Mihin lähteeseen perustuu väite, että Packardin ja Rollsin Merlineissä olisi ollut eri tehot samoilla tehoasetuksilla? Ei pidä paikkaansa.
Teholukemat mitä olen nähnyt vähän vaihtelevat, mutta Packard V-1650-3:lle on usein mainittu 1490hv 66" Hg, ja -7:lle 1550hv. Jotkut lähteet tarjoavat 150hv isompia lukemia molemmille malleille, en tiedä onko ne sitten jotain penkkitehoja, vai viittaako ne kovempiin (81"Hg) tehoasetukseen . Merlin 61:n tehoksi on mainittu 1560hv 60 tuuman tehoasetuksella, ja 63:n 1710hv 66 tuumalla.
RR-Merlinin paremmuudesta on liikkunut ns. sotajuttuja. Usein sellaisiin liittyy kyllä nationalistista ylpistelyä, joten luotettavuus voi jäädä kuulijan/lukijan varaan.
" A very good friend of my Dad's was an
USAAC mechanic during the war, working on Mustangs and Lightnings in England.
He has said for years that the Merlin from Rolls was a much tougher engine
than the Packard version. He cited as a main reason that the Packard
version had been simplified a bit for manufacturability reasons--where the
RR engine might have a dozen bolts holding some particular part in place,
the Packard might use only 6 or 8. He says this made a real difference
in the survivability of the engine."
Allisonin tehoista löytyy ihan Allisonin virallinen asiakirja joulukuulta 1942. Asiakirjan on allekirjoittanut Allisonin suunnittelija Ron Hazen ja se perustuu Allisonin teknillisten rintamaedustajien (tech reps) raportteihin. Asiakirja ei tosin suosittele kyseisten tehojen käyttöä ainakaan korkeammalle ahdetuille malleille. Kyse oli siis rintamayksiköiden käyttämistä, mutta virallisesti kielletyistä asetuksista. Meillä olisi todennäköisesti joutunut siitä sotaoikeuteen.
Jos tuollaista on tehty, tuskin ollut laajalti käytössä. Viralliset teholukemat pääsivät 1600:een vasta 1944.
Itse asiassa suorasuihkutusta testattiin briteissä lupaavin tuloksin jo 1930-luvulla, mutta käytännössä yksi suuri kyrpä virkamiehenä torppasi sen.
A.A. Griffith?
oli pakko manata Bill Gunstonin henki esiin...
Mistä löytyy tuo negatiivinen jenkkiarvosteku Spitistä? Esimerkiksi Jeff Ethellin kirjassa Fighter Command haastatellut jenkkilentäjät puhuvat siitä erittäin myönteisesti mm. lentämisen helppouden takia. Samaten amerikkalainen raportti, jossa verrataan alkusodan koneita (Spit, HC, Hawk jne.) pitää sitä hyvänä. Grummanin koelentäjä Corwin Meyer myös.
Vuonna 1941 kaksi Spitfire VA:ta toimitettiin jenkkeihin kokeiltaviksi. Kokemukset oli negatiivisia:
Fire in the Sky, s.231-232
Ben Kelsey lensi Spitfirellä USAn halki, ja lento oli jenkkikoneisiin tottuneelle lähes painajaismainen. Spitfirellä ei riittänyt lentomatka isossa maassa, se oli rasittava ohjata pitkiä aikoja, moottori kuumeni, jarrut surkeat yms.
As part of the evaluation, Kelsey flew the Spitfire from
Wright Field in Ohio to March Field in California. The trip was a nightmare.
Because of the short range of the airplane, he had to land at a number of
little-used secondary airfields and often touched down with the engine running
on little more than gas fumes. At many fields, engine cooling was inadequate
to permit taxiing from the landing strip to the service area. Long runways on
high desert airfields involved crosswind taxing that burned out the brakes.
The aircraft's marginal stability when airborne quickly exhausted the pilot,
especially in rough air. It was impossible to safely skirt the edges of even a
mild midwestern thunderstorm because of the plane's skittish handling, and what
was routine heartland weather in a P-40--or P-39--was dangerous in a
Spitfire.... In short, there were so many things wrong with the Spitfire from
the American point of view that the Air Corps evaluation board ruled it
unacceptable.
Kelsey ei kuitenkaan ollut naiivi, hän oli käynyt Euroopassa lentämässä hävittäjillä, ja totesi että muille ilmavoimille amerikkalaiskoneet saattaisivat olla huonoja samanlaisista syistä.
Mosquitostahan amerikkalaisten lausunto oli "kokeilematta paskaa".
Kyllä, DB 605DC kehitti yli 2000 hv C3 + MW 50, mutta kuinka monta päätyi rintamakäyttöön ja missä vaiheessa (=1945) ? Merlinin +25/3000 rpm oli hyväksytty käyttöön jo 1944. Ja 1945 olisi todennäköisesti hyväksytty +30/3000 rpm. P-51H:ssa se hyväksyttiinkin (90"). DB:n "panos" oli jo DB 603:ssa.
No mutta yhtä lailla Merliinikin oli siirtymässä sodan lopussa jo taka-alalle Griffonin ja Sabren tieltä.
Allisoneista puheenollen, onko Suomen ainoasta Warhawkista (KH-51) olemassa minkäänlaista koelentolausuntoa? Mitään suorituskykykokeita sillä ei tietääkseni tehty, lentoja tehtiin vain kourallinen. Olen nähnyt ainoastaan ohimennen mainitun että konetta pidettiin perus-Sussua hiukan kömpelömpänä.