Vääpeli
Greatest Leader
Rönkkö oli liian realisti ja rehellinen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Rönkkö oli liian realisti ja rehellinen.
"Rasismi on syntiä. Raamatun viesti on selkeä. Raamatun viesti on yksiselitteinen" Siis mitä ihmettä? Allekirjoittajina joukko, jolle Raamattu ei tähän asti ole ollut minkäänlainen auktoriteetti. Nämä Mithikut, Heltelät ja Kanalat ovat tähän asti julistaneet, että Raamatun viestiä ei todellakaan pidä ottaa kirjaimellisesti, ja jokainen saa tulkita sitä omien mieltymystensä mukaisesti. Myös puhe synnistä on heidän katsannossaan kuulunut lähinnä romukoppaan. Koskapa näyttävät äkkiä löytäneen Raamattunsa ja tuolla tavoin ryhdistäytyneen, niin nyt varmaankin polttavat sateenkaarilippunsa ja rientävät Päivi Räsäsen rinnalle.Rasismi on syntiä, tuomitsee Helsingin seurakuntayhtymän johto
”Meidän mielestämme on tärkeää sanoa asioita julkisesti”, perustelee kirkkoherra Kari Kanala.
Rasismi on syntiä, tuomitsee Helsingin seurakuntayhtymän johto
”Meidän mielestämme on tärkeää sanoa asioita julkisesti”, perustelee kirkkoherra Kari Kanala.
Kirkko | Rasismi on syntiä, tuomitsee Helsingin seurakuntayhtymän johto
”Meidän mielestämme on tärkeää sanoa asioita julkisesti”, perustelee kirkkoherra Kari Kanala.www.hs.fi
Rönkkö ei liity tähän mitenkään, koska hän on ties mikä persu-rasisti-natsi-sympatiseeraaja jonka maalittaminen paremmin tiedostavan väen toimesta ei edes ole maalittamista..Tekisi mieli kysyä miten tapaus "Rönkkö" osuu määritelmiin...
Työryhmä: Poliiseja pitäisi kouluttaa tunnistamaan maalittamista – ”Rikosvastuun toteutumisen ei pitäisi olla riippuvainen poliisilaitoksesta”
Sisäministeriön työryhmän mukaan juttujen sarjoittamisella ja muilla keinoin pitäisi varmistaa, liittyvätkö teot laajempaan rikoskokonaisuuteen.
Susanna Reinboth HS
10:15
POLIISEJA pitäisi kouluttaa tunnistamaan maalittamista. Tätä mieltä on sisäministeriön työryhmä, jonka tehtävänä oli pohtia keinoja maalittamisen torjuntaan ilman lainmuutoksia.
Jos poliisissa ei tunnisteta maalittamista eri muotoineen, rikosvastuu ei toteudu vakavissakaan juttukokonaisuuksissa. Keskeinen ongelma on, että maalittamiseen liittyvä yksittäinen teko voi olla lievä eikä aina täytä rikoksen tunnusmerkkejä.
Sen takia esimerkiksi juttujen sarjoittaminen olisi keskeistä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
”Vähäiseltä näyttävien juttujen kohdalla sarjoittamisella ja muilla keinoilla varmistetaan, että ne eivät liity laajempaan rikoskokonaisuuteen ja selvitetään mahdolliset kytkökset netissä ja sen ulkopuolella tapahtuneiden rikosten välillä ja päinvastoin”, työryhmä toteaa raportissaan.
POLIISIN ja muiden viranomaisten suhtautumisessa maalittamiseen on työryhmän mielestä tapahtunut edistystä, mutta erot esimerkiksi poliisilaitosten välillä ovat suuret. Jos kaikilla poliisilaitoksilla noudatettaisiin samanlaista menettelyä, uhrien välinen yhdenvertaisuus paranisi.
”Rikosvastuun toteutumisen ei pitäisi olla riippuvainen siitä, minkä poliisilaitoksen alueella henkilö on joutunut rikoksen kohteeksi.”
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
Sisäministeriön kehittämispäällikön Tarja Mankkisen johtama työryhmä arvioi, että aktiivisesti muita ihmisiä maalittavien joukko sosiaalisessa mediassa on pieni.
Tarja MankkinenKUVA: RIO GANDARA / HS
Ilmiö pitäisi kuitenkin tuntea paremmin, ja siksi työryhmä ehdottaa tutkimusta asiasta.
MAALITTAMISTA kuvaillaan yleensä järjestelmälliseksi häirinnäksi. Työryhmä on nyt pyrkinyt tekemään täsmällisen määritelmän.
”Maalittaminen on toimintaa, jossa yksittäinen henkilö omin toimin tai muita mobilisoimalla käynnistää tai kannustaa yhteen kohteeseen kohdistuvan järjestäytyneen häirinnän, joka voi olla suoraa tai epäsuoraa. Keinoja ovat muun muassa mustamaalaaminen, yksityisluontoisten tietojen levittäminen tai uhkaaminen. Maalittaminen voi kohdistua myös henkilöön hänen läheistensä kautta. Maalittamisen tavoitteena on vaikuttaa ihmisiin tai yhteiskunnan rakenteisiin ja instituutioihin sekä erityisesti niitä kohtaan tunnettuun luottamukseen.”
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
Mankkinen painotti tiedotustilaisuudessa torstaina, että maalittamisen erottaa vihapuheesta juuri se, että maalittamisen tarkoituksena on syödä luottamusta yhteiskunnan instituutioihin.
Kyse ei ole vain Suomen ongelmasta. Tiedossa ei kuitenkaan ole, että missään päin maailmaa olisi löydetty patenttiratkaisua maalittamiseen.
Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) huomautti, että tarkoitus ei ole suitsia arvostelua. Viranomaisten toimintaa saa ja pitääkin arvostella, hän sanoi.
Maalittaminen on kuitenkin asiatonta vaikuttamista, Ohisalo jatkoi. Se lisää epäluottamusta ja pelkoa sekä rapauttaa yhteiskuntaa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
”Maalittamisella voidaan hajottaa, mutta sillä ei kyllä rakenneta yhtään mitään. Maalittaminen on vallankäyttöä, ja siinä käytettyjä keinoja voidaan verrata koulukiusaamiseen. Ryhmä valitsee kohteen, joka pyritään murtamaan. Toiminta on raukkamaista, ja siinä käydään joukolla yhden henkilön kimppuun.”
Maalittamisen kohteeksi joutuminen on työryhmän mukaan yleisintä palvelualalla. Työryhmä on havainnut, että esimerkiksi kaupan alalla väkivallan ja uhkailun määrä on Suomessa suuri verrattuna moneen maahan, jossa rikollisuus on muuten Suomea korkeammalla tasolla.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
ERI ammattiryhmien edustajat ovat omissa kyselyissään selvittäneet maalittamista, ja suunta näyttää selvältä: maalittaminen on yleistynyt, tullut järjestelmällisemmäksi, ja siihen osallistuu yhtä useammin kokonaan ulkopuolisia tahoja.
Tällainen tulos saatiin esimerkiksi Syyttäjäyhdistyksen kyselystä. Kyselyyn vastanneista sadasta syyttäjästä 40 prosenttia oli kokenut maalittamista.
Myös Poliisihallitus teki omalle henkilöstölleen vastaavan kyselyn. Vastausprosentti jäi pieneksi, mutta vastanneista kolmannes kertoi joutuneensa maalittamisen kohteeksi. Valtaosa vastaajista piti maalittamista ongelmana.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
Työryhmän mukaan viranomaisiin kohdistuvaa maalittamista lisää se, että virkatehtävien hoitaminen halutaan aiempaa enemmän nähdä yksittäisten henkilöiden työnä. Osittain kehitystä on vauhdittanut se, että virkamiehiä esiintyy sosiaalisessa mediassa omalla nimellään.
”Maalittajat poimivat kohteekseen erityisesti sosiaalisessa mediassa yksittäisiä virkamiehiä, kuten poliiseja tai syyttäjiä. Syntynyt tilanne voi muodostaa turvallisuusuhkan yksittäisille virkamiehille ja näiden perheille.”
Maalittajien tarkoitus on viestittää, että viranomaisten toimintaa ohjaisivat virkamiesten omat tavoitteet ja mielipiteet.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
Työryhmän mielestä myös perinteisen median uutisointi voi lisätä maalittamista. Esimerkiksi syyttäjän nimen ja kuvan julkaiseminen rikosjutussa viestittää, että kyseessä olisi yksittäisen syyttäjän ja syytetyn välinen kamppailu, työryhmä toteaa.
MAALITTAMISTA on pohdittu myös muualla.
Mika IllmanKUVA: JARNO MELA / LEHTIKUVA
Valtineuvoston pyynnöstä maalittamista selvittänyt oikeustieteen tohtori, käräjätuomari Mika Illman päätyi joulukuussa julkistetussa selvityksessään siihen, että maalittamisesta ei tarvita erillistä säännöstä rikoslakiin.
Illmanin mukaan maalittamista pystyy melko hyvin torjumaan nykyisillä rikoslain säännöksillä. Esitutkinnan aloittamiseen ja syytteiden nostamiseen pitäisi kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota, kun kyse on järjestäytyneestä häirinnästä ja maalittamisesta.
Yksi lainmuutoksia on jo tekeillä.
Eduskunnan käsittelyssä on parhaillaan esitys, joka muuttaisi laittoman uhkauksen asianomistajarikoksesta virallisen syytteen alaiseksi silloin, kun teon taustalla on uhrin työtehtävä. Syyttäjä voisi siten nostaa syytteen tällaisista rikoksista ilman, että uhri sitä vaatii. Laki pyritään saamaan voimaan syksyllä.
Illman ei selvityksessään nähnyt tarvetta muuttaa muita maalittamiseen liittyviä rikoksia virallisen syytteen alaisiksi. Tällaisia ovat esimerkiksi viestintärauhan rikkominen, kunnianloukkaus ja yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen.
SISÄMINISTERIÖN työryhmän mielestä syyteoikeuden muutos näissäkin rikoksissa voisi tukea työnantajaa toteuttamaan työsuojeluun liittyviä velvollisuuksiaan.
”Maalittaminen on aina työsuojelukysymys, sillä se vaikuttaa työntekijän fyysiseen ja henkiseen terveyteen sekä kykyyn suoriutua työtehtävistään.”
Nykyisin työantajat joutuvat käyttämään muita keinoja. Syyttäjälaitoksessa on esimerkiksi vaihdettu tarpeen mukaan syyttäjää. Näin maalittajille osoitetaan, että asian käsittely etenee maalittamisesta huolimatta.
Poliisi puolestaan voi nykyisin korvata operaatioiden yhteydessä virkapuvussa olevan nimikyltin numerolla.
Osastopäällikkö Ari-Pekka Koivisto oikeusministeriön kriminaalipolitiikka- ja rikosoikeusosastosta ei täysin sulje pois sitä, että lakiin lisättäisiin oma säännöksensä maalittamisesta.
”Silloin meillä täytyy olla tilannekuva siitä, että nykyiset säännökset eivät pelitä. Toivottavasti tutkimus tuo tähän vastauksia. Hyvä tilannekuva on hyvän lainvalmistelun tae.”
TYÖNANTAJIEN pitäisi työryhmän mielestä laatia toimintaohjeet maalittamistilanteiden varalle. Näissä tulee ottaa huomioon myös freelancerit.
Uhrilta taas ei voida vaatia liikoja, sillä maalittaminen voi olla lamaannuttava ja pelottava kokemus. Uhri pitääkin pyrkiä ohjaamaan tukipalvelujen pariin.
”Uhrin kannalta on myös kohtuutonta edellyttää, että hän seuraa ja kerää häneen itseensä kohdistuvaa halventavaa ja pelkoja synnyttävää aineistoa mahdollista rikosprosessia varten.”
Uhri voi esimerkiksi pelon takia päättää olla tekemättä mitään. Tämä taas voi olla vahva viesti maalittajille, että maalittamisella voi vaikuttaa asioihin.
Samaa viestiä voi antaa sovittelu. Se voi työryhmän mielestä olla joissain tapauksissa toimiva keino, mutta ei aina. Esimerkiksi virkamieheen kohdistuneessa maalittamisessa sovittelu voidaan tulkita viestiksi organisaation heikkoudesta ja siitä, että organisaatio ei tue yksittäistä virkamiestä.
TYÖRYHMÄ pohti myös sosiaalisen median alustojen vastuun lisäämistä. Oikeustieteen tohtori Mika Illmanin mielestä suuret kansainväliset sosiaalisen median yhtiöt pitäisi velvoittaa torjumaan niiden sivustoilla tapahtuvaa vihapuhetta ja maalittamista.
Työryhmä huomauttaa, että maalittajat saattavat kerätä itselleen huomattavia summia esimerkiksi Youtube-videoista saatavien mainostulojen avulla. Elinkeinoelämä puolestaan voi tietämättään rahoittaa toimintaa, koska yritykset eivät välttämättä tunnista vihasivustoja, joissa niiden mainoksia julkaistaan.
”Toiminnasta saatava taloudellinen hyöty voi olla joissain tapauksissa rikoshyötyä, joka pitäisi saada pois, kuten muissakin rikoksissa.”
Maalittaminen | Työryhmä: Poliiseja pitäisi kouluttaa tunnistamaan maalittamista – ”Rikosvastuun toteutumisen ei pitäisi olla riippuvainen poliisilaitoksesta”
Sisäministeriön työryhmän mukaan juttujen sarjoittamisella ja muilla keinoilla pitäisi varmistaa, liittyvätkö teot laajempaan rikoskokonaisuuteen.www.hs.fi
Joo, samaa mieltä. Tai sitten tuohon pitää jättää joku tapa millä "parempi" maalittaminen jää tuon ulkopuolelle. Muutenhan se on kohta koko vihvas-väki käräjillä yhtenään..Tämä saattaa osua pahemmin tätä ajavien ihmisten nilkkaan kuin osaavat kuvitella. Vihervassarit ovat pahimpia maalittajia tässä yhteiskunnassa ja sen myötä on moni menettänyt työnsä tai muuta. Ei ole asia jäänyt vain mielipahan asteelle.
Sitä minä olen tässä jo pidempään yrittänyt osalle tuota porukkaa kertoa.. siinä vaiheessa kun se on laki niin se ei sitten valitse somepuoltaan vaan mätkii tuomioita maalittamisesta ja vihapuheesta sen mukaan onko henkilö niihin syyllistynyt.Tämä saattaa osua pahemmin tätä ajavien ihmisten nilkkaan kuin osaavat kuvitella. Vihervassarit ovat pahimpia maalittajia tässä yhteiskunnassa ja sen myötä on moni menettänyt työnsä tai muuta. Ei ole asia jäänyt vain mielipahan asteelle.
Sitä minä olen tässä jo pidempään yrittänyt osalle tuota porukkaa kertoa.. siinä vaiheessa kun se on laki niin se ei sitten valitse somepuoltaan vaan mätkii tuomioita maalittamisesta ja vihapuheesta sen mukaan onko henkilö niihin syyllistynyt.
Eihän toimittajakaan saanut natsitella...
Tekisi mieli kysyä miten tapaus "Rönkkö" osuu määritelmiin...
Työryhmä: Poliiseja pitäisi kouluttaa tunnistamaan maalittamista – ”Rikosvastuun toteutumisen ei pitäisi olla riippuvainen poliisilaitoksesta”
Sisäministeriön työryhmän mukaan juttujen sarjoittamisella ja muilla keinoin pitäisi varmistaa, liittyvätkö teot laajempaan rikoskokonaisuuteen.
Susanna Reinboth HS
10:15
POLIISEJA pitäisi kouluttaa tunnistamaan maalittamista. Tätä mieltä on sisäministeriön työryhmä, jonka tehtävänä oli pohtia keinoja maalittamisen torjuntaan ilman lainmuutoksia.
Jos poliisissa ei tunnisteta maalittamista eri muotoineen, rikosvastuu ei toteudu vakavissakaan juttukokonaisuuksissa. Keskeinen ongelma on, että maalittamiseen liittyvä yksittäinen teko voi olla lievä eikä aina täytä rikoksen tunnusmerkkejä.
Sen takia esimerkiksi juttujen sarjoittaminen olisi keskeistä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
”Vähäiseltä näyttävien juttujen kohdalla sarjoittamisella ja muilla keinoilla varmistetaan, että ne eivät liity laajempaan rikoskokonaisuuteen ja selvitetään mahdolliset kytkökset netissä ja sen ulkopuolella tapahtuneiden rikosten välillä ja päinvastoin”, työryhmä toteaa raportissaan.
POLIISIN ja muiden viranomaisten suhtautumisessa maalittamiseen on työryhmän mielestä tapahtunut edistystä, mutta erot esimerkiksi poliisilaitosten välillä ovat suuret. Jos kaikilla poliisilaitoksilla noudatettaisiin samanlaista menettelyä, uhrien välinen yhdenvertaisuus paranisi.
”Rikosvastuun toteutumisen ei pitäisi olla riippuvainen siitä, minkä poliisilaitoksen alueella henkilö on joutunut rikoksen kohteeksi.”
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
Sisäministeriön kehittämispäällikön Tarja Mankkisen johtama työryhmä arvioi, että aktiivisesti muita ihmisiä maalittavien joukko sosiaalisessa mediassa on pieni.
Tarja MankkinenKUVA: RIO GANDARA / HS
Ilmiö pitäisi kuitenkin tuntea paremmin, ja siksi työryhmä ehdottaa tutkimusta asiasta.
MAALITTAMISTA kuvaillaan yleensä järjestelmälliseksi häirinnäksi. Työryhmä on nyt pyrkinyt tekemään täsmällisen määritelmän.
”Maalittaminen on toimintaa, jossa yksittäinen henkilö omin toimin tai muita mobilisoimalla käynnistää tai kannustaa yhteen kohteeseen kohdistuvan järjestäytyneen häirinnän, joka voi olla suoraa tai epäsuoraa. Keinoja ovat muun muassa mustamaalaaminen, yksityisluontoisten tietojen levittäminen tai uhkaaminen. Maalittaminen voi kohdistua myös henkilöön hänen läheistensä kautta. Maalittamisen tavoitteena on vaikuttaa ihmisiin tai yhteiskunnan rakenteisiin ja instituutioihin sekä erityisesti niitä kohtaan tunnettuun luottamukseen.”
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
Mankkinen painotti tiedotustilaisuudessa torstaina, että maalittamisen erottaa vihapuheesta juuri se, että maalittamisen tarkoituksena on syödä luottamusta yhteiskunnan instituutioihin.
Kyse ei ole vain Suomen ongelmasta. Tiedossa ei kuitenkaan ole, että missään päin maailmaa olisi löydetty patenttiratkaisua maalittamiseen.
Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) huomautti, että tarkoitus ei ole suitsia arvostelua. Viranomaisten toimintaa saa ja pitääkin arvostella, hän sanoi.
Maalittaminen on kuitenkin asiatonta vaikuttamista, Ohisalo jatkoi. Se lisää epäluottamusta ja pelkoa sekä rapauttaa yhteiskuntaa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
”Maalittamisella voidaan hajottaa, mutta sillä ei kyllä rakenneta yhtään mitään. Maalittaminen on vallankäyttöä, ja siinä käytettyjä keinoja voidaan verrata koulukiusaamiseen. Ryhmä valitsee kohteen, joka pyritään murtamaan. Toiminta on raukkamaista, ja siinä käydään joukolla yhden henkilön kimppuun.”
Maalittamisen kohteeksi joutuminen on työryhmän mukaan yleisintä palvelualalla. Työryhmä on havainnut, että esimerkiksi kaupan alalla väkivallan ja uhkailun määrä on Suomessa suuri verrattuna moneen maahan, jossa rikollisuus on muuten Suomea korkeammalla tasolla.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
ERI ammattiryhmien edustajat ovat omissa kyselyissään selvittäneet maalittamista, ja suunta näyttää selvältä: maalittaminen on yleistynyt, tullut järjestelmällisemmäksi, ja siihen osallistuu yhtä useammin kokonaan ulkopuolisia tahoja.
Tällainen tulos saatiin esimerkiksi Syyttäjäyhdistyksen kyselystä. Kyselyyn vastanneista sadasta syyttäjästä 40 prosenttia oli kokenut maalittamista.
Myös Poliisihallitus teki omalle henkilöstölleen vastaavan kyselyn. Vastausprosentti jäi pieneksi, mutta vastanneista kolmannes kertoi joutuneensa maalittamisen kohteeksi. Valtaosa vastaajista piti maalittamista ongelmana.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
Työryhmän mukaan viranomaisiin kohdistuvaa maalittamista lisää se, että virkatehtävien hoitaminen halutaan aiempaa enemmän nähdä yksittäisten henkilöiden työnä. Osittain kehitystä on vauhdittanut se, että virkamiehiä esiintyy sosiaalisessa mediassa omalla nimellään.
”Maalittajat poimivat kohteekseen erityisesti sosiaalisessa mediassa yksittäisiä virkamiehiä, kuten poliiseja tai syyttäjiä. Syntynyt tilanne voi muodostaa turvallisuusuhkan yksittäisille virkamiehille ja näiden perheille.”
Maalittajien tarkoitus on viestittää, että viranomaisten toimintaa ohjaisivat virkamiesten omat tavoitteet ja mielipiteet.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
Työryhmän mielestä myös perinteisen median uutisointi voi lisätä maalittamista. Esimerkiksi syyttäjän nimen ja kuvan julkaiseminen rikosjutussa viestittää, että kyseessä olisi yksittäisen syyttäjän ja syytetyn välinen kamppailu, työryhmä toteaa.
MAALITTAMISTA on pohdittu myös muualla.
Mika IllmanKUVA: JARNO MELA / LEHTIKUVA
Valtineuvoston pyynnöstä maalittamista selvittänyt oikeustieteen tohtori, käräjätuomari Mika Illman päätyi joulukuussa julkistetussa selvityksessään siihen, että maalittamisesta ei tarvita erillistä säännöstä rikoslakiin.
Illmanin mukaan maalittamista pystyy melko hyvin torjumaan nykyisillä rikoslain säännöksillä. Esitutkinnan aloittamiseen ja syytteiden nostamiseen pitäisi kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota, kun kyse on järjestäytyneestä häirinnästä ja maalittamisesta.
Yksi lainmuutoksia on jo tekeillä.
Eduskunnan käsittelyssä on parhaillaan esitys, joka muuttaisi laittoman uhkauksen asianomistajarikoksesta virallisen syytteen alaiseksi silloin, kun teon taustalla on uhrin työtehtävä. Syyttäjä voisi siten nostaa syytteen tällaisista rikoksista ilman, että uhri sitä vaatii. Laki pyritään saamaan voimaan syksyllä.
Illman ei selvityksessään nähnyt tarvetta muuttaa muita maalittamiseen liittyviä rikoksia virallisen syytteen alaisiksi. Tällaisia ovat esimerkiksi viestintärauhan rikkominen, kunnianloukkaus ja yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen.
SISÄMINISTERIÖN työryhmän mielestä syyteoikeuden muutos näissäkin rikoksissa voisi tukea työnantajaa toteuttamaan työsuojeluun liittyviä velvollisuuksiaan.
”Maalittaminen on aina työsuojelukysymys, sillä se vaikuttaa työntekijän fyysiseen ja henkiseen terveyteen sekä kykyyn suoriutua työtehtävistään.”
Nykyisin työantajat joutuvat käyttämään muita keinoja. Syyttäjälaitoksessa on esimerkiksi vaihdettu tarpeen mukaan syyttäjää. Näin maalittajille osoitetaan, että asian käsittely etenee maalittamisesta huolimatta.
Poliisi puolestaan voi nykyisin korvata operaatioiden yhteydessä virkapuvussa olevan nimikyltin numerolla.
Osastopäällikkö Ari-Pekka Koivisto oikeusministeriön kriminaalipolitiikka- ja rikosoikeusosastosta ei täysin sulje pois sitä, että lakiin lisättäisiin oma säännöksensä maalittamisesta.
”Silloin meillä täytyy olla tilannekuva siitä, että nykyiset säännökset eivät pelitä. Toivottavasti tutkimus tuo tähän vastauksia. Hyvä tilannekuva on hyvän lainvalmistelun tae.”
TYÖNANTAJIEN pitäisi työryhmän mielestä laatia toimintaohjeet maalittamistilanteiden varalle. Näissä tulee ottaa huomioon myös freelancerit.
Uhrilta taas ei voida vaatia liikoja, sillä maalittaminen voi olla lamaannuttava ja pelottava kokemus. Uhri pitääkin pyrkiä ohjaamaan tukipalvelujen pariin.
”Uhrin kannalta on myös kohtuutonta edellyttää, että hän seuraa ja kerää häneen itseensä kohdistuvaa halventavaa ja pelkoja synnyttävää aineistoa mahdollista rikosprosessia varten.”
Uhri voi esimerkiksi pelon takia päättää olla tekemättä mitään. Tämä taas voi olla vahva viesti maalittajille, että maalittamisella voi vaikuttaa asioihin.
Samaa viestiä voi antaa sovittelu. Se voi työryhmän mielestä olla joissain tapauksissa toimiva keino, mutta ei aina. Esimerkiksi virkamieheen kohdistuneessa maalittamisessa sovittelu voidaan tulkita viestiksi organisaation heikkoudesta ja siitä, että organisaatio ei tue yksittäistä virkamiestä.
TYÖRYHMÄ pohti myös sosiaalisen median alustojen vastuun lisäämistä. Oikeustieteen tohtori Mika Illmanin mielestä suuret kansainväliset sosiaalisen median yhtiöt pitäisi velvoittaa torjumaan niiden sivustoilla tapahtuvaa vihapuhetta ja maalittamista.
Työryhmä huomauttaa, että maalittajat saattavat kerätä itselleen huomattavia summia esimerkiksi Youtube-videoista saatavien mainostulojen avulla. Elinkeinoelämä puolestaan voi tietämättään rahoittaa toimintaa, koska yritykset eivät välttämättä tunnista vihasivustoja, joissa niiden mainoksia julkaistaan.
”Toiminnasta saatava taloudellinen hyöty voi olla joissain tapauksissa rikoshyötyä, joka pitäisi saada pois, kuten muissakin rikoksissa.”
Maalittaminen | Työryhmä: Poliiseja pitäisi kouluttaa tunnistamaan maalittamista – ”Rikosvastuun toteutumisen ei pitäisi olla riippuvainen poliisilaitoksesta”
Sisäministeriön työryhmän mukaan juttujen sarjoittamisella ja muilla keinoilla pitäisi varmistaa, liittyvätkö teot laajempaan rikoskokonaisuuteen.www.hs.fi
Olipas raikas ulostulo.Heräämisiä euroopasta...
”Ei jokainen ole natsi, joka ei jaa tiettyjä mielipiteitä”
ARNO RYDMAN | 15.02.2021 | 23:59- päivitetty 15.02.2021 | 21:41
Saksan vasemmistopuolueen entisen ryhmyrin mielestä pitäisi luopua omahyväisestä asenteesta.
Saksalaisen vasemmistopuolue Die Linken entinen ryhmyri Sahra Wagenknecht kritisoi monien vasemmistoliberaaleiksi oletettujen ihmisten ”lisääntyvää suvaitsemattomuutta”.
Wagenknechtin mielestä monien näistä ihmisistä pitäisi kutsua itseään epäliberaaleiksi vasemmistolaisiksi. Hän kuvailee monen vasemmistolaisen mentaliteettia seuraavalla tavalla:
– Se, joka ei ole kanssani samaa mieltä, ei ole toisinajattelija, vaan huono ihminen.
– Tällainen ajattelutapa on tyypillistä vasemmistoliberaalille ympäristölle. Vasemmiston pitäisi hylätä tällainen omahyväinen asenne, Wagenknecht sanoo uutissivusto berliner-zeitung.de:lle.
Hänen mukaansa vasemmistoliberalismi sai alkunsa suurten kaupunkien uuden akateemisen keskiluokan piiristä.
– Se on suhteellisen etuoikeutettu miljöö, joka elää omassa kuplassaan eristyksissä todellisesta elämästä.
– On oltava selvä, että jokainen, joka ei ole samaa mieltä tietyistä mielipiteistä, ei ole missään nimessä natsi.
Wagenknechtin mukaan esimerkiksi maahanmuuton rajoittamista kannattavat ihmiset eivät ole rasisteja, ilmastoverojen kritisoijat eivät ole ilmastonmuutoksen kieltäjiä eivätkä koulujen, ravintoloiden ja kuntosalien sulkemista vastustavat ole Covid-idiootteja.
– Sen toteamisella, että maahanmuuttajia käytetään palkkojen polkemiseen tai että radikaali islam on ongelma Saksassa, ei ole mitään tekemistä rasismin kanssa.
– Todellisessa rasismissa on kyse siitä, että ihmisiä vainotaan ja haukutaan erilaisen ihonvärin tai syntyperän vuoksi.
Wagenknechtin mielestä keskustelujen moralisointi ja niiden tietoinen suuntaaminen ihmisten murskaamiseksi pitää lopettaa.
– Kaikkien, konservatiiveista vasemmistolaisiin, jotka ovat kiinnostuneita siitä, että maastamme ei muodostu USA:n tavoin äärimmäisen jakaantunutta, pitäisi saada takaisin kyky keskustella soveliaasti ja kunnioittavasti.
"Ei jokainen ole natsi, joka ei jaa tiettyjä mielipiteitä" | Verkkouutiset
Saksan vasemmistopuolueen entisen ryhmyrin mielestä pitäisi luopua omahyväisestä asenteesta.www.verkkouutiset.fi