WW2 Hävittäjät


Maailman ainoa jäljellä oleva yksilö on otettu käyttöön RAF:n laivueessa 1936, lentänyt sota-ajan, toiminut lammaskarsinan siltana ja sen jälkeen uudelleen rakennettuna lentänyt neljäkymmentä vuotta.
Uudelleen rakennettu kaksitaso nousi jälleen siivilleen 10. toukokuuta 1982, jolloin koelentäjä ja insinöörimajuri Jyrki Laukkanen teki sillä ensimmäisen koelennon.
 
On tuo Spit niin kaunis kone. Joku viisas sanoi aikoinaan: 'Rumakin kone voi olla hyvä, m,utta kaunis kone lentää aina kauniisti.' Myös Mosquito oli kaunis ja erinomainen kone.
 
Kauneudesta puhen ollen: ei puhetta, vain lentokonepornoa puhtaimmillaan eli lentelyä ilmailunäytöksessä. Pääosassa eräs kaikkien aikojen minkyimmistä lentokoneista (uustuotantoversio); Me 262 A-1C. Kyllä siinä silmä lepää.
 
Aeroelastisuus ja siihen liittyvät pulmat tunnettiin jo ennen toista maailmansotaa, mutta koneiden nopeuksien kasvaessa ongelmat kasvoivat vastaavasti. Kotimaisen Myrskyn kehittämisessä värähtelyongelmat olivat myös läsnä ja mm. koneen sallittua syöksynopeutta rajoitettiin.
Tämä on ehkä enemmän lentokoneisiin liittyvää tiedeasiaa yleisellä tasolla, mutta ohessa kuitenkin mielenkiintoinen pikkuraina Reggianne Re 2005:sta, joka oli ilmeisen liukas kiihtymään syöksyssä.

Jos ilmiö kiinnostaa opiskelumielessä
Lyhyempi juttu
http://www.aerodynamics4students.com/aeroelasticity/

Ja pitkän kaavan kautta
https://engineering.purdue.edu/AAECourses/aae556/2011/AAE556-text-Chapter 1-Intro
 
Back
Top