#vihapuhe

Kuulin tänään että tuttavan poika pahoinpideltiin viime yönä Helsingissä. Tarkemmin asiasta ja tekijöistä kuultuani kävin läpi viha-ajatuksia, mutta vihapuhetta en ala pitämään.Vahvistuu vaan ketä äänestän seuraavissa vaaleissa.
 
Satuin pääsemään Hesarin maksumuurin taakse, ja nappasin entisen SJW-soturin mietteitä. Varsin avartavaa ja selittää paljon, ja valitettavasti vahvistaa sen ennakkoluulon joka noita porukoita kohti on ollut jo ennestään.

Olin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturi – kunnes halusin lopettaa sotimisen
Veikka Lahtinen
Julkaistu: 26.8.2019 12:38, Päivitetty 26.8.2019 16:33
Toim. huom: Veikka Lahtinen on internetin ”piireissä” tunnettu aktivisti, feministi, antirasisti, podcastaaja, bloggaaja ja influensseri. Alkukesästä Lahtinen ilmoitti haluavansa ottaa etäisyyttä edustamaansa tiukkaan ja moralistiseen aktivismiin.

Pyysimme häntä kirjoittamaan esseen, jossa hän kertoo mitä tapahtui.



Suomalaisessa internetissä kuohui 2010-luvun puolivälissä. Sosiaalinen media oli yhtäkkiä täynnä keskusteluja, joista tuntui vaikealta saada kiinni, jos saapui niiden keskelle ulkopuolisena.

Käsitteet, kuten rodullistaminen, etuoikeus, ableismi ja intersektionaalisuus vilisivät näytöillä, ja sävy sanojen takana oli usein kiihkeä. Tuntui, että jotakin uutta oli purkautumassa nopealla tahdilla esiin suomalaiselle yhteiskunnallisen keskustelun näyttämölle.

Vuodesta 2019 katsottuna voidaan puhua jo osittain ohi menneestä vaiheesta, jolloin verkkokeskustelut ja samanaikaisesti myös ympäröivä yhteiskunta muuttivat muotoaan. Vaadittiin tilaa ja oikeutta vähemmistöille. Vaadittiin rasismin ja seksismin kitkemistä yhteiskunnan joka tasolta.

Jälkikäteen katsoen on myös selvää että joitain pysyvämpiä muutoksia myös tapahtui: esimerkiksi suomalaisessa mediassa näkyy nykypäivänä enemmän vähemmistöjä sekä tekijöinä että haastateltavina kuin koskaan aiemmin.

Paljon jäi myös entiselleen, mutta tuolloin vuosina 2015 ja 2016 näytti siltä että käsillä on todellinen vallankumous, joka muuttaa kaiken.

Siinä vallankumouksessa halusin olla täysillä mukana.

OLIN ollut jonkin verran kiinnostunut politiikasta aiemmin, mutta vuoden 2015 alkanut perussuomalaisten hallituskausi, turvapaikanhakijakriisi ja siihen liittyvä äärinationalistisen liikehdinnän nousu saivat kiinnostukseni leimahtamaan aivan uudella tavalla. Aloin julkaista nopealla tahdilla rasismiin, seksismiin ja leikkauspolitiikkaan liittyviä blogimerkintöjä vuoden 2016 alussa ja saavutin paljon lukijoita.

Olin asenteeltani hyvin ehdoton ja vaadin yhteiskunnassa tapahtuvalle sorrolle nollatoleranssia. Olin vihainen ja kiihkeä, mutta sain myös kehuja analyyttisesta ja monipuolisesta asioiden käsittelytavasta. Kaltaisiani kirjoittajia ilmestyi sosiaalisen median näyttämöille muitakin, mutta varmaankin olin tuotteliaimmasta päästä.

Omaksuin kritiikittömästi sääntöjä, joita itseään intersektionaalisiksi feministeiksi kutsuvat verkossa saarnasivat
Osallistuin intensiivisiin keskusteluihin monessa kanavassa samaan aikaan. Julkaisin säännöllisesti blogitekstejäni ja photoshopilla askarreltuja poliittisia meemikuvia Twitterissä, Instagramissa ja sellaisissa Facebook-ryhmissä kuin Joukkovoima hallituspolitiikkaa vastaan, Feministiryhmä ja RASMUS - valtakunnallinen rasismin ja muukalaispelon vastainen verkosto.

Jälkikäteen ajatellen silloista toimintaani voisi kuvata pilkallisella nimityksellä ”sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturi”. Amerikkalaisista verkkokeskusteluista Suomeen rantautunut termi on käännetty ilmaisusta social justice warrior tai lyhyemmin SJW. Sillä viitataan ihmiseen, joka vastustaa syrjintää verkossa.

Pilkkaamisen tausta-ajatus on että SJW toimii kiillottaakseen omaa moraalista sädekehäänsä tai jonkin irrationaalisen motiivin vallassa, esimerkiksi puolustaa vähemmistöjä oman etunsa vastaisesti. Termin käyttö haukkumasanana yleistyi amerikkalaisen Gamergate-kohun yhteydessä, jossa feminismiä ja muita oikeudenmukaisuusaatteita videopelimaailmassa ajavia ihmisiä häirittiin systemaattisesti ja nimiteltiin.

Oma ajatukseni olikin vahvasti, että haluan olla hyvän puolella pahaa vastaan, omasta edustani viis.

OMAKSUIN kritiikittömästi joukon sääntöjä ja ajattelutapoja, joita itseään intersektionaalisiksi feministeiksi kutsuvat ihmiset verkossa saarnasivat.

Intersektionaalisuudella tarkoitetaan ajattelua joka korostaa, että ihmisiin voi kohdistua päällekkäisiä sorron muotoja, jotka on kaikki huomioitava politiikassa. Monet näistä ajattelutavoista ovat mielestäni edelleen järkeenkäypiä. Valkoisten keski-ikäisten miesten ei tarvitse olla viemässä tilaa jokaisesta keskustelusta. Erilaisia sorron mekanismeja on tärkeää ymmärtää, ja yhteiskunnassa todella on paljon myös tiedostamatonta rasismia ja seksismiä.

Heräämiseni seurauksena päätin, että en mene yhteenkään rasismia käsittelevään keskustelutilaisuuteen puhumaan, ellei mukana ole myös ihmisiä, joihin itseensä kohdistuu rasismia. Aloin puuttua suoraan, mikäli kaveriporukassa joku sanoi jonkin rasistisen tai seksistisen vitsin. Tutustuin erilaisiin siirtolaisuuteen liittyviin epäkohtiin Suomessa, ja osallistuin muun muassa Romanian romanien hätämajoituksen järjestämiseen yhdessä muiden aktivistien kanssa.

SE, mistä tuona kuohuvana aikana minun oli vaikeampaa puhua, oli kuitenkin jonkinlainen piilotettu käyttäytymiskoodi, jonka aisti joka puolella ympärillään.

Ihmisiä, jotka korostivat verkossa sortokokemuksiaan, ympäröi pyhyyteen rinnastuva aura. Kärjistäen voidaan puhua kolmesta kategoriasta: pyhät sorretut, joista ei koskaan sanottu kriittistä sanaa, vaikka he toimisivat täysin älyttömillä tavoilla; heidän suojelijansa kuten minä ja muut sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ajajat; ja kolmanneksi sortajat, jotka olivat roskaväkeä, joille sai sanoa mitä vain.

Tämän huomasi myös, kun jutteli ihmisten kanssa kasvotusten. Moni ystäväni sanoi minulle, että he eivät uskalla osallistua verkkokeskusteluihin ollenkaan, koska pelkäävät sanovansa jotain ”väärää”. Huomasin myös itse olevani hyvin varovainen siinä, miten asetan sanani.

Se on aina huono merkki.

Ruotsissa tämän kaltaisen uuden, tiukkoihin sääntöihin, ihmisten sorrettuun asemaan ja puhetta säätelevään oikeamieliseen koodistoon perustuvan nettiaktivismin kritiikki oli alkanut aiemmin kuin Suomessa. Jo vuonna 2016 julkaistussa ja sittemmin suomennetussa sarjakuva-albumissaan Nousu ja tuho feministitaiteilija Liv Strömquist toteaa, että omiin kohdistuva katkeruus verkossa on seurausta siitä, että vasemmisto yhteiskunnallisena liikkeenä ei ole kyennyt saavuttamaan omia tavoitteitaan.

Niinpä nettiaktivistit hallitsevat sitä pientä aluetta maailmasta, jota hallita voi, eli omiensa kielenkäyttöä.

”Aggressio ei kohdistu vain poliittisiin vihollisiin tai valta-asemassa oleviin vaan myös marginaalisella tavalla eri mieltä oleviin aatetovereihin”, Strömquist kirjoittaa. ”Monet omistautuvat mieluummin tälle kuin toiminnalle, joka tähtäisi heidän omien poliittisten projektiensa toteuttamiseen”. Myös aktivistiteoreetikko Mathias Wåg kirjoitti vuonna 2018, että riitelevät aktivistit vievät huomion yksilön kipuun sen sijaan että yrittäisivät rakentaa jotakin yhteistä ja kasvavaa poliittista liikettä.

Ihmisiä, jotka korostivat verkossa sortokokemuksiaan, ympäröi pyhyyteen rinnastuva aura
SUOMESSA syitä verkkofeminismin itsekritiikkiin kyllä olisi löytynyt. Facebookin surullisenkuuluisaksi muodostuneessa Feministiryhmässä viuhui usein moderaattorien ruoska. Itse katselin vierestä kun ihmisiä poistettiin vääränlaisen kielenkäytön, esimerkiksi sortavien ilmaisujen takia. Keskustelussa piti osata hallita käsitteitä ja koodeja, jotka olivat ehkä minulle helppoja, koska olen opiskellut yhteiskuntatieteitä yliopistossa. Rakenteellisen rasismin, moninkertaisen syrjinnän, ableismin ja fluidin seksuaalisuuden kaltaisen käsitteiden ei kuitenkaan voi olettaa olevan ihan jokaiselle samalla tavalla ymmärrettäviä.

Samalla oli selvää, että uusi feminismi oli siinä tilanteessa kyvytön näkemään, että ihmisten koulutustaustoista johtuen heillä oli erilaiset valmiudet osallistua hienovaraisuutta ja monimutkaisia käsitteitä vaativaan keskusteluun. Kaikki eivät vain osanneet, mutta opettamisen sijaan heitä käskettiin usein vähättelevästi käyttämään googlea. Tämä tarkoitti, että jotkut sellaiset, jotka eivät löytäneet paikkaa verkkofeminismistä, löysivät tiensä helpommin joko poliittiseen passiivisuuteen tai oikeistoradikalismiin.

Twitterin pimeämmissä nurkissa vaani myös, ja vaanii vieläkin, roimasti feministiryhmiä pahempia moralisteja. Sellaisia, jotka jakelevat pitkissä twiittiketjuissa ohjeita ja sääntöjä siitä, miten etuoikeutetut ihmiset voivat olla hyviä ”liittolaisia” sorretuille ihmisille. Kun feministiaktivistit puhuvat ”liittolaisista”, he tarkoittavat moraalista velvollisuutta toimia toisten tukena.

Kehotukset liittolaisuuteen ovat useimmiten kuitenkin kaikkea muuta kuin houkuttelevia. Liittolaisen rooli nähdään poliittisesti passiivisena tukihenkilönä, jonka omia ajatuksia asioista ei kaivata. Joskus jopa kehotetaan olemaan kiitollinen siitä, että saa olla kantamassa jonkun toisen taakkaa. Ikään kuin politiikka olisi loputonta velanmaksua.

Vielä merkittävämpi asia, jota olen jälkikäteen alkanut pohtia, on tuolloin omaksumani ajatus identiteetistä.

Ajattelin, että koska minä olen valkoinen ja mieheksi kasvatettu, minun on annettava tilaa muille. Noudatan edelleen tätä periaatetta arjessani. Asiaan kuului kuitenkin myös sanomaton toinen puoli: mikäli minä tai joku muu ihminen ei osaa nimetä itselleen sopivaa vähemmistöidentiteettiä, kuten vaikkapa työväenluokkainen, aseksuaali tai neuroepätyypillinen, jää tälle ihmiselle ainoaksi osaksi tehdä politiikkaa muiden eteen.

Nyt ajattelen kuitenkin, että politiikassa olisi tärkeää, että nähdään myös ihmisiä laajasti yhdistäviä asioita joiden puolesta kamppailla, kuten vaikkapa planeetan elinkelpoisuus. Kaiken politiikan pelkistäminen sortoon perustuvaan identiteettiin erottaa meitä muista, ja voi estää näkemästä sitä mikä meitä yhdistää.

VAIKKA feminismi ainakin teoreettisesti ajatellen on kaikkien asia, koin omasta asemastani jopa itseinhoa.

Se, että olin valkoinen ja taustani oli keskiluokkainen, tuntui verkkokeskustelujen yksinkertaistavassa maailmassa suureltakin voittajan asemalta. Todellisuudessa olin myös masentunut, sukupuoli-identiteetiltäni epävarma ja myös epävarmassa työmarkkina-asemassa.

Elämässäni oli yksi ratkaiseva hetki, joka lopulta johti siihen, että lopulta siirryin poispäin nettiaktivistien luomien sääntöjen kritiikittömästä seuraamisesta.

Eräs rodullistettu aktivisti katkaisi välit minuun Facebook-keskustelumme jäljiltä. Keskustelumme alkoi alkoi humoristisesta profiilikuvastani. Siinä luki “Je suis Charlie” -profiilikuvien tyyliin “Olen toinen ääripää”. Olin itse kritisoinut julkisesti usein ajatusta, että antirasistiset ihmiset olisivat rasistien ohella keskustelun yksi ääripää, ja nyt päätin leikillisesti ottaa tämän nimityksen haltuun.

Aktivistin mielestä kuva ruokki entisestään ajatusta kahdesta ääripäästä rasismikeskustelussa. Hän poisti minut kavereistaan. Kun yritin vielä kysyä, mikä käytöksessäni meni pieleen, jotta voisin oppia tilanteesta, hän ilmoitti, että mikäli olen halukas ”maksamaan hänelle”, hän voi kertoa.

Yritin kysyä, mikä käytöksessäni meni pieleen, jotta voisin oppia tilanteesta. Hän ilmoitti, että mikäli olen halukas ”maksamaan hänelle”
Rahan vaatiminen oli tuohon aikaan yleinen feministisessä verkossa toistuva retorinen keino. Sen taustalla on ajatus, että jos joku ei ymmärrä jotakin vaikkapa rasismiin tai seksismiin liittyvää ilmiötä, asiasta puhuvilla aktivisteilla ei ole velvollisuutta “tehdä työtä”, kuten asia usein ilmaistiin, ja kuormittaa itseään selittämällä asiaa. Pian sen jälkeen minut myös heitettiin ilman selitystä ulos eräästä salaisesta feministiryhmästä. Kunnon selitystä en tälle koskaan saanut. En tiedä, onko näiden tapahtumien välillä mitään yhteyttä, mutta silloin liitin ne toisiinsa.

MINULLE nämä tapaukset osoittivat, miten pieni tila varsinaiselle argumentaatiolle lopulta jäi tarkkaan määriteltyjä identiteettejä painottavassa keskustelussa. En kokenut, että minulla oli enää mitään sanottavaa, koska rodullistettu aktivisti oli tehnyt selväksi, että hänen asemansa asetti minulle automaattisen väistäjän velvollisuuden. Oma ratkaisuni oli vetäytyminen, sen sijaan että olisin ryhtynyt avoimeen konfliktiin.

Suomessa uuden verkkoaktivismin kriittistä läpikäyntiä on kuultu aktivistipiirien sisältä toistaiseksi melko vähän.

Kritiikki on jätetty nokkavien populistien käsiin, jolloin tuomituksi tulee myös kaikki se hyvä, mitä intersektionaalinen aktivismi on saanut aikaan. Tällaisia saavutuksia ovat muun muassa julkisuus, jossa aidosti näkyy enemmän vähemmistöjä, joissa erilaiset äänet kuuluvat ja jossa ihmiset osaavat ottaa huomioon, että heillä on aina etuoikeuksia suhteessa muihin. Yleinen ymmärrys monista sortoon liittyvistä kysymyksistä on parantunut huomattavasti.

Nyt, kun pahimmat verkon tyrskyt ovat rauhoittuneet, olisi kuitenkin hyvä pohtia, mitä kaikkea annettiin samalla tapahtua. Ihmisten virheisiin keskittyvät aktivistit loivat sääntöihin perustuvaa ilmapiiriä, jossa oma harkinta ei ollut oleellista, vaan jokaisen asema identiteettien hierarkiassa ratkaisi puheen pätevyyden. Tämä ei tietenkään koske kuin pientä joukkoa ihmisiä, joilla epäilemättä oli omat traumansa, joista myrkyllinen käytös kumpusi.

Ongelma kuitenkin on, että muiden feministien ja antirasistien kyvyttömyys irtisanoutua tästä myrkyllisestä verkkoilmapiiristä tarkoitti, että se hiljaisesti hyväksyttiin. Sisäinen lempeä kritiikki jäi pois, ja niinpä epä-älyllinen sota sai jatkua.

Näen, että verkon kuohunnan nyt laannuttua voimme myös oppia tapahtuneesta. Mielestäni tärkein oppi on, että aidosti kasvamaan pyrkivien yhteiskunnallisten liikkeiden on löydettävä positiivinen paikka ja rooli kaikille halukkaille ihmisille. Mikäli monet kokevat, että liikkeessä ei ole heille tilaa itsenäisinä ja omaa asiaansa ajavina toimijoina sen vuoksi että joku muu on katsonut että heillä on etuoikeuksia, he kyllä löytävät tiensä muualle. Myös kaikki ne ihmiset, jotka jättäytyivät keskustelujen ulkopuolelle, koska pelkäsivät sanovansa jotain ”väärää”, ovat intersektionaalisen verkkofeminismin kannalta menetettyjä ihmisiä.

OMAT ajatukseni eivät lopulta ole muuttuneet noista vuosista paljoa. Pidän edelleen feminismiä ja antirasismia kaiken toimintani edellytyksenä, enkä ikinä halua loukata ketään. Se, mihin kuitenkin teen pesäeron, on hyvää tarkoittavien mutta kömpelöiden ihmisten nopea tuomitseminen, sääntöjen laatiminen toisille, ja identiteetteihin perustuvien hierarkioiden muodostaminen ihmisten välille.

MeToo-keskustelujen myötä näkyviin nousseessa suostumus-ajattelussa korostetaan, että ihmisen suostumuksen tulee aina perustua ymmärrykseen tilanteesta, tai muuten se ei ole suostumusta. Tämä mielestäni sopii myös hyvin politiikkaan: Säännöt ovat pelkkää sanelupolitiikkaa, elleivät niitä noudattavat aidosti ymmärrä ja hyväksy niitä.

Uutta toivoa voi mielestäni nähdä siinä, että monet feministiset periaatteet ovat saaneet jalansijaa yhteiskunnassa samalla kun myrkyllisyys verkossa on laantunut. Toivonkin, että nyt Suomessa nouseva ilmastoliike osaa välttää nämä virheet ja on valmis ottamaan mukaan jokaisen, joka aidosti haluaa muuttaa yhteiskuntaa omasta asemastaan käsin.

Korjaus 26.8.2019 kello 16.32: Täsmennetty sanamuotoa lauseesta ”Kaiken politiikan pelkistäminen sortoon perustuvaan identiteettiin erottaa meitä muista, ja voi estää näkemästä sitä mikä meitä yhdistää.”
 
Tehokas liudennus:

Essee feministipiirien ongelmista aiheutti somessa myrskyn, mutta kirjailija Minja Koskela sanoo verkkokeskustelun laantuneen
Alkuviikosta sosiaalisessa mediassa keskusteltiin Veikka Lahtisen esseestä, jossa kirjoittaja kertoi sisäpiiriläisen silmin näkemistään ongelmista muun muassa intersektionaalisessa liikkeessä.
Kirjailija Minja Koskela kertoo oppineensa paljon feministisestä verkkokeskustelusta. Tänä vuonna hän julkaisi intersektionaalista feminismiä käsittelevän kirjan.

Kirjailija Minja Koskela kertoo oppineensa paljon feministisestä verkkokeskustelusta. Tänä vuonna hän julkaisi intersektionaalista feminismiä käsittelevän kirjan. Kuva: OUTI PYHÄRANTA / HS
Ossi Mansikka HS
Julkaistu: 28.8.2019 10:23, Päivitetty 28.8.2019 11:02
Kiinnostava katsaus fanaatikkojen takapihalle.
Raitistunut äärisuvakki yrittää avata maailmankatsomustaan.
Todella hyvä, tarpeellinen kirjoitus tähän aikaamme.
On arvokasta reflektoida yleisestikin hyväksytyn kipukohtia.
Maanantaina Nyt.fissä julkaistu Veikka Lahtisen essee Olin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturi – kunnes halusin lopettaa sotimisen innoitti suomenkielisessä somessa reaktioiden vuon, jossa kommentit jakautuivat pitkälti totuttuihin uomiin: moittiviin, jopa pilkallisiin, mutta pääasiassa kiittäviin.
Esseen voit lukea tästä.
Aktivistina, feministinä ja antirasistina muutaman vuoden somessa briljeerannut Lahtinen käsitteli kirjoituksessaan omakohtaisia kokemuksiaan väärin ajattelevien ja kirjoittavien ojentajana sekä havaintojaan feministisen ja antirasistisen liikkeen sisäisen itsekritiikin puutteesta ja pilkistävästä elitismistä.
Kuten:
”Moni ystäväni sanoi minulle, että he eivät uskalla osallistua verkkokeskusteluihin ollenkaan, koska pelkäävät sanovansa jotain ’väärää’. Huomasin myös itse olevani hyvin varovainen siinä, miten asetan sanani.”
Tai:
”Rakenteellisen rasismin, moninkertaisen syrjinnän, ableismin ja fluidin seksuaalisuuden kaltaisen käsitteiden ei kuitenkaan voi olettaa olevan ihan jokaiselle samalla tavalla ymmärrettäviä.”
Ja:
”Samalla oli selvää, että uusi feminismi oli siinä tilanteessa kyvytön näkemään, että ihmisten koulutustaustoista johtuen heillä oli erilaiset valmiudet osallistua hienovaraisuutta ja monimutkaisia käsitteitä vaativaan keskusteluun.”
Joitakin vuosia sitten etenkin intersektionaalinen feminismi alkoi politisoitua. Samalla se vakiintui nettiriitelyn kestoaiheeksi tavalla, josta ulkopuoliset eivät välttämättä ymmärtäneet mitään.
Siksi sisäpiiriläisen kertomus herättikin kiinnostusta.
Twitterissä kriitikot moittivat kirjoitusta liiasta subjektiivisuudesta ja muistuttivat kirjoittajaa tämän omista synneistä.
Kiittäjät puolestaan kehuivat kirjoitusta kriittiseksi, mielenkiintoiseksi, rohkeaksi ja virkistäväksi.




Yksinkertaistaen voisi summata, että Lahtisen mielestä sinänsä erittäin tärkeä feministinen ja antirasistinen liikehdintä kompasteli oikeamielisten sisäiseen nahisteluun. Se karkotti ihmisiä eikä auttanut ketään, ja lopulta Lahtinenkin sulki sometilinsä.
Käsitys oikeamielisten sisäisestä nahistelusta näytti saavan varovaista tukea myös feministikirjailija Minja Koskelalta, jonka esikoisteos Ennen kaikkea feministi julkaistiin toukokuussa. Kirjassaan Koskela käsittelee muun muassa nettikeskusteluista neljännen aallon feminismiksi ponnistanutta intersektionaalisuutta ja sitä ympäröivää julkisuutta.
”Menihän se nettikeskustelu paikoin överiksi. Kyllä sitä saa kritisoida. Ja kritisoidaankin, myös liikkeen sisällä”, Koskela kirjoitti feminismistä Twitterissä.

Lue lisää: Mikä feminismin neljäs aalto? Tästä on kyse aatteessa, josta tuli kirosana
Puhelimessa Koskela kertoo näkemyksistään lisää.
Hän sanoo pohtineensa ”feministikuplassaan”, etteivät verkkokeskustelujen luonne esimerkiksi Facebookin ryhmissä ole aina edistänyt intersektionaalisen feminismin asiaa pelkästään rakentavasti.
”Tunnistan ja tunnustan, ettei verkkokeskustelu ole ollut aina rakentavaa.”
”Ja että yksittäiset ihmiset ovat kokeneet keskustelut vahingollisena. Lahtisen esseellä on subjektiivinen arvo, mutta on ongelmallista, mikäli se käsitetään kuvauksena koko intersektionaalisesta liikkeestä.”
Koskela kuitenkin korostaa, että ryhmissä on tuhansia ihmisiä ja keskustelu on pääasiassa hyvää. Hän kuvailee, että ne olivat vain yksi osa feminististä keskustelua.
Eikä feministisen liikkeen sisäisistä hiertymistä puhuta nyt ensimmäistä kertaa julkisesti, hän huomauttaa.
Totta: Myös Nyt.fi ja HS ovat useassa jutussa käsitelleet esimerkiksi Rentoa feministiryhmää, joka aikanaan kielsi islam- ja muslimiaiheiset keskustelut ja myöhemmin erotti moderaattorin, joka päätti, ettei valkoinen ihminen voi kokea rasismia.
Kun feministit vuonna 2017 kahnasivat sisäisesti esimerkiksi veganismista ja intersektionaalisista linjauksista, Koskela kuvaili HS:n haastattelussa tilannetta ”varsin tuskaiseksi” sisäänajovaiheeksi.
Tuskaista on ollut paitsi feministisen liikkeen sisällä, myös sen ulkopuolella.
Maanantaista esseetä seuranneessa somekeskustelussa nyökyteltiin havainnoille, että feministinen terminologia on vaikeaa eivätkä ihmiset välttämättä uskalla osallistua keskusteluun ”väärin” puhumisen pelossa.
”Tunnistan ongelman ja ilmiön, että termit tuntuvat välillä haastavilta: toivoisin ihmisiltä lempeyttä, että niitä jaksettaisiin avata. Mutta samalla toivon toisilta kykyä ja oma-aloitteisuutta ottaa itse asioista selvää.”
”Feminismi on talouspuheen tapaan aihealue, johon liittyy oma termistönsä.”
Koskela tekee kiintoisan havainnon: feministisen verkkokeskustelun sisäiset kiistat näyttävät laantuneen.
”En ole enää havainnut niin kärkästä kielenkäyttöä. Samalla inklusiivisuuden vaade on tullut ihan oikeasti reaalimaailmaan.”
Inklusiivisuus tarkoittaa tässä yhteydessä muun muassa, että mediassa esiintyy entistä enemmän asiantuntijoina muitakin kuin valkoisia ja miehiä.
Feministisen tasa-arvoajattelun leviämisestä näkee muutenkin pieniä todisteita vähän kaikkialla: Antti Rinne (sd) julistautui feministiksi hyvissä ajoin, ja Aamulehti lopetti sukupuolittuneiden termien, kuten eduskunnan puhemies, käyttämisen.
Muutokset eivät tietenkään tapahdu ilman mielipahaa. Muistelkaapa vaikka reaktioita, kun levisi tieto, että brittiläinen Lashana Lynch olisi kiinnitetty uudeksi 007:ksi heinäkuussa. Edes ajatus aiheutti raivoa, vaikka itse Bondia edelleen näyttelee Daniel Craig.
Toki Suomessa on paljon intohimoja herättäviä puheenaiheita. Feminismi on niistä vain yksi.
”Se on mielenkiintoista, miten [verkkokeskustelu] silti kilpistyy monesti feminismiin: että siellä feminismit räyhäävät terminologiasta”, Koskela sanoo.

Jutussa oli lukuisia twiittejä, joiden linkit ei tulleet mukaan.

 
Tässä vielä katsaus siihen, mitä hallituksen politiikka pitää sisällään. Kannattaa huomata, että kantava ajatus intersektionaalinen feminismi täyttää pian kolme vuotta. Sitä siis riidalla ja tuskalla synnytettiin vielä muutama vuosi sitten. Liekö ihan valmis vieläkään, mutta luotan kyllä Mariaan kuin kallioon, että hän on osannut määritellä parhaan mahdollisen suuntauksen meidän kaikkien hyväksi :rolleyes:

Hyvinvointi
Miksi feminismin pitää olla niin riitaista ja vaikeaa? Elämme tuskaista vaihetta, sanoo Minja Koskela, joka on mielellään tiukkapipoinen feministi
Opettaja, tutkija ja bloggaaja Minja Koskela kuuluu uuden polven feministeihin, jotka kirjoittavat tasa-arvoliikkeen linjaa uusiksi. Hänen mielestään tasa-arvo on ottanut Suomessa takapakkia.
Tilaajille
Minja Koskela oli parikymppinen, kun hän ryhtyi kutsumaan itseään feministiksi.

Minja Koskela oli parikymppinen, kun hän ryhtyi kutsumaan itseään feministiksi. Kuva: OUTI PYHÄRANTA / HS
Tanja Vasama HS
Julkaistu: 30.11.2017 2:00, Päivitetty 30.11.2017 6:25
LUKIOIKÄISENÄ Minja Koskela oli ”hyvä jätkä”: kertoi ronskeja vitsejä, vierasti huulipunaa sekä muita naisellisia juttuja ja vietti paljon aikaa poikien kanssa.
Mutta vaikka Koskela käyttäytyi kuin yksi kundeista, hän ei ollut tasavertainen poikien kanssa.
Musiikkipainotteista lukiota käynyt Koskela yritti näyttää, että hänkin osaa soittaa bassoa ja kitaraa – mutta päätyi musiikintunneilla aina joko laulamaan tai soittamaan pianoa. Opettajat eivät rohkaisseet rikkomaan vanhaa kaavaa, jonka mukaan bändeissä pojat soittavat ja tytöt laulavat.
Sukupuoli tuntui määrittävän musiikkimakuakin. Koskela kuunteli poikapuolisten kavereidensa kanssa mielellään progressiivista rockia, mutta kun hän kysyi, kuunneltaisiinko välillä Tori Amosin, Regina Spektorin tai muiden naisartistien musiikkia, hänelle sanottiin, etteivät pojat voi sellaista kuunnella.
”Naiseus on minulle poliittinen positio. En käyttäydy tietyllä tavalla, koska olen nainen. Mutta minua kohdellaan tietyllä tavalla, koska minua pidetään naisena.”
Kerran Koskela joutui jonossa erään pojan kiilaamaksi. Poikapuoliset kaverit sallivat ohittamisen, koska kiilaaja oli ”oikea muusikko”.
”Muistan ajatelleeni, että enkö minä ole, kun olen tyttö.”
Pienistä tilanteista alkoi rakentua isompi kuva. Koskela tajusi, että oli olemassa hierarkioita ja näkymättömiä rakenteita, jotka määrittivät sitä, miten tyttöjen ja poikien oletettiin toimivan.
”Aloin pikkuhiljaa hahmottaa patriarkaattia”, Koskela sanoo.
Patriarkaatti tarkoittaa yhteiskuntajärjestelmää, jossa miehet ovat hallitsevassa asemassa.
Varsinainen yhteiskunnallinen herääminen tapahtui lukion jälkeen. Koskela oli parikymppinen, kun hän ryhtyi kutsumaan itseään feministiksi.
Nyt Minja Koskela on 30-vuotias musiikinopettaja, tutkija ja bloggaaja – sekä yksi eturivin uuden polven suomalaisfeministeistä. Ehkä parhaiten Koskela tunnetaan Bluestocking-feministiblogistaan. Siinä hän ruotii seksistisiä rap-sanoituksia, halpatuotantona tehtailtavia girl power -vaatteita sekä feminismin linjauksia – näin aluksi.
Koskela tunnustautuu mielellään tiukkapipoiseksi feministiksi. Hän on tiukkis, koska tasa-arvon edistäminen on kovaa työtä.
Siitä opettaja–tutkija ei pidä, että joku määrittelee hänet naiseksi.
”Naiseus on minulle poliittinen positio. En käyttäydy tietyllä tavalla, koska olen nainen. Mutta minua kohdellaan tietyllä tavalla, koska minua pidetään naisena.”
TASA-ARVOKESKUSTELU on käynyt koko syksyn kuumana. Seksuaalista häirintää näkyväksi tuonut #MeToo-kampanja kuohutti viikkoja ympäri maailmaa, johti lukuisiin häirintäselvityksiin ja poiki lakimuutoksia sekä potkuja niin viihdealalla, mediassa kuin politiikassa.
Lisäksi feminismi liikkeenäkin on taas tapetilla. Eikä kyse ole nyt pelkästään feminististen puolueiden viime vuosien noususta Euroopan poliittiselle kartalle, vaan kokonaisesta feminismin uudesta aallosta.
Puhutaan feminismi 4.0:sta, uutta teknologiaa vahvasti hyödyntävästä niin sanotusta feminismin neljännestä aallosta. Tätä aaltoa edustaa myös Minja Koskela.
Koskelalle feminismi on kaiken kattavaa yhdenvertaisuutta. Kun aiemmin feministit keskittyivät puhumaan ennen kaikkea sukupuolten välisestä tasa-arvosta, neljännen aallon feministit haluavat kiinnittää huomion muihinkin syrjiviin valtarakenteisiin. Sukupuolen lisäksi tasa-arvoa rakennettaessa pitää huomioida esimerkiksi luokkaerot, vammaiset sekä etniset ja uskonnolliset vähemmistöt.
Sukupuolikaan ei jakaudu pelkästään miehiin ja naisiin. Maailmalla vahvistuu yhä laajemmin käsitys, jonka mukaan sukupuoli on moninaisempi kysymys.
Uusi aalto haluaa tuoda muunsukupuolisten ja sukupuolivähemmistöjen ääniä paremmin kuuluviin.
Tällaista kaikkea sortoa vastustavaa feminismiä kutsutaan intersektionaaliseksi feminismiksi.
FEMINISMIÄ on pitkään arvosteltu liian akateemiseksi ja käsitteiltään vaikeaksi. Intersektionaalisuus ei tee siitä ainakaan helpompaa.
Omia valta-asemia pitää tarkastella jatkuvasti. Samalla täytyy miettiä, voiko jonkun ryhmän asioista puhua ilman, että syyllistyy keskustelun kaappaamiseen, kulttuuriseen omimiseen tai rodullistamiseen. Facebookin isoimmassa suomenkielisessä feministisessä keskusteluryhmässä on tänä syksynä esimerkiksi väitelty siitä, saako ryhmässä puhua lainkaan islamista.
Musiikinopettaja Minja Koskela yrittää välttää opetuksessaan sukupuolistereotypioiden vahvistamista.

Musiikinopettaja Minja Koskela yrittää välttää opetuksessaan sukupuolistereotypioiden vahvistamista. Kuva: OUTI PYHÄRANTA / HS
Monimutkaiselta kuulostava intersektionaalisuuden periaate on Koskelasta silti yksinkertainen: ”Kuunnellaan niitä, joita ei ole kuunneltu. Ollaan tietoisia omista etuoikeuksista ja koetetaan tehdä niitä näkyviksi.”
Koskela on valkoinen, akateeminen ja keskiluokkainen kantasuomalainen. Onko hän siis itsekin sortaja?
Kysymys saa hänet mietteliääksi.
”Haluaisin sanoa, etten ole, mutta en usko että voin”, Koskela sanoo lopulta. Hän sanoo kuuluvansa sortavan valta-aseman piiriin ja arvelee tiedostamattaan syyllistyvänsä sen ylläpitämiseen, vaikkei haluaisi niin tehdä.
ERIPURAA, ristiriitaisia tulkintoja, vihamieliseksikin riistäytyvää kiistelyä. Kun uusi polvi kirjoittaa feminismin sääntöjä uusiksi, pyrkimys kaiken sorron vastustamiseen synnyttää erimielisyyksiä liikkeen sisällä. On kysytty esimerkiksi, pitääkö feministin kannattaa veganismia.
”Nyt on sisäänajovaihe, ja se tuntuu olevan varsin tuskainen.”
Sen lisäksi, että neljännen aallon feministit väittelevät keskenään intersektionaalisista linjauksista, jotkut pitkän linjan feministit ovat ottaneet uuteen suuntaan etäisyyttä. He pohtivat, voivatko he kutsua itseään enää lainkaan feministeiksi.
Miksi ihmeessä feminismin täytyy olla näin vaikeaa?
Koskelan mukaan siksi, että nyt eletään murrosvaihetta.
”Uusien käytäntöjen luominen ei ole koskaan helppoa etenkään, jos se ravistelee nykyisiä hierarkioita ja valta-asemia. Nyt on sisäänajovaihe, ja se tuntuu olevan varsin tuskainen.”
Koskela huomauttaa, että sisäinen keskustelu kuuluu kaikkien liikkeiden luonteeseen. Hän uskoo, että riitaisasta vaiheesta päästään eteenpäin.
FEMINISTIBLOGGAAJAN arvio tasa-arvon tilasta vuoden 2017 Suomessa on synkkä. Tasa-arvo on mennyt taaksepäin. Syynä hän pitää nykyhallituksen politiikkaa.
”Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että pätkätöiden ja osa-aikatöiden tekeminen vaikeutuu. Se osuu suoraan naisiin. Hallituksen politiikka on vain vahvistanut naisten roolia kotona ja heikentänyt asemaa työelämässä.”
Myös lapsilisien leikkaukset ja kilpailukykysopimus lomarahaleikkauksineen iskevät Koskelan mielestä pahasti juuri naisiin.
”Talouspolitiikasta on puuttunut täysin sukupuolinäkökulman arviointi.”
Koskela on huolissaan myös yleisestä maailmanpoliittisesta ilmapiiristä. Rasismi lisääntyy ja populistipuolueet menestyvät, koska perinteiset puolueet eivät ole pystyneet ottamaan maahanmuuttokeskustelua haltuun. Keskustelua käydään populistien pelisäännöillä, ja monimutkaiset asiat pelkistetään mustavalkoisiksi yksinkertaistuksiksi.
Juuri maailmanpoliittinen ilmapiiri onkin Koskelan mielestä yksi syy feminismin uudelle nousulle. Nationalismia vastaan on noussut vastavoimia.
”On tosi älytöntä, että jos puhuu näistä asioista, joutuu varautumaan raiskausuhkauksiin ja siihen, että joku toimii jopa rikollisesti.”
Naisten ja vähemmistöjen oikeuksien puolustaminen ei ole vihapuheen aikakaudella kuitenkaan helppoa. Moni punnitsee, haluaako puhua niistä lainkaan julkisesti, sillä monet tasa-arvokysymyksistä puhuneet ovat joutuneet nettitrollauksen sekä jopa raiskaus- ja tappouhkausten kohteiksi.
Koskelan mielestä tilanne on täysin absurdi.
”On tosi älytöntä, että jos puhuu näistä asioista, joutuu varautumaan raiskausuhkauksiin ja siihen, että joku toimii jopa rikollisesti. Se kertoo patriarkaalisesta naisvihasta ja siitä, ettei asiaan ole puututtu, vaikka ilmiö on todella laaja.”
PALATAAN vielä koulumaailmaan, opettajan kotikentälle. Siellä polttava kysymys on poikien huono koulumenestys.
”Keskustelussa on ollut vähän sellainen sävy, että ikävät tytöt valtaavat yliopistot ja opiskelupaikat.”
Koskelan mielestä ongelma johtuu pohjimmiltaan sukupuolisista rakenteista: poikien on vaikea olla samanaikaisesti sekä hyviä oppilaita että kaveripiirissä suosittuja.
”Pojille ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää olla hyvä oppilas. Se ei sovi poikamuottiin.”
Näitä rooliodotuksia pitäisi siis purkaa.
Koskelaa harmittaa, että kun puhutaan poikien huonosta koulumenestyksestä, tyttöjen hyvästä menestyksestä tulee samalla ikään kuin ongelma.
”Keskustelussa on ollut vähän sellainen sävy, että ikävät tytöt valtaavat yliopistot ja opiskelupaikat. Sitä ei nähdä myönteisenä asiana, jos suomalaisilla tytöillä menee hyvin.”
Koskela toivoo, että asiassa voitaisiin välttää vastakkainasettelua. Hän huomauttaa lisäksi, että pojat eivät ole mikään yhtenäinen ryhmä. Jos huonoa koulumenestystä selvitettäisiin tarkemmin, ei ehkä puhuttaisi enää yleisesti poikien huonosta menestyksestä vaan ongelmasta, joka koskee erityisesti tiettyjä ryhmiä.
Opetusministeriökin on todennut, että oppilaiden sosioekonominen tausta vaikuttaa oppimistuloksiin aiempaa enemmän.
”Onko siellä työväenluokkaisia ja maahanmuuttajataustaisia poikia, ja mikä on heidän pärjäämisensä taso verrattuna keskiluokkaisiin, koulutettujen vanhempien poikiin? Jos tätä asiaa tarkasteltaisiin intersektionaalisesti, saattaisimme löytää ne pojat, jotka tarvitsevat eniten apua.”
MUTTA on koulussa paljon hyvääkin tapahtunut. Uudessa opetussuunnitelmassa koulut pyrkivät kiinnittämään huomiota opetuksen sukupuolittuneisiin malleihin, ja sukupuolten moninaisuus pitää nyt ottaa huomioon.
Silti vanhat roolit elävät tiukassa. Esimerkiksi musiikkiluokilla asetelma on usein sama kuin Koskelan käydessä koulua: laulaminen, piano ja viulu ovat vieläkin tyttöjen juttuja.
Koskela yrittää välttää omassa opetuksessaan stereotypioiden vahvistamista. Väitöskirjaansa varten hän on videoinut ja havainnoinut toimintaansa luokassa.
Ja on näin tehdessään huomannut, että opettaja Koskela saattaa joskus käskeä luokassa ärhäkämmin jotakin poikaa kuin tyttöä.
”Olen myös näiden rakenteiden kasvatti.”
Minja Koskela
KUKA? 30-vuotias turkulainen musiikinopettaja. Työskentelee lisäksi osa-aikaisena assistenttina Taideyliopistolla ja Suomen Akatemian ArtsEqual-tutkimushankkeessa. Tekeillä oleva väitöskirja yhdistää musiikin ja sukupuolentutkimuksen ja tarkastelee sitä, miten ja kenen ehdoilla demokratia toteutuu suomalaisen peruskoulun populaarimusiikin opetuksessa.
Mistä tunnetaan?
Kirjoittaa feminististä Bluestocking-blogia. Lily.fi:ssä julkaistavalla blogilla on kuukaudessa yleensä noin 20 000–25 000 sivulatausta.
Mistä ei tunneta?
Pitänyt myös ruokablogia. Koskela pitää ruuanlaitosta ja käy mielellään ulkona syömässä. Sekasyöjää kiinnostavat tällä hetkellä erityisesti kasvisruoka, elävä ravinto ja raakaravinto.
Näistä en luovu:
YSTÄVÄT Ystävistä en ehdottomasti luovu. Ystäviin lasken myös kolme siskoani, jotka ovat kaikki minua nuorempia.
Musiikin kuuntelu
Musiikki voimaannuttaa, ja sillä pystyy säätelemään omaa tunneolemista: rauhoittamaan tai energisoimaan itseään. Tällä hetkellä suosikkeja ovat Jessie Ware, Makthaverskan ja The Jezabels.
Paperikalenteri
Pidän siitä, että voin kirjoittaa ajatukset paperille ja näen ne siitä. Kun tekee paljon töitä tietokoneella, on kiva operoida välillä paperilla.

 
Tuosta ylemmän viestin lainauksesta:

Kerran Koskela joutui jonossa erään pojan kiilaamaksi. Poikapuoliset kaverit sallivat ohittamisen, koska kiilaaja oli ”oikea muusikko”.
”Muistan ajatelleeni, että enkö minä ole, kun olen tyttö.”
Pienistä tilanteista alkoi rakentua isompi kuva. Koskela tajusi, että oli olemassa hierarkioita ja näkymättömiä rakenteita, jotka määrittivät sitä, miten tyttöjen ja poikien oletettiin toimivan.

Lainatussa oli kyse todennäköisesti huonoista tavoista ja mulkkumaisuudesta, kuin patriarkaatin sorrosta. Kuitenkin, joskus kymmenen vuotta sitten feministit katsoivat pahasti miesten harrastamaa oven aukaisua naiselle. Se oli tuota sortokoneiston ylläpitämistä, joka korosti sitä, miten "poikien oletetaan toimivan" - kuten tuossa yllä valitetaan.

"Oikea muusikko" olisi tehnyt rikoksen myös silloin, jos olisi noudattanut hyviä tapoja. Ei oo heleppoo valakoisen sortajan elämä.

Edit: Sopiva kevennys:

 
Viimeksi muokattu:
Pesoselta perusteellinen analyysi.Terrorismirikoksiin ei mielenkiinto riitä kun vihapuheen torjunta vie valtakunnan syyttäjän mielenkiinnon.""
Raija Toiviainen – valtakunnansyyttäjän poliittinen agenda

Ari Pesonen29.6.2020 9:07päivitetty 29.6.2020 9:071516
POLITIIKKA
Viime vuodenvaihteessa oli Suomen sisäisestä turvallisuudesta vastaavien viranomaisten kesken ristivetoa terrorismirikosten tutkimisesta ja syyttämisestä.
Keskustelun tausta oli al-Holin leirillä olevien suomalaisnaisten mahdollinen kotiuttaminen ja heidän mahdolliset rikoksensa, niiden poliisitutkinta ja syyttäminen, joka olisi Valtakunnansyyttäjänviraston vastuulla.
Terrorismirikokset ovat siis Valtakunnansyyttäjänviraston vastuulla.
Suojelupoliisin näkemyksen mukaan rikosvastuu terrorismirikoksissa ei toteudu.” totesi Supon viestintäasiantuntija Minna Passi Helsingin Sanomille (HS 27.12.2019).
Suojelupoliisi ei ole ollut tyytyväinen Valtakunnansyyttäjänviraston terrorismirikoksien syyttämisprosesseihin. Helsingin Sanomien em. jutun mukaan myös muut Suomen turvallisuusviranomaiset eivät ole olleet tyytyväisiä Valtakunnansyyttäjänviraston terrorismirikosten syyttämisprosesseihin.
Supon johdolla esitettynä Suomen turvallisuusviranomaisten mielestä terroristista toimintaa on jäänyt Suomessa tutkimatta, koska Valtakunnansyyttäjänvirasto syyttäjäviranomaisena on vaatinut jo esitutkinnan aloittamista varten niin vahvaa näyttöä, että se riittäisi syytteen nostoon tai langettavaan tuomioon oikeudessa.
Kiistän täysin sellaisen ajatuksen, että syyttäjälaitos ei haluaisi tutkia terrorismirikoksia eikä haluaisi aloittaa esitutkintoja. Emme harkitse terrorismirikosten tutkintakynnystä mitenkään eri tavalla kuin muissakaan rikoksissa, ja Suomessa esitutkintakynnys on tosi matala.” vastasi valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen Supon ja muiden Suomen turvallisuusviranomaisten arvosteluun (HS 27.12.2019).
Supo ja valtakunnansyyttäjävirasto olivat siis ainakin vielä puoli vuotta sitten tukkanuottasilla terroristirikosten oikeusprosessoinnista Suomessa.
****
En hyväksy vihapuhetta millään tasolla, käytämme torjuntaan kaikki ne rikosoikeudelliset keinot, jotka käytettävissämme on. On vakavaa, jos yhteiskunnalliset ja poliittiset vaikuttajat pyrkivät muokkaamaan kansan käsitystä etnisiä vähemmistöjä kohtaan.
Noin lausui Toiviainen Lakimiesuutisten haastattelussa (Lakimiesuutiset 7.8.2017). Hän oli tuolloin vielä apulaisvaltakunnansyyttäjä. Jutun otsikko oli ”Apulaisvaltakunnansyyttäjä Raija Toiviainen: Ei vihapuheelle”.
Tuo Toiviaisen kannanotto oli sangen tunteikas poliittinen kannanotto, ei virkamiehen viileä juridinen kannanotto.
Lakimiesuutisten jutun mukaan Toiviaisen johtamalla Valtakunnansyyttäjävirastolla on Toiviaisen ilmoittamana kaksi erityistehtävää: terrorismirikokset ja viharikokset.
Kuten Supo on todennut tämän kirjoituksen ensimmäisessä luvussa kirjatusti, ainakaan terrorismirikosten tutkimuksissa ei Valtakunnansyyttäjävirasto ole onnistunut. Ilmeisesti ei ole ollut muilta kiireiltä aikaa tutkia terrorismirikoksia niin kuin Supo on toivonut.
Tuore apulaisvaltakunnansyyttäjä vihaa vihapuhetta. – Täytyy toivoa, ettei tämän tyyppinen poliittinen puhe, poliittinen retoriikka missään tapauksessa leviäisi. Tässähän tulee kuntavaalit tänä vuonna ja on tietysti mahdollista, että joku innostuu vähän liikaa.” Toiviainen tilitti tammikuussa 2017 Ylelle (Yle 22.1.2017).
Korkealle virkamiehelle ei ole hyväksi, että hän vihaa jotakin. Viha kun sumentaa harkintakykyä. Vihan tunteminen ei kuulu virkamiehen hyviin ominaisuuksiin etenkään poliisitutkinta-, syyttäjä- eikä oikeustehtävissä.
Toiviainen asetti tutkintakohteikseen siis yhteiskunnalliset ja poliittiset vaikuttajat. Tavallisesta kansasta ei niin väliä, mitä se puhuu ja touhuaa.""
****
Uudessa suomessa jatkuu,,,,,,
 
Tuosta ylemmän viestin lainauksesta:



Lainatussa oli kyse todennäköisesti huonoista tavoista ja mulkkumaisuudesta, kuin patriarkaatin sorrosta. Kuitenkin, joskus kymmenen vuotta sitten feministit katsoivat pahasti miesten harrastamaa oven aukaisua naiselle. Se oli tuota sortokoneiston ylläpitämistä, joka korosti sitä, miten "poikien oletetaan toimivan" - kuten tuossa yllä valitetaan.

"Oikea muusikko" olisi tehnyt rikoksen myös silloin, jos olisi noudattanut hyviä tapoja. Ei oo heleppoo valakoisen sortajan elämä.

Edit: Sopiva kevennys:

Sukupuolia ei siis ole, paitsi silloin kun pojat kiusaa :cool:
 
Akoille ei ovia aukaista eikä ulkomaalaisia mainoksiin. Sitähän se. Ei voi sanoa muuta kuin että vitun idiootit. Vihalla, rikkomisella ja suomalaisten syyttelemisellä eivät saa mitään hyvää aikaiseksi.

Kun nyt nämä suomalaisetkin yritykset näyttävät innostuvan poistamaan, sensuroimaan, paheksumaan ja kohta myös syyttelemään niin mitenhän paljon oikea rasismi tuleekaan lisääntymään. Koska se kun on niin että syypäitä tullaan etsimään. Ja liian monesti syyttömät päätyvät siihen osaan. Tässä on jotain niin samankaltaista kuin syksyssä 2015. Jokos juoppo kirjailijakin on haukkunut että Suomessa on KAKSI MILJOONAA RASISTIA?
 
Viimeksi muokattu:
Hulluksi maailma menee.Vapaaehtoisesti yritetään miellyttää ja nöyristellä.""

Yhdysvaltalainen jäätelövalmistaja Dreyer's Grand Ice Cream aikoo muuttaa Eskimo Pie -jäätelönsä nimen ja markkinoinnin sopimattoman eskimo-termin takia.
Tämän valossa oli pientä ironiaa havaittavissa, kun luin uutisen Kanadalaispelaaja laukoi homofobisia kommentteja Twitterissä - seura antoi välittömästi potkut. Jos kyseinen seura haluaa hyvesignaloida, sen pitäisi varmaan nykyilmapiirissä vaihtaa nimensä :unsure:.

Kanadalaisen jalkapallon pelaaja Christion Jones on saanut Twitter-viestiensä takia potkut seurastaan Edmonton Eskimosista.
...
Miehen ei pitäisi olla miehen kanssa. Naisen ei pitäisi olla toisen naisen kanssa, jalkapallokoulutuksensa Alabaman yliopistossa saanut pelaaja julisti.
 
Ilmeisesti nämä suurimpien some-alustojen bännäämät joutuvat hakemaan vähän pienempiä seuraajamääriä uusista alustoista.
 
Ilmeisesti nämä suurimpien some-alustojen bännäämät joutuvat hakemaan vähän pienempiä seuraajamääriä uusista alustoista.
Ei hirveästi apua. Gabin perustajan koko perhe on porttikiellossa luottokorttiyhtiö Visan suhteen. Paypal tekee samaa ja varmaan kohta Mastercardit sun muut seuraa perässä. Vaihtoehtoisten alustojen perustaminen on tehty erittäin vaikeaksi. Pilvipalvelualustat eivät ota asiakkaiksi ja omat maksunvälittäjätkin tarvitaan.
 
Tuo maksunvälitysfirmojen boikotti vaikeuttaa kyllä niiden tekemisiä jotka yrittävät löytää osan elannosta somen puolelta.

Ainakin tämä on kuulemma nousussa. Omalla mobiililaitteella ei voi ajaa kun liian vanha Android-versio.
 
No, youtube on yksityinen ja omistajalla täysi oikeus määrätä mitä saa esittää.
Niinkuin tämäkin foorumi. Omistajalla täysi oikeus potkia pois ilman mitään syytä jos siltä tuntuu.

Toisaalta, myyvät myös erilaisia lisäpalveluita, joten perusteeton potkiminen ei tule kysymykseen.
 
Back
Top