Radiot oudon vaitonaisina Kärkkäisen mainoskampanjasta
22.12.2021Manu Haapalainen
Twitter: @HaapalainenManu
Kirjoittaja on Journalistin toimittaja. · Heli Saarela, kuva
Osallistu keskusteluun
FacebookTwitterWhatsAppCopy Link
Kaupallisten radiokanavien mainosrotaatiossa on viime viikkoina kuultu tavaratalo Kärkkäisen radiomainoksia.
Kärkkäisen kampanja on kuulunut muun muassa Bauer Median Radio 957:lla, Radio Novalla, Radio Cityllä ja SuomiRäpillä. Myös Sanoman radiokanavat Radio Suomipop, Radio Rock, Loop, HitMix, Helmiradio, Me Naiset Radio ja Groove FM ovat ottaneet Kärkkäisen mainokset rotaatioonsa.
Se tarkoittaa, että näiden kanavien ohjelmia tehdään antisemitismistä tuomitun ja uusfasismisympatioistaan tunnetun rokotevastustajan rahoilla.
Tavaratalo Kärkkäinen henkilöityy nimeään myöten voimakkaasti toimitusjohtajaansa
Juha Kärkkäiseen. Kärkkäinen tuomittiin vuonna 2013 Rovaniemen hovioikeudessa kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Hän on tukenut uusnatsistista, vuonna 2018 kiellettyä Pohjoismaista Vastarintaliikettä.
Vuoteen 2013 asti Kärkkäinen päätoimitti valemediaksi luokiteltua ilmaisjakelulehteä
Magneettimediaa.
Vuodesta 2013 on aikaa, mutta mikään ei viittaa siihen, että Kärkkäisen maailmankatsomus olisi muuttunut. Tämän vuoden lokakuussa Kärkkäinen esimerkiksi kielsi Facebook-julkaisussaan holokaustin ja nimitti samassa yhteydessä
Sauli Niinistöä eräänlaisen maailmansalaliiton (NWO) kätyriksi.
Tämän jälkeen Kärkkäinen linjasi lopettavansa julkiset poliittiset kannanotot.
Koronarokotusvastaista sisältöä hän on jakanut Facebook-profiilissaan edelleen.
...
Bauer Media Audion viestintätiimissä työskentelevä Cameron Frazer vastaa Kärkkäis-kysymykseen pääkonttorin näkökulmasta:
”Kanavillamme mainostavat yritykset ovat arvoiltaan moninaisia. Niiden arvot eivät aina vastaa Bauer Media Audion arvoja. Alustoillamme kuultavat mainokset ovat täysin paikallisen lainsäädännön mukaisia.
Suomalaisilla on Suomen perustuslain takaama ilmaisunvapaus. Mainostajia ei tavallisesti estetä mainostamasta, kunhan mainossisältö on lakien mukaista. Bauer Media Audion rooliin ei kuulu mainostajien arvojen kyseenalaistaminen.”
-Journalisti-