WW II pommittajat !

Vähän Saabismia tähänkin ketjuun. ;)
Saab 17 oli teknisesti 1930-luvun tuote. Kone oli jo käyttöönottonsa aikoihin vanhentunut. Saab onnistui kuitenkin 1947 myymään konetta Etiopian ilmavoimille. Kreivi Carl Gustav von Rosen toimi lentokonekaupan puhemiehenä ja Etiopia käytti ostamiaan koneita 1960-luvulle asti. Ruotsalaisissa oli kauppamiehen taitoa myymällä 30-luvun konetta Etiopiaan kun omat ilmavoimat ostivat 1945 - 46 Mustangeja omaksi ensilinjan koneeksi.
Kyseinen kreivi C. G. von Rosen toimi Talvisodan aikana Lentolaivue 44. vapaaehtoisena Blenheim lentäjänä ja oli hankkimassa suomeen DC-2 koneen, Hanssin-Jukan, minkä ilmavoimat sai lahjoituksena. Von Rosen toimi 1940-luvun lopulla ja 1950-luvun alkupuolella Etiopian ilmavoimien pääkouluttajana. Mies olisi halunnun vapaaehtoisena RAF:n palvelukseen sodan aikana, mutta tädin Carin avioliitto Hermann Göringin kansa esti aikaan vaikka täti olikin kuollut jo 1931.
Carl Gustav von Rosenin isä Eric lahjoitti Suomen valkoiselle armeijalle 1918 sen ensimmäisen palveluskäyttöön päässeen lentokoneen Thulin type D:n. Koneen siipien siniset hakaristit olivat von Rosen suvun "onnen merkkejä" ja niistä tuli Suomen Ilmavoimien kansallisuustunnus vuoteen 1945 asti.

Alkuperäisestä aiheesta hieman eksyen...
 
Entäpä jos? Ennen toista maailmanpaloa aloitettiin suurten nelimoottoristen pommikoneiden kehitys myös Natsi-Saksassa, mutta sitten…

Luftwaffen kenraali Walther Wever joka sai surmansa lento-onnettomuudessa 1936, oli strategisten pommikoneiden kannattaja. Ties mitä olisi tapahtunut jos tämä ei olisi päässyt hengestään. Sotaan lähtiessään ilmavoimilta puuttui strateginen iskukyky. Taktisen tason vaikuttaminen toimi vielä Puolassa 1939 ja Ranskan sotaretkellä 1940. Taistelu Englannista sitten jo hävittiin.
 
No ei paljon mitään: Saksalla ei ollut varaa rakentaa isoa määrää 4-moottorisia pommikoneita.
Saattuesodassa ne tosin olisivat olleet hyödyksi, Condorien potentiaali oli äkkiä käytetty.
 
Bf 162 oli eräs toisen maailmanpalon alla synnytetty ”melkein” -kone.

Alkoi näyttää jotenkin tutulle. Bf 162:lla (ensilento helmikuussa 1937) ja Petlyakov Pe-2:lla (ensilento joulukuussa 1939) on wikin mukaan lähes identtiset päämitat, kärkiväli/pituus/tyhjäpaino, Bf 162: 17,16/12,75/5810 ja Pe-2: 17,16/12,66/5875.

Suomenkielisessä Pe-2 wikiartikkelissa Pe-2:n esikuvaksi mainitaan Messerschmitt Bf 110 ja kerrotaan NL:n ja Saksan ilmavoimien yhteyksistä hieman ennen maailmansotaa.

"Oletettu tarve tällaiseen hävittäjälentokoneeseen perustui lentopommitusten pelkoon Euroopassa vallalla olevan douhetismin takia. Uskottiin, että korkealla lentävät pommikoneet voidaan ehkä torjua vain raskailla hävittäjälentokoneilla. Pe-2 edusti niin kutsuttua Zerstörer-hävittäjää, jollaisista kuuluisin ja ilmeisesti Pe-2:n esikuva oli Messerschmitt Bf 110."

"Hävittäjän kehittely eteni kuitenkin pitkälle kunnes Saksan ja Neuvostoliiton lähentyminen toi koneelle uusia vaatimuksia. Vuonna 1939 natsi-Saksan ja Neuvostoliiton liennytyskauden (Molotov–Ribbentrop-sopimus) aikana tapahtui muun muassa tutustumisvierailuja maiden ilmavoimien välillä. Tällöin Neuvostoliiton upseerit kiinnostuivat Junkers Ju-87 Stukan (joihin neuvostoupseerit olivat tutustuneet jo Espanjan sodassa) tai mahdollisesti uuden raskaan syöksypommittajan Junkers Ju 88:n esitysten vuoksi Saksan syöksypommikoneista. Tuloksena Pe-2:n spesifikaatioon lisättiin syöksypommitus."

1657300264006.png

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top