Sturzkampfflugzeug eli Stuka.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_87
Weverin kuolema oli onnettomuus myös saksan kaukotoimintapommitus ilmavoimille. Muistelen että varttuneella iällä lentämään opetellut kenraali Wever tapatti itsensä lentoonlähdössä Fieseler Fi 156 Storchilla ohjaimet lukittuina. Mikä typerä syy kuolla. Todellinen aloittelijan kuningasmoka, en voi käsittää..
Ohjaimet kokeillaan aina sauvasta ennen lähtöä, että sauva liikkuu normaalisti kaikkiiin asentoihin. Wever teki lentoolähdön sauva ja siivekkeet jumissa.
Kuten tuossa ylempänä olikin jo Ottovillen ja Sarek1:n toimesta juttua, syöksypommituksen puolestapuhuja Udet, kaverinaan Jeschonnek pääsivät ajamaan topakasti tuota asiaa ja hyvällä menestyksellä. Molemmat kuolivat oman käden kautta, paineet kävivät sodan jatkuessa ja mennessä huonosti molemmille ylivoimaisiksi. Lopullinen ratkaisu, pistoolilla ohimoon..
Udetin tapauksessa hän pääsi ylenemään nopeasti oman pätemättömyytensä tasolle, taitava koelentäjä, mutta päävarustelumestariksi kyvyt eivät sitten kunnolla riittäneet ja paskaa alkoi kaatua niskaan liian paljon.
Toisaalta Ju 87:lla veteraanit pisti pommit vaikka postiluukusta sisään. Sen ajan täsmäpommitusta. Rudelin kirja kannattaa hommata ja lukea.
Hänestä olikin jo jotain juttua tuolla ww2 hävittäjät ketjussa. Mies oli huumorintajuton ja raivoraitis natsi, jolla oli maaninen tarve viedä asevaikutusta ja sen hän totisesti teki. Kirja on hyvä vaikka mies oli luonteeltaan ns. kokovartalo m-lk-u. Näistä luonteenpiirteiden lievistä ongelmista huolimatta ei häntä voi pelkuriksi luonnehtia. Saksan asevoimien korkeimmin palkittu sotilas.
Itärintamalla Stukalla tehtiin häikäsevää tulosta. NL:n hävittäjälennosto oli niin surkea, ettei ne taitaneet Stukillekaan juuri mitään. Lännessä Stukat ilman hävittäjäsaattoa olisi revitty taivaalta, mutta idässä tarina oli toinen.
En lainkaan ihmettele Hartmanin koskaan rikkomatonta pudotusennätystä, kyllä venäjän poikien taso oli hanurista. Parhaat oli yhtä hyviä kuin saksan tai länsiliittoutuneiden lentäjät, mutta suuren lentäjäjoukon, pääosan, kyvyt olivat aika heikot. Koulutuksen ongelmat lienevät pääsyy.
edit: ei ollut Storch, 3. kesäkuuta 1936 hänen
Heinkel He 70 -koneensa syöksyi
Dresdenin Klotschen kentältä lähdön jälkeen tuntemattomasta syystä maahan ja Wever sai surmansa. Jostain lähteestä muistelen lukeneeni, että syy oli lukitut ohjaimet.