Ikarus
Respected Leader
Arado Ar 234Blitz (Salama) kuvassa versio Ar 234 C.
Luftwaffen toisen maailmansodan lopulla palveluskäyttöön ottamasuihkumoottorikäyttöinenpommi- ja tiedustelukone, jonka versioita käytettiin myös tutkalla varustettuna yöhävittäjänä. Tämä ensimmäinen ja ainoa toisen maailmansodan aikana käyttöön tullut suihkumoottoripommikone oli myös yksi maailman ensimmäisistä heittoistuimella varustetuista lentokoneista. Tiettävästi ainoa säilynyt kone on museoituna Yhdysvalloissa National Air and Space Museumissa.
Arado Ar 234B osoittautui alitehoiseksi. Ongelma ratkaistiin suoraviivaisesti asentamalla 2 moottoria lisää. Näin syntyi malli Ar 234 C.
Ar 234 B koneita valmistettiin 210 kappaletta. Koneen runko ja siivet olivat pitkiä ja kapeita.
Suurin osa varhaisista Ar 234 koneista oli tiedustelukoneita. Koneet lensivät 700 km/h 9000-12000 metrissä ja olivat turvassa vihollisen hyökkäyksiltä.
Nelimoottorinen versio kulki keskikorkeuksissa yli 850km/h, maksiminopeus, ja oli hankala kiinni otettava liittoutuneiden hävittäjille. Nopeutta eivät rajoittaneet moottori vaan siiven malli. Suorilla siivillä on maksiminopeus, jonka yläpuolella ilman virtausnopeus kiihtyy siiven ympärillä, kunnes se paikallisesti saavuttaa äänen nopeuden. Tästä seurauksena epävakaa ja mahdollisesti kohtalokas lentotila.
Suunnitelija Rudinger Kosin kehitti siiven, jossa oli (crescent) kuun sirpin muotoinen nuolikulma. Sota ehti päättyä, ennen kuin prototyyppi valmistui.
Ominaisuudet Ar 234B-2: pituus 12,64 m, kärkiväli 14.44 m, suurin lentoonlähtöpaino 9800 kg, maksiminopeus 6000 metrissä 742 km/h, lentomatka 1630 km. Aseistus 2*20mm tykit osassa koneissa. 2000 kg:n pommilasti.
Viimeksi muokattu: