#vihapuhe

Saa nähdä ylittääkö uusin tiedotussaavutus edelliset....tuo iskun torjunta -12 on kyllä niin legendaarinen, että huhhuh, jos on tosi.

Poliisiylijohtaja MTV:lle: Päättäjiin 2012 kohdistuneen iskusuunnitelman tekijä ilmoittautui itse poliisille

Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen vahvistaa MTV:lle, että poliittisiin päättäjiin kesällä 2012 kohdistuneen iskusuunnitelman tekijä ilmoittautui itse poliisille.

Kolehmainen sanoi vielä viime perjantaina STT:lle, että poliisi pääsi asian jäljille omalla tiedustelutoiminnalla. STT pyysi Kolehmaista kommentoimaan ristiriitaisia tietoja. Kolehmainen ei poliisihallituksen mukaan ehtinyt vastaamaan kysymyksiin. Kysymyksiin vastasi hänen puolestaan poliisihallituksen poliisitarkastaja Timo Kilpeläinen.

Kilpeläisen mukaan Kolehmaisella ei ollut tarkkoja tietoja vanhasta asiasta ja kyseessä on ilmeisesti väärinkäsitys.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/36...nnitelman+tekija+ilmoittautui+itse+poliisille
 
Kolehmainen vieläkin ottaa kunnian poliisille vaikka tekoa suunnitellut mies itse ilmoittautui. Jos hän olisi toteuttanut suunnitelman olisi poliisille jäänyt vain jälkisiivous.

https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/ar...ti-itse-yhteytta-poliisiin/6584226#gs.qnQPkiY
– Itse hän otti poliisiin yhteyttä. Tässä vihjekeskustelussa mitä viime aikoina on ollut, on hyvä muistaa, että tässä tilanteessa poliisi otti tosissaan tämän asian ja hoiti sen niin, ettei tällainen vakava rikos koskaan toteutunut, Kolehmainen sanoo.

https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/ar...sen-puoluekokouksessa-2012/6583018#gs.qnQPkiY
Poliisiasemalla mies joutui odottamaan tunti puolitoista eikä kukaan kiinnostunmut hänen asiastaan. Lopulta mies eksyi poliisitalon lukitulle sisäpihalle. Se kiinnitti poliisien huomion.

Miehen puheita ei ensin otettu vakavasti. Tilanne muuttui, kun asemalla tai sen lähistöllä säilytyksessä olleesta miehen varustekassista löytyi räjähteitä ja aseita.
 
Kaupunginvaltuutettu Lokka avautuu.

Junes Lokka
26 mins ·
Kaleva oli laittanut sähköpostikyselyn valtuutetuille teemalla "oletko saanut uhkauksia". Äsken soitti toimittaja, ja koska tiedän etteivät ne kuitenkaan julkaise mitään, niin litteroin puhelun:

Kaleva: mitä haluaisit sanoa uhkailijalle?

- Jaa, en tiedä. Mä oon käsitellyt jonkin verran noita uhkailuja YouTubessa, että ehkä ne uhkailijat vois kattoa niitä lähetyksiä, joita Asyl-valtuustoryhmä tekee Tuonen Joutsen -kanavalla.

Mullehan tuli jo silloin vaalien aikaan uhkailuja. Monesti mediasta kun lukee kun joku poliitikko uhriutuu, että se on saanut uhkauksia, ne ei koskaan julkaise niitä, niin tulee aina mieleen se, että onko ikävä palaute näiden poliitikkojen mielestä uhkailua vai onko ne oikeasti uhkauksia - tässähän pitää kattoa mitä laiton uhkaus tarkoittaa. Se tarkoittaa semmosta viestiä, jossa oikeasti voi kokea ittensä uhatuksi eikä semmonen ”pitäs viedä saunan taakse”, sehän ei oo mikään uhkaus vaan mielipide. Mutta sitten taas semmonen viesti jossa kerrotaan että mitä tää uhkailija aikoo tehdä, niin se on oikea uhkaus. No, mulla on ainakin yks semmonen tullu jo ennen vaaleja. Tietysti sitten se että onko ne vakavasti otettavia vai ei - mun mielestä ei.

Lisäksi sen väkivaltauhkailun lisäksi on näitä muita, tätä painostamista, että ilmotellaan työnantajalle tai sitten tehdään rikosilmoituksia milloin mistäkin. Mähän olin ite tossa elokuussa kolme päivää Helsingin poliisivankilassa kun mä oon pitäny kylttiä Oulussa, jossa lukee ”opetelkaa uimaan”. Tai sitten mä oon tekstittäny yhen videon youtubeen niin siitäkin poliisi on ite tehnyt rikosilmoituksen ja sitten ne pitää kolme päivää putkassa ja ottavat dna:n, sormenjäljet, pituuden, painon, kysyvät ootko vasen- vai oikeakätinen, valokuvia joka kulmasta, 16 sormenjälkinäytettä ja tämmöstä sen takia että oot tekstittänyt videon, niin jotkut ihmiset vois kokea sen uhkailuna, että sua pidetään putkassa vain sen takia että oot tekstittänyt videon. En oo koskaan kuullut, että poliisi ois laittanut Ylen tekstittäjiä putkaan.

Itse asiassa sen putkareissun takia en päässyt viime valtuustokokoukseen, ja se on poliisin syytä. Ne ei päästäny mua sinne, vapauttivat vasta 19.15 kun se kokous oli melkeen jo ohi ja sitä paitsi mä olin vielä Helsingissä. Vaikka niille kuinka sanoi, että mun pitäs olla Oulussa maanantaina, niin eivät päästäneet. Tuo on mielestäni paljon vakavampi ongelma kuin se että joku sanoo netissä ikävästi. Mutta joo, ei mulla muuta.
 
Tämä varmaan menee #vihapuheen puolelle kun puhuu ruotsin kieltä virallista asemaa vastaan Suomesssa.

A I V A N käsittämätön keissi! Suomen oma edustaja sai äänestyksen menemään reisille! Voisiko olla aika kypsä sille että ruotsin kielen virallinen asema poistettaisiin, kun kerta ei kiinnosta edes ruotsinkielisiä tasa-arvoinen touhu? Sitten kun huomioidaan että mantereelta annetaan suhteessa törkeän kovat tulonsiirrot [TAE2018 budjetissa: 265 158 000€] tuonne affenanmaalle ja tässä on heidän kiitoksensa. Saa kyllä hieman päreet palamaan tuollaiset :mad:

ps. Maarianhaminassa on kunnallisverokin vain 17,75% kun Tampereella se on 19,75%.

Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”
Suomi ei päässyt tasavertaiseen asemaan ruotsin, tanskan ja norjan rinnalle. Eduskunta on hankkinut Ahvenanmaan edustaja Britt Lundbergille kaikkiin kokouksiin tulkkauksen.

Ahvenanmaalainen Britt Lundberg (keskellä) on Pohjoismaiden neuvoston vuoden 2017 presidentti. Vasemmalla Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja Juho Eerola ja oikealla varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta. (KUVA: EMMI KORHONEN, RONI REKOMAA / LEHTIKUVA)
Teemu Luukka HS Minna Nalbantoglu HS
Julkaistu: 21.9. 13:43 , Päivitetty: 21.9. 16:12

AHVENANMAAN edustaja on äänestänyt Suomen ehdotusta ja kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa (PN). Hän esti näin suomen ja islannin kielten nousun tasavertaiseen asemaan neuvostossa ruotsin, tanskan ja norjan rinnalle.

Ehdotus hävisi äänin 6–5, kun Suomeen kuuluvan Ahvenanmaan edustaja Britt Lundberg ei kannattanut sitä. Ahvenanmaalla on neuvostossa oma edustajansa, joka on nyt puheenjohtajiston puheenjohtaja.

Pohjoismaiden neuvosto on virallisen pohjoismaisen yhteistyön parlamentaarinen toimielin.

PN:N SUOMEN-VALTUUSKUNTAAN kuuluvat edustajat ovat pöyristyneitä Lundbergin toiminnasta. Britt Lundbergin perustelut äänestyskäyttäytymiselleen löytyvät tästä HS:n uutisesta.

Valtuuskunnan varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta (sd) sanoi, ettei Lundbergin toiminta edistä hyviä kielisuhteita Suomessa eikä Pohjolassa.

”Olen todella pettynyt. Suomen valtuuskunta esitti Lundbergia aikanaan Pohjoismaiden neuvoston presidentiksi, emmekä pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen eduskunnan valtuuskunnan aloitetta vastaan”, Feldt-Ranta sanoi tiedotteessa.

RKP:N puheenjohtaja, Suomen valtuuskunnan jäsen Anna-Maja Henriksson pitää Lundbergin toimintaa ”äärimmäisen valitettavana”.

”Meille Rkp:n ryhmälle on ollut aivan selvä asia, että tuemme suomen kieltä. Olen hyvin hyvin yllättynyt tästä”, Henriksson.

Hän kertoi aikovansa puhua asiasta Lundbergin kanssa. Henrikssonin mukaan tavoitteena on yhä, että PN:n loka–marraskuussa pidettävässä istunnossa myös suomi ja islanti olisivat virallisia kieliä.

Kieliasiasta äänestetään vielä lokakuussa Helsingissä.

Myös PN:n Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja Juho Eerola (ps) kertoi HS:lle pitävänsä ”erittäin hämmästyttävänä” äänestyksen lopputulosta.

Eerola pyrki alun perin neuvoston presidentiksi, mutta hän ei kelvannut muille puolueille. Tilalle nousi Lundberg.

EHDOTUKSEN suomen ja islannin kielen aseman parantamisesta PN:ssä olivat tehneet Suomen ja Islannin valtuuskunnat. Sen tarkoituksena oli huolehtia muun muassa siitä, että suomalaisilla ja islantilaisilla kansanedustajilla olisi mahdollisuus tehdä aloitteita omalla kielellään.

Ehdotuksen kaatuminen tuli esille Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan jäsenen Erkki Tuomiojan (sd) Facebook-kirjoituksessa. Asiasta kertoi ensimmäisenä Sosiaalidemokraatti.

Suomen ja islannin aseman parantamista on vastustettu muun muassa siksi, että siitä olisi tullut kustannuksia. Tuomiojan mukaan ehdotus oli kuitenkin sellainen, ettei siitä olisi tullut viiteen vuoteen uusia kustannuksia.

”Kun tätä vastustettiin viittaamalla kaikkien seurausten selvittämistarpeeseen, totesin, että jos Suomessa olisi 1906 jääty odottamaan kaikkien yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden taloudellisten ja muiden seurausten selvittämistä, niin tuskin meillä olisi tänäänkään vielä demokraattista valtiosääntöä”, Tuomioja kirjoittaa Facebookissa.

AHVENANMAAN edustaja Britt Lundberg puolustautuuHufvudstadsbladetissa, ettei hän nähnyt Suomen ehdotuksella olevan menestymismahdollisuuksia. Siksi hän halusi etsiä puheenjohtajana kompromissin.

Kompromissin mukaan suomalaiset ja islantilaiset voisivat käyttää kieliään nykyistä enemmän. Esimerkiksi pöytäkirjat tulisivat myös islanniksi ja suomeksi.

FELDT-RANTA SANOO, että Suomen eduskunta on Lundbergin presidenttiyden vuoksi järjestänyt kaikkiin kokouksiin tulkkauspalvelut ruotsin kielellä.

”Myös sitäkin taustaa vasten tuntuu kummalliselta, ettei Lundberg näe muiden edustajien kielellisten palvelujen vahvistamisen tärkeyttä”, Feldt-Ranta sanoo.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä varmaan menee #vihapuheen puolelle kun puhuu ruotsin kieltä virallista asemaa vastaan Suomesssa.

A I V A N käsittämätön keissi! Suomen oma edustaja sai äänestyksen menemään reisille! Voisiko olla aika kypsä sille että ruotsin kielen virallinen asema poistettaisiin, kun kerta ei kiinnosta edes ruotsinkielisiä tasa-arvoinen touhu? Sitten kun huomioidaan että mantereelta annetaan suhteessa törkeän kovat tulonsiirrot [TAE2018 budjetissa: 265 158 000€] tuonne affenanmaalle ja tässä on heidän kiitoksensa. Saa kyllä hieman päreet palamaan tuollaiset :mad:

ps. Maarianhaminassa on kunnallisverokin vain 17,75% kun Tampereella se on 19,75%.
Olisiko aika avittaa käenpoikanen pesän reunan yli :rolleyes:
 
Tämä varmaan menee #vihapuheen puolelle kun puhuu ruotsin kieltä virallista asemaa vastaan Suomesssa.

A I V A N käsittämätön keissi! Suomen oma edustaja sai äänestyksen menemään reisille! Voisiko olla aika kypsä sille että ruotsin kielen virallinen asema poistettaisiin, kun kerta ei kiinnosta edes ruotsinkielisiä tasa-arvoinen touhu? Sitten kun huomioidaan että mantereelta annetaan suhteessa törkeän kovat tulonsiirrot [TAE2018 budjetissa: 265 158 000€] tuonne affenanmaalle ja tässä on heidän kiitoksensa. Saa kyllä hieman päreet palamaan tuollaiset :mad:

ps. Maarianhaminassa on kunnallisverokin vain 17,75% kun Tampereella se on 19,75%.

Mulla meni kanssa tunteisiin kun kuulin tästä. Tuli heti mieleen, että heti sinne komppania ukkoja rakentamaan linnotuksia ja 2A6:n parkkiin kunnantalon eteen näyttämään, että isännälle ei sovi vittuilla.

Kuolleena syntynyt suunnitelma I know, mutta tunne.
 
Ahvenanmaa on vetänyt vuosia emämaataan kuin pässiä pokronpäivänä. Siitä ei vaan julkisesti puhuta. Ja mikäs on vetäessä, kun toinen kulkee kuin Jeltin Mikko lypsylle. :cool:

Miettikääs tänäkin kesänä. Siellä pidettiin rauhanfestarit ja kutsuttiin Venäjän merikadetit kylään....jotta emämaa saa sitten silmät pullollaan päästä rientää kieltämään.....venäläinen merikadetti on jees...demilitarisoidulla Ahvenanmaalla, suomalainen sotilasjoukko tuskin yhtä kysytty.....ja tämä kaikki tilanteessa, jossa julkisuus kohkasi ZAPADsta kuin viimeistä päivää.

Ei hyvä, ei hyvä.
 
MTV kirjoitti:
– Itse hän otti poliisiin yhteyttä. Tässä vihjekeskustelussa mitä viime aikoina on ollut, on hyvä muistaa, että tässä tilanteessa poliisi otti tosissaan tämän asian ja hoiti sen niin, ettei tällainen vakava rikos koskaan toteutunut, Kolehmainen sanoo.
https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/ar...ti-itse-yhteytta-poliisiin/6584226#gs.kRhEub4

Siis ei, ei, ei...ei voi olla todellista...:facepalm: Miltähän lie olisivat tulos ja jälkipyykki näyttäneet mikäli Poliisi EI olisi ottanut tätä tapausta todesta? Terroristiseksi luokiteltava hyökkäysaie yhden Suomen suurimman puolueen puoluekokoukseen? Siis ihanko oikeasti...otettiin tosissaan? Siinäkin vaiheessa kun kyseinen juippi on antautunut ja halunnut avautua aiheesta ollaan tuskin mitenkään voitu olla varmoja esim. siitä etteikö mukana olisi mahdollisesti vaikkapa useampia tekijöitä/suurempaa porukkaa tai josko tämä kyseinen kaveri olisi vaikkapa vain esim. hämääjän roolissa. Totta hemmetissä tuollainen homma on otettava vakavasti - mitään muuta mahdollisuutta ei yksinkertaisesti ole! Missään nimessä ei myöskään mediassa tule kenenkään antaa ymmärtää että asiaan voisi olla joku mahdollisesti vaihtoehtoinen lähestymistapa.

En nyt todellakaan halua lähteä mukaan tähän yleiseen Poliisin tiedotuslinjan arvosteluun mutta ennen seuraavaa ulostuloa suosittelisin viranomaisia vakavasti keskustelemaan hieman vaikkapa jonkin mediakonsultin kanssa sillä nyt vaikuttaa siltä että jokainen uusi avaus kaivaa kuoppaa aina vain hieman syvemmäksi. Myöskään 5 vuotta jälkeenpäin esiin kaivettu tapaus ei ole nykytilanteessa(kaan) millään lailla omiaan kasvattamaan luottamusta, etenkään sen ei-vielä-aivokuolleen kansanosan keskuudessa.

Ja niitä jotka haluavat Poliisia mätkiä oikealta ja vasemmalta haluaisin muistuttaa että siinä pelataan sellaiseen pussiin missä tuoksahtaa kaalikeitto. PTR+PV ovat vahvimpia ja luotetuimpia instituutioita mitä tässä maassa löytyy ja sellaisina soisin niiden pysyvänkin. Pidetään linjat yhtenäisinä - etenkin kun viimeisimpien kuulumisten mukaan meitä yritetään keikuttaa jo Ahvenanmaaltakin käsin.

edit. Mielestäni tämä aihe kuuluisi ehkäpä ennemminkin Suomen sisäiseen turvallisuuteen. En itse asiassa ymmärrä koko "vihapuheen" määritelmää sellaisena kuin se kai nykyisellään ymmärretään. Voin toki antaa oman osani vihapuheesta tässä ihan julkisesti: Minä vihaan kaalikeittoa (kaalilaatikko ja -kääryleet sen sijaan maistuvat vallan mainiosti)! Oikeusjuttuja odotellessa...
 
Viimeksi muokattu:
Naminami. Pakko pyytää määrittelemään. Mikä on keskiluokkainen itsepetos?

Sovinnainen ja normatiivinen elämäntapa, johon kuuluu Jämerä-kivitalo sorapihoineen ja timanttituijineen, kaikkien epätyypillisten ratkaisujen vieroksuminen, keskellä vaatteita eläminen ja hajuttomuus, värittömyys ja mauttomuus. Kyvyttömyys kyseenalaistaa rippikoulu-ylioppilasjuhlat-opiskelu-kihlat-naimisiinmeno-kaksilasta -elämäntyylin mielekkyys. Tarve näperrellä ihmissuhdehöperrysproblematiikan kanssa ja hakea siitä sisältöä typerään elämäänsä.
 
Sovinnainen ja normatiivinen elämäntapa, johon kuuluu Jämerä-kivitalo sorapihoineen ja timanttituijineen, kaikkien epätyypillisten ratkaisujen vieroksuminen, keskellä vaatteita eläminen ja hajuttomuus, värittömyys ja mauttomuus. Kyvyttömyys kyseenalaistaa rippikoulu-ylioppilasjuhlat-opiskelu-kihlat-naimisiinmeno-kaksilasta -elämäntyylin mielekkyys. Tarve näperrellä ihmissuhdehöperrysproblematiikan kanssa ja hakea siitä sisältöä typerään elämäänsä.

Jämerä -kivitalo on yliarvostettu. Oikea ratkaisu on rakentaa puutalo itse käsin kaadetuista ja jalostetuista tukeista minkäänlaisia urakoitsijoita ja/tai ostokoneita käyttämättä. Vanhaan malliin, sano...
 
Sovinnainen ja normatiivinen elämäntapa, johon kuuluu Jämerä-kivitalo sorapihoineen ja timanttituijineen, kaikkien epätyypillisten ratkaisujen vieroksuminen, keskellä vaatteita eläminen ja hajuttomuus, värittömyys ja mauttomuus. Kyvyttömyys kyseenalaistaa rippikoulu-ylioppilasjuhlat-opiskelu-kihlat-naimisiinmeno-kaksilasta -elämäntyylin mielekkyys. Tarve näperrellä ihmissuhdehöperrysproblematiikan kanssa ja hakea siitä sisältöä typerään elämäänsä.

Mihin unohtui farmariauto ja kultainen noutaja? Ehkä joku maininta pakettimatkoista yleisimpiin turistikohteisiin jne :D

Hieman huolestuin että kuinkahan kovaa kalikka kalahtaa kun tuon ilmaisun näin, mutta onneksi sentään liikutaan sen verran härömmillä vesillä etten saa tällä kertaa pahoittaa mieltä... :rolleyes:

Edit: Rohkenen kylläkin väittää, että näitä täysin geneeristä elämää eläviä on loppujen lopuksi aika vähän. Raapaise vähän sellaisen pintaa, niin yleensä (ei aina) löytyy vaikka mitä mielenkiintoista. Ihmisiin tutustuminen on kuin sipulia kuorisi.
 
Jämerä -kivitalo on yliarvostettu. Oikea ratkaisu on rakentaa puutalo itse käsin kaadetuista ja jalostetuista tukeista minkäänlaisia urakoitsijoita ja/tai ostokoneita käyttämättä. Vanhaan malliin, sano...

Äläkä myöskään erehdy ostamaan mitään valmiiksi kasattuja huonekaluja, ne ovat uusavuttomille.
 
https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/ar...ti-itse-yhteytta-poliisiin/6584226#gs.kRhEub4
Ja niitä jotka haluavat Poliisia mätkiä oikealta ja vasemmalta haluaisin muistuttaa että siinä pelataan sellaiseen pussiin missä tuoksahtaa kaalikeitto. PTR+PV ovat vahvimpia ja luotetuimpia instituutioita mitä tässä maassa löytyy ja sellaisina soisin niiden pysyvänkin. Pidetään linjat yhtenäisinä - etenkin kun viimeisimpien kuulumisten mukaan meitä yritetään keikuttaa jo Ahvenanmaaltakin käsin.

Kyllä kai pöljäilystä pitää voida sanoa, ei asiat muuten parane. Vaikka noita epämääräisiä huutelijoita onkin, niin tuskin Putin on sentään sabotoinut poliisin tiedotus- ja suhdetoimintataitoja. On niilläkin hieman parannettavaa.
 
Back
Top