Venäjän merivoimat-yleisketju

Kyllä noiden autiotalojen arkkitehtuuri viittaa mielestäni vahvasti Kuolaan. Ja vasemmassa reunassa olevan sininen väri vielä enemmän.
 
Ja noita Ropucha-luokan aluksia löytyy muualtakin, ja juuri tuo runkonumero 016 Georgiy Pobedonosets on merkitty Pohjoisen laivastoon kuuluvaksi.
 
Kyseinen paatti on kuvattu useasti kyseisellä reitillä. Olkoon sitten.

Mitä merkitystä jos alus on viime aikoina kuvattu etelässä kun tuo kuva voi ihan hyvin olla jopa 10 vuotta vanha. Kysehän oli juuri tuosta tietystä kuvasta jossa kyllä kaikki viittaa tuonne pohjoisen suuntaan. Maasto, rakennukset (arkkitehtuuri, kunto) yms. Kyseinen alus on ainakin aikaisemmin ollut pohjoisella laivastolla, vaikka ei sinne enää olisi sijoitettukaan.

Jos olisi alkuperäinen kuva niin sillä saattaisi selvitä enemmänkin, mutta ei tuolla oikeasti mitään väliä ole. Joku noheva kyllä ettii ton paikan Google Earthillä hyvinkin nopeasti, kun vähän on lähtötietoja.
 
Kuva on otettu Severomorskin satamassa. Samat rakennukset näkyvät tässä Severomorsk Navy Day 2017 -tapahtumassa otetussa kuvassa:

3CoR7Lq.png
 
@fulcrum kysytääs sotahistorian ja asetekniikan ylijumalalta. Mitä sanoisit mistä kuva on?

En ole koskaan käynyt Turkin suunnalla...Ropuchat "Syrian express' on kyllä monesti bongattu Bosporinsalmessa, mutta minustakin maisema muistuttaa enemmän fennoskandinaaviselta jääkauden hiomine kallioineen, toki varsin kesäiseltä: aurinko paistaa, vihreää on paljon ja pihat täynnä horsmaa.
 
Se hinausjuttu nyt sentään on ihan legendaa, ja Kiina on rakentanut yhden tukialuksen, ei kolmea...
Tulipalo näyttää olleen aluksen yläkansilla joten aluksen koneisto yms. olennaiset osat tuskin ovat vaurioituneet. Palo on kuitenkin levinnyt nopeasti, olisiko siellä voinut olla vaikka kerosiinisäiliö?? Luulisi toisaalta että ne olisi tyhjennetty rempan ajaksi.
Venäjällä alusten tulipalot remonttien yhteydessä (tai muuten vain) ovat aika yleisiä. Lähivuosilta esimerkiksi risteilijä Kertshin tulipalo joka sekin sattui kesken korjauksen. Leväperäisen turvakulttuurin lisäksi tuntuu siltä että sikäläiset eriste- tai johtomateriaalit ovat jotain herkästi palavaa tavaraa. Tämä tietysti herättää kysymyksiä näiden taistelukestävyydestä. Länsimaiset laivastot törmäsivät samoihin ongelmiin 60- ja 70-luvulla suunniteltujen alusten kanssa.

According to the newspaper Kommersant, in a material by Maxim Pilotov, “The source estimated the damage of Admiral Kuznetsov from the fire to 95 billion rubles,” a source at the headquarters of the Northern Fleet said that the Admiral of the Fleet of the Soviet Union Kuznetsov aircraft carrier caused fire [December 12, 2019] damage can reach 95 billion rubles. “This is not only about damage to the structures of the aircraft carrier, but also about damaged repair equipment and failed military and civilian specialists due to injuries,” he explained.

https://bmpd.livejournal.com/3878005.html

Kommersant-lehden mukaan K:n palosta aiheutui 95 miljardin ruplan vahingot (= 1.370 miljardia € ).
Hyvä, kaatakaa sinne kankkulan kaivoon vaan lisää...
 
Kuznetsov ei saanut kriittisiä vaurioita, sen korjaus tulee jatkumaan. Vaurioiden kustannukset tullee arvioimaan erityisryhmä. Kuivatelakan 35 CP3 laajennustyöt ovat myöhässä 23 pv.

9186080F-D950-45E6-8574-7E6B40F034B4.jpeg

75B4AED4-135D-4CC8-B90D-3A28495C5163.jpeg

Kuznetsov otettiin käyttöön 1991, ja 29 palvelusvuodet aikana siinä oli yhteensä 13 onnettomuutta, mukaan lukien 5 isoa paloa, 5 lentokoneen menetykset, menehtyi 6 ihmistä +1 ihminen on hävinnyt.

208BA4A0-6DEE-44C6-99BF-42CBA7590DC8.jpeg
 
Kuznetsov ei saanut kriittisiä vaurioita, sen korjaus tulee jatkumaan. Vaurioiden kustannukset tullee arvioimaan erityisryhmä. Kuivatelakan 35 CP3 laajennustyöt ovat myöhässä 23 pv.

United Shipbuildingin pääjohtaja arvioi Kommersant-lehden 12.12.2019 numerossa palon vahingoiksi 70 miljoonaa ruplaa, aika tarkkaan 1 miljoonaa euroa.

"Mr. Rakhmanov (The head of the United Shipbuilding Corporation JSC Aleksey Rakhmanov) estimated the damage at about 70 million rubles."

Jos Rakhmanovin arvio pitää suunnilleen paikkansa, 90 miljardia ruplaa saattaisi olla väärinkäsitys ja oikeasti tarkoittaa koko modernisoinnin hintaa; 60-65 mrd laiva ja 23 mrd kuivatelakka.

"At the same time, another source of Kommersant previously noted that the consequences of the accident are unlikely to be catastrophic for the ship.

It is known that "Admiral Kuznetsov" was transferred to the USC in April last year - civilian specialists have to completely upgrade the power systems and armament of the ship under a contract worth about 60-65 billion rubles. The same contract involves the reconstruction of the dry dock for repairs, which will be spent 23 billion rubles. In the meantime, the dock is being built, the OSK specialists, according to the source of Kommersant’s source, have already dismantled almost all the equipment from Admiral Kuznetsov. Thus, only communications burned out on the ship: electrical cables and communication lines, which were still supposed to be replaced within the framework of the concluded contract."

 
Jos Rakhmanovin arvio pitää suunnilleen paikkansa, 90 miljardia ruplaa saattaisi olla väärinkäsitys ja oikeasti tarkoittaa koko modernisoinnin hintaa; 60-65 mrd laiva ja 23 mrd kuivatelakka.

Hienoa, että modernisointi tehdään Murmanskissa! Valtaosa rahoista menee korruptioon, mikä tarkoittaa sitä että osa rahoista valuu Pohjois-Suomen hiihtokeskuksiin seminaarimatkoihin sihteereille, Honkarakenteelle edustushuvilatilauksina ym.
 
Nyt vihdoin lähti romuttamolle viimeinen Project 1134B Berkut B (golden eagle) -luokan alus "Kerch".
Kyllästyivät katselemaan sen raatoa ilmeisesti...

bolsho10.jpg


On the morning of February 15, 2020, in a festive atmosphere, in accordance with the order of the Ministry of Defense of the Russian Federation No. 812 on the large anti-submarine ship "Kerch" of project 1134B, serial number C-2003 of 1974 of construction was lowered a naval flag. The ship was part of the 30th division of surface ships of the Black Sea Fleet, and is now transferred to the category of military property of the Ministry of Defense of the Russian Federation. It is worth noting that this is the last ship of this series - project 1134B / BF code "Berkut-B". In August 2011, the Ochakov PKK of project 1134B was also excluded from the Black Sea Fleet (today its corps continues to remain off the coast of Lake Donuzlav after participating in the operation to return Crimea). The BCP “Kerch” went through a glorious military history, I will not describe many of its campaigns and military services completed before 1990, but I would like to say more about the last years of the ship’s life. The last exit of the ship to the far sea zone took place in November 1998 when he paid an official visit to France, after which all tasks were solved in the Black Sea. From 1994 to 1997, the ship was the flagship of the Black Sea Fleet. In the period 2000-2010, he took an active part in the exercises and maneuvers of the Black Sea Fleet. In 2005, a scheduled repair was carried out in Novorossiysk whose entrance was eliminated by many comments. Beginning in September 2014, a gradual repair of the ship’s armament began, but the tragic event (November 4, 2014) resulting in the burning out of a large area in the engine room with damage to the stern of the ship determined its future fate. After the fire, the ship underwent dock repair, after which it was put on a regular place in Holland Bay. In 2015, the commission of the Ministry of Defense of the Russian Federation, assessing the damage and the further inexpediency of restoring the ship, concluded that it was withdrawn from the fleet. Beginning in August 2015, the ship was withdrawn from the design team of the Navy with the further disbandment of the crew. Subsequently, a gradual dismantling of the ship at its own pier began. Part of the armament was dismantled and sent to some museums in Sevastopol. He served 45 years as part of the Navy BPC “Kerch”! About 220,000 nautical miles have been covered during this time. This was the last BOD, which is part of the Black Sea Fleet, now only one rank 1 ship remains at the Black Sea Fleet - the Nakhimov Order of the GRKR “Moscow” whose service life is extended until 2030.
 
Nyt vihdoin lähti romuttamolle viimeinen Project 1134B Berkut B (golden eagle) -luokan alus "Kerch".
Kyllästyivät katselemaan sen raatoa ilmeisesti...

Harmi, muutama vuosi sitten vielä puuhailtiin museointia. Kara-luokan alus olisi sopinut siihen erinomaisesti, komeita ja visuaalisesti näyttäviä vehkeitä. Ilmeisesti siihen ei riittänyt ruplia. Alustyyppiä myös ilmeisesti pidettiin melko onnistuneena (samaa ei voinut sanoa kaikista tuon aikakauden neukkualuksista) ja myöhemmät Slavat vissiin rakennettiin pidennetylle Karan rungolle.

Massiivinen antenni- ja aseviidakko johtuu siitä että tuon ajan elektroniikka ei ollut varsinaisesti maailman luotettavinta, etenkään idässä. Niinpä aluksiin laitettiin runsaasti osin päällekkäisiä järjestelmiä että edes jotkut toimisi. Laivoista tuli näin varsin aggressiivisen näköisiä, mikä jenkkilässä aiheutti hiukan peniskateuden sukuista mutinaa. Etenkin Spruancen ulkonäkö keräsi runsaasti kritiikkiä.
 
Harmi, muutama vuosi sitten vielä puuhailtiin museointia. Kara-luokan alus olisi sopinut siihen erinomaisesti, komeita ja visuaalisesti näyttäviä vehkeitä. Ilmeisesti siihen ei riittänyt ruplia.

Ohjushävittäjä Smetlivy (Kashin -luokka) on Kerchin sijaan päätetty muuntaa museolaivaksi. Sijoituspaikka Sevastopol. Museoikäinen alkaa olla sekin (otettiin käyttöön v. 1969).
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top