Olen kysellyt tuota KH-51-juttua sekä Kari Stenmanilta että Pentti Manniselta. Huonoin tuloksin.
V-1650-3 ja -7 olivat ahtimen välityssuhteeltaan erilaiset. Siksi eri teho. Pitäisi tarkistaa nuo ahtimen välityssuhteet esimerkiksi -7 vs. Mk. 66. Muuten ei ole loogista, että teho eroa olisi. Tosin sellainen huomio, että yksittäisten yksilöiden mittauksissa voi tulla tehoeroa jo siitä, miten kaasutin/ruisku on säädetty.
Kelseyn lausunto on hiukan outo. Sinällään tuo polttoaineen riittävyys on oikeastaan kaikkien vastaavien eurokoneiden vika, sillä kaikki oli suunniteltu "paikkapuolustukseen". Jenkeillä oli sama ongelma Airacobrassa.
Jarruista on kirjallisuudessa eriäviä mielipiteitä. Esimerkiksi Jeff Ethell sanoi pitäneensä brittityyppisiä jarruja helppoina.
Ylikuumeneminen rullatessa. Saattaa olla, että britti-ilmastoon suunniteltu jäähdytys ei riittänyt rullatessa kuumemmassa maassa. Ethell muuten kertoo, että Spit 18 on siinä suhteessa paljon parempi kuin P-40. Mutta Kelsey lensi aiemmalla mallilla, jossa oli pienemmät jäähdyttimet. Mulla on itse asiassa hyllyssä se Kelseyn oma kirja, vielä lukematta.
Kuvista päätellen Packard ei vähentänyt esimerkiksi kiinnityspulttien määrää...
V-1650-3 ja -7 olivat ahtimen välityssuhteeltaan erilaiset. Siksi eri teho. Pitäisi tarkistaa nuo ahtimen välityssuhteet esimerkiksi -7 vs. Mk. 66. Muuten ei ole loogista, että teho eroa olisi. Tosin sellainen huomio, että yksittäisten yksilöiden mittauksissa voi tulla tehoeroa jo siitä, miten kaasutin/ruisku on säädetty.
Kelseyn lausunto on hiukan outo. Sinällään tuo polttoaineen riittävyys on oikeastaan kaikkien vastaavien eurokoneiden vika, sillä kaikki oli suunniteltu "paikkapuolustukseen". Jenkeillä oli sama ongelma Airacobrassa.
Jarruista on kirjallisuudessa eriäviä mielipiteitä. Esimerkiksi Jeff Ethell sanoi pitäneensä brittityyppisiä jarruja helppoina.
Ylikuumeneminen rullatessa. Saattaa olla, että britti-ilmastoon suunniteltu jäähdytys ei riittänyt rullatessa kuumemmassa maassa. Ethell muuten kertoo, että Spit 18 on siinä suhteessa paljon parempi kuin P-40. Mutta Kelsey lensi aiemmalla mallilla, jossa oli pienemmät jäähdyttimet. Mulla on itse asiassa hyllyssä se Kelseyn oma kirja, vielä lukematta.
Kuvista päätellen Packard ei vähentänyt esimerkiksi kiinnityspulttien määrää...