Venäläisten maakaupat ja tiedustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja deeq
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Olisikohan tuossa tulossa uusi Airiston Helmi? Mukava seurata, mutta pikkasen haisee, kun katsoo videon🤔

Ei tilanne nyt niin paha ole niin kauan kun meillä on venäläiskiinteistöjen osoitteet tiedossa.
 
Ei tilanne nyt niin paha ole niin kauan kun meillä on venäläiskiinteistöjen osoitteet tiedossa.

Entäs jos ne kiinteimmistöt ovat suomalaisbulvaanien, EUn alueelle sijoittuneiden yritysten tms.tms. hallinnassa? Ylen helppo rasti olisikin, kun postilaatikossa lukisi aina Rodion Raskolnikov tai Sergei Makarov. Siinä voi lukea Andrei Pavarotti tai vaikka Asianajoliike Björkman ja Nilsson et pojke. Tai Mervi Vähäminkki.

Julkisuuteen marssitetaan kuvastoa, joka on niin ilmeistä, että oikein hengästyttää. Hekokenttää ja kylmiä varastoja, sotilastukikohtien tms. ympärillä sijaitsevia hökkeleitä ja näköalapaikoilla tönöttäviä korsuja. Mutta mikä mahtaa olla tämän shown kluu?

Suomalaisyrityksille ja -kunnille yritetään tehdä asioita selväksi monella tavalla. Jossain päin Suomea asia hoksataan ja tausin ullattaen jossain päin sitä ei haluta ymmärtää ja hyväksyä. Mani toolk puulshitmani, kuten atlanttiset kumppanimmekin toteavat lystikkäästi.

On tässä casessa vastavakoilulle sarkaa kynnettäväksi ja asioiden päälle pääseminen voi olla myös tusqaa.
 
Koneet varusteltiin modernilla tekniikalla vuonna 2018, mutta Ilmavoimat ei kerro tarkasti, millainen tehtäväkohtainen varustus koneisiin asennettiin.

Tämä olikin itselle uutta tietoa. Voisihan noissa, olla SAR-tutkaa tms, jolla tehdä kuvannusta kaikissa olosuhteissa tms.
 
Onko Teboilille kahden valtatien risteyksessä myyty huoltamotontti yhtä paha moraalinen ongelma?

Miten tämä Puumalan paikka on jotenkin poikkeuksellisen strateginen?

En ihan helpolla keksi. Selustaan pääseminen on toki strategista, mutta sehän tarkoittaa sitten jo puolta Suomea.

Airiston helmessä oltiin Turkuun johtavan meriväylän ääressä, mutta Saimaan syväväylällä ei ole vastaavaa merkitystä.
Minun mielestäni Suomesta on myyty paljon tontteja ja maata siten, että myyvä taho on kyllä ymmärtänyt, että kenelle myy ja että kyseessä voi olla riski Suomen kannalta. Mutta toki minun on helppo sivulta huudella.... Ymmärrän houkutuksen, kun ostaja tarjoaa parempaa hintaa kuin muut, vaikka moraalisesti olisikin epäilyttävät kaupat. Asiaanhan on viime vuosina herätty, mutta paljon "pahaa" ehti tapahtua.
 
Minun mielestäni Suomesta on myyty paljon tontteja ja maata siten, että myyvä taho on kyllä ymmärtänyt, että kenelle myy ja että kyseessä voi olla riski Suomen kannalta. Mutta toki minun on helppo sivulta huudella.... Ymmärrän houkutuksen, kun ostaja tarjoaa parempaa hintaa kuin muut, vaikka moraalisesti olisikin epäilyttävät kaupat. Asiaanhan on viime vuosina herätty, mutta paljon "pahaa" ehti tapahtua.
Ei venäläisen asekauppiaan nimi ole kaikille tuttu ja kun ostaja on välittäjän toimestä esitelty Kyproslaiseksi (tai joksikin muuksi), ei tavan kansalaisella välttämättä herää epäilystä. Kaupan on hoitanut suurella todennäköisyydella kotimainen välittäjä.
 
Onko Teboilille kahden valtatien risteyksessä myyty huoltamotontti yhtä paha moraalinen ongelma?
Ei ole ainakaan samassa mielessä. Käsittääkseni huoltamoita pyörittävät tavalliset suomalaiset huoltamoyrittäjät henkilökuntineen ja toiminta on läpinäkyvää.
 
Ei tilanne nyt niin paha ole niin kauan kun meillä on venäläiskiinteistöjen osoitteet tiedossa.
Venäjänkielisiä Suomessa n. 60000, joista osa venäjän ja osa Suomen kansalaisia plus vino pino kaksoiskansalaisia. Esim Virolahden asukkaista 5 % venäjänkielisiä ja sitten "lehdistö" kehtaa puhua strategisista rajavartioasemista.
Kaiken lisäksi tuo venäjänkielisten Suomessa asuvien lukumäärä kasvaa hurjaa vauhtia, eräiden ennusteiden mukaan 2050 heitä yhtä paljon kuin ruotsinkielisiä. Tähän kun päälle lasketaan ne Venäjällä asuvien venäläisten mökit/huvilat pitkin Suomea ollaan kyllä aika mahdottomassa tilanteessa "valvoa" näitä. Ja kun vielä huomioidaan ettei venäläisetkään ole niin tyhmiä että perustaa todellisia vihreitten miesten leirejä ennenkuin lähellä aiottua toimintaa. Ja se toiminta ei tarvitse betonipintaista hekokenttää, hehheh hyvin salattu. Joku Tatjanan viljelemä maatila on taatusti lähempänä totuutta kuin nämä satavarmasti "paljastuvat" lomakeskukset kenttineen.
Paras lääke näitä vastaan lienee suojata oma toiminta ja valmistautua vasta toimintaan.
Nuo sähköverkot on paha rasti mutta eiköhän ne ole kuitenkin risteilyohjusten kohteita...
 
Oligarkit tunnetusti aika vainoharhaista porukkaa ja venäjällä vieläpä ihan aiheestakin. Voisiko olla ihan vaan oman(ja perheen) turvallisuuden tunteen vuoksi rakennettuja puolustus- ja evakuointipaikkoja?
Rakentaisin jotain varustuksia ehkä itsekin jos olisi rahaa heittää moiseen.
 
Kotasaaresta tuli mieleen, mitä mahtaa kuulua Parikkalan rajanylityspaikan laajentamiselle.

Malin kirjoitti muutama vuosi sitten venäläisten hankkeista tieyhteyksien parantamiseksi Pietarista ja Petroskoista Parikkalaan, Venäjän puolustusministeriön satojen neliökilometrien aluevarauksesta paikan tuntumassa sekä suunnitellusta Parikkala – Vaasa -reitistä.

” Venäjä on ajanut määrätietoisesti tavaraliikenteelle tarkoitettua Parikkala-Syväoron väliaikaista rajanylityspaikkaa kansainväliseksi ylityspaikaksi. Kansainvälistämisen myötä raja-asema avautuisi myös henkilöliikenteen käyttöön.”

” Venäjä lähestyi Suomea rajanylityspaikkaa koskevalla nootilla muutama vuosi sitten.”

” Venäjän federaation rahoittamaan tiehankkeeseen liittyy myös mittava, Venäjän puolustushallinnolle osoitettu aluevaraus Suomen rajan tuntumassa, runsaat 50 kilometriä Parikkalasta.

Iltalahden haltuunsa saamien asiakirjojen mukaan Venäjän keskushallinto valmistelee Pietarin kokoisen, 87 000 hehtaarin suuruisen hallinnollisen yksikön rakentamista Lahdenpohjan seutuville vajaan kymmenen vuoden sisällä.

Aluevaraus on lähes seitsemän kertaa suurempi kuin Petroskoi. Venäjän keskushallinto sitoutuu asiakirjojen mukaan ohjaamaan alueen kehittämiseen 200 miljardia ruplaa.

Asiakirjoissa hanketta kuvataan strategiseksi ja salaiseksi. Hanketta johtaa ja valmistelee Venäjän puolustusministeriö.”

” Samaan aikaan, kun Venäjä on kehittänyt omaa tieverkostoaan kohti Suomen rajaa ja vaatinut Parikkalan avaamista henkilöliikenteelle, ovat venäläiset sijoittajat häärineet aktiivisesti Suomen puolella Loviisasta Kajaaniin liikennöivällä valtatie kuudella.”

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201701232200057953


17674439.jpg


https://www.ita-savo.fi/paikalliset/3900221
Kotasaari merkitty sinisella merkillä.


Näitä kahta karttaa kun katsoo, niin tulee mieleen jäätyneen konfliktin tilan valmistelu.
Moottoritie A-121 ja Lahdenpohjan logistiikka-alue mahdollistavat huollon.
Jos halutaan Suomesta lohkaista Ukrainan tyyliin joku alue, nopeasti, ja käyttää sitä kiristysvälineenä, niin tuossahan se helpoin rasti on. Ei mikään Ahvenanmaa, eikä Hanko.
Puumalansalmesta silta alas, Vekaransalmesta silta alas (Kukkapään lomakeskus), samoin Punkaharjulta (Kultakiven lomakeskus), koillisesta kiinni Kesälahti ja toinen raja kiinni Saimaan kanavaan.

Meidän joukkojen vastatoimenpiteet erittäin vaikeita nopeassa tilanteessa, ja jos ennakkovaroituksen ansiosta alueella olisi jo meikäläisiä, niin yhteydet katkeaisivat.
Mites valtaat tuon takaisin? Helposti puolustettava vastustajan näkökulmasta. Lähtisimmekö Venäjän alueen kautta koukkaamaan, tuskinpa.
Siitä sitten säätelemään rintaman intensiteettiä, kuten on nähty Ukrainassa vuodesta 2014 lähtien.

Moottoritie ja logistiikka-alue kuulostavat suureellisilta pelkästään Suomea vastaan, mutta kun niitä ajattelee Itämeren alueen voimatasapainon muuttamisen ja NATO:N Baltian sivustan heikentämisen näkökulmasta, niin...
 
Oligarkit tunnetusti aika vainoharhaista porukkaa ja venäjällä vieläpä ihan aiheestakin. Voisiko olla ihan vaan oman(ja perheen) turvallisuuden tunteen vuoksi rakennettuja puolustus- ja evakuointipaikkoja?
Rakentaisin jotain varustuksia ehkä itsekin jos olisi rahaa heittää moiseen.
Rikkailla on tapana ympäri maailmaa tehdä noin eikä tuommoisen "lomakylän" rakentamiseksi Suomen korpeen tarvitse edes olla kovin rikaskaan. Eiköhän näittenkin omistajien oikeat lomakylät ole jossain lämpimässä, tämä Suomessa oleva sitten joku kalamaja tai salarakkaan tapaamispaikka.
Lenteli muuten pääkaupungista hekolla Turun saaristoon eräs jonkin aikaa sitten kuollut audikuskikin, eli ei nyt ihan kauhian rikas tarttee olla.
 
Rikkailla on tapana ympäri maailmaa tehdä noin eikä tuommoisen "lomakylän" rakentamiseksi Suomen korpeen tarvitse edes olla kovin rikaskaan. Eiköhän näittenkin omistajien oikeat lomakylät ole jossain lämpimässä, tämä Suomessa oleva sitten joku kalamaja tai salarakkaan tapaamispaikka.
Lenteli muuten pääkaupungista hekolla Turun saaristoon eräs jonkin aikaa sitten kuollut audikuskikin, eli ei nyt ihan kauhian rikas tarttee olla.
Ikävä kyllä haisee. Venäläiseen ei voi luottaa, ei ole meidän vinkkelistä koskaan voinut. Se on jännä juttu, että juuri meille strategisesti tärkeiltä paikoilta ostavat näitä tonttejaan. Luulisi, että salarakasta on mukavampi tapailla vaikka Yyterin lähellä..... kas kun ei sinne ne ostot osu....
 
Näitä kahta karttaa kun katsoo, niin tulee mieleen jäätyneen konfliktin tilan valmistelu.
Moottoritie A-121 ja Lahdenpohjan logistiikka-alue mahdollistavat huollon.
Jos halutaan Suomesta lohkaista Ukrainan tyyliin joku alue, nopeasti, ja käyttää sitä kiristysvälineenä, niin tuossahan se helpoin rasti on. Ei mikään Ahvenanmaa, eikä Hanko.
Puumalansalmesta silta alas, Vekaransalmesta silta alas (Kukkapään lomakeskus), samoin Punkaharjulta (Kultakiven lomakeskus), koillisesta kiinni Kesälahti ja toinen raja kiinni Saimaan kanavaan.


Mielenkiintoinen ajatuskuvio.

Mikä olisi peitetarina tällaiselle Trans-Saimaan Kansantasavallalle? Uudenkaupungin rauha 1721 ja Pietari Suuri? Venäläisperäisen väestön ja omaisuuden suojeleminen?



Alueellahan on puuhastellut mm. Kreml-vetoinen Russkij Mir -säätiö.

” Lappeenrannassa, Joensuussa ja Imatralla toimiva Itä-Suomen koulu on ollut vuosien ajan yhteistyössä presidentti Vladimir Putinin perustaman venäläisen Russkij Mir -säätiön kanssa.

Russkij Mir on kustantanut Itä-Suomen koulun yksiköiden opetustiloihin tieto- ja viestintäteknistä varustelua yli 26 000 eurolla, tukenut oppikirjojen laatimista ja opettajien seminaaria sekä toteuttanut sen oppilaille opetusta Venäjällä.”

” Helsingin yliopiston Aleksanteri-instituutin tohtoritutkija Jussi Lassilan mukaan Russkij Mirin (suom. venäläinen maailma) yksi tehtävä on ajaa ulkovenäläisten etuja.

– Keskeinen painopiste on venäjänkielisten oikeuksien suojelu ja Venäjän intressien ja Kremlin näkemysten puolustaminen.”

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000900312.html



Disinformaatio-operaatioitakin on harjoiteltu. Joulukuun 2016 Imatran ampumatapauksessa vastaperustettu Twitter-tili rupesi syöttämään propagandaa muutamassa tunnissa tapahtuman jälkeen. Kuvakaappaus löytyy näemmä täältäkin.

https://maanpuolustus.net/threads/suomen-sisäinen-turvallisuus.3679/page-366#post-418493
 
Näitä kahta karttaa kun katsoo, niin tulee mieleen jäätyneen konfliktin tilan valmistelu.
Moottoritie A-121 ja Lahdenpohjan logistiikka-alue mahdollistavat huollon.
Jos halutaan Suomesta lohkaista Ukrainan tyyliin joku alue, nopeasti, ja käyttää sitä kiristysvälineenä, niin tuossahan se helpoin rasti on. Ei mikään Ahvenanmaa, eikä Hanko

Samaa mieltä. Ja kannattaa huomata, ettei tuo suunta ole lainkaan ainoa, jossa näitä omistuksia on ja sijaitsee. Sanon vaan, että saa supo ja sotilastiedustelu olla melko tarkkana, jotta pysyy tilanteen päällä. Monimaalitilanteelle luodut pohjaelementit ovat olleet kasassa jo aikoja.
 
Olisikohan tuossa tulossa uusi Airiston Helmi? Mukava seurata, mutta pikkasen haisee, kun katsoo videon🤔

LearJet lensi yli, ok. Leareissa oli ennen tutka, mutta se on käsittääkseni poistettu. Tiedustelukuvauspöntöt sai 80-luvulla myös Leareihin kiinni, mutta kyseinen toiminta ja kalusto on jo museoitu. Jolkisesti näkyvää tiedusteluvarustusta koneessa ei nopeasti oikein muuta ole kuin kuvausikkunat alaviistoon. Oudon suuria määriä antenneja koneissa ei ole, mutta Learin sisävarustus on aina ollut jotenkin vaiettu asia.
 
Back
Top