Länsi-Euroopan maakaasumarkkinoiden tilanne on parantunut merkittävästi. El Murid kirjoittaa tästä.
Gazprom on käytännössä lopettanut maakaasun pumppaamisen Jamal - Eurooppa -pääkaasuputken kautta, tarkemmin sanottuna Jamalin niemimaan (jättiläinen kaasukenttä) - Valko-Venäjä - Puola - Saksa -reitillä. Valko-Venäjän ja Puolan välisen rajan kapasiteetti on 89,1 miljoonaa kuutiometriä päivässä (33 miljardia kuutiometriä vuodessa). Vielä vuoden 2021 puolivälissä kaasuputki toimi täydellä kapasiteetilla tai lähellä sitä.
Mutta joulukuun ensimmäisellä puoliskolla toimitukset Valko-Venäjän ja Puolan välisellä rajalla laskivat 31,4 miljoonaan kuutiometriin päivässä. Sitten, joulukuun 17. päivästä alkaen, toimitukset putosivat entisestään, ja joulukuun 21. päivästä lähtien ne putosivat nollaan (ja ilmeisesti palautuvat vasta uuteen vuoteen). Lisäksi Puola–Eurooppa-osuudella Gazprom siirtyi "käänteiseen tilaan": kaasu palaa Saksasta Puolaan (joka käytännössä lopetti Gazpromin kaasun käytön vuonna 2021).
Gazpromin edustaja Länsi-Euroopassa, tietty Kupriyanov, sanoi 25. joulukuuta: "Gazprom on valmis lisäämään kaasutoimituksia Ranskaan ja Saksaan, mutta monet (suuret) paikalliset asiakkaat eivät halua ostaa lisää."
On huomionarvoista, että samalla kun Venäjän kaasutoimitukset supistuvat Eurooppaan, myös kaasufutuurien hinta Länsi-Euroopassa laskee. Joulukuun 21. päivänä tämä hinta saavutti ensimmäistä kertaa historiassa 2 190 dollaria tuhannelta kuutiometriltä, mutta 28. joulukuuta se putosi osana korjausta alle 1 150 dollariin.
Mihin kaasumarkkinoilla meneillään olevat dramaattiset muutokset perustuvat?
Loka-marraskuussa 2021 Putinin regime, osana Nord Stream 2 -projektin lobbausta, vähensi asteittain kaasutoimituksia Eurooppaan. Ja jonkin aikaa tämä taktiikka toimi loistavasti! Kaasufutuurien hinta on useaan otteeseen ylittänyt jopa 2 000 dollaria 1 000 kuutiometriltä.
Mutta sitten "lanka revittiin": "kaasupelko", jota Kremlin ja Gazpromin lietsoivat, lakkasi toimimasta. Eurooppa tajusi joulukuun jälkipuoliskolla, että tämä talvi voi elää ilman venäläistä kaasua. Tähän vaikuttivat myös putkikaasutoimitusten kasvu Algeriasta, LNG-toimitusten kasvu Norjasta ja Qatarista sekä vähintään 15 LNG-tankkerin lähettäminen Amerikasta Eurooppaan (aiemmin ne suuntasivat vain Itä-Aasiaan). Putinin suunnitelmat ja nykyinen Putinin kauppa ovat räjähtäneet!
Katsotaanpa nyt Kiellettyä kaupunkia. Kiinan tilastotoimisto julkaisi 24. joulukuuta yhteenvedon tärkeimpien hyödykkeiden tukkuhinnoista Kiinassa 11. - 20. joulukuuta. Kyllä, kiinaksi, mutta katso taulukkoa ja löydä "LNG", se ei ole vaikeaa.
Joulukuun puolivälissä 1 tonni LNG:tä Kiinassa maksoi 4 717 yuania eli nykyisellä valuuttakurssilla 737 dollaria. Joulukuun ensimmäistä vuosikymmentä (1.-10.12.) vastaan hinta laski 1396 juania eli 23 %! Samat LNG:n laskutrendit ovat voimassa Itä-Aasiassa ja Länsi-Euroopassa!
Mutta 1 tonni LNG:tä on 1380 "standardi" kuutiometriä maakaasua. Näin ollen maakaasu maksoi Kiinassa joulukuun puolivälissä "vain" 534 dollaria 1000 kuutiometriltä!
Yksinkertaisesti sanottuna kiinalaiset hinnat osoittautuivat paljon alhaisemmiksi kuin Länsi-Euroopan hinnat, mikä nopeuttaa amerikkalaisten tankkerien "uudelleensuuntautumista" Kiinasta Eurooppaan.
Kiinassa, jopa aikaisemmin kuin Euroopassa, "kaasupelko" lakkasi toimimasta. Tämä johtuu siitä, että sekä kotimainen tuotanto (marraskuussa se oli 18,9 miljardia kuutiometriä) että tuonti (marraskuussa 10,73 miljoonaa tonnia eli 14,8 miljardia kuutiometriä) kasvavat tasaisesti. Samaan aikaan tuonti tyytyy pääasiassa kaasuun putkilinjojen kautta Keski-Aasiasta (noin 200 dollaria 1000 "kuutiota" kohti), Burmasta (sama hinta) ja Amurin ulkopuolelta (vain 140 dollaria 1000 "kuutiota" kohti).
Aleksanteri Nemets