets out on sea trials
Russia's first Pacific-built Project 20380 light frigate has set out on sea trials, 12 years after the vessel was first laid down and 4 years late.

The ship, named Sovershenny (hull number 2101), has put to sea with a mixed naval crew and workers from the Amur Shipyard (ASZ) where it was built to test its propulsion, steering, communications, navigation, and ancillary systems, stated the Russian Navy's Pacific Fleet.

Russian Ministry of Defence (MoD)-controlled Zvezda TV showed the ship firing its 100 mm main gun during sea trials on 1 February.

Sovershenny is the first warship built by ASZ in 50 years, according to the Moscow-based Centre for Analysis of Strategy and Technologies (CAST

http://www.janes.com/article/67441/russia-s-first-pacific-built-20380-frigate-sets-out-on-sea-trials
 
Amurin telakka ei ole tunnettu laadustaan ja aikataulussa pysymisestään. Esim. MPSV06-projekti meni aika lailla reisille (tilasivat vastaavat laivat Saksasta) ja siellä makaa laiturissa myös joku keskeneräinen tankkerin runko, joka ei täytä nykyvaatimuksia (CSR-säännöt), joten sitä ei kannata rakentaa valmiiksi.

Nyt niillä on joku jäissäkulkevan autolautan tilaus myös. Saa nähdä miten se menee pieleen...
 
Back
Top