#vihapuhe

Toi on Juicen tekele. Jostain kuulin, etta katui myohemmin, koska laulun sanoma on syyllistava pikemminkin kuin eettinen tai moraalinen. Paskat tavan suomalaiset mitaan ole velkaa, ite oltiin rutkasti lahempana siirtomaata kuin isantaa.

1970-luvulla söimme koulun karmeaa kesäkeittoa oranssinvärisistä muovikupeista ja piti tuntea syyllisyyttä siitä, että tansanialaiset näkivät nälkää. Ei se homma oikein toiminut. Pitää olla toinen tie.

En ole lainkaan vakuuttunut siitä, että juuri siirtomaa-aika olisi se selittävä tekijä siihen, että Afrikka ei osaa käyttää potentiaaliaan. Siellä, missä kleptokratia (varkaiden tasavalta) pääsee taloksi, se ei muutu koskaan, ei missään vallankumouksissa. Sama koskee kaikkia. Katsokaa Venäjää. Katsokaa Ukrainan oranssin vallankumouksen jälkeistä ja nyt Poroshenkon jälkeistä kehitystä korruption suhteen.

Norja verottaa öljy-yhtiöitä. Nigeria verottaa öljy-yhtiöitä. Norja jakaa veroista hyvää kansalleen. Nigeriassa Goodluck Jonathanilla ja valtion ylimmillä virkamiehillä on rahaa kuin rosvopäälliköillä, mutta tavallinen kansa on nälkäkuoleman partaalla koko ajan.

Ja minunko siitä pitäisi tuntea syyllisyyttä? Maksaa jotain velkaa?

Nigeriassa on varastettu yli 400 miljardia dollaria itsenäisyyden jälkeen; summa on sama kuin koko Afrikan samana aikana saama kehitysapu!
 
Kaiken lisäksi Kiina parturoi Afrikkaa! Vie kalat vesistä, mineraalit maasta. Kansa näkee nälkää. Länsimaat koittavat pelastaa! Mutta Kiinalla ei ole velvoitteita. Se maa ei välitä eikä heillä ole minkäänlaista moraalia.
 
1970-luvulla söimme koulun karmeaa kesäkeittoa oranssinvärisistä muovikupeista ja piti tuntea syyllisyyttä siitä, että tansanialaiset näkivät nälkää.
Kesäkeitto nyt just meni, mutta juustokeitto.. örgh.. vieläkin ihokarvat nousee pystyyn, kun mietin sitä makua.:D
Ja syötävä oli. Tosin ei sitä ollut pakko ottaa paljon, mutta sekin vähäinen määrä otti koville. Juustokeitto on kammottavinta ruokaa, mitä ikinä on vastaan tullut. Nykyajan koululaiset eivät kyseistä keittoa onnekseen edes tunne.
 
Olen käynyt ala-asteen 70-luvulla mutten muista semmoista ruokaa kuin juustokeitto. Osaatko tarkemmin spesifioida?
 
Olen käynyt ala-asteen 70-luvulla mutten muista semmoista ruokaa kuin juustokeitto. Osaatko tarkemmin spesifioida?
Vettä, sulatejuustoa, kukkakaalia, porkkanaa, herneitä, perunaa. Vähän niinkuin kesäkeitto mutta sulatejuustosta tulee happamuus makuun joka ei kaikille putoa. Voipi olla vielä suolakurkkua koska jo hapan.
 
Kesäkeitto nyt just meni, mutta juustokeitto.. örgh.. vieläkin ihokarvat nousee pystyyn, kun mietin sitä makua.:D
Ja syötävä oli. Tosin ei sitä ollut pakko ottaa paljon, mutta sekin vähäinen määrä otti koville. Juustokeitto on kammottavinta ruokaa, mitä ikinä on vastaan tullut. Nykyajan koululaiset eivät kyseistä keittoa onnekseen edes tunne.
Sipatti. Siinä oli vähän koululaisena nielemistä kuoriperunoiden kanssa.
Klimppisoppaa en ole koskaan syönyt, lienee #vihapuhetta kysellä sen resptiä, saati sitten kokemuksia... kulkee mahdollisesti myös mykykeiton nimellä, mikä kuulostaa vielä pahemmalta?
 
Sipatti. Siinä oli vähän koululaisena nielemistä kuoriperunoiden kanssa.
Klimppisoppaa en ole koskaan syönyt, lienee #vihapuhetta kysellä sen resptiä, saati sitten kokemuksia... kulkee mahdollisesti myös mykykeiton nimellä, mikä kuulostaa vielä pahemmalta?
1515267168639.png
Tarkoitarko savolaisten mykyrokkaa? Kuvassa. On aivan helkkarin hyvää.
Sipatti on minulle tuntematon herkku.
 
Sipatti on kinkku-maitokastike. Nyt lähen koirien kanssa ulos puistattelemaan tramaattiset muistot mielestä. Todella pahaa, koostumus muistuttaa kirjaimellisesti räkää, makukaan ei yllätä juuri sen myönteisemmin. Perunankuoret olivat lounaan kulinaarinen kohokohta.

 
Sipatin kun taas googlailin niin sekin kuulostaa hyvältä, bechamelkastike johon lisätty ruskistettua sipulia ja kinkkusuikaleita.
Mutta kai ne 70-luvun koulukeittäjät onnistuivat pilaaman jokaisen ruokalajin. Halvalla piti tehdä halvoista raaka-aineista eikä juuri mausteita käytetty.
Melkein uskaltauisin väittää että saisin tehtyä version joka sinullekin maistuu.
 
Sipatin kun taas googlailin niin sekin kuulostaa hyvältä, bechamelkastike johon lisätty ruskistettua sipulia ja kinkkusuikaleita.
Mutta kai ne 70-luvun koulukeittäjät onnistuivat pilaaman jokaisen ruokalajin. Halvalla piti tehdä halvoista raaka-aineista eikä juuri mausteita käytetty.
Melkein uskaltauisin väittää että saisin tehtyä version joka sinullekin maistuu.
No tuo versio varmasti jo maistuisikin, tosin täytyy ihmetellä miksi lyödä nuo raaka-aineet yhteen #vihapuheen omaisesti kun ne voisi käyttää erikseen johonkin aidosti maistuvaan.
Reserviläisisäntä @Vonka on lähempänä totuutta karun utilitaarisessa analyysissään.
Ruoka oli kelvotonta.
 
Gordon Ramsay sai kokea, mitä on #vihapuhe koska ampui poron Lapissa. Tämä on muuten hyvä raina. Paljon parempi kuin se, missä joku idioottinainen yritti syöttää hänelle mämmiä ja jääkaappikylmää leipäjuustoa. Nainen oli toimittaja mutta voisi olla koulukeittäjä.

Tässä Gordon on ihan onnessaan.

 
Joukkohautaa ei ole tullut syötyä armeijan jälkeen, koulussakin sitä oli sentään säännöllisesti.

Silakkalaatikkoa.
 
Vettä, sulatejuustoa, kukkakaalia, porkkanaa, herneitä, perunaa. Vähän niinkuin kesäkeitto mutta sulatejuustosta tulee happamuus makuun joka ei kaikille putoa. Voipi olla vielä suolakurkkua koska jo hapan.

Minulla on "juustokeittoa" minun hätävarassa, tietenkään se ei muistuta tuota kuvausta millään tavalla, vaan se on vain pastaa jossa on juustolla maustettu kastike. Täsmennyksenä sanotaan, että tämä on pussikeitto. Hieman samanlainen kuin Formaccio tai Carbonara pastat.
 
Juustokeiton nimellä olen syönyt vain sellaista, missä keitetään ja juoksutetaan vastalypsettyä maitoa. En sitäkään aikoihin.

Ehdottaisin kuitenkin tämän keskustelun siirtämistä muuhun ketjuun.
 
Juustokeiton nimellä olen syönyt vain sellaista, missä keitetään ja juoksutetaan vastalypsettyä maitoa. En sitäkään aikoihin.

Ehdottaisin kuitenkin tämän keskustelun siirtämistä muuhun ketjuun.
Kuulostat #vihaiselta. Vaadin että kouluruokakeskustelu jatkuu tässä ketjussa, kaikki muu on #vihapuhetta.

ps. olen maahanmuuttajaperheestä.

#me_too, #oh_no_not_again, #shit_they're_at_it_again

:).
 
Back
Top