Putinin Venäjä on rakentunut hyvin pitkään yhden miehen ympärille. Toki hänellä on lähipiirinsä ja sen ympärillä lisää vaikuttajia, mutta lopulta kyse on Putinista itsestään.
Jos Putin kuolee, sota ei lopu, mutta se nopeuttaisi Ukrainan voittoa, sanoo Mykhailo Podolyak.
Minä olen samaa mieltä: vaikka Putinin lähipiirissä onkin samanmielisiä, se ei tarkoita että seuraajasta olisi yksimielisyyttä tai että siitä olisi välttämättä edes keskusteltu. Putin on toistaiseksi korvaamaton. Jos Putin kuolee, ei voida olla varmoja etteikö siitä seuraisi valtataistelua ja sisäisiä järistyksiä. Arvaan että tsaariksi tsaarin paikalle olisi useampi pyrkijöitä kuin yksi mies. Mikä tarkoittaa että kullakin ehdokkaalla on oma tukiverkkonsa ja kannattajansa.
Joku voisi sanoa että "Venäjä on niin hyvin johdettu mafiavaltio että tällaisista asioista kyetään sopimaan" mutta en olisi tuosta niin varma. Perinteisesti, olipa kyse kuningaskunnista tai perheyrityksistä, vallanvaihtoa on vaikea järjestää ja sopia ilman että siitä tulisi riitaa.
Tästä syystä olen kannattanut sitä että Putin tulisi salamurhata. Helpommin sanottu kuin tehty, tämä on totta, mutta mikään ei ole koskaan mahdotonta. Salamurhan seuraukset voisivat hyvinkin olla suuri Venäjän sisäinen sekasorto ja osaksi sen takia Ukrainan sodan nopeampi päättyminen. Ehkä näin, ehkä ei, mutta kokeilemisen arvoinen juttu, sanoisin.
If Putin dies, the war will not end, but it will accelerate Ukraine's victory, said adviser to the head of the Office of the President of Ukraine Mykhailo Podolyak
"This will trigger certain coup processes in Russia: elites will start killing each other in the struggle for power."