Villa ja sarka

  • Viestiketjun aloittaja Deleted member 2762
  • Aloitus PVM
Aika monta vuotta sotaväessä eri joukko-osastoissa palvelleena en ole kertaakaan nähnyt tuollaisia kenkiä. Varmuudella eivät ole ainakaan laajassa käytössä olleet hyppykengät vaikka hiihtorantti puuttuu. Muissa kengissähän se oli vaatimuksena aina M05 varustukseen saakka. Toisaalta, hyppykenkiin viittaisi se ettei pikanauhoituksessa ole koukkua kuten M91 kengissä. Aika paha...
Noup, ei ihan pidä paikkaansa että kaikissa kengissä. Oli myös maihareita missä ei ollut hiihtolenkkejä
 
Ei vanhoissa (läpiommeltu pohja), eikä uusissa (valettu PU-pohja, valmistajina Jalas, Sievi ja Laitosjalkine) hyppykengissä ole pikanauhoituskuiluja - eikä sitä avointa koukkua -, vaan normaalit nauhareiät. Ja niistä tosiaan puuttuu rantti molemmista.

Tarkoitin sitä, että hyppykengiksi nuo kelpaisivat koska niissä ei ole samanlaista avointa koukkua kuin M91 maihareissa, hyppykengissähän sellaista ei voi olla punoksiin sotkeutumisvaaran vuoksi.
 
Hirveän kapea ja korkea korko noissa kuvan kengissä. Mutta nittaukset ja lenkit näyttää ihan PV tavaralle. Korkea korko voisi viitata hyppykenkiin tai johonkin niiden hävinneisiin protoon.
Pitää muistaa myös, että kaikki jotka hävis kilpailun, ei silpunnut kenkiänsä.
 
Hirveän kapea ja korkea korko noissa kuvan kengissä. Mutta nittaukset ja lenkit näyttää ihan PV tavaralle. Korkea korko voisi viitata hyppykenkiin tai johonkin niiden hävinneisiin protoon.
Pitää muistaa myös, että kaikki jotka hävis kilpailun, ei silpunnut kenkiänsä.

Yksi vaihtoehto mikä tuli mieleen, oli varikkokorjausvariaatio. Olettaen siis että kenkäpari on peräisin PV:n varastoista. Näyttävät 75:ltä, mutta joihin on saatettu lyödä varikolla korjausten yhteydessä jotkut random-pohjat jotka vaan ovat olleet tarjolla varikolla sillä hetkellä. Herra yksin tietää mitä pohjia eri tarjoajilta on haalittu jalkinekorjaamoille vuosien varrella.
 
Tätä en tiennyt ja vähän rohkenen epäilläkin. Mitä kenkiä (jos puolikenkiä ei lasketa) oli josta hiihtorantti puuttui ennen M91:stä?
Ilmavoimilla oli/on omat maiharit laivuepalveluksessa oleville henkilöille & varusmiehille.
 
Ostin taannoin huopasyylinkejä läjän,tähän asti olen kulkenut villasukissa kesät talvet,saapas mies kun olen, nyt sukat on jääneet kaappiin,nuo syylingit on verrattomat jalassa.
 
Yhdysvaltain laivaston 'overcoat, mens, enlisted' on aika kova vaate. Itse pidän enemmän niistä vanhoista laivaston oman vaatehtimon valmistamista, jotka on tummansinisiä, niissä on kymmenen nappia ja paksumpi villakangas (en nyt muista onko se vanhempi 'kersey' vai 'mellow' -tyyppistä).
80-luvun alussa noista tehtiin mustia, kahdeksannappisia ja niihin lisättiin nailoninen fleece-vuori, jolla on mielestäni todella heikko eristysarvo painoonsa nähden.

Viiltotaskujen sisäkangas saisi olla villaa tai edes jotain keinokuitua, että kun kylmät ja kosteat kädet niihin työnnät, niin vähän helpottaisi.
 
Ei seiskavitoset, eikä ysiykköset. Ei myöskään uudemmat hyppykengät, joten mitkä? Nahka on kyllä ihan edellä mainittujen kenkien kuminahkan näköistä.

Pienehköjä eriä on tehty useita, mm. kappareille omia, YK-joukoille omia, taisi rajallekin tulla omia. Kun nyt veikata pitää, niin jotenkin vilkuttaa muistin sopukoissa kenkämalli, jota jaeltiin YKssa kasarilla ja vielä ihan ysärin alussa.

Ja kun intti ei tieten hävitä mitään ennen aikojaan, niin kamppeita jäi varikoille lavoittain odottamaan joko PERKiin ajoa tai muuta myöhempää käyttöä. Pikkueriäkin omilla lavoillaan, eikös vain?
 
Joopajoo, alle vuoden vanhat Sievin työsaappaat ja pohja murenee.. Ei nykyään saa kun kahta lajia, sutta ja sekundaa,onneksi ostin sa-saappaita käyttösaappaiksi jokusen parin,mun ei tarvii ostaa enää yhtään saapasta, korjaan jos hajoaa.
 
Joopajoo, alle vuoden vanhat Sievin työsaappaat ja pohja murenee.. Ei nykyään saa kun kahta lajia, sutta ja sekundaa,onneksi ostin sa-saappaita käyttösaappaiksi jokusen parin,mun ei tarvii ostaa enää yhtään saapasta, korjaan jos hajoaa.
20181210_190933.jpg
Totta. Kuvassa noin 2 vuotta vanhat Sievin talvimaiharit, turvakärki sekä pohja niissä. Pohjamateriaali on talvella pitävä, mutta pohjat murenee.
Työjalkineena ihan pätevät.

Jos vetäisi pohjaan kokeeksi sikaflexiä, onko joku yrittänyt noita korjata? Tai suutarilla uudet pohjat? Taida paljon edistää, sama jo ostaa uudet.

Lesti olisi jalkaani sopiva, mutta tympäisee kahden vuoden välein ostaa uudet kun pohjat ei kestä.
 
Katso liite: 25953
Totta. Kuvassa noin 2 vuotta vanhat Sievin talvimaiharit, turvakärki sekä pohja niissä. Pohjamateriaali on talvella pitävä, mutta pohjat murenee.
Työjalkineena ihan pätevät.

Jos vetäisi pohjaan kokeeksi sikaflexiä, onko joku yrittänyt noita korjata? Tai suutarilla uudet pohjat? Taida paljon edistää, sama jo ostaa uudet.

Lesti olisi jalkaani sopiva, mutta tympäisee kahden vuoden välein ostaa uudet kun pohjat ei kestä.

Työkengät kestää sen vuoden, pari. Jos on hallin/navetan lattia hartsihiekka/epoksilla niin varmasti loppuu kengät. Hullujahan nuo Sieviläiset olisi jos tekisivät ikupäiväisiä kenkiä, viidessä vuodessa sais laitta tehtaan kiinni ;)
 
Last edited by a moderator:
Onko herrasväki ostanut ja käyttänyt varustelekan uutta woolshel-takkia/pukua?

Millainen on käytössä? Miten vertautuu vanhoihin sarkavaatteisiin? Esimerkki m65-sarkaasu pv:llä?
 
Onko herrasväki ostanut ja käyttänyt varustelekan uutta woolshel-takkia/pukua?

Millainen on käytössä? Miten vertautuu vanhoihin sarkavaatteisiin? Esimerkki m65-sarkaasu pv:llä?

En ole noita vielä käpistellyt. Surullinen totuus lienee se, että niin hyvää ja paksua sarkaa kuin noissa M65:ssa ei taida juuri löytyä (ainakaan järkihintaan) Nuo aiemman Lekan puvut jäi ostamatta sen vuoksi, että nimenomaan sarka oli liian ohutta/löröä. Lekan tuotannon suhteen olen alkanut odottamaan sitä toista kierrosta, yleensä ekan kierroksen tuotantoeristä on itselle sattunut muutama pettymys, niin säästän omaa mieltä odottelemalla ensi talveen :D
 
Minä olen kyllä ollut tyytyväinen omaan V-lekan M15 sarkatakkiin.
Olen käyttänyt sitä talvisin silloin kun ei oikein kehtaa brittiläisessä MTP-smokissa kulkea.

Tuo harmaa miellytti eniten silmää, harmi sinällään kunnsitä,ei ole enää saanut. Minkäslaista tuossa harmaassa on sarka verrattuna intin vanhoihin? Uudemmissa Lekan takeissa jäi omasta mielestä ohueksi.
 
Back
Top