Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Marseille oli boheemi humanteri, viina, naiset ja laulu oli lähellä sydäntä. Esimiehensä Johannes Steinhoff siirrätti Marseillen Afrikkaan, tympääntyi siihen että mies makaa lentokelvottomassa tilassa aamulla, kun pitäisi lähteä lennolle.
Tämä on käytännössä kaikkien tähtimoottorien ominaisuus ja muutamaa erityistä lumihiutaletta (kuten Lycoming R-7755, joka on rivikoneen ja tähtikoneen hybridi) lukuunottamatta ne ovat aina ilmajäähdytteisiä, se on suuren poikkipinta-alan melkein väistämätön seuraus. Ilmajäähdytteisyys lisäsi moottorin toimintavarmuutta ja yksinkertaisti huoltoa (ja mm. tulppien vaihto, mikä 40-luvun ächnologialla oli arkipäiväistä, oli helppoa, ne olivat helposti käsillä), minkä vuoksi tukialuskoneet melkeinpä yksinomaan käyttivät tähtimoottoria. Saksalaisilla kaikki moottorityypit kärsivät sotalaadusta, ja vaikkapa DB605:n elinkaareksi muistan mainitun 150 tuntia.
P-47 taas oli suorastaan juggernautti yksimoottoriseksi, iso kivireki joka kesti vaikka millaista rynkytystä. Yhdestä koneesta mmuttiin ainakin 3 sylinteriä irti ja jahtaavalta FW190:tä loppuivat paukut kesken kurittamisen. Kuski vain heilutti kättä ja totesi, että mene ilmatorjunnan ammuttavaksi jolleivat minun tarjoiluni kelpaa. 8 puolituumaista M2:ta vastaavasti tarjoilli riittävästi pamppua pahimpaan tarpeeseen. Kaukoidässä Ki-43:t ja Zerot ovat varmaankin vaikuttaneet lähinnä origameilta verrattuna melkeinpä rekkamaisiin Thunderboltin järkäleisiin.