WW II pommittajat !

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Osuvan oloinen ja herkullinen ennustus. Lisään vielä löylyä:

3) Koneen runkomateriaalina on Jukemold, jonka koepalan valmistuminen on dokumentoitu tuolla härveliketjussa.


Jukemold olisi todellakin oivallinen aine, mutta keskitytäänpä nyt tuohon avauksen DC-2 ja AT-21 koneisiin.

Tämä painoi yli 6900 kg "pommarina"...mistä kyse ?

Fairchild_AT-41.webp
 
Viimeksi muokattu:
No, kaivetaan esille jotain ilman wikittelyä. Padilla ei laiska viitsi paljoa kirjoitella, mutta pistän pari kuvaa jossa asiaa sitäkin enemmän. Kyseessä on Bartini/Yermolayev Yer-2, joka oli kahteen otteeseen tuotannossa.

Mainossloganit:
Tehdään matkustajakoneesta pommari!
Stalinin pidätysaalto iskee suunnittelutiimiin, italialainen kommunisti pidätetty epäiltynä vakoilusta natsien hyväksi!
Dieselillä taivaalle! (Myöhäisempi kokeilu)


EDIT: numeromiehille vähän lisää...
Mikä kirja?
 

Pahoittelut, lähdetieto merkitty nyt ko. postauksen loppuun.

Kyseessä on kirjasarjan osa kaksi, joka kertoo toisen maailmansodan kaksi- ja useampimoottorisista neukkujen taistelukoneista. Osa yksi kertoo vastaavista yksimoottorisista koneista. Omasta mielestäni lukemisen arvoisia jos WW2 neukkukoneet ja -näkökulma kiinnostaa.
 
Laitetaanpa AN-20 esille. Käytettiin lentolehtisten "pommitukseen" ja kommunismin ilosanoman levittämiseen Neuvostojen maassa.

Heppoja kokonaista 7 000 kappaletta; http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1934/1934 - 0810.html

1280px-Vasily_kuptsov%2C_Maxim_Gorky_ANT-20%2C_1934.JPG


53 000 kg elopaino....2,3 kertaa massavampi kuin F-18 Hornet !

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_ANT-20

8 moottoria ja 63 m kv.

Tämä on muuten vastaava massaltaan Hornetin kanssa; http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_G.38

Bundesarchiv_Bild_146-1980-085-32%2C_Flugzeuge_Junkers_G-38.jpg


Kokometallinen G.38 !

Mitsubishin lisenssillä tekemää laitetta käytettiin pommarina.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi natsisaksan isoista mokista oli kunnollisen nelimoottorisen pitkän matkan pommarin massavalmistus, niitä alkoi ilmestyä liian myöhään ja liian vähän.

Juuri ja juuri ehtivät saada aikaan maailman ensimmäisen nelimoottorisen suihkumoottorisen pommikoneen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_234

arado-ar-234-c-blitz-bomber-01.png
 
Yksi natsisaksan isoista mokista oli kunnollisen nelimoottorisen pitkän matkan pommarin massavalmistus, niitä alkoi ilmestyä liian myöhään ja liian vähän.

Ei nyt ehkä noinkaan. Todellisuudessa pommitusten vaikutus oli suhteellisen vähäinen ja uhrattuihin resursseihin suhteutettuna se oli vieläkin vähäisempi. Sakut olisivat todennäköisesti ampuneet itseään jalkaan panostamalla pommitussotaan entistä enemmän. Ehkä ainoa poikkeus olisi ollut aivan tolkuttoman suuren kantaman omaavan pommikoneen luominen, jolla olisi voinut pommittaa satunnaisesti syvällä Siperiassa tai Yhdysvalloissa olleita maaleja. Silloinkin pommitusten rooli olisi ollut vähäinen, mutta niiden uhka olisi sitonut vastapuolen resursseja selustan suojaamiseen.
 
Aradolla asia mietittiin näin...234C kantaa torjuntarakettikoneen rintamalle ja pieni kone on huono maali ( stealth ) viholliselle ja kone ruikkasee tankin tankin perään ja käyttää varjoa ja laskeutuu pellolle ja siitä kuorma-autolla taas kentälle uudelle keikalle.


ar381-10.webp

ar381-5.gif

ar381-8.gif

ao381-2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Silloinkin pommitusten rooli olisi ollut vähäinen

jos kyetään löytämään kriittiset maalit, niin vihollinen saa lamauttavat tuhot. Laakeritehdas tai synteettisen polttoaineen tehdas ei olleet edes pahimpia. Esim von Braunin kotitalo, Rommelin auto (jota ammuttiinkin), torpedojen painesensorien kalibrointimittari, maakaasuputket, rautatiesillat volgan yli, uav maa-asemat ja isot muuntajat
 
Todellisuudessa pommitusten vaikutus oli suhteellisen vähäinen ja uhrattuihin resursseihin suhteutettuna se oli vieläkin vähäisempi.

No tämä juurikin siksi koska saksalaisten pommikoneet olivat kehnoja tehtävään. Muistelen lukeneeni tästä artikkelin aikoinaan. Kaksimoottoriset koettivat olla sekä pommittajia ja tarpeeksi ketteriä koiratappeluun hävittäjiä vastaan eivätkä kovin hyvin onnistuneet kummassakaan. Kunnon nelimoottorinen pommari vei ison lastin kohteeseen ja vaikkei se hävittäjälle manöövereissä pärjää niin toistakymmentä kk-piippua useammassa tornissa auttoi kummasti. Nelimoottorisuus ja muutenkin iso koko paransivat mahdollisuuksia selviytyä takaisin vaurioista huolimatta.
 
Kyllä noista videoista käy selville, että saksalaisten jetit olivat erittäin epäluotettavia.....mahtoi räjähtää heti jos tuli osuma moottoriin.

Aradoa ei ilmasssa kiinni saanut...ainoa kone joka toukokuussa 1945 kykeni lentämään rauhassa Englannin yllä saaren päästä päähän.
 
No tämä juurikin siksi koska saksalaisten pommikoneet olivat kehnoja tehtävään. Muistelen lukeneeni tästä artikkelin aikoinaan. Kaksimoottoriset koettivat olla sekä pommittajia ja tarpeeksi ketteriä koiratappeluun hävittäjiä vastaan eivätkä kovin hyvin onnistuneet kummassakaan. Kunnon nelimoottorinen pommari vei ison lastin kohteeseen ja vaikkei se hävittäjälle manöövereissä pärjää niin toistakymmentä kk-piippua useammassa tornissa auttoi kummasti. Nelimoottorisuus ja muutenkin iso koko paransivat mahdollisuuksia selviytyä takaisin vaurioista huolimatta.

Ongelmana oli pommikoneiden surkea osumatarkkuus. Juuri kaupunkia pienempään maaliin ei osuttu. Yksittäisellä koneella osumien varmistamiseksi tehtaan kokoiseen maaliin olisi pitänyt pommittaa niin alhaalta, että suurkaupunkien ilmatorjunta olisi ampunut jokaisen koneen alas kesken yrityksen. Tämä koski kaikkia sodan osapuolia ja siksi taktiikkana oli summittaiset kaupunkipommitukset.
 
Ongelmana oli pommikoneiden surkea osumatarkkuus. Juuri kaupunkia pienempään maaliin ei osuttu. Yksittäisellä koneella osumien varmistamiseksi tehtaan kokoiseen maaliin olisi pitänyt pommittaa niin alhaalta, että suurkaupunkien ilmatorjunta olisi ampunut jokaisen koneen alas kesken yrityksen. Tämä koski kaikkia sodan osapuolia ja siksi taktiikkana oli summittaiset kaupunkipommitukset.

Kyllä niillä hyvin yhtään isompaan tehdaskompleksiin osui ja mitä enemmän ja isompia koneita sen enemmän pommeja osumaan myös CEPin sisään tai vaihtoehtoisesti paljon isompia pommeja joilla on paremmin ennustettavat aerodynaamiset ominaisuudet ja siten osumatarkkuus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Norden_bombsight
 
Back
Top