Venäläisten sotavoimien huolto: miten naapuri yöpyy ja huoltaa?

SJ kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
On täällä pohdittu paljon puutteita ja kehittämisiä meikäläisessä majoituksessa, teltoissa, lämpöjälkien minimoimisessa jne. Mutta miten vihollinen sen tekee? Miten ryssät majoittavat joukkonsa taistellessaan vieraalla maalla? Miten huolehtivat vartioinnista, harhauttamisesta, naamioinnista, jne. vai huolehtivatko mitenkään? Onko soveltuvaa kalustoa? Millaisia puutteita siinä on? Miten ruokahuolto jne. pelaa, luottavatko säilykkeisiin vai mitä tapahtuu oikein?

Venäläisten mekanisoidulla pataljoonalla ei ole omia huoltojoukkoja - ylempi komentoporras siis huolehtii siitä, että pataljoonalla riittää tavaraa. Huollon tarve on suuri ja se kuljetaan kumipyöräajoneuvoilla. Eli vähimmäisvaatimuksena on kovapohjainen ura. Hyökkäyksellä on aina saatava haltuun myös huoltotieksi sopiva reitti.

Yksittäisiä sotilaita ei juurikaan huolleta. Syövät säilykkeitä ja majoittumista varten on huopa tai makuupussi. Todennäköisin majoittumisvaihtoehto on jalkaväellä oma ajoneuvo. Jos haavoittuu niin autoinjektorilla kipulääkitys ja tienreunaan odottamaan seuraavaa kuljetusta taakse.

Eli homma menee sillä "sotakone" tyylillä? Eli, täyteen lastattu "kone" osoitetaan haluttuun suuntaan ja päästetään liikkeelle? Se sitten menee niin kauan kuin vain ammuksia ja polttoainetta riittää, sitten tulee toinen pumppu tilalle. Kaipa siinä jaksaa valvoa sen ajan mitä polttoaine ja ammukset riittävät, joten ei kai siinä isommin nukkumavehkeitä sitten kaivata.

Minä en tähän ihan usko, vaikka kapiainen onkin tätä palstalla markkinoinut. Se menee noin ehkä suursodan oloissa, jossa divisioona jauhetaan olemattomiin kymmenen kilometrin matkalla. Kun ajatellaan rajanaapurina olevan rääpäleen miehittämistä, niin siinä on silloin samat odotukset, kuin talvisodan edellä. Yksi pumppu per suunta ja se hoitaa homman. Jos me sotketaan se suohon, niin ei sieltä ole heti ketään perässä tulossa. Georgiassa tilanne olisi ollut aivan sama. Jos georgialaiset olisivat pistäneet ensimmäisen Gorin tunnelista tulleen yhtymän silpuksi, niin venäläiset olisivat joutuneet ihmettelemään mistä seuraava löytyy.
 
JOKO kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
On täällä pohdittu paljon puutteita ja kehittämisiä meikäläisessä majoituksessa, teltoissa, lämpöjälkien minimoimisessa jne. Mutta miten vihollinen sen tekee? Miten ryssät majoittavat joukkonsa taistellessaan vieraalla maalla? Miten huolehtivat vartioinnista, harhauttamisesta, naamioinnista, jne. vai huolehtivatko mitenkään? Onko soveltuvaa kalustoa? Millaisia puutteita siinä on? Miten ruokahuolto jne. pelaa, luottavatko säilykkeisiin vai mitä tapahtuu oikein?

Venäläisten mekanisoidulla pataljoonalla ei ole omia huoltojoukkoja - ylempi komentoporras siis huolehtii siitä, että pataljoonalla riittää tavaraa. Huollon tarve on suuri ja se kuljetaan kumipyöräajoneuvoilla. Eli vähimmäisvaatimuksena on kovapohjainen ura. Hyökkäyksellä on aina saatava haltuun myös huoltotieksi sopiva reitti.

Yksittäisiä sotilaita ei juurikaan huolleta. Syövät säilykkeitä ja majoittumista varten on huopa tai makuupussi. Todennäköisin majoittumisvaihtoehto on jalkaväellä oma ajoneuvo. Jos haavoittuu niin autoinjektorilla kipulääkitys ja tienreunaan odottamaan seuraavaa kuljetusta taakse.

Eli homma menee sillä "sotakone" tyylillä? Eli, täyteen lastattu "kone" osoitetaan haluttuun suuntaan ja päästetään liikkeelle? Se sitten menee niin kauan kuin vain ammuksia ja polttoainetta riittää, sitten tulee toinen pumppu tilalle. Kaipa siinä jaksaa valvoa sen ajan mitä polttoaine ja ammukset riittävät, joten ei kai siinä isommin nukkumavehkeitä sitten kaivata.

Minä en tähän ihan usko, vaikka kapiainen onkin tätä palstalla markkinoinut. Se menee noin ehkä suursodan oloissa, jossa divisioona jauhetaan olemattomiin kymmenen kilometrin matkalla. Kun ajatellaan rajanaapurina olevan rääpäleen miehittämistä, niin siinä on silloin samat odotukset, kuin talvisodan edellä. Yksi pumppu per suunta ja se hoitaa homman. Jos me sotketaan se suohon, niin ei sieltä ole heti ketään perässä tulossa. Georgiassa tilanne olisi ollut aivan sama. Jos georgialaiset olisivat pistäneet ensimmäisen Gorin tunnelista tulleen yhtymän silpuksi, niin venäläiset olisivat joutuneet ihmettelemään mistä seuraava löytyy.

Mutta keskustelun aiheeseen liittyen käytännössä sama?
 
JOKO kirjoitti:
baikal kirjoitti:
sotapoliiseja ei ollut, mutta mitäs virkaa nkvd toimitti esim. 2.mms aikoihin?

Vahti ja tuhosi oman maan kansalaisia. Rintamakarkurit menivät varmasti siinä sivussa. Luultavasti heille kuului myös hallinto miehitetyillä alueilla.

Taisi olla tosiaan aika lavea tehtävänkuva.
 
SJ kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
On täällä pohdittu paljon puutteita ja kehittämisiä meikäläisessä majoituksessa, teltoissa, lämpöjälkien minimoimisessa jne. Mutta miten vihollinen sen tekee? Miten ryssät majoittavat joukkonsa taistellessaan vieraalla maalla? Miten huolehtivat vartioinnista, harhauttamisesta, naamioinnista, jne. vai huolehtivatko mitenkään? Onko soveltuvaa kalustoa? Millaisia puutteita siinä on? Miten ruokahuolto jne. pelaa, luottavatko säilykkeisiin vai mitä tapahtuu oikein?

Venäläisten mekanisoidulla pataljoonalla ei ole omia huoltojoukkoja - ylempi komentoporras siis huolehtii siitä, että pataljoonalla riittää tavaraa. Huollon tarve on suuri ja se kuljetaan kumipyöräajoneuvoilla. Eli vähimmäisvaatimuksena on kovapohjainen ura. Hyökkäyksellä on aina saatava haltuun myös huoltotieksi sopiva reitti.

Yksittäisiä sotilaita ei juurikaan huolleta. Syövät säilykkeitä ja majoittumista varten on huopa tai makuupussi. Todennäköisin majoittumisvaihtoehto on jalkaväellä oma ajoneuvo. Jos haavoittuu niin autoinjektorilla kipulääkitys ja tienreunaan odottamaan seuraavaa kuljetusta taakse.

Eli homma menee sillä "sotakone" tyylillä? Eli, täyteen lastattu "kone" osoitetaan haluttuun suuntaan ja päästetään liikkeelle? Se sitten menee niin kauan kuin vain ammuksia ja polttoainetta riittää, sitten tulee toinen pumppu tilalle. Kaipa siinä jaksaa valvoa sen ajan mitä polttoaine ja ammukset riittävät, joten ei kai siinä isommin nukkumavehkeitä sitten kaivata.

Minä en tähän ihan usko, vaikka kapiainen onkin tätä palstalla markkinoinut. Se menee noin ehkä suursodan oloissa, jossa divisioona jauhetaan olemattomiin kymmenen kilometrin matkalla. Kun ajatellaan rajanaapurina olevan rääpäleen miehittämistä, niin siinä on silloin samat odotukset, kuin talvisodan edellä. Yksi pumppu per suunta ja se hoitaa homman. Jos me sotketaan se suohon, niin ei sieltä ole heti ketään perässä tulossa. Georgiassa tilanne olisi ollut aivan sama. Jos georgialaiset olisivat pistäneet ensimmäisen Gorin tunnelista tulleen yhtymän silpuksi, niin venäläiset olisivat joutuneet ihmettelemään mistä seuraava löytyy.

Mutta keskustelun aiheeseen liittyen käytännössä sama?

Sessioon oli varattu suunnilleen 8 suunnilleen samanlaista "yhtymää",,,eli ei kyllä ekan yhtymän silppuaminen olisi tehnyt kessä ei talvi..päivän kaksi lisäaikaa ehkä.

Miten te luette oikein noita tapahtumia ja niissä mukana olleiden joukkojen listoja yms.?
 
Hejsan kirjoitti:
Syökö venäläistaistelu ja panssarivaunut paljon pensaa? tai käyttäkö ne diiseliä?

Tankkien kulutuksia en enää ulkomuistista vetäise, mutta venäläisistä kuorma-autoista Zil kuluttaa 100litraa/100km ja Kraz 250l/100km normaaliajossa. Maastossa vielä enemmän ja vaunuilla tulee vielä taistelutoiminta päälle.
 
Hejsan kirjoitti:
Venäläisillä T-55 ja eteenpäin oli ennen ja tänään tommosia pensaatynnyriä takana 2 kpl, riitikö ne kauon?

Ja jos RK:la ampuu siihen tynnyriin, pamahtaako se??

Niissä on dieseliä. Diesel ei räjähdä siihen ammuttaessa. Vaikka se syttyisi palamaankin niin se ei räjähdä kuin poikkeuksellisissa olosuhteissa.
 
baikal kirjoitti:
sotapoliiseja ei ollut, mutta mitäs virkaa nkvd toimitti esim. 2.mms aikoihin?

Poliittista "koulutusta" ja poliittisen oikeaoppisuuden valvontaa.
 
Hejsan kirjoitti:
olen kattonut liian paljon elokuvia...siinähän se tynnyri räjähtää....:D

Elokuvissa autotkin räjähtää aina kun ne vähänkään törmäävät johonkin ja cowpoyt ampuvat nappilaukauksia revovvlerilla lonkalta yli 500 metriin satoja laukauksia putkeen välillä lataamatta.
 
JOKO kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
On täällä pohdittu paljon puutteita ja kehittämisiä meikäläisessä majoituksessa, teltoissa, lämpöjälkien minimoimisessa jne. Mutta miten vihollinen sen tekee? Miten ryssät majoittavat joukkonsa taistellessaan vieraalla maalla? Miten huolehtivat vartioinnista, harhauttamisesta, naamioinnista, jne. vai huolehtivatko mitenkään? Onko soveltuvaa kalustoa? Millaisia puutteita siinä on? Miten ruokahuolto jne. pelaa, luottavatko säilykkeisiin vai mitä tapahtuu oikein?

Venäläisten mekanisoidulla pataljoonalla ei ole omia huoltojoukkoja - ylempi komentoporras siis huolehtii siitä, että pataljoonalla riittää tavaraa. Huollon tarve on suuri ja se kuljetaan kumipyöräajoneuvoilla. Eli vähimmäisvaatimuksena on kovapohjainen ura. Hyökkäyksellä on aina saatava haltuun myös huoltotieksi sopiva reitti.

Yksittäisiä sotilaita ei juurikaan huolleta. Syövät säilykkeitä ja majoittumista varten on huopa tai makuupussi. Todennäköisin majoittumisvaihtoehto on jalkaväellä oma ajoneuvo. Jos haavoittuu niin autoinjektorilla kipulääkitys ja tienreunaan odottamaan seuraavaa kuljetusta taakse.

Eli homma menee sillä "sotakone" tyylillä? Eli, täyteen lastattu "kone" osoitetaan haluttuun suuntaan ja päästetään liikkeelle? Se sitten menee niin kauan kuin vain ammuksia ja polttoainetta riittää, sitten tulee toinen pumppu tilalle. Kaipa siinä jaksaa valvoa sen ajan mitä polttoaine ja ammukset riittävät, joten ei kai siinä isommin nukkumavehkeitä sitten kaivata.

Minä en tähän ihan usko, vaikka kapiainen onkin tätä palstalla markkinoinut. Se menee noin ehkä suursodan oloissa, jossa divisioona jauhetaan olemattomiin kymmenen kilometrin matkalla. Kun ajatellaan rajanaapurina olevan rääpäleen miehittämistä, niin siinä on silloin samat odotukset, kuin talvisodan edellä. Yksi pumppu per suunta ja se hoitaa homman. Jos me sotketaan se suohon, niin ei sieltä ole heti ketään perässä tulossa. Georgiassa tilanne olisi ollut aivan sama. Jos georgialaiset olisivat pistäneet ensimmäisen Gorin tunnelista tulleen yhtymän silpuksi, niin venäläiset olisivat joutuneet ihmettelemään mistä seuraava löytyy.

Venäläinen on pitlkään noudattanut kahden kärjeuran n ja vahvemman tukemisen periaatetta. Lähes joka tasolla homma etenee niin, että leveästä rintamast työnnetään kahta potentiaalisinta uraa pitkin vahvat kärjet ja aina sitä, joka etenee tehokkaamin tuetaan takaa lisäreserveillä voimakkaasti. Siten pakotetaan puolustava puoli tukemaan enemmän sen uran puolustusa jossa rintama liikkuu jsen toisen uran kustannuksella ja mahdollisesti jopa vetäytymään siellä mahdollisen motituksen esämiseksi. Menetelmä on hyvin yksinertainen ja toimiva armeijalle, joka ei pelkää omia tappioita.
 
baikal kirjoitti:
SJ kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Venäläisten mekanisoidulla pataljoonalla ei ole omia huoltojoukkoja - ylempi komentoporras siis huolehtii siitä, että pataljoonalla riittää tavaraa. Huollon tarve on suuri ja se kuljetaan kumipyöräajoneuvoilla. Eli vähimmäisvaatimuksena on kovapohjainen ura. Hyökkäyksellä on aina saatava haltuun myös huoltotieksi sopiva reitti.

Yksittäisiä sotilaita ei juurikaan huolleta. Syövät säilykkeitä ja majoittumista varten on huopa tai makuupussi. Todennäköisin majoittumisvaihtoehto on jalkaväellä oma ajoneuvo. Jos haavoittuu niin autoinjektorilla kipulääkitys ja tienreunaan odottamaan seuraavaa kuljetusta taakse.

Eli homma menee sillä "sotakone" tyylillä? Eli, täyteen lastattu "kone" osoitetaan haluttuun suuntaan ja päästetään liikkeelle? Se sitten menee niin kauan kuin vain ammuksia ja polttoainetta riittää, sitten tulee toinen pumppu tilalle. Kaipa siinä jaksaa valvoa sen ajan mitä polttoaine ja ammukset riittävät, joten ei kai siinä isommin nukkumavehkeitä sitten kaivata.

Minä en tähän ihan usko, vaikka kapiainen onkin tätä palstalla markkinoinut. Se menee noin ehkä suursodan oloissa, jossa divisioona jauhetaan olemattomiin kymmenen kilometrin matkalla. Kun ajatellaan rajanaapurina olevan rääpäleen miehittämistä, niin siinä on silloin samat odotukset, kuin talvisodan edellä. Yksi pumppu per suunta ja se hoitaa homman. Jos me sotketaan se suohon, niin ei sieltä ole heti ketään perässä tulossa. Georgiassa tilanne olisi ollut aivan sama. Jos georgialaiset olisivat pistäneet ensimmäisen Gorin tunnelista tulleen yhtymän silpuksi, niin venäläiset olisivat joutuneet ihmettelemään mistä seuraava löytyy.

Mutta keskustelun aiheeseen liittyen käytännössä sama?

Sessioon oli varattu suunnilleen 8 suunnilleen samanlaista "yhtymää",,,eli ei kyllä ekan yhtymän silppuaminen olisi tehnyt kessä ei talvi..päivän kaksi lisäaikaa ehkä.

Miten te luette oikein noita tapahtumia ja niissä mukana olleiden joukkojen listoja yms.?

Jotenkin näinhän se varmaan menee hyökkäysvaiheessa, mutta mitä sitten kun joukot ovat saapuneet perille Helsingin kauppatorille ja kahvit on juotu? AJetaanko alkuasukkaat kodeistaan vai asuuko miehittäjä teltoissa? Ja miten pienemmillä paikkakunnilla, joissa olisi teoriassa mahdollista evekuoida? Poltetaanko talot lähtiessä vai?
Tässä vaiheessahan tietysti urhea suomen armeija on juuri aloittelemassa vastahyökkäystä, jossa punaarmeija motitetaan ja lyödään.... :)
 
Eikös rajaseudun väki ole jo valmiiksi ansoittanut talojaan siltä varalta jos tulee kiire lähtö?
 
noska kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Venäläisillä T-55 ja eteenpäin oli ennen ja tänään tommosia pensaatynnyriä takana 2 kpl, riitikö ne kauon?

Ja jos RK:la ampuu siihen tynnyriin, pamahtaako se??

Niissä on dieseliä. Diesel ei räjähdä siihen ammuttaessa. Vaikka se syttyisi palamaankin niin se ei räjähdä kuin poikkeuksellisissa olosuhteissa.

Ja se poikkeuksellinen olosuhde olisi käytännössä se, että diesel joko kuumennetaan höyryksi tai ainakin saatetaan aerosolimuotoon ja tökätään liekki perään. Sodassa jälkimmäinen voisi tapahtua, jos suurehko räjähtävä ammus osuu säiliöön.
 
noska kirjoitti:
Eikös rajaseudun väki ole jo valmiiksi ansoittanut talojaan siltä varalta jos tulee kiire lähtö?

On toki. Tänäkin aamuna meinasin kompastua vessaan lähtiessä luistimiin ja lopulta sotkeuduin eteisessä toppahousujen henkseleihin ja kun menin hakemaan lehteä niin koira hyppäsi vasten rintaa ja oli vähällä etten langennut auton lämmitysjohtoon.
 
baikal kirjoitti:
noska kirjoitti:
Eikös rajaseudun väki ole jo valmiiksi ansoittanut talojaan siltä varalta jos tulee kiire lähtö?

On toki. Tänäkin aamuna meinasin kompastua vessaan lähtiessä luistimiin ja lopulta sotkeuduin eteisessä toppahousujen henkseleihin ja kun menin hakemaan lehteä niin koira hyppäsi vasten rintaa ja oli vähällä etten langennut auton lämmitysjohtoon.

:a-laugh:
 
Pullosorsa kirjoitti:
baikal kirjoitti:
noska kirjoitti:
Eikös rajaseudun väki ole jo valmiiksi ansoittanut talojaan siltä varalta jos tulee kiire lähtö?

On toki. Tänäkin aamuna meinasin kompastua vessaan lähtiessä luistimiin ja lopulta sotkeuduin eteisessä toppahousujen henkseleihin ja kun menin hakemaan lehteä niin koira hyppäsi vasten rintaa ja oli vähällä etten langennut auton lämmitysjohtoon.

:a-laugh:

Tuo on luokkaa Antaumuksella Ansoitettu eli tunkeutuja ei tappioitta selviä :cool:
 
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Venäläisillä T-55 ja eteenpäin oli ennen ja tänään tommosia pensaatynnyriä takana 2 kpl, riitikö ne kauon?

Ja jos RK:la ampuu siihen tynnyriin, pamahtaako se??

Ja ne tynnyrit eivät varmastikkaan räjähdä rynkyllä.

Ei räjähdä edes bensatynnyri, dieselistä puhumattakaan.

Sen nyt tietää ainakin Mythbustersia katsomalla, jos ei muuten. Kylmää dieselihän ei saa syttymään edes tulitikulla, mutta bensa toki syttyy paljon helpommin.

Eipä silti, kyllä ne vaunun päällä olevat tynnyrit kannattaa ampua seulaksi, koska polttoaine valuu maahan ja vanjan huolto joutuu entistäkin kovemmalle koetukselle.
 
RäSy-kuulaa tai edes valojuovaa kun saa sinne pa-osastolle niin on edes saumaa saada liekkejä aikaan. Ei sillä että se vaunu siitä tuhoutuisi, mutta aina se ulkopuolinenkin palo kiristää hermoja, ehkä vaurioittaa muutakin varustusta ja haittaa toimintaa.

Aikana ennen nykyisiä ERVA-patruunasäädöksiä tuli siviilissäkin tehdyksi kaikenlaisia kokeiluja. Siitä syttyi kaksi lamppua: jos on mahdollista että kohti ammutaan, niin bensakiesi ei ole hyvä idea, ja että pienikin määrä sytytysmassaa vaikuttaa radikaalisti maalivaikutukseen jos syttyvästä/palavasta kohteesta on kysymys.
 
Lisäsäiliöt seulaksi ja nafta maahan, lyhentää se ainakin vaunun toimintasädettä.
 
juhapar kirjoitti:
Lisäsäiliöt seulaksi ja nafta maahan, lyhentää se ainakin vaunun toimintasädettä.

Siitäpähän joudut ympäristörikoksista syytettynä Haagiin että heilahtaa.
 
Back
Top