Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
					
				Marseille oli boheemi humanteri, viina, naiset ja laulu oli lähellä sydäntä
. Esimiehensä Johannes Steinhoff siirrätti Marseillen Afrikkaan, tympääntyi siihen että mies makaa lentokelvottomassa tilassa aamulla, kun pitäisi lähteä lennolle.Tämä on käytännössä kaikkien tähtimoottorien ominaisuus ja muutamaa erityistä lumihiutaletta (kuten Lycoming R-7755, joka on rivikoneen ja tähtikoneen hybridi) lukuunottamatta ne ovat aina ilmajäähdytteisiä, se on suuren poikkipinta-alan melkein väistämätön seuraus. Ilmajäähdytteisyys lisäsi moottorin toimintavarmuutta ja yksinkertaisti huoltoa (ja mm. tulppien vaihto, mikä 40-luvun ächnologialla oli arkipäiväistä, oli helppoa, ne olivat helposti käsillä), minkä vuoksi tukialuskoneet melkeinpä yksinomaan käyttivät tähtimoottoria. Saksalaisilla kaikki moottorityypit kärsivät sotalaadusta, ja vaikkapa DB605:n elinkaareksi muistan mainitun 150 tuntia.
P-47 taas oli suorastaan juggernautti yksimoottoriseksi, iso kivireki joka kesti vaikka millaista rynkytystä. Yhdestä koneesta mmuttiin ainakin 3 sylinteriä irti ja jahtaavalta FW190:tä loppuivat paukut kesken kurittamisen. Kuski vain heilutti kättä ja totesi, että mene ilmatorjunnan ammuttavaksi jolleivat minun tarjoiluni kelpaa. 8 puolituumaista M2:ta vastaavasti tarjoilli riittävästi pamppua pahimpaan tarpeeseen. Kaukoidässä Ki-43:t ja Zerot ovat varmaankin vaikuttaneet lähinnä origameilta verrattuna melkeinpä rekkamaisiin Thunderboltin järkäleisiin.