Villa ja sarka

  • Viestiketjun aloittaja Deleted member 2762
  • Aloitus PVM
Kyllä tuossa takissani on ohuempi sarka kuin intin takeissa. Minua se ei haittaa, takki on notkeampi kuin intin takit.
 
Jos olisi tarvetta sarkatakille jota käyttää retkeilyssä niin silloin varmaan intin paksumpi olisi paikallaan. Ja itse asiassa ostin viime vuonna tummansinisen merivoimien sarkatakin V-lekalta kun oli isompia kokoja myynnissä. Sille tosin ei juuri ollenkaan käyttöä ole ollut.
 
Katso liite: 25953
Totta. Kuvassa noin 2 vuotta vanhat Sievin talvimaiharit, turvakärki sekä pohja niissä. Pohjamateriaali on talvella pitävä, mutta pohjat murenee.
Työjalkineena ihan pätevät.

Jos vetäisi pohjaan kokeeksi sikaflexiä, onko joku yrittänyt noita korjata? Tai suutarilla uudet pohjat? Taida paljon edistää, sama jo ostaa uudet.

Lesti olisi jalkaani sopiva, mutta tympäisee kahden vuoden välein ostaa uudet kun pohjat ei kestä.
Ei ole säilytetty lämpimässä?
Oletko kysynyt Sieviltä miksi näin? Ei tuollainen murtuminen vuoden ikäisillä ole oikein mistään kotoisin, kuluminen erikseen..
 
Ei ole säilytetty lämpimässä?
Oletko kysynyt Sieviltä miksi näin? Ei tuollainen murtuminen vuoden ikäisillä ole oikein mistään kotoisin, kuluminen erikseen..
On ne lämpimässä säilytetty. Pitäisi tosiaan laitella palautetta niille. Kolmannet tai neljännet on nyt menossa, kaikista on hajonneet pohjat samalla tavalla. Murenevat.


Öljyn ja kemikaalien kesto pohjan osalta on yksi mahdollisuus. Milloinka minkinlaisessa öljylätäkössä koneiden kanssa touhutessa. Aikaisemmin paljon käytetty AIV-liuos oli melkoinen täystuho melkeinpä mille tahansa.
Käytetään nykyäänkin yleisesti rehun säilönnässä.
 
On ne lämpimässä säilytetty. Pitäisi tosiaan laitella palautetta niille. Kolmannet tai neljännet on nyt menossa, kaikista on hajonneet pohjat samalla tavalla. Murenevat.


Öljyn ja kemikaalien kesto pohjan osalta on yksi mahdollisuus. Milloinka minkinlaisessa öljylätäkössä koneiden kanssa touhutessa. Aikaisemmin paljon käytetty AIV-liuos oli melkoinen täystuho melkeinpä mille tahansa.
Käytetään nykyäänkin yleisesti rehun säilönnässä.

Kyllä noiden pitäisi öljyä kestää, samat pohjat niissä on kuin tehdaskäyrröön tarkoitetuissa. Mutta AIV-liuos voi kyllä olla aika paha kenkien surma.
 
On ne lämpimässä säilytetty. Pitäisi tosiaan laitella palautetta niille. Kolmannet tai neljännet on nyt menossa, kaikista on hajonneet pohjat samalla tavalla. Murenevat.


Öljyn ja kemikaalien kesto pohjan osalta on yksi mahdollisuus. Milloinka minkinlaisessa öljylätäkössä koneiden kanssa touhutessa. Aikaisemmin paljon käytetty AIV-liuos oli melkoinen täystuho melkeinpä mille tahansa.
Käytetään nykyäänkin yleisesti rehun säilönnässä.
Kuinka lämpimässä? Lattialämmityksen päällä?
 
Kuinka lämpimässä? Lattialämmityksen päällä?

On ne joskus lämpökeskuksen hakekattilan päälläkin olleet kuivumassa, meinaatko, että ovat saanet liikaa lämpöä? Ei sekään kattilan päällys kuitenkaan kättä polta. Vaikka onkin selkeästi lämmin paikka. Kastuneet kengät saa siinä nopeasti kuivatuksi.

Ei nämä viimeksi murentuneet tainneet olla AIV-hapon kanssa tekemisissä.

Joku joko käyttäjästä tai materiaalista johtuva syy niitä pohjia kuitenkin murentaa. Ei ne nankaosiltaan ehdi vielä tuossa ajassa piloille, naarmuja ja kulumia tietenkin työjutuissa tulee.
 
On ne joskus lämpökeskuksen hakekattilan päälläkin olleet kuivumassa, meinaatko, että ovat saanet liikaa lämpöä? Ei sekään kattilan päällys kuitenkaan kättä polta. Vaikka onkin selkeästi lämmin paikka. Kastuneet kengät saa siinä nopeasti kuivatuksi.

Ei nämä viimeksi murentuneet tainneet olla AIV-hapon kanssa tekemisissä.

Joku joko käyttäjästä tai materiaalista johtuva syy niitä pohjia kuitenkin murentaa. Ei ne nankaosiltaan ehdi vielä tuossa ajassa piloille, naarmuja ja kulumia tietenkin työjutuissa tulee.
Kattilan päälynen on kyllä normisäilytykseen liian kuuma. Ilmeisesti "kuivattaa" tai tekee jotain muuta pohjan materiaalille ja sitten murenee tai muuttuu kovaksi
 
Kattilan päälynen on kyllä normisäilytykseen liian kuuma. Ilmeisesti "kuivattaa" tai tekee jotain muuta pohjan materiaalille ja sitten murenee tai muuttuu kovaksi
Jospa se onkin syynä. Minulla on nyt tuliterät, vältämpä kuivaamasta niitä siellä. Jos niissä on kolmen vuoden päästä pohjat tallella, tarjoan sinulle pullakahvit, jos/kun täällä päin liikut(y).
 
Jospa se onkin syynä. Minulla on nyt tuliterät, vältämpä kuivaamasta niitä siellä. Jos niissä on kolmen vuoden päästä pohjat tallella, tarjoan sinulle pullakahvit, jos/kun täällä päin liikut(y).
Kyllä niitä varmasti kuivata voi, jos ei päiviksi jätä.
Minullakin on yhdet Hanwagin pannun päällä ja pohjat on niin kovat ja liukkaat ettei pystyssä meinaa pysyä. Pitäisi antaa teräsharjarällyä niin voisi ehkä hetken toimia, jos ei murene.
 
Minä olen useamman vuoden kävellyt Töysän saappailla talvella. Ainoa haittapuoli on että pohja kovenee pakkasessa. Muuten hyvä pito jäisellä alustalla.

https://toysankenkatehdas.fi/fi/node/23

00444-8611.jpg
 
Minä olen useamman vuoden kävellyt Töysän saappailla talvella. Ainoa haittapuoli on että pohja kovenee pakkasessa. Muuten hyvä pito jäisellä alustalla.

https://toysankenkatehdas.fi/fi/node/23
Töysän puunaulatut, nahkapohjaiset lapikkaat, sekä suorat että kääntövarrelliset on ihan jees. Ainoa vika, että nauloja ei ole tarpeeksi siloteltu sisäpohjasta.
Varsi on myös ommeltu rumasti alaosaan kiinni, siis siten kuten liuhihnasaappaissa yleensäkin; suutarit vetää saumalangan aina piiloon lapikkaissa.
 
Vapenrock M/39 eli Ruotsin puolustusvoimien sarkainen kenttätakki mallia 1939 on varmaankin paras varusesinesarkatakki, jolla on jonkinlaista saatavuutta.
Näitähän sai käytännössä ilmaiseksi mm. Savenmaalta vielä vuosikymmen takaperin.

Paksua sarkaa, josta ei ole ilmeisesti lanoliinia pesty pois tai sitten muuten vain ei päästä vettä lävitse tuntikausiin - paitsi saumoista. Parista takista joita olen käyttänyt varmaankin 15 vuotta, tuo vettähylkivyys
on säilynyt muuttumattomana ja niitä on käytetty aika paljon. Pessyt käsin kylmällä vedellä joitakin kertoja. Kankaan hengittävyys on hyvä ja itseasiassa villanhan saa uittaa öljylläkin vedenpitäväksi, eikä
hengittävyys silti kärsi lainkaan. Huopikkaathan - sellaiset vähintään sentin paksuista huopaa oleva ryssäläiset - ovat mitä parhaat 'kumisaappaat'.
On se lampaanvilla vaan melkoinen Ylimmän Mestarin taidonnäyte.

Neljä taskua edessä ja kaksi perstaskua, joista jälkimmäisistä en ole varma ovatko tulleet vasta 50-luvun malliuudistuksessa, jossa saman vuosimallin päällystakitkin lyhennettiin sarkatakeiksi, joissa ei ole rintataskuja lainkaan.

Intin 'bussikuski' eli M/65 ja M/83 palveluspukujen takit on myös ihan hyviä, eivätkä lyhyinä tule eteen missään tilanteessa. Merivoimien tummansinen on tietysti kaikista siedettävimmän näköinen.
Nämä lyhyet takithan ovat vähän kuin vanhojen hyvien aikojen villaiset työpusakat, mutta ei sinne päinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Vapenrock M/39 eli Ruotsin puolustusvoimien sarkainen kenttätakki mallia 1939 on varmaankin paras varusesinesarkatakki, jolla on jonkinlaista saatavuutta.
Näitähän sai käytännössä ilmaiseksi mm. Savenmaalta vielä vuosikymmen takaperin.

Paksua sarkaa, josta ei ole ilmeisesti lanoliinia pesty pois tai sitten muuten vain ei päästä vettä lävitse tuntikausiin - paitsi saumoista. Parista takista joita olen käyttänyt varmaankin 15 vuotta, tuo vettähylkivyys
on säilynyt muuttumattomana ja niitä on käytetty aika paljon. Pessyt käsin kylmällä vedellä joitakin kertoja. Kankaan hengittävyys on hyvä ja itseasiassa villanhan saa uittaa öljylläkin vedenpitäväksi, eikä
hengittävyys silti kärsi lainkaan. Huopikkaathan - sellaiset vähintään sentin paksuista huopaa oleva ryssäläiset - ovat mitä parhaat 'kumisaappaat'.
On se lampaanvilla vaan melkoinen Ylimmän Mestarin taidonnäyte.

Neljä taskua edessä ja kaksi perstaskua, joista jälkimmäisistä en ole varma ovatko tulleet vasta 50-luvun malliuudistuksessa, jossa saman vuosimallin päällystakitkin lyhennettiin sarkatakeiksi, joissa ei ole rintataskuja lainkaan.

Intin 'bussikuski' eli M/65 ja M/83 palveluspukujen takit on myös ihan hyviä, eivätkä lyhyinä tule eteen missään tilanteessa. Merivoimien tummansinen on tietysti kaikista siedettävimmän näköinen.
Nämä lyhyet takithan ovat vähän kuin vanhojen hyvien aikojen villaiset työpusakat, mutta ei sinne päinkään.

Tuolta voi täydentää ruotsalaista vielä. Myös housuja on ollut kaupan, käyttämättömänä.
https://www.beredskapsboden.se/jackor-rockar/
 
On se lampaanvilla vaan melkoinen Ylimmän Mestarin taidonnäyte.

Mä luulen, että kunhan ihmiskunta on käynyt läpi tämän fleese ym. humpan, niin palataan takaisin Oikeisiin tuotteisiin. Lampaanvilla on oikeasti pirullisen laadukas vaateaine, joka taipuu moneksi ja siihen saadaan myös lujuutta tarpeeksi asti.

Puu- ja kasvikuiduista ei millään voida laatia luonnollisen eläimen turkisaineen veroisia tuotteita, en usko sitä mitenkään.

Onko lammas sitten täysin mahdoton -ilmastonmuutos-näkökulmasta, koska sekin pieraisee välillä todella kaikuvia ja riettaita laakeja. Laitumia maailma sentään olisi pullollaan ja lammas on maisemanhoitajana estepeli.
 
Nyt tulee hyvä vinkki käsinerintamalle.
Olen tähän asti käyttänyt polkiessa pyörällä aluskäsineenä Mechanix Fastfit-hanskat Särmä TST kintaiden alla: https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-tst-kintaat-liipaisinsormella/52898

Mutta Mechanixilla tahtoo etusormi palella kun se on siellä yksinään kun on hiukan enemmän pakkasta.
Pari viikkoa sitten tuli tilattua sveitsiläiset neulelapaset liipsinsormella: https://www.varusteleka.fi/fi/product/sveitsilaiset-neulelapaset-liipaisinsormella-ylijaama/57948

Ja tänään sitten kokeilin sveitsiläisiä TST kintaiden alla. Ai että, ovat kuin tehtyjä toisilleen. Match made in heaven. Nyt oli etusormella niin mukavan lämmintä vaikka pakkanen lähenteli -10.
Tiheästi kudottuja mutteivät liian paksuja.

Samalla tilasin myös Särmä TST merinoaluskäsineet. https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-tst-l1-aluskasineet-merinovillaa/59505
Ne kun laittaa vielä alimmaksi kerrokseksi niin pitäisi pärjätä pariinkymmeneen pakkasasteeseen ainakin.
 
Heti kun pikkaisenkin pakastuu, niin käytän joko nahkakintaita villaneulekintaiden kanssa tai sitten turkiskintaita. Hanskoissa tai sormikkaissa on näpit heti jäässä, mutta verenkierto ulokkeisiin ei ole ilmeisesti itsellä kovinkaan kaksinen, joten lämminverisillä on varmaan eri juttu (K. M. Wallenius kirjoitti, että ei käyttänyt koskaan käsineitä, kovimmallakaan pakkasella).

En tiedä ovatko jotkin tuotekehittelykintaat, kun niitä on käyttämättöminä myynnissä, mutta tälläkin hetkellä Savenmaalla myynnissä olevat M/91 -nahkakintaat ovat ihan hyvät neulekintaiden kanssa käytettynä. Aikaisemmin noita sai, oliko viisi paria kympillä, nyt on vähän kallistuneet.
Villaneulekintaitahan on vaikka kuinka hitosti ylijäämämarkkinoilla, kun lähes joka armeijalla sellaiset on ainakin jossain vaiheessa jaossa olleet.

Noillehan varustelekalaisille käsineille tulee jo hintaa. Halvemmalla olen ostanut kotimaiset turkiskintaat (lampaannahkaa).
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top