1930-luvun puoliväli oli Rolls-Roycen tehtaalla hektistä aikaa. Sodan pilvet olivat alkaneet jo keräytyä Euroopan taivaille, ja Rolls-Roycen oli saatava tuotantovalmiiksi teknologisesti ylivertainen Merlin-moottori. Tämä moottori tulisi nimittäin lennättämään kehitteillä olevaa huippukonetta, RAFin varustelun ykkösprioriteettia, jota oli saatava laivueille mahdollisimman paljon ja nopeasti, kone joka voisi ratkaista seuraavan sodan, lentävä legenda nimeltä...
...Fairey Battle:
Todellakin, sulavalinjainen, teknisesti edistynyt Fairey Battle oli tuon ajan ihmekone: sillä oli sama pommikuorma ja aseistus kuin Bristol Blenheimillä ja se oli melkein yhtä nopea. Lisäksi sillä pystyi rajallisesti syöksypommittamaankin. Kaiken tämän Battle teki yhdellä moottorilla kun Blenheim, Hampden jne. vaativat kaksi. Kone oli ensimmäisiä brittikoneita jossa oli itsekantava kuorirakenne, sisäänvedettävä laskuteline ja siipien tyvissä pienet sisäiset pommikuilut neljälle 250 naulan pommille. Ulkoista kuormaa kone pystyi kantamaan jopa 1500 naulaa - enemmän kuin Stukan varhaiset versiot. Lentomatka oli yksimoottoriselle koneelle mainio 1600 kilometriä. Lisäksi kone oli vakaa ja helppo lennettävä, mitä ei voinut sanoa vaikka Blenheimistä.
RAFin johto uskoi vakaasti offensiivisen doktriinin voimaan mikä tarkoitti pommituslennoston voimakasta laajentamista. Battlea rakennettiin kahdella tehtaalla ja sitä tilattiin kaiken kaikkiaan peräti 2400 kappaletta - sodan alussa niitä oli tilauksessa yhtä paljon kuin Spitfirejä. Tässä vaiheessa briteille oli kuitenkin alkanut jo hiipiä epäilys puseroon ettei Battle olisi sittenkään sellainen sotataivaan messias kuin oli toivottu. Uudet hävittäjät olivat paljon nopeampia ja joissain oli jo tykkiaseistus. Yhden .303 kalipeerin Vickers-konekiväärin puolustusaseistus ei ehkä riittäisi niitä vastaan. Battlea kuitenkin pystyttiin tekemään suuria määriä, ja Air Staff katsoi pommituslennoston nopean laajentamisen tärkeämmäksi kuin uusien tehokkaampien koneiden odottelun. Kone oli Ranskaan siirretyn Advanced Air Striking Forcen lukumääräisesti tärkein tyyppi.
Operaatiot aloitettiin aluksi varovasti Ranskan alueelta tehdyillä kuvauslennoilla joilla saksalaisten asemia kuvattiin viistokameroilla. Sitten siirryttiin ensiksi 10 mailia, sitten 20 mailia Saksan puolelle. Nyt Luftwaffe rupesi puuttumaan lentoihin. Syyskuun 20. päivä kolmen Battlen kimppuun hyökkäsi Jagdgruppe 152:n Bf-109D-hävittäjiä. Kaksi Battlea ammuttiin alas, kolmannen päästessä vaivoin pakenemaan. Selviytyneen Battlen taka-ampuja ilmoitti pudottaneensa yhden Messerschmittin ja ranskalaisjoukot vahvistivat nähneensä koneen putoavan palavana. Tämä on vieläkin monessa lähteessä (mm. Wikipediassa) ilmoitettu RAFin ensimmäiseksi ilmavoitoksi 2. maailmansodassa. Todellisuudessa saksalaiset eivät menettäneet yhtään konetta. Ranskalaisten näkemä palava kone oli yksi Battleista.
Battle kyllä saavutti viikkoa myöhemmin samanlaisessa ilmataistelussa oikeastikin RAFin ensimmäisen ilmavoiton. Lentosotamies J.E. Summers odotti kunnes hyökkäävä vihollishävittäjä oli aivan lähellä ja pudotti JGr 152:n Bf-109D:n jota lensi ylikorpraali Josef Scherm. Schermin kone putosi Ranskan puolelle ja hän sai surmansa. Ranskalaiset Moranet saapuivat paikalle ja hätistivät loput Mersut pois brittien kimpusta.
...tämä ei ollut kuitenkaan ensimmäinen brittien ilmavoitto, sillä päivää aiemmin laivaston Skua oli pudottanut Dornier-lentoveneen.
Battlet lensivät yleensä ilman saattohavittäjiä. Se ei nimittäin kuulunut brittien doktriiniin. Kun ranskalaiset ilmoittivat ettei heillä ollut tarpeeksi hävittäjiä saattamaan brittienkin koneita, varailmamarsalkka Evill vastasi ettei he sellaisia tarvikaan. Hänen mukaansa puolustusrengas-muodostelmassa Battlet kyllä pärjäisivät. Air Staff oli vakaasti sitä mieltä että pommittajien saattaminen oli resurssien tuhlausta, hävittäjät saisivat enemmän aikaan toimimalla itsenäisesti. RAF oli kyllä pannut merkille että britit ja ranskalaiset laittoivat pommittajilleen usein hävittäjäsaaton, mutta olivat sitä mieltä että se oli virheellistä taktiikkaa. Vain muutama päivää myöhemmin viisi No. 150 Sq:n Battlea 'pääsi' kokeilemaan oliko Evill oikeassa kun 8 Bf-109E:tä hyökkäsi niiden puolustusmuodostelman kimppuun. Vain yksi kone selvisi pahasti vaurioituneena kotikentälle jossa se romuttui pakkolaskussa.
Varsinainen verilöyly alkoi Saksan kun 'tapaus Keltainen' pyörähti käyntiin toukokuussa 1940. Battlet lähetettiin epätoivoisiin iskuihin saksalaisten kolonnia, siltoja ja panssarimuodostelmia vastaan. Battleissa oli kevyt panssarointi, muttei itsetiivistyviä polttoainesäiliöitä. Modifikaatiot koneen suojauksen parantamiseksi tulivat rintamalle myöhässä tai ei ollenkaan. Saksalaisten it oli tehokasta ja hävittäjiä vastaan kone oli lähes avuton. Pommitustaktiikka edellytti että koneet hyökkäsivät pitkässä jonossa joka teki niistä helposti torjuttavia. 60% tappiolukemat lentotehtävissä eivät olleet tavattomia. Surullisin päivä oli 14. toukokuuta kun 63 Battlea lähetettiin pommittamaan panssaridivisioonien ponttonisiltoja Sedanissa. 35 Battlea jäi palaamatta. Viikossa menetettiin noin 100 Battlea. Kone siirrettiin tämän katastrofin jälkeen suorittamaan pääasiassa yöpommituksia. Epäilemättä katkerin paikka oli se että uhrausten tulokset olivat vaatimattomia. 250 naulan pommit olivat liian pieniä aiheuttaakseen silloille riittävää vahinkoa. Koneen vaatimaton aseistus (1 konekivääri siivessä) ei myöskään mahdollistanut minkäänlaista järkevää rynnäkkötoimintaa. Itse asiassa ohjesääntö kielsi maamaalien tulittamisen konekivääreillä, vaikka lentomiehistöt rikkoivat tätä käskyä ihan surutta.
Battle poistui länsirintamalla käytöstä hyvin nopeasti. Kesällä sillä tehtiin joitain pommituslentoja nyt saksalaisten hallitsemalle mantereelle, sitten se poistui rintamalaivueilta. 1941-42 koneet näkivät vähän toimintaa sivusotanäyttämöillä kuten Kreikassa ja Pohjois- ja Itä-Afrikassa. Etelä-Afrikan ilmavoimat lensi tyyppiä taisteluissa vuoteen 1942 asti paremman puutteessa. Kun koneita oli kuitenkin käytössä vielä melko paljon, niin niitä käytettiin rannikkovalvontaan, harjoituskoneina ja maalinhinaukseen, mihin ne hyvin sopivatkin. Erilaisia suunnitelmia mietittiin Battlen modernisoimiseksi, mm. uudemmalla Merlin-moottorilla tai jopa Vulturella: viimeksimainittu motti osoittautui flopiksi joten ehkä onneksi sitä ei Battleen laitettu. RAF oli menettänyt luottamuksen tyyppiin täysin, joten mitään näistä ei liene edes vakavasti mietitty.