Vuokralääkärille viikonlopusta jopa 7000 euroa

Tvälups

Ylipäällikkö
Vuokralääkärille viikonlopusta jopa 7000 euroa
Karjalainen 15.01.2012 07:06

Kuntien perusterveydenhuollon pelätään romahtavan lähivuosina. Syynä on lääkärien ajautuminen yksityisille terveysasemille.

Lääkäriliitossa uskotaan, että työnantajarakenne muuttuu terveydenhuollossa pysyvästi. Yhteiskuntajohtaja Hannu Halilan mukaan Suomi voisi seurata muita Pohjoismaita, joihin on ajettu ammatinharjoittajamallia. Ruotsissa potilaat voivat valita, ostavatko he lääkäripalvelunsa julkiselta vai yksityiseltä puolelta. Korvausperusteet ovat samat.
Vuokralääkärit saattavat tienata viikonloppupäivystyksestä jopa 6·000–7·000 euroa.

Lääkäripulasta kärsivissä kunnissa ollaan jo kyllästytty lääkäreiden palkkakeskusteluun. Esimerkiksi Ilomantsissa ollaan tyytyväisiä, jos lääkäreitä yleensä on ja maksetaan kovia palkkoja myös virkalääkäreille.
Lääkäreistä lähes joka viides tekee osa-aikatyötä.

Joensuulainen Oskari Gröhn, 32, on Attendo Medonen listoilla ja työskentelee terveyskeskuslääkärinä Juuassa.

– Voin järjestellä työaikani paremmin perheen ja lasten ehdoilla. Myös palkkaero yksityisen ja kunnallisen puolen välillä on toki huomattava.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Ja miksikö mokoma uutinen MP:nettiin? Vaikutus kun on yhteiskunnallisesti mittava. Myöskin vks:n sotilaslääkärivirat saattavat pian ulvoa samaa vajetta kuin kunnallinen terveydenhuoltokin. Vaan ei siinä mitään. Ulkoistaminen ja yksityistäminen on loistava juttu. Etenkin niille jotka ostivat oikeita osakkeita...
 
Kukaan ei ole kysynyt miksi lääkärit eivät ole hallukkaita menemään töihin terveyskeskuksiin.
Eräässä lääkäri lehdessä oli mielenkiintoinen blogi, jossa eräs lääkäri kommentoi asiaa. Syynä ei ollut raha, vaan työolot, huono esimiestyö ja suunnaton byrokratia.
 
Mitäpä tuohon voi muuta sanoa, kun että olisi pitänyt lukea lääkäriksi. 1 viikonlopussa 3 kuukauden palkka. Ei oikeasti tarvitse vaivautua joka aamu töihin jos ei halua. Tärkeää työtähän se on, yhteiskunnan hyväksi. Tai ainakin omaksi. Joissain tapauksissa jopa molempien, kuten asian soisi menevän.
 
Tvälups kirjoitti:
Ja miksikö mokoma uutinen MP:nettiin? Vaikutus kun on yhteiskunnallisesti mittava. Myöskin vks:n sotilaslääkärivirat saattavat pian ulvoa samaa vajetta kuin kunnallinen terveydenhuoltokin.

Sotilaslääkäreistä ei tarvitse kilpailla palkalla. Annettakoon hövelisti majurin nappulat, niin kyllä halukkaita löytyy vemppasirkusta pyörittämään.


Tvälups kirjoitti:
Vaan ei siinä mitään. Ulkoistaminen ja yksityistäminen on loistava juttu. Etenkin niille jotka ostivat oikeita osakkeita...

Muna vai kana, kumpi oli ensin?

Ketään ei voida pakottaa terveyskeskuslääkärin virkaan jonnekin Pielisen-Karjalaan, josta lääkärin korkeasti koulutetulle puolisolle ei yleensä löydy mitään töitä.

Juuassa on kuitenkin oltava lääkäri ja jos avoimeen virkaan on hakijoita 0 kpl, niin jääkö siinä muita vaihtoehtoja kuin ostaa rahalla keikkalääkäri?

Tarkoitan vaan sitä, että ei tässä nyt ole kyse mistään ideologisesta yksityistämisestä tai sen vastustamisesta. Tilanne on mikä on, eikä yksittäinen kunta voi sille yhtään mitään. Ei varmastikaan ole Juuassa tarkoituksellisesti siirrytty vuokralääkäreihin.

Yksi ratkaisu asiaan tietysti olisi, mutta sitä ei haluta sanoa ääneen. Se on lääkäreiksi koulutettavien lukumäärän lisääminen tai vaikka tuplaaminen.

- Ja huomio, minä en sanonut tuota ^ - :a-lipsrsealed:
 
Yksi ongelmahan tässä on julkishallinnon budjetti. Jos se kuluu tällaisiin, onko ihme, ettei ole rahaa, vaan velkaa? Julkishallinnon tehtävähän ei ole tuoitaa voittoa, vaan palveluita ja hallintoa. Paha kilpailla esim. työvoimasta sellaisten kanssa , joiden tavoite on puhdas voitto. Liekö yhtiöittäminen ja yksityistäminen sittenkään ollut oikea vastaus. Aika näyttää, ellei näytä jo parhaimmillaan.
 
skärdis kirjoitti:
Yksi ratkaisu asiaan tietysti olisi, mutta sitä ei haluta sanoa ääneen. Se on lääkäreiksi koulutettavien lukumäärän lisääminen tai vaikka tuplaaminen.

- Ja huomio, minä en sanonut tuota ^ - :a-lipsrsealed:

Koska lääkäreiden etujärjestöt ovat useasti estäneet koulutuspaikkojen lisäämisen niin ehdotan että lääkäreiden todistukset jätetään vain tarkastamatta. Varsinkin terveyskeskuksissa yrittelijäät ja rohkeat ovat pärjänneet. :D
 
Touhottaja kirjoitti:
Julkishallinnon tehtävähän ei ole tuoitaa voittoa, vaan palveluita ja hallintoa. Paha kilpailla esim. työvoimasta sellaisten kanssa , joiden tavoite on puhdas voitto. Liekö yhtiöittäminen ja yksityistäminen sittenkään ollut oikea vastaus. Aika näyttää, ellei näytä jo parhaimmillaan.

Jos ajatellaan jonkin tietyn palvelun maksavan X euroa, niin eikö kaupallisen palveluntuottajan pidä kaiken järjen mukaan silloin kerätä rahaa X+n euroa, kun kerran on voittoakin saatava?

Miksi julkishallinto ei sitten onnistu tuottamaan palvelua halvemmalla kuin yksityinen? Maalaisjärjellä ajateltuna julkisen palvelun pitäisi tulla aina halvemmaksi, mutta näinhän ei todellakaan ole.

Byrokratia, byrokratia, byrokratia. Siinä se lyhyesti sanottuna. Kukaan ei vastaa kokonaisuudesta, kenelläkään ei ole omia rahoja kiinni toiminnassa. Virkamies on palkkansa ansainnut, onpa työ tuottavaa tai ei.

Hyvä esimerkki on kotikatuni, jonne Tampereen kaupunki teki omana työnään viime kesänä katuremontin. Plakaattien mukana valmista piti tulla syyskuun viimeisenä päivänä. Ei tullut ei.. Katuvalot eivät ole syttyneet vieläkään ja asfalttihommatkin jäivät ensi kesään. Ukkojen puutteesta ei voinut olla kiinni.
 
skärdis kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
Julkishallinnon tehtävähän ei ole tuoitaa voittoa, vaan palveluita ja hallintoa. Paha kilpailla esim. työvoimasta sellaisten kanssa , joiden tavoite on puhdas voitto. Liekö yhtiöittäminen ja yksityistäminen sittenkään ollut oikea vastaus. Aika näyttää, ellei näytä jo parhaimmillaan.

Jos ajatellaan jonkin tietyn palvelun maksavan X euroa, niin eikö kaupallisen palveluntuottajan pidä kaiken järjen mukaan silloin kerätä rahaa X+n euroa, kun kerran on voittoakin saatava?

Miksi julkishallinto ei sitten onnistu tuottamaan palvelua halvemmalla kuin yksityinen? Maalaisjärjellä ajateltuna julkisen palvelun pitäisi tulla aina halvemmaksi, mutta näinhän ei todellakaan ole.

Byrokratia, byrokratia, byrokratia. Siinä se lyhyesti sanottuna. Kukaan ei vastaa kokonaisuudesta, kenelläkään ei ole omia rahoja kiinni toiminnassa. Virkamies on palkkansa ansainnut, onpa työ tuottavaa tai ei.

Hyvä esimerkki on kotikatuni, jonne Tampereen kaupunki teki omana työnään viime kesänä katuremontin. Plakaattien mukana valmista piti tulla syyskuun viimeisenä päivänä. Ei tullut ei.. Katuvalot eivät ole syttyneet vieläkään ja asfalttihommatkin jäivät ensi kesään. Ukkojen puutteesta ei voinut olla kiinni.

Aika vähän olen itse ollut julkishallinnon kulissien takana kuikuilemassa ympärilleni, muttai ei kai pelkästään bryokratia voi noin suuria ongelmia aiheuttaa? Saattaahan se voidakin, monelta taholta saan jatkuvasti kuulla sen olevan raskasta.

Se kummallinen budjetointi, joka johtaa törsäämiseen budjettikauden lopulla, on aina ollut käsityskykyni ulkopuolella. Mää en vaan ymmärrä sitä, tai sen tavoitetta.

Vahvistettuna olevaan kohtaan voisin veikata (mistään en mitään tiedä):
-koska kilpaillaan samoista resursseista, joten myös julkishallinnon on maksettava niistä paljon.
- koska "kyllä niillä rahaa on" johtaa vähintäänkin mielenkiintoisiin tarjouksiin ja tarjouskilpailuihin.
- varmaan osittain tuon hallinnonkin takia.


Tämä on minusta hirveän tympeä aihe, koska jotain pitäisi tehdä, eikä kukaan tee. En itsekään osisi tehdä, ennen kuin hahmotan ongelman ja sen syyt kokonaisuudessaan. Sitä hahmotusta ei tunnu kukaan osaavan / haluavan tehdä. Puhumattakaan että selittäisi sen tällaisille tavan tolleroillekin. Taidan lähteä äänestämään anarkistia presidentiksi, jotenkin tässä pitää protestoida.
 
Touhottaja kirjoitti:
Aika vähän olen itse ollut julkishallinnon kulissien takana kuikuilemassa ympärilleni, muttai ei kai pelkästään bryokratia voi noin suuria ongelmia aiheuttaa? Saattaahan se voidakin, monelta taholta saan jatkuvasti kuulla sen olevan raskasta.

Se kummallinen budjetointi, joka johtaa törsäämiseen budjettikauden lopulla, on aina ollut käsityskykyni ulkopuolella. Mää en vaan ymmärrä sitä, tai sen tavoitetta.

Sama vika se on suurissa yrityksissäkin.

Hiljattain vierailin ystäväni kanssa eräällä kerrostalotyömaalla, tarkemmin sellaisen aloituksella. Ihmettelin sitten kun kaikki työvälineet olivat pakasta vedettyjä kottikärryjä ja pienempiä välineitä myöten. Paikallispäällikkönä ko. suuressa rakennusliikkeessä toimiva kaverini kertoi sitten politiikkana olevan se, että kohteen valmistuessa kaikki työkalut, käyttämättä jääneet tarveaineet ym. kipataan jätelavalle. Seuraavaan kohteeseen tulee sitten jälleen upouudet.

Minä tietysti ihmettelemään maalaisjärjellä, että onpa älytöntä tuhlaamista. Eipä kaveri sitä kieltänyt, mutta totesi kaiken olevan budjetoitua. Mitäpä sitä sitten kyseenalaistamaan, kun kerran maksaja on selvillä. Ei ihme, että asuminen on kallista.

Vielä 80-luvulla oli esim. Urjalassa YIT:n suuri "työkalukeskus", jossa pyöritettiin koko konsernin työkaluhuoltoa eli työmailta työkalut palautettiin sinne ja uusielle työmaille lähetettiin huolletut välineet. No, se oli sitä aikaa se.. Nyt nämä "työkalukeskuksen" työntekijät ovat kilometritehtaalla ja artisti maksaa aina uudet työvälineet..
 
Amerikoissa oli ainakin vielä taannoin systeemi, joka pelasi hyvin. Jos YHTEISKUNTA MAKSOI miljoonan dollarin koulutuksen henkilölle, hän oli velvoitettu palvelemaan tietty vuosimäärä ns. syrjäseuduilla. Homma pelasi tietääkseni hyvin.

Jos yhteiskunta sijoittaa henkilön koulutukseen jumalattoman litkan fyrkkaa, eikö sillä ole vastavuoroisesti mitenkään mahdollista vaatia palveluksia yhdyskuntaa kohtaan? Olletikin, ettei lääkäri kuitenkaan joudu Suomessakaan edes huonoimmillaan mihinkään paskapalkkakuoppaan.

On luotu paska tilanne, jossa on täysin työntekijän markkinat. Arvatkaas onnistuisiko rakennusalalla tahi metsäalalla??? Tiedossa tämä oli silloin, kun vähennettiin lääkärikoulutusta.

Terveyskeskuslääkärin pesti ei ole haluttu ja syyt siihen ovat tiedossa. Miksi ei korjata? Syyt ovat olleet tiedossa jo 20 vuotta, mitään ei tapahdu.

Meillä on onnistuttu luomaan ihan hyvä terveydenhuoltojärjestelmä, se on kustannustehokas vert. mihin tahansa muuhun kansainvälisesti. Mutta mammuttitautia siihen on pesinyt...hirmuinen byrökratia ja tahmeus ja kokemukseni ja näkemykseni mukaan kunnilla on ollut liikaa valtaa. Valtion olisi pitänyt käyttää tiukempaa isännän ääntä ja valtaa...van mitä sitä tyhjää, pitää puuhailla lillukanvarsistoissa.
 
Eikö ihan Suomessa siis MPKK:ssa ole jonkinlainen sopimussakkojärjestelmä jos ei olekkaan tarpeeksi aikaa valtion palveluksessa vai koskiko tämä vain lentäjiä? Mikä estäisi tosiaan järjestämästä tätä myös lääkärinkoulutukseen? Lääkäreiden etujärjestöt ja verkostot.
 
Pitäisi vähän katsoa keitä lääkäreiksi koulutetaan. Kaupungivaloihin tykästyneitä vihreitä naisia ja ankkalammikon asukkaita on verraten vaikea houkutella Kainuuseen.
 
commando kirjoitti:
Eikö ihan Suomessa siis MPKK:ssa ole jonkinlainen sopimussakkojärjestelmä jos ei olekkaan tarpeeksi aikaa valtion palveluksessa vai koskiko tämä vain lentäjiä? Mikä estäisi tosiaan järjestämästä tätä myös lääkärinkoulutukseen? Lääkäreiden etujärjestöt ja verkostot.

Lääkärien on valmistuttuaan työskenneltävä tietty aika perusterveydenhuollon parissa, jotta saavat lopullisen hyväksynnän, tätä aikaa kutsutaan myös "eurolääkäriajaksi".

Lääkärit ovat myös aika kovia erikoistumaan eli jatkokouluttamaan itseään ja pienet terveyskeskusket eivät tähän oikein tarjoa mahdollisuuksia.
 
Terveydenhuollon ja hyvinvoinnin parissa häärää huima joukko väkeä, joilla ei ole lääketieteellistä koulutusta. Ilman voimasta etujärjestöjen vaikutusta olisi varsin helppo nähdä että kouluttamalla lääketieteen kandeiksi asti merkittävästi nykyistä laajempi joukko, olisi osalla mahdollisuus erikoistua muuhun kuin kliiniseen ja hallintotyöhön. Esimerkkejä jatkosuunnista voisi olla laite- ja tietotekniikka, johtaminen, talous, juridiikka jne. Tämä voisi osaltaan tervehdyttää markkinaa ja suoristaa urapolkuja muihin kuin potilastyön tehtäviin.

Tuollaisella menetelmällä riittäisi, kun lisensiaatteja ja tohtoreita tuotettaisiin varsinaisen terveydenhuollon tarpeisiin vain jonkin verran nykyistä suurempi määrä, kun suhteellisen turvattuja urapolkuja olisi tarjolla myös niille joiden taipumukset olivat lopulta muualle. Samalla paranisi olennaisesti terveydenhuollon palveluntarjoajien ymmärrys palvellusta markkinasta - ehkä varsin positiivisin vaikutuksin. Voisi jopa esiintyä palvelupuolella puheiden sijaan innovaatioita ja kansainvälistä menestystä kotoisen puuhastelun sijaan.
 
Joku vuosi taapäin tuli töllöttimestä ohjelmasarja jossa seurattiin Hesan lääkiksen opiskelijoita. Siinä 8 kymmenestä ilmoitti, ettivät he missään nimessä lähde pääkaupunkiseudun ulkopuolelle muuta kuin pakollisen terveyskeskusjakson ajaksi, että ennen ovat vaikka jonkin aikaa työttömänä ja sen jakosnon ajankin jossain mahdollisiman lähellä pääkaupunkia tai muuta etelän isoa kaupunkia.

Joka vuosi lopettaa lääkiksen joitakin opiskelijoita, jotka eivät kykenekään leikkelemään sammakkoa siinä ensimmäisessä harjoituksessa. Eikö tälläistä soveltumattomuutta voitaisi selvittää etukäteen ettei vähiä opiskelupaikkoja hukattaisi?

Syrjäseuduille on jo pitkään ollut vaikea saad alääkäreitä. ASia ryhdyttiin korjaamaan reilulla palkalla ja hyvillä eduilla. Määrätyt tahot havaitsivat mahdollisuuden ja vuokralääkärijärjestelmän kautta kupataan yhteiskuntaa. Pienet kunnat ovat käytännössä "hakusaarrossa" ja pakotettuja käyttämään yksityisiä vuokralääkärijärjestelmiä. Ne taas varmistavat, että sekä järjestelmä että lääkäri hyötyy. Kunta häviää, mutta ei voi tilanteelle mitään. Veronmaksajan etua suojeleva laki onkin kääntynyt kuntaa ja sitä kautta veronmaksajaa itseään vastaan.
 
commando kirjoitti:
Eikö ihan Suomessa siis MPKK:ssa ole jonkinlainen sopimussakkojärjestelmä jos ei olekkaan tarpeeksi aikaa valtion palveluksessa vai koskiko tämä vain lentäjiä? Mikä estäisi tosiaan järjestämästä tätä myös lääkärinkoulutukseen? Lääkäreiden etujärjestöt ja verkostot.

Miksi sinne syrjäseuduille pitäisi mitään saada? Oma valinta sielläkin asuminen, alueellistaminen on kallista.

edit: http://tuomasenbuske.puheenvuoro.uusisuomi.fi/59607-pahkinasaaren-rauhan-raja-suomen-rajoiksi äänistäisin tämän ehdotuksen puolesta ihan millon vaan :)
 
Niin kauan kuin lääkärinkoulutuksen maksaa valtio niin en poissulkisi näitä asioita. Toisaalta valtio rankaisee ankarasti progressiivisella verotuksella. Toin lähinnä esiin sen seikan että on mahdollista sitouttaa ihminen sopimussakolla palvelemaan syrjäseudulla. Olet oikeassa että asuminen syrjäseuduilla on oma valinta eikä kaikkea voi saada eikä yhteiskunnan sitä pidä tukeakaan. Minulle kyllä kävisi yövartiovaltio.
 
Peiper kirjoitti:
Miksi sinne syrjäseuduille pitäisi mitään saada? Oma valinta sielläkin asuminen, alueellistaminen on kallista.

edit: http://tuomasenbuske.puheenvuoro.uusisuomi.fi/59607-pahkinasaaren-rauhan-raja-suomen-rajoiksi äänistäisin tämän ehdotuksen puolesta ihan millon vaan :)

Mää suorastaan hihkun ilosta, päästään liittämään Suomen turhat osat Ruotsiin! Vai olikos se sittenkään se ajatus tässä?

Mutta ihan oikeasti mua harmittaa, miten Suomi on jakautumassa kahtia, tärkeisiin ja ei-tärkeisiin alueisiin. Kunkin alueen omasta mielestä. No, hetimullekaikkitännemuistaviis-asenne tuskin johtaa sisällistotaan, tai edes valtion kahtiajakautumiseen. Pahaa verta se kyllä herättää. Ei se mitään, te kaikki Pähkinäsaaren rauhan rajan väärällä puolella asuvat ootte mulle rakkaita :heart:
 
Meille täällä raja-Karjalassa kelpaa sama asema kuin Ahvenanmaalla on. Jotenkin veikkaan, että ko. autonomian myötä meillekin niitä lääkäreitä olisi tulossa ihan sen enempää pyytelemättä...
 
Back
Top