Viekö ylin poliittinen johto meitä YYA-aikaan

Näinhän se on. Nyt on tosin suurvalloilla mennyt sukset ristiin ja sen seurauksena linjamme saattaa muuttua lähemmäksi perinteistä puolueettomuutta. Toki saatamme yrittää viimeistä loikkaa osaksi Yhdysvaltojen ja Saksan valtapiiriä. Mahtaako onnistua Georgiaa ja Ukrainaa paremmin? Baltian tilanteen veikkaan alkavan kriisiytymään Ukrainan laineiden tasoittuessa, ellei suurvallat saa sovittua ETYK:in tapaan valtapiirien rajoista. Kovin varomattomat lupaukset Baltian suuntaan saattavat kostautua.

Mielenkiintoista seurata tilanteen kehittymistä. Aivan ilmeisesti valtionjohdossa ei ole yhteneväistä käsitystä turvallisuuspoliittisesta tilanteesta ja sen tulevasta kehityksestä.

Venäjä ei ole suurvalta, joten ei se edes teoreettisesti liity tähän. Saksan ja muiden EU-valtioiden kanssa päätämme asioista demokraattisesti valittujen yhteisten instuutioiden kautta, mikä ei vastaa kylmän sodan aikaista järjestelmää, jossa venäläiset pyrkivät hävittämään Suomen kielen ja kulttuurin.
 
Venäjä ei ole suurvalta, joten ei se edes teoreettisesti liity tähän. Saksan ja muiden EU-valtioiden kanssa päätämme asioista demokraattisesti valittujen yhteisten instuutioiden kautta, mikä ei vastaa kylmän sodan aikaista järjestelmää, jossa venäläiset pyrkivät hävittämään Suomen kielen ja kulttuurin.

Venäjällä on kivääri ja se on osoittanut myös halunsa käyttää sitä. Meillä pitää olla myös kivääri. Ja Unionilla.
 
Usa paalutti kyllä julkisesti täysin selvästi ja yksiselitteisesti viime keväänä: Naton rajat ovat koskemattomat. Jos Usa tästä lipsuisi, se olisi samalla nitsevoo Natolle. Kaikki on mahdollista, se on totta, mutta kaikki ei ole todennäköistä.

Mitäpä muuta he olisivat voineet sanoa? Käytäntö saattaa olla Munchenin sopimuksen kaltainen. Rauha meidän ajaksi...
 
Venäjä ei ole suurvalta, joten ei se edes teoreettisesti liity tähän. Saksan ja muiden EU-valtioiden kanssa päätämme asioista demokraattisesti valittujen yhteisten instuutioiden kautta, mikä ei vastaa kylmän sodan aikaista järjestelmää, jossa venäläiset pyrkivät hävittämään Suomen kielen ja kulttuurin.

Venäjä on sotilaallinen suurvalta ja se riittää. Tavallinen iivana saa mutustella vetistä hirssipuuroa vuosisadasta toiseen, kun valtionjohto panostaa armeijaan ja myös käyttää sitä. Venäjälle armeija on arkinen ulkopolitiikan työkalu.
 
Mitäpä muuta he olisivat voineet sanoa? Käytäntö saattaa olla Munchenin sopimuksen kaltainen. Rauha meidän ajaksi...

En nyt sanoisi että esim. skenaario Narvassa vastaveto olisi yhtä "hurja" kuin Ranskan ja Englannin turvatakuut Puolalle 1939 (pieni neulanpisto Saksaan ja takaisin Maginot-korsuun koisimaan) mutta on kyllä luettavissa rivien välistä ettei Baltian velvoitteet herätä pelkkää riemua USAn nykyjohdossa, osasta oppositiota puhumattakaan. Pidän varmana että joka tilanteessa tulisi jokin vastaveto, mutta jos A2 ei tulisi rajan yli avoimesti panssaroidulla prikaatilla ja ilmatuella, voisi suursotaan lähtö olla aika nihkeää. Rohkenen jopa väittää että Ukrainan tyyliseen konfliktiin, jossa on osittain neljäsosaspontaanisti syntynyttä (Igor Girkinin agitoimaa) sisällissotaelementtiä mukana, tuskin puututtaisiin kuin asetoimituksin ja joku "ei tämän rajan yli" -ultimaattumi heittäen. Eli pidän jäätynyttä konfliktia NATO-täysjäsenen sisällä mahdollisena, joskin epätodennäköisenä.
 
Nyt on tosin suurvalloilla mennyt sukset ristiin ja sen seurauksena linjamme saattaa muuttua lähemmäksi perinteistä puolueettomuutta. Toki saatamme yrittää viimeistä loikkaa osaksi Yhdysvaltojen ja Saksan valtapiiriä. Mahtaako onnistua Georgiaa ja Ukrainaa paremmin?

Mitä ihmeen VALTAPIIRIÄ? USA:lla ja Saksalla ei ole mitään valtapiiriä. Myös NATO:n kuuluvana maana päättäisimme itse edelleen kaikista asioistamme. Voisimme myös tarvittaessa erota NATO:sta niin halutessamme. Kysymys on siitä haluemmeko ME heidät MEIDÄN liittolaisiksi.

Näet maailman jotenkin harvanapaisena valtakeskittyminä joista ohjataan pienempien valtakeskittymien toimia. Anna kun kerron sinulle. Sen ei tarvi olla niin. Venäjän kuva maailmasta ei ole ainoa todellinen. On myös olemassa se versio missä on useita pieniä valtakeskittymiä jotka päättävät ITSE omista asioistaan ja suuremmat valtakeskittymät KUNNIOITTAVAT niiden itsemäärämisoikeutta. JOKO liittyisit meidän puolelle.

Sitten vielä implikoit, että meille kävisi kuin Georgialle ja Ukrainalle. No huh huh.
 
Pressiklubi YLE TV2 pe 23.1.2015 klo 20:00 käsittelee tätä jupakkaa. Mukana mm. YYA-veteraani Paavo Väyrynen.
 
On myös olemassa se versio missä on useita pieniä valtakeskittymiä jotka päättävät ITSE omista asioistaan ja suuremmat valtakeskittymät KUNNIOITTAVAT niiden itsemäärämisoikeutta.

Venäjänkin valtapiiri nojaa siihen että munattomia ja/tai omaa etuaan ajavia poliitikkoja voi ohjailla kepillä uhkaamalla ja porkkanalla lahjomalla. Väitän että tämä on suurelta osin bluffia ainakin siellä missä ei löydy sekavaa tilannetta tai jopa täysin viidennen kolonnan alueita joiden avulla aiheuttaa ikävyyksiä (Donetsk, Luhansk, Krim, Etelä-Ossetia, Abhasia, Transnistrania...). Eli valtapiirien ulkopuolellakin voi pelata jos löytyy munaa, ryhtiä, rautaa lahkeesta ja karua päättäväisyyttä käyttää sitä joka tilanteessa, jolloin alistamisen hyöty on merkittävästi alempi kuin sen aiheuttama ikävyys. Etenkin siis maassa jonka sisäinen tilanne on vakaa. En siis allekirjoita että on pakko olla joko noita tai näitä, joskin oikein tehtynä olisin liittoutumisen kannalla. Mielestäni meillä Suomessa tarjotaan vaihtoehdoiksi joko väärin tehtyä liittoutumista tai sitten väärin tehtyä liittoutumattomuutta...
 
Mitä ihmeen VALTAPIIRIÄ? USA:lla ja Saksalla ei ole mitään valtapiiriä. Myös NATO:n kuuluvana maana päättäisimme itse edelleen kaikista asioistamme. Voisimme myös tarvittaessa erota NATO:sta niin halutessamme. Kysymys on siitä haluemmeko ME heidät MEIDÄN liittolaisiksi.

Näet maailman jotenkin harvanapaisena valtakeskittyminä joista ohjataan pienempien valtakeskittymien toimia. Anna kun kerron sinulle. Sen ei tarvi olla niin. Venäjän kuva maailmasta ei ole ainoa todellinen. On myös olemassa se versio missä on useita pieniä valtakeskittymiä jotka päättävät ITSE omista asioistaan ja suuremmat valtakeskittymät KUNNIOITTAVAT niiden itsemäärämisoikeutta. JOKO liittyisit meidän puolelle.

Sitten vielä implikoit, että meille kävisi kuin Georgialle ja Ukrainalle. No huh huh.

Tietenkin heillä on valtapiirinsä, jotka tosin ovat länsimaiden osalta osin limittäin. Näitä valtapiirejä hyödynnetään omalta kannalta edullisella talous-, raha- ja kauppapolitiikalla sekä yritystoimintaan ja tulleihin liittyvällä lainsäädännöllä. Toki tälle toiminnalle joku kaunis kuorrutus järjestetään.
 
Tietenkin heillä on valtapiirinsä, jotka tosin ovat länsimaiden osalta osin limittäin. Näitä valtapiirejä hyödynnetään omalta kannalta edullisella talous-, raha- ja kauppapolitiikalla sekä yritystoimintaan ja tulleihin liittyvällä lainsäädännöllä. Toki tälle toiminnalle joku kaunis kuorrutus järjestetään.

Tähän olen kohdannut ennenkin. Tämä taitaa olla yksi Venäjän ymmärtäjien ominaisimmista piirteistä. Ajattelet siis tosiaan niinkuin tuossa kirjoitin sinun ajattelevan. Et ole edes kykenevä näkemään maailmaa minään muuna kuin suurvaltojen pelikenttänä. Sanon edelleen sinulle saman mitä aiemmin. MAAILMAN ei TARVI olla sellainen. Liity meihin.

edit: Sen, että käydään yhdessä kauppaa, harjoitetaan yhdessä puolustusvoimia ja hyödynnetään yhteisen valuutan etuja, ei tarvitse nähdä toisen riistona, vaan se voi olla kumpaakin osapuolta hyödyttävää toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän olen kohdannut ennenkin. Tämä taitaa olla yksi Venäjän ymmärtäjien ominaisimmista piirteistä. Ajattelet siis tosiaan niinkuin tuossa kirjoitin sinun ajattelevan. Et ole edes kykenevä näkemään maailmaa minään muuna kuin suurvaltojen pelikenttänä. Sanon edelleen sinulle saman mitä aiemmin. MAAILMAN ei TARVI olla sellainen. Liity meihin.

Ei tarvitsisi olla, mutta se on! Ihan sama oli sitten kyse intiaanisodista, oopiumisodasta, tämän päivän kahinoista Lähi-idässä ja Ukrainassa tai mistä tahansa rähinästä ihmiskunnan loputtomalla sotien listalla.
 
Ei tarvitsisi olla, mutta se on! Ihan sama oli sitten kyse intiaanisodista, oopiumisodasta, tämän päivän kahinoista Lähi-idässä ja Ukrainassa tai mistä tahansa rähinästä ihmiskunnan loputtomalla sotien listalla.
Siksi se muuttuu jos siihen pyritään, en sitä kiellä. Meillä on kuitenkin mahdollisuus valita minkälaisen maailman me haluamme. Jos pyrimme siihen mistä puhuin niin siksi se myös muuttuu. EU on pitkälti toisiaan kunnoittavien maiden yhteeliittymä jossa halutaan toimia paremman yhteisen tulevaisuuden hyväksi. Siksi se on niin rikkonainen ja vaikuttaa heikolta valtapolitiikka harjoittavan valtion silmin :).

edit: Olet siis puolesi valinnut? Haluat uskoa suurvaltojen maailmaan? Olet siis osana toimimassa sellaisen maailmankuvan puolesta. Kyynisyytesi johtaa väistämättä siihen.
 
edit: Sen, että käydään yhdessä kauppaa, harjoitetaan yhdessä puolustusvoimia ja hyödynnetään yhteisen valuutan etuja, ei tarvitse nähdä toisen riistona, vaan se voi olla kumpaakin osapuolta hyödyttävää toimintaa.
Mutta kun se ei ole. Niin pitkään kun on olemassa tarve jollekin on myös sodat mukana.

Ajatellaan että maailmassa on vakio määrä paskaa. Jos minä omistan siitä 10% ja naapuri 5%, voin minä naapurin valtaamalla nostaa paskan määrän 15%. Jos tämä taas tarkottaa että minä nyt omistan yhtä suuresti paskaa kuin Kiina, US ja EU niin kaikki on hyvin vai onko? EI. Ei minua lopulta kiinnosta muu kuin se että mistä saisin lisää paskaa.

Tai sitten yhtiöt, jotka pelaavat tämän luonnonvaran arvolla, lähettävät mulle ison sekin ja kiitos kirjeen heidän toimiensa tukemisesta ja "uusien investointi mahdollisuuksien luomisesta".

Usko globalisaation ja yhtenäistymisen riemuvoittoon mureni jo viime vuosikymmenellä. Sotaa, sotaa ja lisää sotaa. Ehkäpä pitäisikin saada se viimenen sota aikaan jotta ymmärrettäisi syvällä tasolla sodan turhuus ja hulluus.

Ahneus ajaa kivojen ideologioitten edelle kirkkaasti.
 
Mutta kun se ei ole. Niin pitkään kun on olemassa tarve jollekin on myös sodat mukana.

Ajatellaan että maailmassa on vakio määrä paskaa. Jos minä omistan siitä 10% ja naapuri 5%, voin minä naapurin valtaamalla nostaa paskan määrän 15%. Jos tämä taas tarkottaa että minä nyt omistan yhtä suuresti paskaa kuin Kiina, US ja EU niin kaikki on hyvin vai onko? EI. Ei minua lopulta kiinnosta muu kuin se että mistä saisin lisää paskaa.

Tai sitten yhtiöt, jotka pelaavat tämän luonnonvaran arvolla, lähettävät mulle ison sekin ja kiitos kirjeen heidän toimiensa tukemisesta ja "uusien investointi mahdollisuuksien luomisesta".

Usko globalisaation ja yhtenäistymisen riemuvoittoon mureni jo viime vuosikymmenellä. Sotaa, sotaa ja lisää sotaa. Ehkäpä pitäisikin saada se viimenen sota aikaan jotta ymmärrettäisi syvällä tasolla sodan turhuus ja hulluus.

Ahneus ajaa kivojen ideologioitten edelle kirkkaasti.

Niinpä. Ei se tulevaisuudenkuva, mikä minullakin on, ole kovin ruusuinen. Väkivalta vain lisääntyy maailmassa eikä loppua näy. Mielummin kuitenkin elän ideologiani mukaan ja myös taistelen sen puolesta. Mitä muutakaan tässä voi? Katkeroitua? Ei kiitos. Mielummin olen omalla paikallani ja vaikutan maailmaan sen mukaan minkä minä uskon oikeaksi. Enkä ole tässä asiassa yksin.

edit: Pahoittelut OT:sta. Innostuin taas moralisoimaan. Lopetan tähän ja palaan aiheeseen.
 
Viimeksi muokattu:
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015012219061736_uu.shtml

Ainola taas tietää. Ämärin harjoitus on näköjään niin iso asia että tällä kertaa emme selviä 'pelkillä ilmatilaloukkauksilla'. Ihan taitaa siis ryssän armeijat rynniä rajan yli pian. Maanpuolustus.netin saunaillab voi järjestää siis YH:ssa (tai taistelun suvannevaiheessa...osa porukasta kaatuneiden kokoamispaikalla).

Ainolalta on tullut jokunen ihan hyvä teksti mutta nyt ollaan taas ns. normitasolla...
 
Väkivalta vain lisääntyy maailmassa eikä loppua näy.

Lohduttaako kun kerron, että *suhteessa väkilukuun* on kyllä nykyään vähemmän sotaa ja tappamista kuin koskaan kirjoitetun historian aikana. Keskimäärin myös köyhyys on vähentynyt. Uskomatonta mutta totta, elämme ns. Tähänastisen maailmanhistorian parhaita hetkiä :)
 
Mitäs mieltä muuten on foorumin jäsenet? Tuleeko Suomen ilmavoimat osallistumaan harjoitukseen vai ei? (Tällainen epävirallinen gallup)

Itse olen optimistinen ja luulen, että tullaan osallistumaan.
 
Back
Top