Väittäsin, että alumiinisirpaleet on ongelmalistan pienemmässä päässä, jos tykinammusta tulee polttoainesäiliötä kohti. Herkemmin se bensiini syttyy kuin köykämiini, ja siinä vaiheessa alkaa olla jo vähän sama, että onko kottero tehty paperimassasta vai kryptoniitista. Raju tulipalo lentokoneessa tarkoittaa lähes aina koneen tuhoa. Panssarin hyöty on hyvinkin voinut olla kyseenalainen .50 BMG..20 mm Hispanoa vastaan. En tarkemmin tunne ko. panssarin rakennetta, mutta tulee mieleen sen olleen tarkoitetun pysäyttämään valojuova- ja sytytysluodit ainakin siten, että sytytysmassa palaa törmäyskohdassa säiliön ulkopuolella. Isokaliiperisemmat kuulat ja varsinkin tykinammus saattaa olla edullisempaa päästää sukkana läpi ja rukoilla sytyttimessä olevan sen verran viivettä, että se laukeaa koneen rungon ulkopuolella. Käytäntö todennäköisesti oli tätäkin vastaan.
Jotenkin tuo alumiinipanssari oli siis aikanaan liittynyt polttoainesäiliön suojelemiseen...
Kyllähän sytytysluodit tehoavat kerosiiniin, vaikkakin prosentuaalisesti heikommin kuin bensiiniin! Pommikoneissa sirpaleet yleisesti ottaen (olivat ne sitten ammuksesta, tai omasta lentokoneesta) olivat ilmeisesti paha ongelma itsesulkeutuvien polttoainesäiliöiden toimintaa vastaan.
Homman juju on ilmeisesti ollut monitahoinen. Ps.sytytysluodeilla voidaan aiheuttaa liian monta reikää, josta syntyy vuotoja, jotka leviävät koneen sisuksiin ja valuvat myös ulos koneesta. Tästä tilanteesta myös seuraa polttoainehöyryjen vapautumista. Tietenkin kaikenaikaa kone menettää polttoainetta. Myös räjähdyksen (leimahduksen) mahdollisuus lienee olemassa?
Sytytysluotien vaikutuksia polttoainesäiliöihin on tutkittu esim. tässä tutkimuksessa http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a800109.pdf)
vanhoilla normi-sytytysluodeilla oli se ollut ongelmana, että läpäisyvaikutukset olivat heikommat. Panssarisytytysluodit vuodesta 1943 eteenpäin olivat yleisempiä. Palojen aiheuttaminen kuitenkin oli vaikeaa siinä mielessä että ilmavirta usein sammutti ulkoiset tulipalot (esim siivissä, pinnoilla), sen sijaan koneen sisäiset tulen lähteet saattoivat palaa.
Kuitenkin panssarisytytysluodissa 0.5cal M8 <-- tuossa luodissa on teräsydin (hardened steel core) ja hieman vähemmän sytytysainetta, kuin aiemmassa normi-sytytysluodissa 0.5cal M1. Tämä luoti oli silti tehokas juurikin polttoainesäiliöitä vastaan. Alumiinihimmelit eivät juurikaan hidastaneet vauhtia tai vaikutusta mitä ilmeisimmin. Lentäjän panssariteräksisellä selkä-, ja pääsuojuksella oli varmaankin parempi vaikutus.
Kuitenkin maalaisjärjellä ajateltuna ehkäpä alumiini oli vähän väärä materiaali (tai vanhentunut kyseiseen tarkoitukseen.) Elikkä alkaa olla jo paljon vaadittua että se pysäyttää tai haittaa noita 0.5cal panssarisytytysluoteja.
Viimeksi muokattu: