Venäläisten maakaupat ja tiedustelu

Tämä muuan kantasuomalainen Kremlin mies on rakentamassa luksuslomakylää Savoon. Nuo sisäurheiluhalli ja pesula kuullostavat aika suureellisilta.

Kirkko on jo valmiina ja mitäs löytyykään kirkon takaa:
Aivan oikein.
Huomasitko mitä muuta löytyy lähistöltä?
 
Pitäisi varmaan alkaa härkkimään näitä kohteita ja katsoa kuka ärähtää ja mikä on reagointi.

Mitään näistä kohteista tuskin on saatu määritettyä AVI:n luvalla erityiskohtieksi, joten jokamiehen oikeudet pätee niissä. Saa mennä asutuksen lähelle, mutta ei pihapiiriin.
 
Jotenkin voisin kuvitella että tällekin rakennukselle löytyy tarvittaessa ihan uusia käyttötarkoituksia... Tilaa riittää eikä ole strateginen sijaintikaan sieltä huonoimmasta päästä

Oleellista ei kai ole se mitä maan pinnalla näkyy vaan se mikä on betonista tehty pinnan alle. Oletan että hyvä bunkkeri on.
Jännä on se päivä kun Jokerit tietävät että kentällä on kahden joukkueen verran pelaajia mutta Jokerit ei ole niistä kumpikaan.
.
 
Oleellista ei kai ole se mitä maan pinnalla näkyy vaan se mikä on betonista tehty pinnan alle. Oletan että hyvä bunkkeri on.
Jännä on se päivä kun Jokerit tietävät että kentällä on kahden joukkueen verran pelaajia mutta Jokerit ei ole niistä kumpikaan.
.

Oleellista ei kai ole betoni vaan se mikä on louhittu kallioon :ROFLMAO:

Mutta olet ihan oikeilla jäljillä.

Minua tosin huolestuttaa eniten paikan sijainti.
 
Tämä muuan kantasuomalainen Kremlin mies on rakentamassa luksuslomakylää Savoon. Nuo sisäurheiluhalli ja pesula kuullostavat aika suureellisilta.

Kirkko on jo valmiina ja mitäs löytyykään kirkon takaa:
Kysyin, että mitä muuta löytyy, ja vastaan nyt itse itselleni.
Yleensä poikkeuksetta löytyy kantaverkon voimalinja ja/tai sähköasema lähistöltä.

Tässä tapauksessa Huutokosken sähköasema, 15 km linnuntietä.
Varkauden lähistöllä olevan Huutokosken sähköasema on hyvin tärkeä Itä-Suomen käyttövarmuuden kannalta, sillä se ja Kuopion pohjoispuolella sijaitsevan Alapitkän sähköasema syöttävät sähköä laajalle alueelle, jolla asuu yli 500 000 ihmistä. Lisäksi Huutokosken 110 kilovoltin kytkinlaitokseen on liitetty kolme Fingridin varavoimalaitosta, joiden tuottamalla sähköllä varmistetaan sähkön riittävyys sähköjärjestelmän mahdollisissa häiriötilanteessa.
https://www.fingrid.fi/kantaverkko/suunnittelu-ja-rakentaminen/arkisto/huutokoski/

Ja mitäpä muuta? 400 kv:n kantaverkon linja lännessä (3 km) ja 110 kv:n linja idässä (8 km).
https://fingrid.navici.com/platform/?tab=feedback

Tuosta avautuvasta kartasta kun nappaa välilehden Hankkeet, niin huomaamme, että sijainti on hyvin keskeinen.

Luksuslomakylän massaan on helppo sulautua, ja jos olisi ilkeys mielessä, niin kohteet ovat kävelymatkan päässä. Myös tieverkko on sellainen, että valvonta on vaikeaa, vaikka ajoneuvoa käyttäisi. Olettaen, että ennakkovaroitusta olisi.

En siis missään tapauksessa vihjaa, että juuri tässä hankkeessa olisi mitään hämärää. Mutta jotain strategista on aina lähellä, kun jotain tällaista rakennetaan. Ja vaikka rakentaja itse olisi viaton, niin minkäs hän sille voi, jos valtiollinen taho käyttää hyväkseen. Viittaan nyt tähän Iltalehdenkin juttuun siitä, miten erikoisjoukot soluttautuisivat.
 
Kysyin, että mitä muuta löytyy, ja vastaan nyt itse itselleni.
Yleensä poikkeuksetta löytyy kantaverkon voimalinja ja/tai sähköasema lähistöltä.

Tässä tapauksessa Huutokosken sähköasema, 15 km linnuntietä.
Varkauden lähistöllä olevan Huutokosken sähköasema on hyvin tärkeä Itä-Suomen käyttövarmuuden kannalta, sillä se ja Kuopion pohjoispuolella sijaitsevan Alapitkän sähköasema syöttävät sähköä laajalle alueelle, jolla asuu yli 500 000 ihmistä. Lisäksi Huutokosken 110 kilovoltin kytkinlaitokseen on liitetty kolme Fingridin varavoimalaitosta, joiden tuottamalla sähköllä varmistetaan sähkön riittävyys sähköjärjestelmän mahdollisissa häiriötilanteessa.
https://www.fingrid.fi/kantaverkko/suunnittelu-ja-rakentaminen/arkisto/huutokoski/

Ja mitäpä muuta? 400 kv:n kantaverkon linja lännessä (3 km) ja 110 kv:n linja idässä (8 km).
https://fingrid.navici.com/platform/?tab=feedback

Tuosta avautuvasta kartasta kun nappaa välilehden Hankkeet, niin huomaamme, että sijainti on hyvin keskeinen.

Luksuslomakylän massaan on helppo sulautua, ja jos olisi ilkeys mielessä, niin kohteet ovat kävelymatkan päässä. Myös tieverkko on sellainen, että valvonta on vaikeaa, vaikka ajoneuvoa käyttäisi. Olettaen, että ennakkovaroitusta olisi.

En siis missään tapauksessa vihjaa, että juuri tässä hankkeessa olisi mitään hämärää. Mutta jotain strategista on aina lähellä, kun jotain tällaista rakennetaan. Ja vaikka rakentaja itse olisi viaton, niin minkäs hän sille voi, jos valtiollinen taho käyttää hyväkseen. Viittaan nyt tähän Iltalehdenkin juttuun siitä, miten erikoisjoukot soluttautuisivat.
Katselin juuri yksi ilta ajankuluksi kuinka kaikki tiedot sähköverkoista netissä. Siitä vain google earthista kattelee ilmakuvia ja toteaa että kyllä on heppoisissa kantimissa sähköverkon solmukohtien suojaus. Ei tarvitse kuin räjähteitä täyteen lastatulla pakettiautolla ajaa portin läpi, parkkeerata oikeeseen kohtaan ja juosta toverin autoon ja se on moro sähköille.
 
Mutta ymmärtäkseni Suomen sähköverkko on niin rakennettu että jos yksi linja poissa niin voi toista kautta ajaa. Ja näin minimoiden sähköttä oleva alue.
Näin sen on kerrottu ainakin olevan ja näin se varmaan onkin. Eli kestää varmaan muutamankin luontaisen häiriön, esim myrskyt, ukkoset tms luonnonmullistukset. Mutta en usko että kestää tieten tahdoin aiheutettua tihutyötä useammassa kohteessa samanaikaisesti.
 
Kotasaaresta tuli mieleen, mitä mahtaa kuulua Parikkalan rajanylityspaikan laajentamiselle.

Malin kirjoitti muutama vuosi sitten venäläisten hankkeista tieyhteyksien parantamiseksi Pietarista ja Petroskoista Parikkalaan, Venäjän puolustusministeriön satojen neliökilometrien aluevarauksesta paikan tuntumassa sekä suunnitellusta Parikkala – Vaasa -reitistä.

” Venäjä on ajanut määrätietoisesti tavaraliikenteelle tarkoitettua Parikkala-Syväoron väliaikaista rajanylityspaikkaa kansainväliseksi ylityspaikaksi. Kansainvälistämisen myötä raja-asema avautuisi myös henkilöliikenteen käyttöön.”

” Venäjä lähestyi Suomea rajanylityspaikkaa koskevalla nootilla muutama vuosi sitten.”

” Venäjän federaation rahoittamaan tiehankkeeseen liittyy myös mittava, Venäjän puolustushallinnolle osoitettu aluevaraus Suomen rajan tuntumassa, runsaat 50 kilometriä Parikkalasta.

Iltalahden haltuunsa saamien asiakirjojen mukaan Venäjän keskushallinto valmistelee Pietarin kokoisen, 87 000 hehtaarin suuruisen hallinnollisen yksikön rakentamista Lahdenpohjan seutuville vajaan kymmenen vuoden sisällä.

Aluevaraus on lähes seitsemän kertaa suurempi kuin Petroskoi. Venäjän keskushallinto sitoutuu asiakirjojen mukaan ohjaamaan alueen kehittämiseen 200 miljardia ruplaa.

Asiakirjoissa hanketta kuvataan strategiseksi ja salaiseksi. Hanketta johtaa ja valmistelee Venäjän puolustusministeriö.”

” Samaan aikaan, kun Venäjä on kehittänyt omaa tieverkostoaan kohti Suomen rajaa ja vaatinut Parikkalan avaamista henkilöliikenteelle, ovat venäläiset sijoittajat häärineet aktiivisesti Suomen puolella Loviisasta Kajaaniin liikennöivällä valtatie kuudella.”

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201701232200057953


17674439.jpg


https://www.ita-savo.fi/paikalliset/3900221
 
Kotasaaresta tuli mieleen, mitä mahtaa kuulua Parikkalan rajanylityspaikan laajentamiselle.

Malin kirjoitti muutama vuosi sitten venäläisten hankkeista tieyhteyksien parantamiseksi Pietarista ja Petroskoista Parikkalaan, Venäjän puolustusministeriön satojen neliökilometrien aluevarauksesta paikan tuntumassa sekä suunnitellusta Parikkala – Vaasa -reitistä.

” Venäjä on ajanut määrätietoisesti tavaraliikenteelle tarkoitettua Parikkala-Syväoron väliaikaista rajanylityspaikkaa kansainväliseksi ylityspaikaksi. Kansainvälistämisen myötä raja-asema avautuisi myös henkilöliikenteen käyttöön.”

” Venäjä lähestyi Suomea rajanylityspaikkaa koskevalla nootilla muutama vuosi sitten.”

” Venäjän federaation rahoittamaan tiehankkeeseen liittyy myös mittava, Venäjän puolustushallinnolle osoitettu aluevaraus Suomen rajan tuntumassa, runsaat 50 kilometriä Parikkalasta.

Iltalahden haltuunsa saamien asiakirjojen mukaan Venäjän keskushallinto valmistelee Pietarin kokoisen, 87 000 hehtaarin suuruisen hallinnollisen yksikön rakentamista Lahdenpohjan seutuville vajaan kymmenen vuoden sisällä.

Aluevaraus on lähes seitsemän kertaa suurempi kuin Petroskoi. Venäjän keskushallinto sitoutuu asiakirjojen mukaan ohjaamaan alueen kehittämiseen 200 miljardia ruplaa.

Asiakirjoissa hanketta kuvataan strategiseksi ja salaiseksi. Hanketta johtaa ja valmistelee Venäjän puolustusministeriö.”

” Samaan aikaan, kun Venäjä on kehittänyt omaa tieverkostoaan kohti Suomen rajaa ja vaatinut Parikkalan avaamista henkilöliikenteelle, ovat venäläiset sijoittajat häärineet aktiivisesti Suomen puolella Loviisasta Kajaaniin liikennöivällä valtatie kuudella.”

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201701232200057953


17674439.jpg


https://www.ita-savo.fi/paikalliset/3900221
Kyllä mahtanee itärajalla olevan jo riittävästi ylityspaikkoja. Parempi meidän puolella rajaa satsata kunnolla yhden ylityspaikain varustamiseen, kuin hajoittaa resursseja lähialueelle. Jos tieyhteydet on Venäjän puolella ongelma, parantakoot itse koilinen - lounas -linjan reittejä vaikka Syväarosta Vaalimaalle asti.
 
Kyllä mahtanee itärajalla olevan jo riittävästi ylityspaikkoja. Parempi meidän puolella rajaa satsata kunnolla yhden ylityspaikain varustamiseen, kuin hajoittaa resursseja lähialueelle. Jos tieyhteydet on Venäjän puolella ongelma, parantakoot itse koilinen - lounas -linjan reittejä vaikka Syväarosta Vaalimaalle asti.
Itse tykkäisin että ruuhkattomia ylityspaikkoja olisi useita sillä olen ajatellut siirtyä viinat Virosta, bensat Venäjältä taktiikkaan. Tosin rajanylityksen hitaus itärajalla johtuu tiettävästi venäjän tullin hitaudesta, ei Suomen.
 
Tuossa taisi samalla mennä jonkinlainen viesti omistajalle.

Silminnäkijät: Puolustusvoimien kone tiedusteli venäläisoligarkin saarta – Learjet kiersi ympyrää kohteen yllä​


”Kone lensi koko ajan matalalla ja kiersi aina uudelleen Kotasaaren päälle”, silminnäkijä kertoo Iltalehdelle. Puolustusministeri Antti Kaikkonen muistutti Ylen A-studiossa, miten reagoitiin Airiston helmeen.​

Kun rantakaavan poikkeamislupaa käsiteltiin toukokuussa 2020 Puumalan teknisessä lautakunnassa, asemapiirroksessa ei näkynyt lainkaan helikopterikenttää.

Puolustusvoimat on hyvin todennäköisesti tehnyt tiedustelulennon Puumalan Kotasaareen.

Iltalehti on haastatellut kahta silminnäkijää, jotka todistivat tapahtumia lähietäisyydeltä ja näkivät Puolustusvoimien Learjet 35 A/S -valvontakoneen kiertävän matalalla ympyrää Kotasaaren yllä.

– Kone lensi koko ajan matalalla ja kiersi aina uudelleen Kotasaaren päälle. Kierroksia oli ainakin 5–6. Se lensi hyvin hitaasti, silminnäkijä kertoo IL:lle.

Eri paikasta tapahtumia todistanut toinen silminnäkijä sanoo kiinnittäneensä heti huomionsa konetyyppiin, sen väritykseen ja lentokoneen tunnuksiin.

– Lentokone oli Ilmavoimien Learjet, hän sanoo.

Tiedustelulento tapahtui keskiviikkona 13. lokakuuta aamupäivällä.

Paikalta otetut valokuvat vahvistavat silminnäkijöiden kertomukset. Niissä näkyy yhdysvaltalaisvalmisteinen kaksimoottorinen Learjet-suihkukone.

Ilmavoimat kertoo verkkosivuillaan, että koneella on ”valmius suorittaa valokuvaus-, laskeumantiedustelu- ja merivalvontalentoja”. Learjetit on sijoitettu Satakunnan lennoston Tukilentolaivueeseen.

Ilmavoimien Learjet kiersi silminnäkijöiden mukaan pitkään ympyrää Kotasaaren yllä.
Ilmavoimien Learjet kiersi silminnäkijöiden mukaan pitkään ympyrää Kotasaaren yllä.

Ilmavoimien Learjet kiersi silminnäkijöiden mukaan pitkään ympyrää Kotasaaren yllä.Silminnäkijän kuva

Ministeriö seuraa​

Puumalassa sijaitsevan Kotasaaren omistaa FSB-yhteyksistään tunnettu ja asekauppaan liitetty oligarkki Igor Kesaev.

Puolustusministeriö kertoi Iltalehdelle lokakuun alussa, että se seuraa tarkasti, mihin tarkoituksiin Kotasaaren kiinteistöjä käytetään.

Ministeriö nosti julkisuuteen sen vaihtoehdon, että Kotasaaren pakkolunastus on mahdollista, mikäli kiinteistöä käytetään Suomen turvallisuutta vaarantavaan toimintaan esimerkiksi majoittamalla sen tiloihin kansallista turvallisuutta uhkaavia henkilöitä.

– Voimme vahvistaa, että Kotasaaren rakennushanke on seurannassamme. Kesaevin tai kenenkään muun kultaisen passin ostajan on turha kuvitella, että he välttäisivät valvontamme, kertoi tiimin vetäjä Anu Sallinenpuolustusministeriön kiinteistö- ja ympäristöyksiköstä.

Suomalaiset sotilasasiantuntijat ovat arvioineet Iltalehdelle, että puolustusministeriön julkinen kannanotto on poikkeuksellinen ja kertoo asian vakavuudesta.

Ilmavoimat hankki Learjetinsä vuonna 1982. Valmistaja varusteli sotilaskäyttöön tulleet Learjetit muun muassa alarungon valokuvausikkunoilla. Koneet varusteltiin modernilla tekniikalla vuonna 2018, mutta Ilmavoimat ei kerro tarkasti, millainen tehtäväkohtainen varustus koneisiin asennettiin.
Ilmavoimat hankki Learjetinsä vuonna 1982. Valmistaja varusteli sotilaskäyttöön tulleet Learjetit muun muassa alarungon valokuvausikkunoilla. Koneet varusteltiin modernilla tekniikalla vuonna 2018, mutta Ilmavoimat ei kerro tarkasti, millainen tehtäväkohtainen varustus koneisiin asennettiin.

Ilmavoimat hankki Learjetinsä vuonna 1982. Valmistaja varusteli sotilaskäyttöön tulleet Learjetit muun muassa alarungon valokuvausikkunoilla. Koneet varusteltiin modernilla tekniikalla vuonna 2018, mutta Ilmavoimat ei kerro tarkasti, millainen tehtäväkohtainen varustus koneisiin asennettiin. Ilmavoimat

Piilotettu helikopterikenttä​

Iltalehti kuvasi Kotasaaren ilmasta ja vesiltä. Videokuvaus paljasti muun muassa, että saaren keskelle on kätketty korkeilla maavalleilla suojattu helikopterikenttä.

IL on näyttänyt Kotasaaren kuva- ja videomateriaalin suomalaisille sotilasasiantuntijoille.

Sotilasasiantuntijat kertovat, että Kotasaari on sijainniltaan, maantieteeltään, kooltaan ja infrastruktuuriltaan sen kaltainen paikka, jollaisia Venäjän armeijan erikoisjoukot pyrkivät hankkimaan käyttöönsä mahdollista tarvetta varten. Tämän kaltaisia paikkoja voidaan tarvittaessa ottaa käyttöön.

Kotasaari-niminen tila on suuri, pinta-alaltaan yli 20 hehtaaria.

Sotilasasiantuntija sanoo, että helikopterikenttä ja sitä ympäröivä maavalli on rakennettu sotilasoppien mukaisesti. Kenttää ei pysty havaitsemaan eikä tarkkailemaan maatasosta, eikä sille näe edes lintuperspektiivistä sivusuunnasta.

Iltalehti kuvasi 20 hehtaarin suuruisen Kotasaaren ilmasta. Videolla näkyvät suuret rakennukset, tieverkosto ja helikopterikenttä.
Helikopterikenttä on kaivettu metsäisen moreeniharjun kupeeseen painanteeseen, jossa maaston korkeuserot antavat kentälle hevosenkengän muotoisen suojan.

Harjuun upotetulle kentälle kulkee kapea asvalttitie. Paksu ja korkea maavalli ympäröi kenttää joka ilmansuunnasta. Maavallin läpi on tehty tien pistokohtaan s-kirjaimen mallinen mutka.

Edes tien kohdalta ei siis ole näkyvyyttä helikopterikentälle. Ainoastaan suoraan kentän yläpuolelta on mahdollista havaita, ketkä saareen saapuvat ja millaista välineistöä sinne kuljetetaan tai ketkä saaresta lähtevät helikopterilla.

IL pyysi Maanmittauslaitokselta kauppakirjan Kotasaaren myynnistä Kesaeville.

Kauppa tehtiin 2. huhtikuuta 2020, jolloin Kesaev osti kiinteistön yksityishenkilönä 700 000 eurolla. Kauppakirjaan on kirjattu, että Kesaev on EU-maa Kyproksen kansalainen. Siitä ei löydy mainintaa ostajan venäläisyydestä. Näin toimimalla Kesaev kiersi luvanhakuvelvollisuuden maakauppaan Suomen Puolustusvoimilta.

Erikseen mainitaan, että Kesaev ostaa saaren perustettavan yhtiön lukuun. Tämä yhtiö, Oy Mersaari Ab, on 100-prosenttisesti Kesaevin omistuksessa, ja yhtiön perustamisasiakirjoissa Kesaev todistaa henkilöytensä Venäjän passilla.

Puumalan kunta myönsi 28. toukokuuta 2020 poikkeamisluvan voimassa ollutta rantakaavaa suurempien rakennuksien rakentamiselle.

Kun poikkeamislupaa käsiteltiin Puumalan teknisessä lautakunnassa, uuden kaavan asemapiirroksessa ei näkynyt lainkaan helikopterikenttää.

Puumalan kunnanjohtaja Niina Kuuva, tekninen johtaja Kimmo Hagman ja kunnan rakennustarkastaja kertovat IL, että kun poikkeamislupaa käsiteltiin, kunnan päätöksentekijöillä ei ollut tietoa omistajan aikomuksesta louhia saaren keskelle iso helikopterikenttä.

– Näin on eli asemapiirroksessa ei näy helikopterikenttää, Kuuva kertoo kolmikon yhteisessä vastauksessa tietopyyntöön.

Erikoisen asiasta tekee se, että asemapiirros on muilta osin erittäin yksityiskohtainen. Siinä esimerkiksi kerrotaan metrilleen pienten laitureiden pituudet ja sijainnit.

Puumalan virkamiehillä ja asukkailla tai Suomen muilla viranomaisilla ei ole tietopyyntövastauksen perusteella ollut tietoa Kotasaaren rakennushankkeen ja käytön koko luonteesta siinä vaiheessa, kun poikkeamislupa on ollut kunnassa vireillä.

Kotasaaren yllä matalalla kierroksia tehnyt Puolustusvoimien Learjet-tiedustelukone tallentui useiden silminnäkijöiden valokuviin.
Kotasaaren yllä matalalla kierroksia tehnyt Puolustusvoimien Learjet-tiedustelukone tallentui useiden silminnäkijöiden valokuviin.

Kotasaaren yllä matalalla kierroksia tehnyt Puolustusvoimien Learjet-tiedustelukone tallentui useiden silminnäkijöiden valokuviin. Silminnäkijän kuva

Kaikkonen muistutti Airiston helmestä​

Iltalehden julkaisemien tietojen jälkeen puolustusministeri Antti Kaikkonenotti Kotasaaren tapaukseen julkisesti kantaa Ylen A-studiossa.

Kaikkonen muistuttaa siitä, miten turvallisuusviranomaiset tekivät yllätysratsian Airiston helmen kiinteistöihin.

– Jos tuolla kyseisellä paikalla [Kotasaaressa] havaitaan epäilyttävää tai Suomen turvallisuuden kannalta haitallista toimintaa, siihen tullaan puuttumaan. Siihen löytyvät kyllä keinot. Puututtiin myös Airiston helmeen, kun epäiltiin, että siellä tapahtuu rikollista toimintaa, jämäkästi esiintynyt Kaikkonen painotti.

Kaikkonen kertoi, että hän haluaa poistaa nykyisen maanostolainsäädännön porsaanreikiä.

Yksityiskohdista Kaikkonen ei vielä kertonut, koska lainvalmistelu on puolustusministeriössä kesken.

– Juuri tämäntapaiset tilanteet ovat vaikeasti seurattavia, ja voi olla, että juuri näissä täytyy lainsäädäntöä pyrkiä korjaamaan. Se ei välttämättä aivan yksinkertaista ole, mutta itse kyllä haluan, että lainsäädäntö on mahdollisimman aukoton, Kaikkonen vastasi suoraan kysymykseen Kesaevin kyproslaisena tekemästä kaupasta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin lentopaikka-asioiden tiiminvetäjä Pasi Takala kertoi Iltalehdelle, että Kotasaaren suurelle helikopterikentälle ei ole haettu rakentamislupaa Traficomista.

Takala vastasi suullisesti IL:n tietopyyntöön ja kertoi, että helikopterikentän olemassaolo tuli viraston tietoon Iltalehden uutisoitua kentästä.

Virastosta ei Takalan mukaan löydy ensimmäistäkään asiakirjaa, joka liittyisi Kotasaaren helikopterikenttään.

Ainakin neljä EU-maata myy puolustusministeriön tietojen mukaan passeja rahaa ja investointeja vastaan. Kypros, Kreikka, Bulgaria ja Malta käyvät kauppaa passeilla, viides EU-maa Portugali oleskeluluvilla.

Kultaisen passin haltijat saavat yhteismarkkina-alueella samat juridiset oikeudet kuin aidot kansalaiset.

Kotasaaressa on majoitustilaa arviolta sadalle hengelle. Saari on tiukasti ulkopuolisilta suljettu. Henri Kärkkäinen

Yhtiön edustaja: ”Kesämökki”​

lltalehti on tavoittanut saaren omistavan yhtiön hallituksen jäsenen, joka on sanonut, että yhtiö ja Kesaev eivät kommentoi asiaa.

Hallituksen jäsenen mukaan Kotasaaren kiinteistö on kesämökki.

Lauantaina Kotasaaren yllä lensi tumma helikopteri. Siitä ei ole varmuutta, onko kopteri Suomen viranomaisten vai jonkin muun tahon käytössä. Silminnäkijän kuva

Kotasaaren yllä on silminnäkijöiden mukaan ollut lentotoimintaa myös keskiviikkoisen Puolustusvoimien tiedustelulennon jälkeen. Silminnäkijän mukaan lauantaina 16. lokakuuta Kotasaaren yllä lensi tumma helikopteri, joka ei hänen havaintojensa perusteella laskeutunut saareen vaan kiersi ringin sen yläpuolella.

Kotasaari sijaitsee Partalansaaren lounaiskulmassa pitkän vuonomaisen lahden keskivaiheilla. Sinne pääsee autolla vain kapeaa maavallia pitkin.

 
Eletään kaikinpuolin merkillistä aikaa. Kovaa peliä pohjolassa.
Armeija lähettää tiedustelukoneen omalle maalleen tiedustelemaan viholllisen rakennukset jotka maa antoi rakentaa.
Näissä oli aikanaan jotain tiedustelu sensoreita mutta tuskin enää. Olisiko pelkästään voimannäyttö?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top