Olen tästä puhunut aikaisemminkin, mutta kerrataan varoiksi. Näinä päivinä tankin ammunnanhallinnassa tärkeintä on itseasiassa tähtäimen yläpeilin vakautus. Vaunun ampuja ei itseasiassa suuntaa tornia ja tykkiä vaan yläpeiliä. Ammunnanhallintajärjestelmän tietokone laskee kokoajan mihin putken pitäisi osoittaa että laukaus osuu sinne mihin yläpeili osoittaa, ottaen huomioon ammuksen, mitatun etäisyydenm ennakon,vaunun kallistuskulman ja asetetut ballistiset arvot. Tietokone pitää putken oikeassa tähtäyspisteessä kääntäen tornia ja muuttaen tykin koroa sen mukaan mihin ampuja osoittaa yläpeiliä. Siinä vaiheessa kun ampuja vetää liipaisimesta, tietokone laukaisee tykin kun tykki on laukaisuportissa. Mitä parempi ammunnanhallintajärjestelmä ja vakautus, sitä pienempi viive laukaisussa koska järjestelmä pitää putken käytännössä kokoajan laukaisuportissa.Ymmärtääkseni vakauttimen tehtävä on pitää putki tasossa ja nimenomaan kompensoida keinunta ja pitää bingo kohdallaan seuraavaa laukausta varten. Sinänsä en ihmettele jos venakoiden vaunut keinuisivat enemmän. Onhan niillä massaakin 15-25 tonnia vähemmän kuin Abramsilla tai Leopardilla ja kuitenkin tykin kaliberi on suhtkoht sama. Ehkä puhumme eri asiasta kun puhut hidastimesta.
Itse asiassa tuossa lämppärissä näkee miten bingo pysyy täsmälleen paikallaan laukauksen jälkeen joka käsittääkseni on vakaimen tehtävä. Eli se toimii kuten pitääkin. Aikaahan tuossa ei kulu kuin sekunnin murto-osia.
Tuo ruutisavun määrä näkyy ulkokuvissakin. Ei sitä paljon putkesta pölähdä. Muuta pölyä kyllä sitten voi tosiaan olla vaikka kuinka paljon maastoista riippuen. Toki suulieska vaikuttaa myös, mutta puhutaan sekunnin kymmenyksistä. Toki silläkin on vaikutuksensa varmasti.
Lähinnä laitoin nuo lämppärikuvat referenssiksi keskusteluun lämppäreistä @kimmo.j . Jos syyrialaisille annetun vaunun lämpärillä pystyy metsästämään yksittäistä miestä rakennusten keskeltä 3km etäisyydeltä noin tarkkaan, en pitäisi suorituskykyä kovin huonona.
Sekä Leopardissa että T-sarjan vaunuissa heti laukaisun jälkeen putki nousee latauskorolle. Yläpeili pysyy suunnattuna maalialueelle. Kun T-sarjan vaunussa automaattilaitain toimii ja tykin lukko sulkeutuu tai Leopardeissa lataaja painaa ladattu-nappia, putki palautuu oikealle korolle.
T-sarjan vaunuissa ongelmana on länsivaunuja pienempi torni, joka ei salli 30 cm:än pidempää rekyyliliikettä. Rekyyliliike on lyhyt ja terävä. Vaunu ottaa vastaan sen liike-energian jota hidastin ei ole kyennyt hoitamaan. Koska suuenergia putken suulla on suuri ja vaunu painaa länsivaunuja vähemmän, heilauttaa rekyyli vaunua huomattavasti. T-72:ssa jos ampuja ei muista huuta huomio ennen laukaisua niin että vaununjohtaja painaa otsan omaa tähystyslaitettaan vasten, vaununjohtaja saa suurella todennäköisyydellä verinäytteen nenästään. Leopardissatykin laukaisua tuskin edes huomaa vaunu sisällä muuten kun putken liikkeestä ja vähäisestä savusta.
Tuota ensimmäistä videota katsellessa minusta kyllä näyttää että kyseessä on vaunujohtajan sivunäyttö jossa näkyy ampujan näyttö. Hyvälaatuinen kuva. Mutta niin kuin joku kirjoitti, meidän normaaleilla ampumaetäisyyksillä aika harvoin vaunun ampuja tai johtaja kykenee itse tähystämään omaa tultaan. Suuliekki, ruutikaasut ja maasta npuseva pöly tai lumi pitää siitä huolen. Siksi on tärkeää että vaunut tähystävät toistensa tulta että vaunu kykenee korjaamaan tulta tarpeen mukaan.