Kyllä todellakin saa olla kieli keskellä suuta kun ei edes vihreiden kansanedustajat enää osaa puhua intersektionaalisen feminismin mukaisesti joka ihan hallitusohjelmaa myöten mantrana...
Nauroin lukiessani ääneen kun muistelin ala-asteen opettajani sanontaa "tätikin on setä jos sillä on munat". Elämme kummallisessa maailmassa nykyisin.
"Kansanedustaja Iiris Suomela väitti muunsukupuolista mieheksi – pyysi anteeksi
Tänään klo 14:41
Iiris Suomela (vihr): ”Minulla oli väärä käsitys.”
Kansanedustaja Iiris Suomela pyysi anteeksi kutsuttuaan muunsukupuolista mieheksi. Pete Anikari
Kansanedustaja
Iiris Suomela (vihr) on joutunut erikoisen Facebook-kohun keskiöön.
Suomela osallistui Lisää kaupunkia Helsinkiin -Facebook-ryhmän keskusteluun tiistaina. Suomela liittyi keskusteluun arvostelemalla ”Lisää kaupunkia live” -tapahtuman vetäjäjoukkoa.
– Onko jokin erityinen syy, miksi teillä on miespaneeli? Suomela kirjoitti.
Live-keskustelijajoukosta ei Suomelan kritiikkiä hyväksytty, vaan hänelle vastattiin tiukasti takaisin.
– Iiris Suomela. On epäkohteliasta olettaa toisten ihmisten sukupuoli – etenkin, kun olettaa väärin. Minä olen muunsukupuolinen ja kuulun sukupuolivähemmistöön. Kyllä sinun pitäisi sen verran ymmärtää intersektionaalisesta feminismistä.
– Tämä on järjestyksessä toinen Lisää kaupunkia Live. Ensimmäinen oli asuntosuunnittelusta. Minun järjestämänäni formaattina on minä ja kaksi muuta ihmistä, jotta on aikaa syventyä aiheeseen. Kun hommaa järjestetään vapaaehtoispohjalta, käy välillä niin, että kumpikaan kutsuttava ei ole nainen eikä mies, tapahtuman vetäjä kirjoitti kommenttina Suomelalle.
Toinen live-keskustelijoista jatkoi perään kirjoittamalla, että ”Ite myöskin muu...”
Keskustelu poistettiin – Suomela kommentoi
Ryhmän sivulta ilmenee, että Suomelan ja tapahtuman keskustelijoiden edellä mainitut kommentit on sittemmin poistettu.
Iltalehti tavoitti Suomelan kommentoimaan asiaa keskiviikkona.
Miten tässä nyt näin pääsi käymään?
– No, minulla oli väärä käsitys, jota olen heti pyytänyt anteeksi, kun sain sen tiedon, että olen tällaisen väärän käsityksen omannut, ja olen pyytänyt anteeksi molemmilta, joihin tämä on kohdistunut ja he ovat minulle anteeksi antaneet ja tämä asia on siitä näkökulmasta sovittu.
– Valitettavasti virheitä sattuu ja olen tietysti tästä kovin pahoillani. Olen tosi kiitollinen, että minun anteeksipyyntö on hyväksytty, koska se oli tässä ehkä se tärkein asia, että voi pyytää ja saada anteeksi.
Oliko tämä erityisen paha moka, kun ajatellaan, että sukupuolivähemmistöjen asia on vihreille tärkeä asia?
– Virheitä sattuu jokaiselle. Vaikka ajattelisi, että pyrkii aina välttämään virheitä, niin se ei valitettavasti vielä kenestäkään täydellistä tee. Tärkeintä on sitten pahoitella, ja olen tosiaankin kiitollinen, että minun pahoitteluni on hyväksytty ja olen anteeksi saanut. Tässä minulle sattui inhimillinen virhe.
Pyysittekö, että kommenttiketju poistetaan, poistitteko oman kommenttinne?
– Ne kommentit oli poistettu ennen kuin minä heräsin seuraavana aamuna. Siellä oli ilmeisesti se kommentointi mennyt valitettavasti täysin asiattomaksi. Siksi siellä oli sitten moderoitu, kuten asiaan kuuluu.
Suomelan mieheksi kutsuma live-keskustelun vetäjä ei halunnut kommentoida asiaa.
Iiris Suomela valittiin kansanedustajaksi vuonna 2019. Videolla Iiriksen tunnelmia heti ensimmäisenä päivänä eduskunnassa.
Mika Koskinen"